Решение по дело №701/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 67
Дата: 9 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237150700701
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

67

Пазарджик, 09.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 20237150700701 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалбата на П. И. Е. от гр. Пазарджик, чрез адв. Ч. срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/7320#6/28.06.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2019 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е извършено намаление на поисканата от жалбоподателката сума. Релевирани са доводи за нищожност, респективно за незаконосъобразност на атакуваното УП.

В съдебно заседание, жалбоподателката не се представлява.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), не изпраща представител. Депозирано е становище от юрк. Н., с което оспорва жалбата. Претендира разноски.

Административен съд-Пазарджик, VI-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

На 11.05.2019 г., П. И. Е. е подала заявление за подпомагане с УРН 637684 за кампания 2019 г., УИН 13/150619/03112 за кампания 2019 г. по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП); Схемата за преразпределително плащане (СПП); Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП), за Млади земеделски стопани /МЗС/; Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури /СПК/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя за хектар /ПНДП/, Биологично земеделие /Мярка 11/ Подмярка 13.1 - Компенсаторни плащания в планински райони (НР1), Подмярка 13.2 - Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (НР2). Към заявлението са приложени необходимите документи, в т. ч. декларации, таблици на използваните парцели през 2019 г., както и картен материал за заявените за подпомагане земи.

При извършени автоматични проверки на въведените данни в подаденото заявление за подпомагане по директни плащания са констатирани различни грешки, като за част от тях. е посочено, че над 0,05 ха от БЗС излиза извън площите, подходящи за подпомагане, за друга част, че площта на парцела под 0,1 ха попада във ФБ, различен от основния и не подлежи на теренна проверка. Кандидатът е запознат с резултатите от извършените автоматични проверки, за което има положен подпис и печат.

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2019 г., в оспорената му част, на дружеството са намалени следните суми: по СЕПП в размер на 6353,44,68 лв.; по ЗДП – 1818,99 лв.; по СПП – 58,98 лв.; по МЗС- 41,81по НР1 – 2 663,31 лв.; по СПК-8028,97 Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки на данните в заявлението за подпомагане.

По делото е представена и приета Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019 г.

Представено е и решение № 235/06.04.2022 г. по адм. д.933/21 г. на АС Пазарджик, оставено в сила с решение № 235/06.04.2022 г. на ВАС по адм. д. 5832/22 г., с което е отхвърлена жалбата на П. Е. срещу Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в обжалваната част.

При така установеното от фактическа страна и след като извърши цялостна проверка на акта в обжалваната му част във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Уведомителното писмо е получено на 04.07.2023 г., а жалбата срещу него е подадена до съда на 18.07.2023 г., т.е. в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал. 4 ЗПЗП (в приложимата редакция), изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. С т. 1 от заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на заместник изпълнителния директор В. К., правомощия по издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.

Противно на поддържаното в жалбата, не е налице и основанието по чл. 177, ал. 2 АПК за обявяване нищожност на уведомителното писмо. В него е посочено, че е издадено във връзка с влязло в сила Решение № 169/28.03.2023 г. по адм. дело № 947/2021 г. на Административен съд-Пазарджик. След извършена служебна справка в деловодната система на съда и в информационната система АПИС се констатира, че с цитираното решение съдът е отменил Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/7320/05.08.2021 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ и е изпратил преписката на органа за ново произнасяне като е посочил, че актът е издаден при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически основания, както и при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Приел е, че изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателката. С обжалваното в настоящото производство писмо указанията на съда са изпълнени, като са разгледани всички заявени БЗС поотделно и за всяко от тях има конкретно правно основание за отказа. Обективираните в писмото основания, таблиците към него и описаните в тях БЗС, посочените площи, приети за недопустими за подпомагане и причините за това, ведно с данните от административната преписка, ясно отразяват волята на административния орган и несъмнено позволяват упражняването на правото на защита на земеделския стопанин, и осъществяването на съдебен контрол за законосъобразност върху акта. Уведомителното писмо съдържа описание в относимите колони относно заявените за подпомагане площи, установените допустими за подпомагане площи след извършените проверки по чл. 37 ЗПЗП, съответно - установените като недопустими за подпомагане площи. На стр. 5 в обяснението относно Колона 10, административният орган е пояснил причините за постановения отказ, както по СЕПП, така и по всички останали схеми и мерки, за които е кандидатствало дружеството. На база таблиците, част от текста на писмото и обясненията към тях, на стр. 13 от административния акт са отразени размера на финансовото подпомагане и е определена ставката по схемите и мерките, като данните в таблица 13 са пояснени словесно. Оторизацията на сумите е представена в таблица 14 на стр. 17 от писмото, а в таблица 15 на същата страница - извършеното плащане. В този смисъл, писмото, таблиците в него и обективираните към тях пояснения на отделните колони и отразявания, съставляват мотивите на издадения акт. Уведомителното писмо е издадено при изпълнение на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона, дадени с Решение № 169/28.03.2023 г. по адм. дело № 947/2021 г. на Административен съд-Пазарджик.

Съгласно чл. 67 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, всяка държава членка е задължена да създаде и да прилага интегрирана система за администриране и контрол (интегрирана система), която съгласно чл. 68 се състои от следните елементи: компютъризирана база данни; система за идентификация на земеделските парцели; система за идентификация и регистрация на правата на плащане; заявления за помощ и искания за плащане; интегрирана система за контрол и единна система за регистриране на самоличността на всеки бенефициер на подпомагането, посочено в чл. 67, § 2, който подаде заявление за помощ или искане за плащане. Съгласно чл. 70 от Регламента, системата за идентификация на земеделските парцели се създава на базата на карти или документи от поземлените регистри или други картографски документи. Използват се техники на компютризирана географска информационна система, включваща за предпочитане въздушни или пространствени ортогонални изображения, с хомогенен стандарт, гарантиращ степен на точност, равна поне на картографската в мащаб 1:10 000, а от 2016 г. в мащаб 1:5 000, като се взема предвид очертанието и състоянието на парцела. Задължението за създаване и прилагане на ИСАК лежи върху държавата, като по силата на принципа на процесуалната автономия държавата членка сама решава с какви правно-технически средства да извърши това.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 70, § 2 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 г. се създава специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който включва площите в рамките на всеки физически блок, отговарящи на критериите за подпомагане, определени в Наредба № 2/17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (отм., но действаща към датата на одобряване на слой ПДП). Обновяването се извършва ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез дешифриране на актуална Цифрова ортофото карта (ЦОФК), изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване на резултатите и констатациите от специализирани теренни проверки, а при техническа възможност и от проверките на място и чрез други източници на ортогонални изображения и цифрови данни. Специализираният слой се използва от РА при извършване на финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания на подадените заявления за подпомагане по отношение на площите, които не са били обект на проверка по чл. 37, ал. 3 ЗПЗП, и приема на заявления за подпомагане през следващата кампания (чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г.). За кампания 2019 година със заповед на министъра на земеделието, храните и горите № РД 09-228/28.02.2020 г., на основание чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който е предоставен на ДФЗ за извършване на задължителните кръстосани проверки.

По подаденото от П. Е. заявление за подпомагане за кампания 2018 г. е извършена задължителна проверка на заявлението в ИСАК, съгласно чл. 37 ЗПЗП и изискванията на Регламент (ЕС) № 1306/2013. Съгласно чл. 74 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 37, ал. 2 ЗПЗП, ДФЗ - Разплащателна агенция е задължена да извършва административни проверки на подадените заявления за подпомагане, с цел да проверят дали са изпълнени условията за предоставяне на помощ. Видно от събраните по делото писмени доказателства, по заявлението на дружеството са били извършени административни проверки, които позволяват установяването на нередности, по-специално автоматично откриване чрез компютърни средства, чиито резултати са отразени в процесното уведомително писмо. В конкретния случай размерът на недопустимата площ е определен въз основа на извършена административна проверка по данните в ИСАК и СИЗП, като в колона 10 на таблица 1 от писмото е посочено, че причината за недопустимост на площите е във връзка със заповедта на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателния слой и поради наличие на двойно заявени площи, за които са предоставени валидни документи за правно основание за ползване и от двете страни. Със заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. министърът е одобрил окончателния специализиран слой на площите, допустими за подпомагане за Кампания 2019 г., която жалбоподателката частично е оспорила пред съда, но жалбата й е била отхвърлена. Ето защо, налице е влязъл в сила индивидуален административен акт, с който административният орган е бил длъжен да се съобрази. Заповедта е индивидуален административен акт по отношение на земеделския производител. С нея се засягат права на съответните производители, свързани със заявените за подпомагане от тях земеделски земи, които попадат или не в одобрения окончателен специализиран слой. Съгласно чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г. именно въз основа на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ разплащателната агенция извършва финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания и приема заявления за подпомагане през следващата кампания. Видно от разпоредбата, РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16г, ал. 4 от Наредбата. Така, при наличие на доказателства по делото, че заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите е влязла в сила в частта отнасяща се до заявените от жалбоподателката площи, РА е обвързана от постановеното в този акт. Изложеното също така означава, че всички възражения, свързани с извършените проверки по отношение на недопустимите площи, посочени в заповедта е следвало да бъдат релевирани в производството по оспорване на самата заповед.

Относно БЗС 00571-330-16-11 се установява, че площта е недопустима, поради наличие на двойно заявени площи, за която са представени валидни документи за правно основание за ползване и от двете страни и застъпването не е отстранено. При наличието на представени документи за правото на ползване от двама или повече земеделски стопани, административният орган няма задължението да установява на място владението или държането на застъпените площи, а отказва плащане на всички заявили кандидати.

Предвид изложеното, съдът намира, че административният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предявеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски, следва П. И. Е. от гр. Пазарджик да бъде осъдена да заплати такива в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение в определен от съда размер в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П. И. Е. от гр. Пазарджик, чрез адв. Ч. срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/7320#6/28.06.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2019 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е извършено намаление на поисканата от жалбоподателката сума

ОСЪЖДА П. И. Е. от гр. Пазарджик да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, сумата от 100 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

СЪДИЯ:

 

Съдия: