Р Е Ш Е Н И Е №
1396
Град Бургас,
22.07.2019г.
Административен съд – Бургас,
пети състав, на петнадесети юли през две хиляди и деветнадесета година, в
публично заседание, в състав :
СЪДИЯ: Станимира Друмева
при секретаря С. А., като разгледа докладваното от съдия
Друмева административно дело № 1491 по описа за 2019 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.38, ал.2 от Закона за
държавната собственост (ЗДС).
Образувано е по жалба на С.И.К., ЕГН **********, и Н.Г.В.,
ЕГН **********, двамата с адрес за призоваване и съобщения: гр.Бургас, ул.“Цар
Иван Шишман“ № 20, чрез адвокат В.С. ***, против заповед №
РД-09-17/04.06.2019г. на областния управител на област Бургас за отчуждаване за
държавна нужда за изграждане на обект: „Обходен път на гр.Бургас - І-ви етап от
км 230+700 на път І-9 „Сарафово - Бургас“ до км 493+550 на път „Ветрен -
Бургас“ и локални платна“, части от имоти – частна собственост, намиращи се в
землището на гр.Бургас, общ.Бургас, област Бургас, съгласно подробен
устройствен план – парцеларен план, одобрен със заповед №
РД-02-15-91/31.08.2016г. на заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството, влязла в сила съгласно писмо изх.№ АУ13-2/31.07.2018г. на
заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в частта
относно определеното парично обезщетение за отчуждаване за държавна нужда на
част от поземлен имот с идентификатор 07079.2.1589 по кадастралната карта на
гр.Бургас (т.49 от приложението към заповедта).
Жалбоподателите оспорват заповедта в частта относно
определената пазарна стойност на отчуждения имот като противоречаща на материалноправни
норми – чл.32, ал.1 и ал.2 от ЗДС, и с целта на закона. Считат, че размерът на
определеното парично обезщетение е явно несправедлив, силно занижен и не
отговаря на пазарните цени на недвижимите имоти в района на отчуждения.
Искането от съда е да постанови решение, с което да измени заповед №
РД-09-17/04.06.2019г. на областния управител на област Бургас в частта относно
определената пазарна стойност за отчуждаваната част от 0,960 дка от поземлен
имот с идентификатор 07079.2.1589 по КККР на гр.Бургас, с адрес: гр.Бургас,
м.“Крушата“, вид територия: земеделска, категория трета, начин на трайно
ползване: нива, целият с площ от 5,329 дка, като увеличи размера на
определеното обезщетение до действителната пазарна стойност на имота. В съдебно
заседание, чрез процесуалния си представител, поддържат жалбите и искането от
съда. Ангажират доказателства. Претендират присъждане на направените по делото
разноски.
Ответникът – областен управител на област Бургас, представя
административната преписка по издаване на оспорената заповед. В съдебно
заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбите като
неоснователни и моли съдът да потвърди заповедта на областния управител като
правилна и законосъобразна, издадена в рамките на неговата компетентност и съобразена
изцяло с изготвения оценителски доклад, който съответства на посочените в ЗДС
изисквания.
Заинтересованата страна – Агенция „Пътна инфраструктура” - София,
чрез процесуалния си представител, оспорва жалбите като неоснователни и моли
съдът да остави заповедта на областния управител като правилна и
законосъобразна. Поддържа становището на представителя на областния управител.
Заинтересованите страни – Р.Й.Т., Т.Б.К., М.Г.К. и С.Г.В.,
не се явяват и не се представляват в съдебно заседание, редовно призовани. Не
представят становище по подадената жалба.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и
становищата на страните приема за установено от фактическа страна следното:
Жалбоподателите се легитимират като собственици на идеални
части от поземлен имот с идентификатор 07079.2.1589 по КККР на гр.Бургас, с
адрес: гр.Бургас, местност “Крушата“, трайно предназначение на територията:
земеделска, начин на трайно ползване: нива трета категория, целият с площ от 5
329 кв.м., съгласно представен нотариален акт за прехвърляне на недвижим имот
срещу задължение за издръжка и гледане № 55, том ІІ, рег.№ 3559, дело № 240/19.12.2018г.
на нотариус с рег. № 250 по РНК, и договор за доброволна делба не недвижими
имоти възстановени по ЗСПЗЗ, вписан на 10.07.2000г., т. ІV, № 35, вх. рег. №
4508 на Служба по вписванията.
Със заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016г. на заместник-министъра
на регионалното развитие и благоустройството, на основание §52, ал.2 и ал.4 от
ПЗР на ЗИД на ЗУТ, във връзка с чл.129, ал.3, т.2, б.“в“ и ал.4, чл.110, ал.1,
т.5 и чл.128, ал.2, ал.5, ал.6 и ал.12, т.2, б.“в“ от ЗУТ, е одобрен подробен
устройствен план-парцеларен план за обект: „Обходен път на гр.Бургас – І-ви етап
от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6
„Ветрен-Бургас“ и локални платна“, съгласно приетите и одобрени текстове и
графични части, неразделна част от заповедта. Заповедта е обнародвана в ДВ,
бр.70 от 9.09.2016г. и съгласно писмо изх.№ АУ 13-2/31.07.2018г. на
заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството е влязла в
сила.
На 21.12.2018г. председателят на управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“ е отправил мотивирано искане по реда на чл.34 от ЗДС с изх.№ 04-16-2708 до министъра на регионалното развитие и
благоустройството и министъра на финансите за одобряване отчуждаването на
засегнатите имоти или части от тях за държавна нужда за изграждане на описания
в заповедта обект и за отправяне на предложение до областния управител на
област Бургас да издаде заповед в този смисъл.
Със съвместна заповед № ЗМФ-266 от 1.04.2019г., № РД-02-14-343
от 8.04.2019г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и
министъра на финансите е одобрено отчуждаването за държавна нужда на имоти и
части от имоти - частна собственост, намиращи се в землището на гр.Бургас, общ.Бургас,
засегнати от изграждането на обекта. Имотите са частна собственост - земеделска
и урбанизирана територия, като данни за относно вида, местонахождението,
размера на имотите и частите от имотите, подлежащи на
отчуждаване, правото на собственост върху тях и размера на дължимото парично
обезщетение са подробно описани в приложението към мотивираното искане.
Средствата, необходими за изплащане на паричното обезщетение на собствениците,
респ. на правоимащите лица, е общо в размер на 4 389 291 лв., осигурени от
Агенция „Пътна инфраструктура“.
В административното производство е изготвен оценителски
доклад от независим оценител за определяне на равностойно парично обезщетение
на поземлени имоти и части от имоти - частна собственост (земеделска фонд и
урбанизирани територии, засегнати от одобрения ПУП-ПП за строителството на
обект: „Обходен път на гр.Бургас – І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас”
до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас” и локални платна”. Докладът с
оценката е изготвен към 12.12.2018г. от „Бачовска и синове“ ЕООД - Пловдив въз
основа на договор № Д-119/24.11.2016г. и възлагателно писмо с изх. №
53-00-8647/17.09.2018г. на Агенция „Пътна инфраструктура“, чието искане за
отчуждаване на имотите е от 21.12.2018г. Видно от оценителския доклад, съобразно
зоните и районите, в които се намират отчуждаваните имоти и предвид
изискванията на ЗДС за установяване на наличните пазарни аналози – сключени
сделки рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката на
17.09.2018г., имотите са разделени на няколко групи: имоти в земеделска
територия на землището на гр.Бургас с начин на трайно ползване „ниви“ и „друг
вид нива“, имоти в урегулирана територия в гр.Бургас, в квартали „Бизнес парк
Бургас 1“, „Бизнес парк Бургас 5“ и „Изгрев-север“. Информацията за пазарните
аналози е предоставена от Агенция по вписванията с писма изх.№
13-00-125/01.10.2018г. и изх.№ 4410/07.11.2018г., ведно с актовете по всички
вписани сделки с имоти, находящи се в землището на гр.Бургас в периода
17.09.2017г.-17.09.2018г. Предвид факта, че Бургас е град с квартално деление и
има селищни образувания, при определянето зоните в които попадат имотите е използвана
информация от община Бургас предоставена с писма изх.№ 13-00-169/4/12.06.2018г.
и изх.№ 13-00-169/6/26.07.2018г.
Въз основа на предоставената информация за извършени сделки
с поземлени имоти в земеделска територия на землището на гр.Бургас, в която
зона попада отчуждавания имот 07079.2.1589 по кадастралната карта на гр.Бургас,
в съответствие с разпоредбите на чл.32, ал.2 от ЗДС и §1а, т.2 от ДР на ЗДС е
изчислена средна цена от последните 20 броя пазарни аналога в размер на 12 745,41
лв/дка. Оценката е представена обобщено в регистър на имотите с начин на трайно
ползване „нива“ и „друг вид нива“ в приложение 3.1.
