Решение по дело №298/2018 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 23
Дата: 7 февруари 2019 г.
Съдия: Юлиян Живков Николов
Дело: 20183120200298
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2018 г.

Съдържание на акта

  

 

     РЕШЕНИЕ

 

 

     №23/7.2.2019г.гр. Девня

 

    В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично заседание на единадесети декември през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИЯН НИКОЛОВ

 

при протоколист Светла Върбева, като разгледа докладваното НАХД №298/2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалба на “***” ЕООД гр.Варна, представлявано от адв.Я.Я. *** в качеството му на пълномощник на управителя на дружеството Д.Х.Б. против Наказателно постановление №114 от 23.08.2018г., издадено от Началника на Митница Варна, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 234 ал.1 т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), на основание чл. 234 ал. 2 т. 1 вр. ал. 1 т. 1 от Закона за митниците е наложена имуществена санкция в размер на 6335.43 лева, представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания.

Жалбоподателят твърди, че обжалваното наказателното постановление е неправилно и незакосъобразно и моли за неговата цялостна отмяна.Твърди, че не е извършил нарушението, за което е санкциониран, тъй като правилно е декларирал митническата стойност на внесената от него стока. Намира изводите на митническите органи за неправилни, необосновани и недоказани.Участва в с.з., като след това депозира подробни писмени бележки , че поддържа жалбата и искането за отмяна на наказателното постановление, като счита, че липсват доказателства за извършено нарушение – митническа измама.Твърди също , че съставът на процесните чаши е близо 80 % органични материали като бамбукови и царевични влакна и едва 20 % биоразградима меламинова смола, т.е не може да се приеме , че  е налице изделие от пластмаса, каквото е становището на АНО.

Административно – наказващия орган, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Твърди, че издаденото наказателно постановление е законосъобразно и правилно, а извършеното нарушение – митническа измама доказано по безспорен начин. Моли съда, да потвърди наказателното постановление.

Контролиращата страна – ДРП, редовно призовани не изпращат представител, не ангажират становище по жалбата.

Представените по делото документи, както и кредитираните от съда като безпристрастно дадени и резултат от непосредствени лични възприятия, обяснения на разпитаните свидетели, установяват по безспорен начин следната фактическа обстановка:

Въз основа на Доклад за служебно ползване № ***.е извършена проверка на 18 бр. митнически декларации за внос с получател на стоките ***” ЕООД.С проверяваните 18 бр.митнически декларации са допуснати за свободно обращение и крайна употреба стоки описани като „бамбукови чаши” и деклариран код по ТАРИК ***, като позиция 4419 по КН отговаря на „съдове и прибори за сервиране или за кухня от дървен материал”.Стоките са с произход КНР и дружеството – получател не е заплатило суми за мито , тъй като при декларираните данни дължимото мито е 0%.Изпращачи на стоките са 5 китайски дружества , които са и производители на декларираните стоки.Стоките са придружени от опаковъчен лист, търговска фактура и транспортни документи , като само по декларация №***. са налице и декларация която посочва , че стоките са съставени от 45% бамбукови фибри,35% царевично нишесте и 20 % меламин, както и тест репорт за изследване на стоката.От стоките предмет на внос с митническа декларация ***. е иззета проба с цел установяване на вида на стоката и на нейното тарифно класиране , като пробата е изпратена в ЦМЛ за изследване.След извършения там анализ , ЦМЛ е направила извода ,че изпитаната стока представлява чаша , пластмасов съд за сервиране , съдържащ меламин.В резултат на това заключение на ЦМЛ , от Митницата е прието , че стоката по всички 18 бр. декларации , декларирана като „бамбукови чаши” следва да се декларира вместо с тарифен код *** с вносно мито 0% с код по ТАРИК *** с мито 6.5%.Конкретно по декларация №***. е прието че дружеството е избегнало заплащането на част от дължимите публични държавни вземания в общ размер 6335.43 лева.На 07.06.2018г. на дружеството – жалбоподател бил съставен акт за установяване на митническо нарушение по чл. 234 ал. 1 от ЗМ. Акта бил връчен на пълномощник на управителя на дружеството – жалбоподател.В законоустановения срок били депозирани в писмен вид пред административно – наказващия орган възражения, като били представени и допълнителни доказателства.Наказващия орган обсъдил възраженията на нарушителя и приемайки ги за неоснователни, издал атакуваното пред настоящата съдебна инстанция наказателно постановление. Приемайки, че ***” ЕООД гр. Варна в качеството на вносител е декларирал пред МП „Варна – Запад” стока с тарифен код , различен от действителния , административно – наказващия орган е ангажирал отговорността му за извършена митническа измама и е наложил съответните санкции.

Така описаната фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена въз основа на гласните и писмените доказателства по делото, които анализирани поотделно и в своята съвкупност не налагат различни изводи относно фактологията на събитията. Приетите за установени в АУМН и НП фактически обстоятелства се оспорват от жалбоподателя като възраженията му  в тази връзка касаят спора по същество и ще бъдат подробно обсъдени от съда в изложението му относно материално – правната законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка, въз основа императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издадения акт по отношение законосъобразността, обосноваността и справедливостта му, съдът прави следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е приета от съда за разглеждане като допустима.

Относно компетентният орган:

Наказателното постановление е издадено от компетентния орган по смисъла на чл. 231 от ЗМ – Началника на Митница Варна, упълномощен с това правомощие съгласно Заповед № ***. на Директора на Агенция “Митници”.

Относно процесуалната законосъобразност на обжалвания административен акт:

Служебната проверка на съда констатира, че не са допуснати нарушения на процедурните правила визирани в ЗАНН, досежно съставянето на АУАН и неговото връчване , както и при издаването на атакуваното НП и неговото връчване.

 Относно материално-правната законосъобразност и обоснованост на обжалвания административен акт.

               В акта за установяване на митническо нарушение и издаденото въз основа на него наказателното постановление, митническите органи на практика приемат, че за внесената от жалбоподателя стока с процесните ЕАД следва да се определи друг тарифен код, различен от декларирания , тъй като въз основа на заключението на ЦМЛ стоката представлява не „бамбукови чаши” а „пластмасов съд за сервиране , съдържащ меламин”.Основния спорен въпрос по делото е какъв е вида на внесените от въззивника стоки и въз основа на какви доказателства следва той да се определи.

     На първо място следва да се посочи , видно от писмо , издадено от ИА „БСА” е , че обхватът на предоставената акредитация на ЦМЛ към ЦМУ на Агенция „Митници” не включва изпитване и определяна на състава на чаши/кухненски съдове/ от дърво и/или пластмаса, както и определянето на чаши от бамбук, царевични фибри и меламин.Поради тази причина, изводът на АНО относно състава на стоките се явява неправилен, тъй като е изготвен от лаборатория без съответната акредитация да изследва такива стоки.В експертизата изготвена от ЦМЛ не е посочено количественото съдържание на който и да е от материалите от които е изработена чашата предмет на изследване.При така направените лабораторни изследвания, които не дават отговор за състава на изследваната стока, АНО е достигнал до неправилни изводи , изразяващи се в това ,че стоката представлява „пластмасов съд за сервиране- чаша, изработена от меламин- формалдехидна смола и съдържаща бамбукови влакна и царевично нишесте като пълнител”.

Към материалите по делото е приложено заключение по експертиза , изготвена от независима лаборатория към Лесотехническия университет – гр.София, в която след анализ на изделието , както и на съотношението на вложените материали , представената за изследване мостра е определена като „бамбукова чаша”.Установено е , че тя се състои от 72.33%целулоза, хемицелулози и и лигнин, т.е растителни влакна.Съдържанието на свързващо вещество/меламинова смола/ в продукта е 25.2%.Останалите компоненти на чашата не са определяни но тяхното съдържание е едва 2.47%.Според посоченото заключение продуктът не може да се класифицира като пластмасов , тъй като съдържанието на синтетични материали в него е значително под 50 %.Такъв извод следва да се приеме за всички стоки , предмет на внос с 18 бр. митнически декларации, тъй като се касае за сходни по състав и форма продукти.Очевидно е , че материалът който най –добре описва изделието е бамбук и дърво, със съдържание над 50%.При тези характеристични данни несъстоятелно е да се твърди , че чашата предмет на внос е изработена от пластмаса.За да бъде определена тази чаша като изделие от пластмаса, тя следва да е изработена от пластмаса или поне този материал да е преобладаващ , а не както в случая да е едва 25.2% процента от състава на изделието.Материалът меламин не описва стоката най- добре ,не придава формата, а само поддържа същата за по – дълъг период от време.

Събраните от митническите органи доказателства не доказват по безспорен и категоричен начин факта, че стоките представляват изделия от пластмаса, поради което съдът счита ,че правилно въззивникът е декларирал стоката предмет на внос като „бамбукови чаши” с ТАРИК код  *** с 0% мито,вместо с код *** с мито 6.5%.

По изложените съображения, съдът намира, че жалбоподателят е  декларирал стоката предмет на внос с коректен ТАРИК код, поради което и не е извършил нарушение по чл. 234 ал. 1 т. 1 от ЗМ. С обжалваното наказателно постановление административно – наказателната му отговорност е била неправилно ангажирана за нарушение, което той не е извършил. 

Гореизложените обстоятелства мотивират съда да приеме обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно, неправилно и необосновано и като такова същото следва да бъде отменено.

С оглед гореизложеното и на основание чл. 63 ал.1 пр.3 от ЗАНН, съдът

 

                                  Р   Е   Ш   И :

 

    ОТМЕНЯВА Наказателно постановление №114 от 23.08.2018г., издадено от Началника на Митница Варна, с което на жалбоподателя “***” ЕООД гр.Варна, представлявано от адв.Я.Я. *** в качеството му на пълномощник на управителя на дружеството Д.Х.Б. за нарушение по чл. 234 ал.1 т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), на основание чл. 234 ал. 2 т. 1 вр. ал. 1 т. 1 от Закона за митниците е наложена имуществена санкция в размер на 6335.43 лева, представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания.

 

Решението подлежи на обжалване през Административен съд - Варна в 14 дневен срок, считано от получаване на уведомленията за неговото изготвяне.

 

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: