Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Варна, 13.07.2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 19
състав, в открито съдебно заседание, проведено на седемнадесети юни две хиляди
и двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: КРИСТИАНА КРЪСТЕВА
при участието на секретаря Даниела Божкова, като
разгледа докладваното от съдията гр.д. №
17072 по описа за 2019година на
Варненски районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано
по предявени от С.Й.С., ЕГН ********** с адрес *** срещу ГД Национална полиция
с адрес гр. София, бул. Александър Малинов № 1 иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР, чл. 86 ЗЗД да бъде осъден ответникът да заплати сумите/след допуснато изменение в
размера на претенцията по чл. 214 ГПК с протоколно определение от о.с.з. от
17.06.2020г./, както следва: главница от общо 2596,89лева,
представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд
за периода 21.10.2016г.- 30.09.2019г., ведно със
законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата
молба- 21.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението и 360,75лева, представляваща сбор от
обезщетение за забава начислено считано от падежа на всяко задължение /първо
число на месеца, следващ този на дължимото плащане/ до 21.10.2019г.
Исковата претенция се
основава на следните фактически твърдения: Ищецът е полагал труд по служебно
правоотношение възникнало с ответника, на длъжност оперативен дежурен в Зонално
жандармерийско управление Варна към ГД Жандармерия при ГД Национална полиция в
периода 21.10.2016г. до 30.09.2019г. В този период е работил нощни смени за
времето от 22ч. до 06ч., при сумирано изчисляване на работното време. На
основание чл. 178, ал.1, т. 3 ЗМВР към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се заплащат и допълнителни възнаграждения за извънреден
труд. Нормалната продължителност на работното време е 8часа дневно и 40часа
седмично при 5-дневна работна седмица- чл. 187 ЗМВР. На основание чл. 187, ал.
3 ЗМВР работното време на държавните служители в МВР работещи на смени се
изчислява сумирано за тримесечен период. Работата извън редовното работно време
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70часа на
отчетен период. Твърди, че за процесния период е
положил нощен труд, които часове подлежат на преобразуване към дневен такъв, за
което се дължи допълнително възнаграждение за така положения своеобразен
извънреден труд. Посочва, че за процесния период е
действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. на министъра на вътрешните работи
уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурството, времето за отдих и почивките на държавните служителите. В
наредбата се сочи да липса регламентиране преобразуването на часовете нощен
труд в дневни, за разлика от предходно действалата. Затова счита, че приложение
следва да намерят общите законови разпоредби на трудовото законодателство и в
частност чл.9 от Наредбата за структурата и организацията на РЗ при сумирано
изчисляване на работното време регламентираща нощните часове да се превръщат в
дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време установени за подневно
отчитане на работното време, т.е 1.143. Твърди, че в периода 21.10.2016г. до
30.09.2019г. е положил общо 1753часа нощен труд, който преизчислен към дневен
води до извънреден труд от 2003,67часа, което изчислено на база основното
месечно възнаграждение и увеличено с 50% съгласно чл. 187, ал. 6 ЗМВР възлиза в
размер на исковата сума. Молбата е за уважаване на исковата претенция, ведно
със законната лихва от подаване на исковата молба и присъждане на разноски.
Ответникът е депозирал писмен отговор в срока по чл. 131 ГПК. Исковете се оспорват по основание и размер. Не оспорва,
че ищецът за посочения период е полагал труд при него по служебно
правоотношение заемайки сочената длъжност. Съгласно чл.5, ал. 3 и ал.5 от
Правилника за устройство и дейността на МВР в ГД Национална полиция се създава
дирекция „Жандармерия“, чийто териториални звена са зоналните жандармерийски управления.
Счита, че в случая приложение следва да намери единствено специалния закон-
ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. Оспорва да
е налице празнота в закона, доколкото, действаща за периода е Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. уреждаща процесните отношения.
В този смисъл оспорва приложимостта на Наредбата за структурата и организацията
на РЗ излагайки правни доводи за това. Сочи да липсва основание за
трансформиране на нощния в дневен труд и определяне на извънреден такъв. Искането
е за отхвърляне на претенциите и присъждане на разноски.
В с.з. исковата молба и
отговора се поддържат. Ищецът е ангажирал и писмени бележки.
След съвкупна преценка на събраните по делото
писмени и гласни доказателствата, съобразявайки приложимия закон и становището
на страните, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Предявени са
искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр.
чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.
Касае се за трудово
възнаграждение, което работодателят дължи на работника за положен от него
извънреден труд. При така определения фактически състав на правото и съобразно
разпределението на доказателствената тежест, за
успешното провеждане на иска, ищецът е следвало да докаже, че е в служебно
правоотношение с ответника, като в периода 21.10.2016г. - 30.09.2019г. е
полагал труд на смени; основанието, от което произтича вземането му и размер на
дължимото възнаграждение за положения труд; падеж на задължението за плащане на
допълнителното възнаграждение за труда и размер на обезщетението за забава.
Провеждане на това доказване възлага на ответника доказателствена
тежест по установяване изпълнение на задължението за заплащане на положения по
правоотношението труд.
Между страните е нямало
спор, поради което и на основание чл. 146, ал.1, т. 3 и т. 4 ГПК са били
обявени за безспорни и ненуждаещи се от доказване по следните факти: 1./че между страните е съществувало служебно правоотношение в периода
21.10.2016г.- 30.09.2019г., по което ищецът е заемал длъжност оперативен
дежурен в Зонално жандармерийско управление Варна към ГД Жандармерия при ГД
Национална полиция; 2./че в периода 21.10.2016г.- 30.09.2019г. ищецът е работил
на смени.
Спор между страните по фактите, няма.
Спорният въпрос е изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото
служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в
МВР регламентиран от специалния закон- ЗМВР и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото
законодателство предвиждащи преизчисляване на нощният труд в часове дневен
труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението
да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.
В чл. 187,
ал. 3 ЗМВР е разписано, че работното време на държавните служители се изчислява
в работни дни - подневно, а за работещите на 8 -, 12-
или 24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на същия
закон работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен
платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за
извънреден труд за работата в почивни и празнични дни- за служителите на
ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до
70 часа на тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите
предвиждат компенсиране на работата извън редовното работно време с
възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в
редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители
работещи на 8 -, 12- или 24 - часови
смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в
актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи
на 8 -, 12 - или 24 - часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период.
За исковия период 21.10.2016г. до 30.09.2019г. отчитането се извършва на
тримесечие /чл. 187, ал. 3 изр. 1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.
Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Последните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР и сред тях в ал.1, т. 3 е и това за
извънреден труд. А в чл. 179, ал.1 ЗМВР е регламентирано допълнително
възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00часа до 6,00часа.
До изм. на ал. 2 на чл. 179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017г., условията и редът за
изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със Заповед на
министъра на вътрешните работи, а след изменението с Наредба на министъра на
вътрешните работи се определят условията и реда, а техният размер- с негова
заповед. В ал. 4 на чл. 179
е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в
случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните
служители от МВР.
В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е
предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.
Така, за процесния период от 21.10.2016г. до
30.09.2019г. действаща е била Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г.,
отменена с решение № 16766/10.12.2019г. по адм.д. №
8601/2019г. на ВАС, петчленен състав/ издадени от Министъра на
вътрешните работи. На основание чл. 195 АПК обаче Наредбата, като подзаконов
нормативен акт се счита за отменена от
деня на влизане в сила на съдебното решение, т.е от 10.12.2019г. Наредбата урежда реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи. Текста на чл. 3, ал. 3 предвижда, че при работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и 6,00часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. в сила от 02.08.2016г. няма
изрично предвидено основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд
с коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-
407/ 11.08.2014г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр.
40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./. Липсата на изрична норма не може да
се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от
служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения
въпрос следва да намери общото трудово законодателство. Приемането на обратното
би означавало служителите на МВР да бъдат поставени в това отношение в по-
неравностойно положение спрямо останалите работниците полагащи труд по трудови
правоотношения по КТ. Не може да се приеме като аргумент това да не е така и
обстоятелството, че на служителите от МВР им се следват пък допълнителни
привилегии от специалния ЗМВР, доколкото те се следват именно от специфичните
условия на полагания от тях труд. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на
1.143. В заключение налага се извод, че
исковата претенция е доказана в своето основание.
По отношение на размера й, съдът
съобрази неоспореното от страните и кредитирано от съда заключение по ССчЕ. От него се установява, че след приравняване на
нощните часове отработени от ищеца в дневни и след отчитане на ползван отпуск
за временна неработоспособност и платен годишен отпуск, размерът на
допълнителното възнаграждение за положен извънреден труд след преизчисляване с
коефициент 1,143 от 257часа възлиза на сумата от 2596,89лв., което не е заплатено на ищеца. Размерът е определен при отчитане на
ползвани отпуск за временна неработоспособност и платен годишен отпуск от
ищеца, съобразно разрешението дадено с ТР 8/2013г. на ОСГК на ВКС. По отделните периоди същото е, както следва: 146,71лева за периода
01.10-31.12.2016г.; 167,76лева за периода 01.01-31.03.2017г.; 214,27лева за
периода 01.04-30.06.2017г.; 242,22лева за периода 01.07-30.09.2017г.;
260,85лева за периода 01.10-30.12.2017г.; 205,66лева за периода
01.01-31.03.2018г.; 174,81лева за периода 01.04-30.06.2018г.; 298,21лева за
периода 01.07-30.09.2018г.; 185,10лева за периода 01.10-31.12.2018г.;
282,83лева за периода 01.01- 31.03.2019г.; 226,20лева за периода 01.04-
30.06.2019г. и 192,27лева за периода 01.07- 30.09.2019г. Следователно исковата
претенция е доказана и в размера, в който е била заявена.
