Решение по дело №340/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 август 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700340
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 296

 

гр.Стара Загора, 03.08.2023 год.

 

   В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         четвърти юли през   две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                                                                            

като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   340 по описа  за 2023 г, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.43, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

 

Образувано е по жалба от Д.М.Д. *** чрез пълномощника  адвокат Я.Т. против Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по  мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г.  за кампания 2019 по Заявление за подпомагане с УИН 24/110619.14266 и Приложение за кандидатстване по м.11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2019, в размер на 0 лева, представляващо отказ от оторизация в размер на 11623,69 лв. и наложена санкция за бъдещ период 4749,70 лв.

 В жалбата са изложени оплаквания за нищожност на оспорения акт поради несъобразяване с влязло в сила решение по адм. д. №  150/2022 г. по описа на Административен съд Стара Загора, алтернативно за незаконосъобразност на уведомителното писмо поради липса на мотиви, както и на материалноправни основания за оспорения отказ и наложената санкция за бъдещ период. Направено е искане за обявяване нищожността на оспорения административен акт. Алтернативно се иска обжалваното уведомително писмо да бъде отменено като незаконосъобразно, но преписката да не се връща на административния орган или при връщането й да му се даде срок за новото произнасяне. Претендират се разноските по делото.

 

Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция гр. София, редовно и своевременно призован, не изпраща представител и не изразява становище.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Жалбоподателят Д.М.Д. е регистриран земеделски производител с УРН 386354. На 30.04.2019 г е подал в ДФ „Земеделие” заявление за подпомагане с УИН 24/110619/14266 за кампания 2019 г. Поискано е подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схемата за преразпределително плащане /СПП/, по схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда  - зелени директни плащания /ЗДП/, схема за преходна национална площ за земеделска земя на хектар /ПНДП/, Биологично земеделие /мярка 11/ и компенсаторни плащания в планински райони /подмярка 13.1/ТР 1/. Неразделна част от заявлението е таблица за ползваните през 2019 год. парцели, в която са посочени номера на блоковете на земеделско стопанство /БЗС/ в землището на с. Турия. Декларираната използваема площ е в размер на 10.67 ха. Подадено е и приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ 2019г – заявление за плащане. Приложен е договор за контрол и сертификация на биологично производство, преработка и търговия с биологични продукти № 0527/ 26.07.2017г, сключен между Д.Д. и „Маком сертифициране“ ООД.

         В хода на производството по разглеждане на заявлението са извършени административни проверки по чл.37, ал.2 от ЗПЗП. При автоматичните проверки на въведените данни в заявлението са констатирани несъответствия с детайлизирани грешки относно БЗС 73451-97-3, с които жалбоподателят е запознат. Проверка на място за кампания 2019 г не е извършвана.

         На 25.11.2019г жалбоподателят е представил в ОД на ДФЗ Стара Загора сертификационното писмо от контролиращото лице „Маком сертифициране“ ООД с период на валидност 30.05.2019 год. – 30.05.2020 г. с приложения към писмото от 30.05.2019г и 04.10.20219г.

  С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2019 за кампания 2019 изх. №02-240-2600/12758 от 09.12.2021г, Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” се е произнесъл  по заявлението на Д.Д. като е оторизирал сума за изплащане в размер на 0 лв. и наложил санкция за бъдещи периоди. По жалба на Д.Д. против това уведомително писмо е образувано адм.д.№ 150/ 2022г по описа на Административен съд Стара Загора. С решение № 232/ 31.05.2022г по делото Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019 изх.№02-240-2600/12758 от 09.12.2021 г на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” е отменено като незаконосъобразно и преписката е върната на органа за ново произнасяне. Изложени са мотиви, че не е установена фактическата страна на основанието за отказ относно попадане на процесните площи в допустимия слой за подпомагане. Решението е оставено в сила с Решение 1107/ 01.02.2023г по адм. д.№ 6497/ 2022г на ВАС, в което изрично се посочва, че уведомителното писмо е немотивирано по надлежния ред, поради което правилно като краен резултат е отменено от първоинстанционния съд. 

В изпълнение на съдебното решение е издадено оспореното в настоящото производство Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. С него на жалбоподателя е отказано изплащане на финансово подпомагане в размер на 11623,69 лв. и наложена санкция за бъдещ период 4749,70 лв с оглед обстоятелството, че за 4.36 ха от общо заявени 10.67 ха е установено, че попадат извън специализирания слой за кампания 2019 г и  в процентно отношение наддекларираната площ спрямо установената е 69.1%. В мотивите се посочва, че отказът е в резултат на данните от административни проверки, получени, след като е използвана наличната информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани по чл. 30 от ЗПЗП и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл.49 от Наредба №4 от 24.02.2015 г за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020. Според органа предоставените данни от контролиращите лица във връзка с изпълнение разпоредбите на чл.49 от Наредба № 4 от 24.02.2025г, въведени за календарната 2019г, нямат отношение относно проверките на допустимите площи за подпомагане, попадащи в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г.   

По делото са приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспореното уведомително писмо, както и  решения от заседанието на УС на ДФЗ, съгласно протокол № 197/19.08.2022г. и заповед № ОЗ-РД/3088/ 22.08.2022г на Изпълнителния директор на ДФЗ. Приложено е адм.д. № 150/ 2022г по описа на Административен съд Стара Загора.

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

 

         Оспореното Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г на Заместник-изпълнителния директор ДФ „Земеделие“ обективира волеизявление на административен орган, с което се засягат неблагоприятно имуществените права на жалбоподателя предвид неоторизиране на заявените за подпомагане суми и налагане на санкция. Жалбата срещу него е подадена в законоустановения 14–дневен срок от съобщаването му на 16.05.2023г. Следователно е процесуално допустима за разглеждане по същество.

 

При осъществения контрол за законосъобразност съдът намира  жалбата за  основателна, но не по всички изложени в нея доводи. 

Оспореното Уведомително писмо не е нищожно по смисъла на чл. 177, ал. 2 от АПК, съгласно която актове и действия на административен орган, извършени в противоречие с влязло в сила съдебно решение, са нищожни. В случая няма повторно издадено уведомително писмо от Заместник-изпълнителния директор на ДВЗ с идентично съдържание като отмененото. При разглеждане на предходното Уведомително писмо изх. №02-240-2600/12758 от 09.12.2021г касационната инстанция е приела, че то е немотивирано и е потвърдила връщането на преписката на административния орган за ново произнасяне. В процесното Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г са изложени мотиви в табличен вид и като пояснения относно недопустимост за подпомагане на земеделски площи в размер на 4.36ха, които не попадат в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019г, Това обстоятелство е счетено като основание за отказ за финансиране по мярката по смисъла на 43, ал.3, т.4 от ЗПЗП. Следователно не е налице изискуемата обективна тъждественост между двете писма, която да обуслови нищожност на второто писмо, защото само съвпадащият краен резултат по двата акта не е достатъчен да опорочи втория до най-високата степен на незаконосъобразност. Не се констатират и другите изведени от съдебната практика критерии за нищожност на акта - засягане на установената от закона форма, когато нарушението е толкова съществено, че може да се приравни на липса на акт, пълна липса на мотиви /фактически и правни основания/ в акта или в преписката по неговото издаване или липса на съществени реквизити, имащи за последица невъзможност да се установи органът – издател на акта или неговия адресат, съдържанието на волеизявлението и на правните му последици.

Процесният административен акт е издаден от материално компетентен орган в рамките на предоставената на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ—РА, делегирана материална компетентност. Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на ЕС (§1 т.13 ДР ЗПЗП). По силата на чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена за държавата ни РА за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Съгласно разпоредбата на чл.20а, ал.1 и ал.2 т.2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който я представлява. На този орган според чл.10 ал.1 т.7 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие” е предоставено да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от РА, включително за националните доплащания. Със Заповед № № ОЗ-РД/3088/ 22.08.2022г и на основание чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1, 2, 4 и 6 от ЗПЗП Изпълнителният директор на ДФЗ делегира на Заместник изпълнителния директор В.К. правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5/ 27.02.2009г за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания,  а тази наредба обхваща всички заявени от жалбоподателя схеми и мерки, в това число мярка 11 „Биологично земеделие“.

         Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа мотиви от фактическо и правно естество. В случая са посочени както фактическите констатации, обусловили издаването на обжалвания акт, така и материалноправните основания за постановения отказ за извършване на оторизация и изплащане на финансово подпомагане и за основанието и размера на наложените санкции за бъдещ период.  Описани са : заявената от земеделския стопанин за подпомагане мярка; декларираните за кампания 2019 г площи (в ха) с посочени идентификатори на декларираните БЗС парцели; установените площи след извършена ПнП и административни проверки; установената за подпомагане площ и наддекларираната площ като разлика между декларираната и установената площ на всеки БЗС/парцел; размерът на санкционираната площ и размерът на оторизираната /отказана за оторизиране/ сума. В поясненията към таблицата е посочено основанието, поради което парцели (части от парцели) не се признават като площи, допустими за подпомагане, при изрично посочване на фактическите констатации и материалноправните основания за определянето на площите като недопустими за подпомагане, съответно на основанието за наложените санкции за бъдещ период, с оглед на което е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за надлежно мотивиране на акта. 

 

         Съгласно чл.46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 год. /приложима ред ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 год./ Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция, одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности. Както се посочи по-горе, от съдържанието на уведомителното писмо /таблица и пояснения по колони/ е видно, че органът приема като фактическо основание недопустимостта за подпомагане на 4.36ха от заявените 10.67ха, тъй като не попадат в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019г. Този извод се базира на извършени административни проверки за допустимост. В  подкрепа на посочената в писмото констатация за отказ не са представени никакви доказателства нито в хода на адм.д.№ 150/ 2022г по описа на Административен съд Стара Загора, нито в настоящото производство. Действително, съгласно чл.28, §1 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 809/2014 на Комисията, административните проверки посочени в чл.74 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013г, включително кръстосаните проверки, позволяват установяването на случаи на неспазване, по-специално автоматичното откриване чрез компютърни средства. По делото са налични доказателства само за извършена автоматична проверка на въведените данни в заявлението на жалбоподателя, при което са констатирани несъответствия с детайлизирани грешки относно БЗС 73451-97-3. В оспореното писмо се посочва в таблица на стр.4, че не попадат в допустимия слой парцели 73451-336-4-1 с площ 3.54ха, част от 73451-97-3-1 с площ 0.01ха, част от 73451-97-4-1 с площ 0.02ха и 73451-338-5-1 с площ 0.79 ха. Очевидно резултатът от автоматичната проверка на въведените данни в заявлението не може да послужи за надлежно обосноваване, тъй като не касае парцелите, приети за непопадащи в допустимия слой. Единственото установено обстоятелство по адм.д.№ 150/ 2022г на Административен съд Стара Загора, че жалбоподателят Д. не е оспорил заповедите, не е достатъчно за заключение, че заявените от него площи попадат извън одобрения слой. Трябва да се отбележи, че при повторното разглеждане на заявлението за подпомагане няма данни за извършени никакви нови действия. Не са приложени доказателства за извършени проверки във връзка с издадените заповеди от Министъра на земеделието и храните №РД 46-485 от 27.11.2019 г за одобряване на проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2019 и № РД 09-228 от 28.02.2020г за одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2019, които да доведат до конкретно изясняване на съответствието на всеки от заявените парцели, посочени в таблицата, с информацията, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 ЗПЗП.

 

         От друга страна, за парцели 73451-336-4-1 с площ 3.54ха, част от 73451-97-3-1 с площ 0.01ха, част от 73451-97-4-1 с площ 0.02ха и 73451-338-5-1 с площ 0.79 ха не са представени доказателства, от които да е видно, че същите не са включени и не отговарят на изискванията за включване в слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., съгласно Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Липсва посочване и на нарушение на някое от  базовите изисквания, визирани в Приложение № 2 към чл. 13 и чл. 19, ал. 2 от Наредба № 4/2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Доколкото тежестта на доказване е възложена на административния орган и указания в насока установяване по делото на фактическите и правни основания за издаване на оспорения акт са му дадени с разпореждане от 13.06.2023г, от процесуалното му бездействие произтича извод за доказателствена необоснованост на постановения отказ за плащане при условията на чл. 43, ал.3, т.4 от ЗПЗП във връзка с  чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал.4 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол и наложената санкция.

 

          Административният орган е бил задължен с влязло в сила съдебно решение да се произнесе с мотивиран акт по заявлението на Д.Д. за  финансово подпомагане по  мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г.  за кампания 2019г,  а в процесното уведомително писмо други конкретни мотиви за неоторизиране и изплащане суми за финансово подпомагане, освен приетите за недоказани по поддържаното основание, не са изложени. В поясненията по колони няма посочени други  конкретни фактически и правни основания, извън коментираните /недопустимост поради  наличие на парцели извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019г/, т.е. няма обективиран извод на органа за липса на други материалноправни предпоставки за подпомагане. С оглед на това съдът приема, че не са налице основания за възприетия от ответника  размер на оторизация от 0 лева, както по приетото осонование, така и евентуално свързани с прилагане разпоредбите на чл.13 или чл.19, ал.2  от Наредба №4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. и свързаното с това налагане на санкции по чл.19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие.

 

         По тези съображения съдът намира, че оспореното Уведомително писмо изх.№ изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г на Заместник-изпълнителния директор на ДФЗ е материално незаконосъобразно, което обуславя отмяната му. Делото следва да бъде върнато като преписка за ново произнасяне по заявлението за подпомагане на жалбоподателя за кампания 2019 с постановяване на позитивен за заявителя акт предвид липсата на пречки за оторизиране и изплащане на исканите от него суми като на основание чл.174 от АПК на органа се определи срок за това.

 

 При този изход на спора и своевременно претендираното искане от жалбоподателя на основание чл.143, ал.1 от АПК следва да му се присъдят направените разноски за държавна такса в размер на 10лв и адвокатско възнаграждение в размер на 1450лв, съгласно представените доказателства за реалното им извършване.

 

           Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 във връзка с чл.173, ал.2 от АПК и чл.174 от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ по жалба от Д.М.Д. ЕГН ********** *** Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/12758#7 от 13.04.2023г на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ като незаконосъобразно.

 

ВРЪЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” за ново произнасяне по заявление за подпомагане по  мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020  за кампания 2019 г, подадено от Д.М.Д. УРН 386354, при спазване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОПРЕДЕЛЯ 30-дневен срок за издаване на административния акт, считано от датата на влизане в сила на съдебното решение.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ със седалище и адрес на управление гр. София, бул.“Цар Борис III“ № 136 да заплати на Д.М.Д. ЕГН ********** ***  сумата 1460 /хиляда четиристотин и шестдесет/ лв за направени по делото разноски.

 

Решението  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

                                              СЪДИЯ :