Решение по дело №67/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 105
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20237160700067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 105

 

Гр. Перник, 31.05.2023 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, касационен състав в публично съдебно заседание, проведено на седемнадесети май през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ ХРИСТОВА

КИРИЛ ЧАКЪРОВ

 

при съдебния секретар А.М. и с участието на прокурор Моника Любомирова от Окръжна прокуратура- Перник, като разгледа докладваното от съдия Мария Христова КАНД № 67 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на К.В.Й., с ЕГН: **********, с адрес: *** срещу Решение № 7 от 21.02.2023 година, постановено по АНД № 3 по описа за 2023  година на Районен съд Трън, в частта с която е потвърдено наказателно постановление № 22-1158-003633/14.11.2022 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, с което на основание чл. 53 от ЗАНН, във връзка с чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. трето от ЗДвП на К.В.Й., с ЕГН: **********, с адрес: *** е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 100 /сто/ лева и „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 4 /четири/ месеца за извършено административно нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Касаторът счита, че постановеното решение на районния съд в обжалваната част е неправилно и незаконосъобразно, доколкото не е преценен правилно събрания доказателствен материал в следствие, на което се е стигнало и до неправилно прилагане на материалния закон. По същество излага довод, че не е налице извършеното административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, тъй като в случая намирало приложение разпоредбата на чл. 10, ал. 5 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях и редът за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Твърди се, че са налице предпоставките, предвидени в разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, регламентираща хипотезата а маловажен случай. На следващо място посочва, че при квалифициране на извършеното деяние, административният орган не е посочил коя всъщност хипотеза на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е осъществена. С оглед на тези доводи моли съда да отмени оспореното решение на районния съд, в частта, с която наказателното постановление е било потвърдено. Претендира присъждане на направени по делото съдебни разноски пред двете съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба в срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК не депозира отговор.

В проведеното на 17.05.2023 година съдебно заседание, касаторът редовно призован не се явява и не изпраща процесуален представител.

В проведеното на 17.05.2023 година съдебно заседание ответникът по касационната жалба редовно призован не се явява и не изпраща процесуален представител.

В проведеното на 17.05.2023 година съдебно заседание, представителят на Окръжна прокуратура Перник прави заключение за правилност и законосъобразност на обжалваното решение и предлага същото да бъде оставено в сила.

Административен съд – Перник, касационен състав като прецени наведените касационни основания и доводи на страните, прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, след съвещание намира следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледана по същество касационната жалба е основателна.

След извършена проверка в пределите на чл. 218, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд, в предвидената от закона форма, по допустима жалба. Същото е неправилно, поради неправилно прилагане на материалния закон, а основанията за това са следните:

С Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ Серия GA № 711824 от 20.10.2022 година е констатирано, че на 20.10.2022 година в 09:15 часа, в община  Трън, на общински път PER 3158 в посока от път II-63 към село Бераинци, К.В.Й. управлява лек автомобил „***“ с рег. № СА *** ХК, собственост на В.Й.Б., с ЕГН: **********, като при извършена проверка на около 200 метра от табела Д 11 за начало на село Бераинци се установи, че предната табела с регистрационен номер не е поставена на определеното за това място. Водачът управлява МПС с изтекъл срок на АУНА Серия GA 520953 от 08.06.2022 година на ОДМВР Перник. Лицето е изпробвано за употребя на алкохол с техническо средство Дрегер 7510 null с фабричен номер ARBB 0038, като уреда отчита 0 промила алкохол. Деянието е квалифицирано като нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, а именно управлява МПС, като табелите с регистрационен номер не са поставени на определените за това места и чл. 157, ал. 6 от ЗДвП – носи акт за нарушение по ЗДП с изтекъл срок. АУАН е връчен на нарушителя и е подписан от него, като същият е възразил срещу констатациите /лист 6 от АНД № 3/2023 година/.

Тези констатации на актосъставителя са възпроизведени и в издаденото Наказателно постановление № 22-1158-003633 от 14.11.2022 година, издадено от началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. трето от ЗДвП и чл. 185 от ЗДвП е наложил на К.В.Й. с ЕГН: **********, с адрес: *** административно наказание „Глоба“ в размер на 100 лева и „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 4 месеца за извършено административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и „Глоба“ в размер на 20 лева за извършено нарушение по чл. 157, ал. 6 от ЗДвП, като е определил едно общо административно наказание, както следва: „Глоба“ в размер на 120 лева и „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 4 месеца, като на основание Наредба № Iз – 2539 от 17.12.2012 година на МВР са отнети общо 20 контролни точки. Наказателното постановление е връчена на 24.11.2022 година / лист 5 от АНД № 3/2023 година/.

С Решение № 7 от 21.02.2023 година, постановено по АНД № 3 по описа за 2023 година на Районен съд Трън процесното наказателно постановление е потвърдено в частта, отнасяща се до наложеното административно наказание на основание чл. 53, във връзка с чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. трето за извършено административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и отменено в частта, отнасяща се до наложено административно наказание на основание чл. 53, във връзка с чл. 185 от ЗДвП за извършено административно нарушение по чл. 157, ал. 6 от ЗДвП.

За да постанови решението си, първоинстанционният съд е събрал като доказателства по делото свидетелски показания и писмени такива, които са били приобщени по реда на чл. 283 от НПК. Въз основа на тях и след направен анализ поотделно и в тяхната съвкупност безспорен о приел за установено, че настоящият касатор от обективна и субективна страна е предприел управлението на процесното моторно превозно средство, като вместо на определеното за това място предната регистрационна табела на автомобила е била поставена от лявата страна на предната броня. Първоинстанционният съд е достигнал до правилен извод, че при издаването на АУАН и НП не са допуснати нарушения на материалния о процесуалния закон, поради което правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на водача /нарушител/ по реда на чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. трето от ЗДвП, като е потвърдил наказателното постановление в тази част.

Пред настоящата съдебна инстанция не са представени писмени доказателства. Съобразно разпоредбата на чл. 218 от АПК касационната инстанция дължи произнасяне само относно наведените м жалбата касационни оплаквания, като следи служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. съдът намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо.

Съобразно чл. 220 от АПК касационната инстанция напълно възприема установената от Районен съд Трън фактическа обстановка, която напълно кореспондира на събраните по делото доказателства.

По доводите в касационната жалба:

Спорът в настоящият казус се свежда до това да се установи, дали поставяйки регистрационната табела на процесното моторно превозно средство от лявата страна на бронята, а не на предвиденото за това място, касаторът е осъществил състава на административното нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определени за това места, а в ал. 2 на същата разпоредба се предвижда, че условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторни превозни средства, ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрирани пътни превозни средства, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната. В случая е Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Последната в чл. 10, ал. 5 регламентира, че табелите с регистрационен номер се закрепват отпред и отзад (или само отзад) перпендикулярно на средното надлъжно сечение на превозното средство, а когато това е невъзможно в лявата част, така че да се осигури тяхната видимост и осветеност нощно време. Предвижда се също в изр. 2 на посочената норма, че при закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и символите на номера.

По делото от събраните в хода на съдебното следствие пред районния съд доказателства, в това число писмени и гласни такива се установява, че табелата с регистрационен номер на моторното превозно средство е поставена в лявата част при бронята на същото, а от показанията на свидетелите К.И.В., Д.Е.К. и Р.И.С., които са изцяло кредитирани и от страна на първоинстанционния съд /стр. 2 от Решение № 7 от 21.02.2023 година/ се установява, че причината за поставянето на регистрационната табела в лявата част на автомобила е претърпяно ПТП преди дни на паркинг в град Благоевград, което е довело до компрометиране на бронята и невъзможност регистрационната табела да бъде поставено на мястото, предвидено за това от страна на производителя.

От представения чрез преписката снимков материал се вижда, че всъщност регистрационната табела е здраво прикрепена в лявата част на бронята, под левия преден фар, което позволява същата да бъде възприета от останалите участници в движението, включително и в тъмната част на денонощието, което е и изцяло в съответствие с изискването на чл. 10, ал. 5 от Наредбата, чиято разпоредба предвижда, както вече се отбеляза, в случай на невъзможност регистрационната табела да бъде поставена на определените за това места да се постави в лявата част, така че да може да се осигури видимост и осветеност нощно време.

Отделно от това при закрепването на табелата не се е стигнало и да нарушаване на формата и, целостта на графиката и символите на номера, тъй като ясно се вижда регистрационния номер на автомобила, а именно – СА *** ХК.

Като взе предвид изложеното съдът намира, че в конкретния случай не е нарушена разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП от страна на водача, поради което не следва да бъде ангажирана и неговата административно наказателна отговорност.

Предвид изложеното и при установена липса на извършена административно нарушение е безпредметно да бъде обсъждано възражението на касатора досежно прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в настоящият случай. За пълнота, настоящият съдебен състав следва да посочи, че разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в случая не би била приложим, тъй като към момента на извършване на административното нарушение, а именно 20.10.2022 година е била в сила разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП, която предвижда, че за нарушения по този закон не се прилага чл. 28 и чл. 58г от Закона за административните нарушения и наказания.

Приемайки обратното, районният съд е постановил един неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен, като вместо него бъде постановен нов по съществото на спора, с който наказателното постановление в оспорената част да бъде отменено.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото следва да бъде уважено, направеното от страна на процесуалния представител на касатора искане за присъждане на съдебни разноски и адвокатско възнаграждение. Ответникът по касационната жалба следва да бъде осъден да заплати сумата в общ размер на 800 /осемстотин/ лева в полза на процесуалния представител на касатора, представляваща определено адвокатско възнаграждение за две съдебни инстанции.

Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № 7 от 21.02.2023 година, постановено по АНД № 3 по описа за 2023 година на Районен съд Трън, в частта с която е потвърдено наказателно постановление № 22-1158-003633/ 14.11.2022 година КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление (НП) № 22-1158-003633/14.11.2022 година, издадено от началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, с което на основание чл. 53 от ЗАНН, във връзка с чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. трето от ЗДвП на К.В.Й., с ЕГН: **********, с адрес: *** е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 100 /сто/ лева и „Лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 4 /четири/ месеца за извършено административно нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като незаконосъобразно.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Перник да заплати на адвокат А.К.Д. ***, с адрес *** съдебни разноски в размер на 800 /осемстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

ЧЛЕНОВЕ:/п/

 

                     /п/