По отношение на
обезщетението за забава, съгласно чл. 86, ал.1 ЗЗД, при неизпълнение на парично
задължение, длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на
забавата. Същото се претендира от 01-во число на месеца, следващ отчетния
период. Задължението на работодателя за заплащане на възнаграждение за
извънреден труд е част от задължението за заплащане на трудово възнаграждение,
а за последното е установен срок- първо число от
месеца, следващ този, за който се дължи трудовото възнаграждение освен, ако не
е уговорено нещо друго. Подобна уговорка да е съществувала между страните по
делото не е твърдяна, респ. не е доказана. По тези факти страните не са
спорили. На основание чл. 84, ал. 1 ЗЗД
ответникът е изпаднал в забава след изтичане на срока, в който е трябвало да се
изплати съответното възнаграждение,т.е срокът кани и без да е нужна покана. Следователно, от датата на падежа длъжникът изпада в
забава и от този момент дължи обезщетения за забава в размер на натрупаната
лихва. Следователно, от деня на падеж, ответникът е изпаднал в забава,
поради което и обезщетение за забава следва да се дължи от 01-о число на
месеца, следващ отчетния период. Съобразно
заключението на в.л. и предвид приетия за доказан размер на отделните главни
задължения, дължимото обезщетение за забава е в размер от общо 360.75лева,
формирано като сбор от следните задължения: 41,74лева върху главницата от
146,71лева; 43,51лева върху главницата от 167,76лева; 50,17лева върху
главницата от 214,27лева; 50,53лева върху главницата от 242,22лева; 47,74лева
върху главницата от 260,85лева; 32,51лева върху главницата от 205,66лева;
23,21лева върху главницата от 174,81лева; 31,97лева върху главницата от
298,21лева; 15,12лева върху главницата от 185,10лева; 16,03лева върху
главницата от 282.83лева; 7,10лева върху главницата от 226,20лева и 1,12лева
върху главницата от 192,27лева. В така посочения размер исковата претенция
следва да бъде уважена.
Предвид изложеното, като съобрази ангажираните
доказателства съдът приема, че извънредният труд след преобразуване на нощния в
дневен такъв с коефициент 1.143 не е начислен и изплатен на ищеца, поради което
претенцията следва да бъде уважена в пълен размер, ведно със законната лихва от
датата на депозиране на исковата молба – 21.10.2019г. до окончателното изплащане
на задължението, така както е било поискано.
На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК,
ищецът е освободен от заплащане на ДТ, като предвид основателността на
исковете, ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на ВРС
направените в производството разноски за ДТ от 153,88лева и 150депозит за вещо
лице, общо в размер от 303,88лева.
На основание чл. 78, ал. 1 ГПК ищецът има право на
поискани и доказани разноски. Представен е списък по чл. 80 ГПК, съобразно
който реализираните такива в настоящото производство са 500лева платено адв. възнаграждение по договор за правна защита и
съдействие от 30.01.2020г.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА ГД Национална полиция с
адрес гр. София, бул. Александър Малинов № 1 ДА ЗАПЛАТИ на С.Й.С., ЕГН ********** с адрес *** сумите, както
следва: 2596,89лева, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд
за периода 21.10.2016г.- 30.09.2019г. от 257часа, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент
1.143, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на подаване на исковата молба - 21.10.2019г. до окончателното изплащане
на задължението и 360,75лева,
представляваща сбор от обезщетение за забава начислено считано от падежа на
всяко задължение /първо число на месеца, следващ този на дължимото плащане/ до
21.10.2019г., формирани по отчетни
периоди, както следва: 146,71лева за периода 01.10-31.12.2016г. и
обезщетение за забава в размер 41,74лева; 167,76лева за периода
01.01-31.03.2017г. и обезщетение за забава в размер 43,51лева; 214,27лева за
периода 01.04-30.06.2017г. и обезщетение за забава в размер 50,17лева;
242,22лева за периода 01.07-30.09.2017г. и обезщетение за забава в размер
50,53лева; 260,85лева за периода 01.10-30.12.2017г. и обезщетение за забава в
размер 47,74лева; 205,66лева за периода 01.01-31.03.2018г. и обезщетение за
забава в размер 32,51лева; 174,81лева за периода 01.04-30.06.2018г. и
обезщетение за забава в размер 23,21лева; 298,21лева за периода
01.07-30.09.2018г. и обезщетение за забава в размер 31,97лева; 185,10лева за
периода 01.10-31.12.2018г. и обезщетение за забава в размер 15,12лева;
282,83лева за периода 01.01- 31.03.2019г. и обезщетение за забава в размер
16,03 лева; 226,20лева за периода 01.04 - 30.06.2019г. и обезщетение за забава
в размер 7,10лева и 192,27лева за периода 01.07- 30.09.2019г. и обезщетение за
забава в размер 1,12лева, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.
ОСЪЖДА
ГД Национална полиция с адрес гр. София, ***** ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Районен съд Варна в полза на бюджета на
съдебната власт сумата в размер на 303,88лева, представляваща разноски за дължима държавна такса и
депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 ГПК и чл.1 от Тарифа за
държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК.
ОСЪЖДА ГД Национална полиция с
адрес гр. София, бул. Александър Малинов № 1 ДА ЗАПЛАТИ на С.Й.С., ЕГН ********** сумата от 500лева, представляваща съдебно - деловодни разноски направени в първоинстанционното производство за платено адв. възнаграждение, на основание чл. 78, ал.1 ГПК.
Решението подлежи на обжалване пред Варненски
окръжен съд в двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: