Р Е Ш
Е Н И
Е
Номер 538 Година 2012, 08.03.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – І отделение, ІІІ състав
на 20.12.2011 година
в публично
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА
НАЙДЕНОВА
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА а.х. дело номер 502 по описа за 2011 година и като обсъди :
Производството е по реда на
чл.215 и сл. от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с
чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Жалбоподателят
М.Й.И.-И.,***, ******, е оспорила Решение № 469,
взето с протокол №33 от 16.12.2010г. на Общински съвет- Пловдив, с което е с
което е одобрен ПУП-ПРЗ – План за регулация и застрояване и схеми:
водоснабдяване, канализация, електрификация, газоснабдяване, телефонизация,
радио, телевизионни сигнали и интернет, сборна план– схема на техническата
инфраструктура, вертикално планиране, транспортни комуникации, санитарно –
хигиенна обстановка, озеленяване и отдих, и правилата и нормативите за
прилагане на кв.”Смирненски ІV”, гр. Пловдив, в границите: север – р.Първенецка,
регулационната граница на парк “Отдих и култура” – Пловдив и регулационния
план на спортен комплекс “Отдих и култура” – Пловдив до ул.”Парк Отдих и култура”,
изток – северната граница на ул.”Парк Отдих и култура”, ПИ 106,113 и 114 по кадастралния
план на “Смирненски ІІІ” – Пловдив, северната граница на Пещерско шосе,западната
регулационна граница на ЖК”Хр.Смирненски”,ПИ 72 до ЖП линия Пловдив –София,
юг- ЖП линия Пловдив- София, запад – източната регулационна граница на кв.
Прослав, УПИ І-5 комплексно жилищно строителство, южните граници на ПИ 398 и
397 по кадастралния план на кв.”Хр.Смирненски ІІІ етап”, продължението на ул. ”Елин
Пелин” до Пещерско шосе, ПИ 038009, 038040, 038039, 038038, 433, 432, 037005,
037050, 037051, 037052, 037034, 037033, 037031, 037043, 037022 по КВС землище
Пловдив – запад по червените и сини линии, надписи със син и червен цвят и корекции
със зелен кафяв цвят за част регулация, червени задължителни и ограничителни
линии и матрици със син цвят и корекции със зелен и виолетов цвят за част застрояване
и корекции със зелен цвят на правилата и нормативите,
В ЧАСТТА му относно УПИ 037017-ІІ, съгласно ПУП одобрен със Заповед № ОА-1399/09.09.2004г.
на кмета на Община Пловдив, а по скица на Общинска Служба “Земеделие и гори”
– Пловдив /тогава/ имот с № 037045, находящ се в
кв.Прослав, Община Пловдив, Район
“Запад”, местността Прослав, за който с опорения акт е отреден УПИ ІІ-370045
отреден за жилищно и общ.обсл. и застроява. Твърди се, че при постановяването на акта са допуснати процесуални
нарушения, както и че неправилно е приложен и материалния закон, по подробни
съображения, изложени в жалбата. Претендира се отмяна на решението в
оспорената му част поради незаконосъобразност, както и присъждане на
направените по делото разноски.
Ответникът
- Общински съвет (ОбС)- Пловдив, счита жалбата за неоснователна, а оспорения
акт – за правилен и законосъобране, по подробни съображения, изложени в
депозираната по делото писмена защита.
На
основание чл.218, ал.2 от ЗУТ е обнародвано съобщение в “Държавен вестник”,
бр.26 от 28.06.2011г. /л.163А/ за направеното оспорване на решение № 469, като
в едномесечния срок за целта не са постъпили заявления за конституиране на заинтересувани
лица.
По
допустимостта на жалбата, съдът констатира следното:
Според
разпоредбата на чл.131, ал.1 от ЗУТ, заинтересувани лица при съгласуването и
одобряването на устройствени схеми и планове и техните изменения са собствениците
и носителите на ограничени вещни права според данните от имотния регистър,
чиито недвижими имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП, а
според чл.131, ал.2, т.т.1-5 от ЗУТ, непосредствено засегнати от предвижданията
на ПУП недвижими имоти са: имотите - предмет на самия план; съседните имоти,
когато са включени в свързано застрояване; съседните имоти, включително имотите
през улица, когато се допускат намалени разстояния; съседните имоти, когато се
променя предназначението на имота - предмет на плана; имотите, които попадат в
определените с нормативен акт хигиенно- защитни зони, изискващи се за предвиденото
по плана застрояване.
В
случая жалбоподателят се легитимира като собственик на недвижим имот в обхвата
на оспореното Решение. Процесното решение е обнародвано в “ДВ”, брой 11 от
04.02.2011г., а жалбата е подадена чрез ответния административен орган на
18.02.2011г., т.е. в рамките на законоустановения 30-дневен срок. При това
положени следва да се приеме, че жалбата като подадена от лице, притежаващо
активна процесуална легитимация за това, при наличието на пряк правен интерес,
и в законоустановения за то срок, се явява процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е и ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно
приетата административна преписка съгласно протокол №43 от 19. 10.2005г.
/л.134-135/, Експертен съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при Община
Пловдив с решение по точка 1. приел техническо задание за възлагане на обществена
поръчка за обект: ПРЗ “Прослав- контактни територии”, гр. Пловдив и предложил
на главния архитект на общината да го одобри. С решение № 3, взето с протокол №
1 от 19.01.2006г. /л.133/, ОбС - Пловдив изразил съгласие ПУП-ПРЗ “Прослав-контактни
територии” да бъде създаден и процедиран по смисъла на чл.16, ал.7 и чл.17,
ал.1 от ЗУТ като ПРЗ по чл.110, ал.1, т.1 от ЗУТ за кварталите, за които са изпълнени
изискванията на чл.17, ал.1 от ЗУТ, и като план за улична регулация по чл. 110,
ал.1, т.2 от ЗУТ за кварталите, за които не са изпълнени изискванията на чл.17,
ал.1 от закона; приел “Планово задание за ПУП-ПРЗ- контактни територии, гр.
Пловдив”, съгласно приложението, прието с Протокол №43 от 19.10.2005г. на
ЕСУТ; както и да се изпълни процедурата по възлагане на обществена поръчка по
реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП). С решение №57, взето с протокол
№4 от 02.03. 2006г. /л.132/, ОбС - Пловдив одобрил промяна на наименованието на
отделните квартали, попадащи в землището на Община Пловдив - Район
"Западен". С Решение № 17 от 29.06.2006г. на кмета на община Пловдив
е открита процедура за възлагане на обществена поръчка с обект на поръчката - Изработване
на Подробен устройствен план /ПУП/- План за регулация и застрояване /ПРЗ/ “Прослав-
контактни територии”, гр.Пловдив - двуфазно /предварителен и окончателен
проект/. С Решение № 01-17 от 05.10.2006г. на кмета на община Пловдив е
определен изпълнителят на поръчката- “Вертико” ЕООД. Посоченото решение не е
приложено по преписката, но данни за него се съдържат в Договор за възлагане
на проучвателни и проектни работи от 20.10. 2006г. /л.123-127/. Предварителният
проект бил разгледан и приет с Решение по точка 2. от Протокол № 61 от
22.12.2006г. на ЕСУТ /л.120 и сл/, като същият следвало да се съгласува с ПЕПЖИ-
София, изпълнителят бил задължен да представи ескизен вариант на проекта, а
наименованието на окончателния проект е прието да се изписва като ПУП-ПРЗ “Хр.
Смирненски ІV”. Ескизен вариант на окончателния проект бил разгледан и приет с
препоръки от ЕСУТ, според приетото по делото заверено копие на протокол № 6 от
07.02.2007г. /л.116 и сл./. По-късно, с решение по точка 2. от дневния ред,
прието с протокол № 20 от 25.04.2007г. /л.110 и сл./, ЕСУТ е направил последващи
забележки по проекта. С обявление, обнародвано в “ДВ”, бр.45 от 08.06.
2007г./л.108/,както и с обява във вестник “Марица” от 12.06.2007г./л.109/
проектът бил обявен на заинтересуваните лица, съгласно чл.128, ал.2 от ЗУТ.
Освен това, проектът бил съгласуван по смисъла на чл.128, ал.6 от ЗУТ от
заинтересуваните централни и териториални администрации, както и със
специализираните контролни органи и експлоатационните дружества, за което по
делото са приети протокол с пореден №5 от 25.07.2007г., издаден от “ЕВН
България Електроразпределение” АД, писмо с Изх. № 08-21-145 от 27.06.2007г. от
Областен управител- Пловдив, писмо с изх.№1580 от 11.06.2007г. от
“Водоснабдяване и канализация” ЕООД, Пловдив, становище по вх.№ ВЯ/КАТ-9768 от
30.05.2007г. на Областна дирекция “Полиция”, гр.Пловдив, становище с
изх.№5562 от 11.06.2007г. от директора на Регионална инспекция за контрол и
опазване на общественото здраве (РИОКОЗ), гр.Пловдив, писмо с рег.индекс
93-00-409 от 23.07.2007г. от “Българска телекомуникационна компания”АД,
становище с изх. №06-224 от 08.06.2007г. от “Ситигаз България” ЕАД, регион
Пловдив, писмо с изх.№ 08-00-2538 от 25.06.2007г. на «Топлофикация Пловдив» ЕАД,
писмо си.№ВК-01-39 от 12.06.2007г. на Басейнова дирекция за управление на
водите в Източнобеломорски район - Пловдив, становище на «Електроенергиен
системен оператор» ЕАД с изх.№ 97-03-1176/26.05.2010г., както и решение №ПВ-4
ЕО/2006г. от 04.09.2006г. на Регионална инспекция по околната среда и водите
(РИОСВ), гр. Пловдив, да не се извършва екологична оценка на проекта
/л.93-106/.
По
обявения проект постъпили 93 възражения, които са разгледани от ЕСУТ, резултатите от което
разглеждане са подробно отразени в Протокол № 43 от 10.10. 2007г. /л.74 и сл./,
измежду които не се установи налично такова на оспорващата.Взето било решение
проектът да бъде преработен в съответствие с взетите по протокола решения.
По
силата на Договор от 11.12.2007г. /л.68 и сл./, проектантът “Вертико” ЕООД бил
задължен да изготви окончателен проект на плана, съобразен с всички новонастъпили
обстоятелства. С решение по точка 1. от Протокол № 11 на ЕСУТ от 17.03. 2010г.
/л.64 и сл./, допълнено с решение по точка 5. от Протокол №22 от 02.06.2010г.
/л.63/ корекциите по плана са приети и е направено предложение за изпълнение на
последващите процедури.
С
обявление, обнародвано в “ДВ”, бр.56 от 23.07.2010г. /л.62, 59/, както и с обява
във вестник “Марица” от 23.07.2010г. /л.60/ проектът, фаза “окончателен
проект”, бил обявен на заинтересуваните лица, съгласно чл.128, ал.2 от ЗУТ.
Освен това, по делото е прието и Решение № КЗЗ-10 от 21.09.2010г. на Комисията
за земеделските земи при Министерството на земеделието и храните /л.58/. По
обявения окончателен проект на плана постъпили 17 броя възражения, между които
липсва такова от жалбоподателя.
С
решение по т. ІІ в протокол № 40 от 20.10.2010г. на ЕСУТ /л.46 и сл./ са Изменение
правилата за прилагане на ПУП – ПРЗ, кв.”Смирненски ІV”, гр-Пловдив, както и с
решение по т.ІV ЕСУТ е приел ПУП – ПРЗ, както е изготвен върху кадастралния
план, одобрен със Заповед № РД – 02 – 14 – 2278/29.12.2000г. и № РД – 02 – 14 –
2115/11.12.2000г. на Кмета на Община Пловдив и КВС, в предвид на това, че границите
на имотите, съответстват на тези в кадастралната карта и ПУП – ПЗР е изготвен и
процедиран преди одобряването на КК на гр.Пловдив /л.57/.
Със
заповед № 10ОА-2699 от 04.11.2010г. на кмета на община Пловдив /л.44/ в
регулационните граници на град Пловдив е включена територията на кв.
“Смирненски ІV” съобразно проекта за ПУП-ПРЗ.
С
нарочно предложение с Изх.№10ПОБС395 от 04.11.2010г. от кмета на община
Пловдив, изменено с предложение с Изх.№10ПОБС395(1) от 23.11.2010г. и допълнено
с предложение с Изх.№10ПОБС(2) от 29.11.2010г., проектът за ПУП-ПРЗ бил внесен
за одобрение в ОбС- Пловдив, след което последвало издаване на процесното
решение. От преписката се установява, че окончателен проект на ПУП-ПРЗ е приет
със схеми към него. Отразени са забележки за отстраняване и планът /предварителен
и окончателен проект/ се състои от ПЗ, ПР, План-схеми за инженерната инфраструктура.
Схемите към плана не следва да се приемат за устройствени схеми по см. на
чл.118 и сл. от ЗУТ, които като самостоятелни съгласно чл.215 ал.6 ЗУТ не подлежат
на обжалване. В случая транспортно-комуникационната план схема е част от проекта
/по арг. от Наредба
№ 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и
планове/, поради което е предмет на жалбата, но в конкретната
част от ПУП-ПРЗ отнасяща се за улична регулация на имота на оспорващия /както е
заявено в жалбата, съобразно и влязлото в сила Определение № 4665 от
30.06.2011г., постановено по настоящото дело, л.158//. В преписката няма данни
за прилагане разпоредбата на § 5 т.73 /нова - ДВ, бр. 87 от 2010 г./ - "Общински обекти от
първостепенно значение" във вр. с чл.215 ал.7 ЗУТ.
При
така описаната фактическа обстановка, съдът намира производството за проведено
при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила. И възраженията в
жалбата се приемат за неоснователни, като следва да се посочи, че едномесечният срок по чл.129
ал.1 ЗУТ не е преклузивен, а инструктивен и само по себе си неспазването му не
води до отмяна на акта.
На
следващо място, разпоредбата на чл.129, ал.1 от ЗУТ определя като изрично
правомощие на общинския съвет одобряването на проекти за изменение на ПУП, поради
което оспореният акт се явява издаден от компетентен орган, включително при
спазване изискванията за кворум и мнозинство за приемането на актовете на Общинския
съвет. Като неоснователни се възприемат възраженията в жалбата за противното.
Спори
се относно приложението на материалния закон.
Като
правни основания за издаването на Решението са посочени следните разпоредби:
чл.129 ал.1 във вр. с чл.16 ал.7, чл.14, чл.17, ал.1, чл.18, чл.25, чл.128
ал.7, чл.103 ал.1 т.2 ал.3 и 4, чл.108, чл.109, ал.1, чл.110 ал.1 т.1 от ЗУТ и
прочие правни норми.
Според
посочената на първо място като основание за постановяването на оспореното
Решение разпоредбата на чл.16 ал.7 от ЗУТ “За територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с
неприложена първа регулация по предходен устройствен план по решение на общинския съвет
вместо плана по ал.1 може да бъде
създаден план за улична регулация и имоти за обекти на публичната собственост
по чл.110 ал.1 т.2.”. Планът по чл.110 ал.1 т.2 и в
двата му подвида – ПР и ПУР е план за регулация на улици и на ПИ без режим на
застрояване. План за улична регулация по чл.16, ал. 7 ЗУТ се одобрява
вместо плана по ал.1 на същата норма и има за предмет само улична регулация и
определя само външните /към улицата/ регулационни линии на поземлените имотите,
с изключение на имотите за обекти на публичната собственост, които са
предмет на цялостно регулиране /т.е. чл.16 ал.7 от ЗУТ касае втората хипотезата
на чл.110 ал.1 т.2 от ЗУТ, а именно – ПУР/. Такъв план няма за предмет
цялостно урегулиране на частните имотите, нито застрояването на същите /Решение
№ 17171 от 2011г., ВАС, ІІ о./. В ал.7 на чл.16 ЗУТ е предвидено да бъде създаден ПУР и
имоти за обекти на публичната собственост по чл.110 ал.1 т.2 ЗУТ, като частните
поземлени имоти получават само регулация към предвидената с плана улична
мрежа. Повече от ясно е, с оглед конкретното му съдържание, че процесният ПУП
не е такъв по смисъла на чл.16 ал.7 от ЗУТ, още повече че разпоредбата
препраща към нормата на чл.110 ал.1 т.2 от ЗУТ, а в същия като правно основание
за издаването му изрично е цитирана тази на чл.110 ал.1 т.1 от ЗУТ.
Второто
посочено основание е разпоредба на чл.17 ал.1 от ЗУТ, според която “извън
случаите по чл.16 с ПУП за населено място или за част от него се урегулират
неурегулирани дотогава поземлени имоти, като вътрешните им регулационни линии
съвпадат с имотните граници”. В случая не може да се приеме, че се касае и до
план по смисъла на чл.17 ал.1 от ЗУТ, доколкото с такъв на практика се
урегулират единствено поземлени имоти, но се определят и необходимите
площи за изграждане на обектите на социалната
инфраструктура - публична собственост, на озеленените площи, обединени в зелена система, и на общите мрежи и
съоръжения на техническата инфраструктуране /предмет на плана по чл.16
ал.1 от ЗУТ/, а безспорно процесния ПУП съдържа и такава част.
Явна е
била идеята на администрацията процесната територия да бъде урегулирана
изцяло, поради което неправилно са посочени двете правни основания – по чл.16
ал.7 и чл.17 ал.1 от ЗУТ, касаещи изключенията от по общото правило на чл.16
ал. 1 от ЗУТ.
Всъщност
като цяло за неурегулираните поземлени имоти и тези с неприложена първа
регулация към момента на приемането на ПУП – ПЗР “Хр. Смирненски ІV”,
гр.Пловдив, с оглед установения конкретен обем и съдържание на същия, вярното
правно основание е това по чл.16 ал.1 от ЗУТ – с който план не само се определят необходимите
площи за изграждане на обектите на социалната инфраструктура – публична собственост, на озеленените площи, обединени в
зелена система, и на общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, но по аргумент от ал.3, ал.4 и
ал.5 от същата правна норма се и урегулират и неурегулираните до този момент поземлени
имоти, респ. тези с неприложена първа регулация /така например ал. 5 изрично
визира придобиването на собствеността от частно правните субекти върху “новообразуваните
с плана урегулирани поземлени имоти”/, който извод се налага и по аргумент
за противното от съдържанието на ал.7 на чл.16 от ЗУТ, която като изключение
от общото правило предвижда, че вместо план по ал.1 може да бъде създаден
такъв по чл.110 ал.1 т.2 от ЗУТ - план за улична регулация и имоти за
обекти на публичната собственост. Именно това е плана, който
съответства и на другото визирано правно основание – чл.110 ал.1 т.1 от ЗУТ.
Останалите
правни основания, визирани в Решението на Общински съвет – Пловдив са: чл.18
ал.1 от ЗУТ, според който за всеки поземлен имот, предмет на урегулирането
с ПУП, се определят конкретното предназначение, допустимите дейности и
допустимото застрояване; максималната плътност на застрояване; максималната
интензивност на застрояване; минималната свободна дворна площ; минималната
задължително озеленена дворна площ; начинът и характерът на застрояване; линиите
на застрояване; чл.25 от ЗУТ, определящ параметрите на характера на застрояването;
чл.128 ал.7 от ЗУТ, касаещ процедурата по приемането на актовете от категорията
на оспорения такъв; чл.103, уреждащ общите положения и видовете устройствени
планове и техните характеристики; чл.108, касаещ конкретно характеристиките
на подробните устройствени планов; чл.109, предвиждащ случаите в които е допустимо
разработването на ПУП; чл.110 ал.1 т.1 от ЗУТ – посочва един от видовете
ПУП - План за регулация и застрояване - ПРЗ /план за регулация на улици и поземлени имоти и за режим на застрояване/.
Повече
от ясно е, че визираните правни основания за постановяването на оспореното
решение и за приемане на процесния ПУП – чл.16 ал.7 от ЗУТ /а и чл.16 като
цяло/ и чл.17 от ЗУТ, касаят неурегулирани до този момент поземлени имоти, или
имоти с неприложена първа регулация. Видно обаче от приетата административна
преписка част от територията предмет на процесния план са и имоти, които са урегулирани
с предходен ПУП.
В конкретния случая от данните по делото и от
заключенията на назначената и изслушана съдебно-техническа експертиза е
установено, че оспорващата е носител на идеални части от правото на собственост
по отношение на Дворно място, съставляващо преди приемането на оспорения
плана УПИ ІІ-037017, съгласно одобрен със Заповед № ОА – 1399/09.09.2004г. на
кмета на Община Пловдив, ведно с конкретно индивидуализирани обекти в същото,
които обекти част от “Жилищна Група Елина Комплекс” са изградени и надлежно
въведени в експлоатация /така Нот.акт и Удостоверение за въвеждане в
експлоатация/.
Със заповед № ОА – 1399/09.09.2004г. на Кмета на
Община Пловдив /л.189-190/ е одобрен подробен устройствен план - план за
регулация и застрояване за процесния имот, при който е обособен като
урегулиран поземлен имот ІІ-037017, землище “Пловдив-Запад”.
Не се спори също така и че имотът, ведно с
построените в него сгради, са отразени в КК и КР на гр.Пловдив, одобрени със Заповед
№ РД-18-48 от 03.06.2009г. на Изпълнителния директор на Агенцията по
геодезия, картография и кадастър, като имот с идентификатор № 56784.510.705
/така основното и допълнителното заключение на вещото лице К., съответно Скица
№ 3 и Ситуационен план № 4/.
При това положение този състав на съда намира, че не
се били на лице предпоставките нито на чл.16 от ЗУТ /като цяло, а в частност
и на ал.7/, нито на чл.17 ал.1 от ЗУТ за постановяване на оспорения акт. В тази
връзка безспорно се установи, че разглежданият имот е “урегулиран” със
цитираната Заповед на Кмета на Община Пловдив, с която е одобрен подробен
устройствен план - план за регулация и застрояване. Тази заповед не е била
обжалвана, включително и с доводи за нейната нищожност, влязла е в законна
сила и разпореденото с нея е реализирано.
Съгласно § 22 от ЗР на
ЗУТ подробният устройствен план се счита за приложен по отношение
на регулацията - с изплащането на дължимите суми по договорите по чл.17, ал.3, когато такива се предвиждат,
нанасяне на имота в кадастъра и вписване в имотния регистър. В случая не се
е налагало сключването на договор по чл.17 ал.3 от ЗУТ, поради което и не са били предвидени суми за изплащане. Каза
се спорният имот е нанесен и в КК и КР на гр.Пловдив с идентификатор 56784.510.705.
По отношение на застрояването, подробният устройствен план се счита приложен с
полагането на фундаментите на строежите по издадени строителни книжа. В
случая не само са положени фундаментите, но и разрешеният строеж е въведен в
експлоатация.
От това следва, че при приемането на обжалваното решение
на общинския съвет за УПИ ІI-037017 /по Заповедта от 2004г./, съответно УПИ
ІІ-370045, е бил налице влязъл в сила подробен устройствен план, който е бил
приложен.
С оглед горното, приетото решение на Общински съвет -
гр.Пловдив се приема като издадено в нарушение на разпоредбите на чл.16 от ЗУТ, а и чл.17 от ЗУТ, тъй като
разработки по посочения текст са допустими само за неурегулирани територии, или
такива с неприложена първа регулация. Изрична в тази връзка е разпоредбата и на
чл.15 ЗУТ, която гласи че “С подробен устройствен план по чл.16 или по чл.17 се
урегулират само поземлени имоти, които не са били урегулирани с предишен подробен
устройствен план. Урегулираните веднъж поземлени имоти не подлежат на последващо
урегулиране освен в предвидените в този закон случаи.” В случая не са посочени
други правни основания за на практика стореното изменение на действащ подробен
устройствен план /било то хипотезата на чл.15 ал.2 от ЗУТ, било някоя от визираните
такива в чл.134 ал.2 във вр. и с ал.1 от ЗУТ/, съответно липсват изложени и
фактически основания за наличието им. Тук следва да се посочи изрично и че
съобразно Решение № 375, взето с протокол № 16 от 05.09.2007г. на Общински
Съвет – Пловдив, с което е одобрен Общия устройствен план на гр.Пловдив /което
е последващо спрямо Заповедта, с която е одобрен през 2004г. действащия
ПУП за процесния имот/ - т.1.3. от същото, подробните устройствени планове,
влезли в сила или одобрени до датата на одобряването на Общия устройствен
план на гр.Пловдив, запазват своето действие /л.169/.
На следващо място посоченото
правно основание чл.110 ал.1 т.1 ЗУТ не съответства на останалите – чл.16
ал.7, чл.17 ал.1 ЗУТ. Фактическите данни за спорния имот към момента на
изработване и приемане на ПУП-ПРЗ - не съответстват на приложеното правно
основание – чл.16 ал.7 ЗУТ. Извън това, чл.16 ал.7 ЗУТ е обвързан с чл.110
ал.1 т.2 ЗУТ, а не с чл.110 ал.1 т.1 с.з. В случая каза се безспорно планът не
касае само обекти на публичната общинска собственост и неурегулирани имоти или
имоти с неприложена първа регулация.
При приемане на оспорените решение е допуснато
нарушение и на чл.125 ал.4 от ЗУТ, според
която в проекта за ПУП се отразяват законно построените сгради в имота. В
случая в имота на оспорващата има построени, въз основа на влязло в сила
разрешение за строеж и въведени в експлоатация по съответния ред стради, съставляващи
“Жилищна Група Елина Комплекс”, които не са нанесени в одобрения ПУП – който е
ПРЗ, още повече че с приемането на последния се установява, че се изменят
отстоянията до външните регулационни линии /така допълнителното заключение на
вещото лице К./. Такова изискване впрочем е отразено и в цитираните по-горе
решения на ЕСУТ, взети с протоколи № № 20 25.04.2007г. и № 6 от 07.02.2007г.,
където изрично е указано да се нанесат в проекта на ПУП – ПЗР съществуващите
сгради, както и да се отразят влезлите в сила ПУП, някои от които с
реализирани обекти. Същите тези изисквания са залегнали още в Задание за
възлагане на обществена поръчка /л.136 и сл./ за изработване на проект за ПУП
– ПРЗ “Смирненски ІV”, като в Общите Характеристики на проекта - т.3.1, изрично
е записано, че предвижданията на плана следва да са икономически осъществими
и да дават възможност за целесъобразно устройство на урегулираните поземлени
имоти и на кварталите чрез съобразяване с реализираните и предвидени проектни
застроявания.
Като краен резултат се установява, че одобреният с решенията
на Общински съвет Пловдив ПУП - ПРЗ не е съобразен и с влезлия в сила ПУП - ПРЗ
за поземления имот, за който оспорващата се легитимира като собственик, каквото
изискване е залегнало в техническото задание, а и което изискване е спазено
във връзка с други поземлени имоти /така Решенията на ЕСУТ, Измененията на
предложенията на Кмета на Община Пловдив за приемането на плана и прочие
документи/. С което се е стигнало и до нарушаване на принципа на равенството,
залегнал в чл.8 ал.2 от ЗУТ за еднакво третиране на сходните случаи.
За пълнота на изложеното следва да се посочи и
следното.
Установи се от приетите по
делото основно и допълнително заключение на вещото лице К., /които съдът
кредитира изцяло като компетентно дадени и съответни на останалия събран
по делото доказателствен материал/, че предвидената с плана уличната
регулация отнема част от процесния имот. Не се установява фактически какъв
процент е отнетата площ, спрямо цялата площ на имота и дали същата е под 25 %,
съобразно изискванията на чл.16 от ЗУТ /с оглед и конкретното посочено правно
основание за приемането на плана/, но и спор по този въпрос не е повдигнат.
Отделно от това от
доказателствата по делото се установява, че обжалваният ПУП-ПРЗ не е одобрен с
извършена проверка на цифровия модел от СГКК-Пловдив и не е представен протокол
на СГКК за ЕСУТ.
СТЕ е компетентно изготвена и обективна
спрямо приложените доказателства, но не може да допълва административния акт. Кадастралните данни са основа на
регулационните предвиждания, такива каквито са към момента на приемане на
ПУП. Установи се, че не е спазено изискването на чл.16 ал.2 ЗУТ, респ. чл.115
ал.2 ЗУТ, относимо и към план за улична регулация по чл.16, ал.7 във вр. с чл. 110 ал.1 т.2 и към плана по чл.110 ал.1 т.1 ЗУТ
/ако се приеме, че вярното правно основание е именно това/.
Отделно от това съгласно Наредба № 2 от 29.06.2004г.
за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на
урбанизираните територии - чл. 53 ал.1, напречният профил на улиците от
първостепенната улична мрежа може да включва:1. пътни платна за главно
движение (едно или две); 2. разделителна ивица между платната за главно
движение; 3. платна за местно движение (локални платна); 4. разделителни ивици
между платната за главното и местното движение; 5. велосипедни алеи; 6. тротоари;
7. платна за релсовия обществен транспорт за превоз на пътници; 8. разделителни
ивици между тротоарите, велосипедните алеи, релсовия транспорт, както и към
прилежащото на улицата застрояване. Значението на съществуващото
застрояване при проектирането на първостепенните улици /каквато безспорно се
установява от приетите писмени доказателства поделото, а и от допълнителното
заключение на вещото лице, да е процесната такава, отнемаща част от площта на
имота на оспорващата/ е видно и от разпоредбите на Раздел ІІ “Елементи на
улицата. Ситуация” от същия подзаконов нормативен акт и прочие разпоредби от
същия. Достига да се извод, че наличния сграден фонд не следва да се неглижира
при изготвяне на ТКС към проекта. В тази насока, основното и допълнително заключения
потвърдиха нанесени строежи в кадастралната карта и намаляване на отстоянията
от сградите до уличната регулация като последица от предвиждането й, без в
проекта законно изградените сгради да са отразени.
Имотът
от обхвата на спора е с променено предназначение, застроен, за него обжалвания
ПУП-ПРЗ не е първа регулация, вкл. и за застрояването. Действително застрояването при условията на чл.60 ЗУТ /при
които условия е одобрен и първоначалния ПУП за процесния имо/ дължи
съобразяване с изграждане
на нови или разширяване на съществуващите улици. Оспорената улична регулация установява нови външни регулационни
линии на имота. Макар реализираното строителство да не се засяга от предвижданията
на оспорения ПУП според СТЕ – в частта за уличната регулация, отразяване
на сградите в проекта посредством експертиза не е от компетенциите на съда,
поради което проекта и в тази част следва да бъде съобразен със съществуващите
сгради. В случая при липсата им в плана не е възможно да се извърши коректно
установяване и за отстоянията между срещустоящи сгради по см. на чл.32 ЗУТ,
независимо от намалените отстояния от сградите до имотната граница.
Според СТЕ
одобреният ПУП в частта за уличната регулация към спорния УПИ отговаря на
изискванията на ЗУТ и Наредба № 2/2004г. за планиране и
проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните
територии. При установените факти за ненанесен сграден фонд в проекта и при
липса на актуална кадастрална основа, техническото съответствие на
проектираните улици не е безспорно.
Изложеното налага извода, че обжалваните
решения, в частта им досежно поземления имот на жалбоподателя, са издадени в
противоречие с материалноправни разпоредби
- чл.16, чл.17, чл.115 ал.2 и чл.125 ал.4
от ЗУТ. Ето защо подадената жалба е
основателна.
Следва решението в оспорената част да бъде отменено и преписката върната на
административния орган за ново произнасяне след отразяване на съществуващите,
изградени с РС и въведени в експлоатация, сгради в спорния ПИ и недопускане на
намалени отстояния, извън предвидените в закона хипотези, при кадастрална
основа – действащата КККР и при съобразяване на вида ПУП, при наличието на
предпоставките за изменение на влязъл в сила ПУП, като се изложат конкретни
фактически и правни основания за това.
На жалбоподателите следва да се присъдят реално направените съдебни разноски,
които се установяват в размер на – общо 280 лева /10 – ДТ, 20 лева – таса за обнародване
в ДВ и общо 250 лева – депозити за вещо лице/, при липсата на доказателства
за изплатен адвокатски хонорар.
Водим
от горното, съдът:
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Решение
№ 469, взето с протокол №33 от 16.12.2010г. на Общински съвет- Пловдив, с което
е с което е одобрен ПУП-ПРЗ – План за регулация и застрояване и схеми:
водоснабдяване, канализация, електрификация, газоснабдяване, телефонизация,
радио, телевизионни сигнали и интернет, сборна план–схема на техническата
инфраструктура, вертикално планиране, транспортни комуникации, санитарно –
хигиенна обстановка, озеленяване и отдих, и правилата и нормативите за
прилагане на кв.”Смирненски ІV”, гр. Пловдив, в границите: север – р.Първенецка,
регулационната граница на парк “Отдих и култура” – Пловдив и регулационния
план на спортен комплекс “Отдих и култура” – Пловдив до ул.”Парк Отдих и култура”,
изток – северната граница на ул.”Парк Отдих и култура”, ПИ 106,113 и 114 по
кадастралния план на “Смирненски ІІІ” – Пловдив, северната граница на
Пещерско шосе, западната регулационна граница на ЖК”Хр.Смирненски”,ПИ 72 до
ЖП линия Пловдив –София, юг- ЖП линия Пловдив- София, запад – източната
регулационна граница на кв. Прослав, УПИ І-5 комплексно жилищно строителство,
южните граници на ПИ 398 и 397 по кадастралния план на кв.”Хр.Смирненски ІІІ
етап”, продължението на ул. ”Елин Пелин” до Пещерско шосе, ПИ 038009, 038040,
038039, 038038, 433, 432, 037005, 037050, 037051, 037052, 037034, 037033,
037031, 037043, 037022 по КВС землище Пловдив – запад по червените и сини
линии, надписи със син и червен цвят и корекции със зелен кафяв цвят за част
регулация, червени задължителни и ограничителни линии и матрици със син
цвят и корекции със зелен и виолетов цвят за част застрояване и корекции със
зелен цвят на правилата и нормативите, В ЧАСТТА му относно УПИ ІІ-370045 отреден за жилищно и
общ.обсл. и застроява, предишен УПИ
037017-ІІ, съгласно ПУП одобрен със Заповед № ОА-1399/09.09.2004г. на
кмета на Община Пловдив,
а по скица на Общинска Служба “Земеделие и гори” – Пловдив /тогава/
имот с № 037045, находящ се в кв.Прослав, Община Пловдив, Район “Запад”, местността
Прослав, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ВРЪЩА преписката на Общински съвет - Пловдив за ново произнасяне в частта за УПИ ІІ-370045 отреден за жилищно и общ.обсл. и застроява, предишен УПИ 037017-ІІ, съгласно ПУП одобрен
със Заповед № ОА-1399/09.09.2004г. на кмета на Община Пловдив, а по скица на Общинска Служба
“Земеделие и гори” – Пловдив /тогава/ имот с № 037045,
находящ се в кв.Прослав, Община Пловдив, Район
“Запад”, местността Прослав, съобразно указанията по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в
мотивите на настоящото решение
ОСЪЖДА Общински
съвет – Пловдив, да заплати на М.Й. И.-И.,***,
****, сумата от 280 /двеста и осемдесет/
лева, разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на
обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/
Вярно с
оригинала,
секретар:
Т.К.