Със заповед № РД-09-17/04.06.2019г. на областния управител
на област Бургас е разпоредено отчуждаване за държавна нужда за изграждане на обект:
„Обходен път на гр.Бургас - І-ви етап от км 230+700 на път І-9 „Сарафово -
Бургас“ до км 493+550 на път „Ветрен - Бургас“ и локални платна“, части от
имоти – частна собственост, намиращи се в землището на гр.Бургас, общ.Бургас,
област Бургас. Всяко отчуждаване на части от имоти е описано отделно в
приложение към заповедта, неразделна негова част, индивидуализирано по номер на
имота, вида на територията, имена на собствениците, обща площ на имота, площта,
която се отчуждава и стойността на паричното обезщетение. Имотът на
жалбоподателите е описан на ред № 49 от приложението към заповедта – с посочване
на неговия идентификатор 07079.2.1589 по КККР на гр.Бургас, вид територия –
земеделска територия, начин на трайно ползване – нива, частна собственост на наследници
на Борис Николов Тодоров, С.И.К., М.Г.К., Н.Г.В., обща площ на имота – 5,329
дка, площ за отчуждаване – 0,960 дка, и стойност на паричното обезщетение за
отчуждаваната част – 12 236 лв. Заповедта е съобщена на Н.Г.В. на 14.06.2019г.
и на С.И.К. на 18.06.2019г., видно от приложените в
административната преписка известия за доставяне. Жалбата до съда против
заповедта е подадена от тях на 28.06.2019г., чрез административния орган.
По делото е извършена съдебно-оценителна експертиза, която
дава заключение, че размерът на равностойното парично обезщетение на частта от процесния
имот, изчислено по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС, във връзка с изискването на §
1а, т.1, т.2 и т.4 от ДР на ЗДС за 0,960/5,329 дка, е 15 911,43 лв. Вещото лице
сочи, че разликата в стойността спрямо оценката на служебния оценител в
административното производство се дължи на това, че са взети две междинни
сделки, описани под номера 10 и 17 в таблицата на заключението, отговарящи на
изискванията на ЗДС.
Предвид установеното от фактическа страна и съобразно
приложимия закон, съдът обосновава следните правни изводи:
Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице в срока по
чл.38, ал.2 от ЗДС, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, е основателна.
Заповед РД-09-17/04.06.2019г. е издадена от компетентен
административен орган – областен управител на област Бургас.
Съгласно чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части
от имоти – частна собственост, предназначени за изграждане на национални
обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра
на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите, а
съгласно ал.2, извън случаите по ал.1 отчуждаването се извършва със заповед на
областния управител по предложение на министъра на регионалното развитие и
благоустройството и министъра на финансите.
Съгласно § 1 от ДР на ЗДС, национален обект е обект,
определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и
преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения – пътища от
републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната
инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и
съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация,
пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация,
топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата
инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове
с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции,
определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.
Обектът, за чието изграждане се извършва отчуждаването, е
участък „Обходен път на гр.Бургас” – от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово -
Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен - Бургас“. Към момента на издаване на
заповед № РД-09-17/04.06.2019г. обходният път на гр.Бургас не е част от трасето
на път І-9 и не е обявен за национален обект с решение на Министерски съвет,
поради което същия не е обект с национално значение или част от такъв обект.
След като обектът, за който се извършва отчуждаването, не е национален обект,
то компетентен да издаде процесната заповед е
именно областния управител на област Бургас.
Заповедта на областния управител е издадена в писмена форма
и е с изискуемото съдържание по чл.34в, ал.1 от ЗДС.
Не се установяват допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила.
Спазена е процедурата, предвидена в чл.34а, вр. с чл.33,
чл.34в и чл.34 от ЗДС. Съобразно изискванията на чл.34, ал.1 от ЗДС,
заинтересованото ведомство Агенция „Пътна инфраструктура“ е направило
мотивирано искане за отчуждаване до министъра на регионалното развитие и
благоустройството и министъра на финансите, които със съвместна заповед са
одобрили отчуждаването на части от имоти – частна собственост, находящи се в
землището на гр.Бургас, засегнати от изграждането на обекта – предмет на
заповедта. На основание тази съвместна заповед, влезлият в сила ПУП-ПП, одобрен
със заповед на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройство, независима
експертна оценка по чл.34а, ал.4, т.3 от ЗДС, изготвена в хода на отчуждителната
процедура от лицензиран оценител за определяне на равностойно парично
обезщетение на земеделски и урбанизирани имоти, засегнати от одобрения ПУП-ПП,
областният управител е издал оспорената заповед на основание чл.34а, ал.2 от ЗДС.
При определяне на обезщетението за отчуждената част от имота
на жалбоподателите е допуснато нарушение на материалния закон.
Отчуждаването на имоти и части от имоти, собственост на
физически или юридически лица, за задоволяване на държавни нужди, които не
могат да бъдат задоволени по друг начин, се извършва след предварително и
равностойно обезщетение. В случая наличието на държавна нужда е установено с
влязъл в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед
на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, предвиждащ
изграждане на обекти за задоволяване на държавни нужди - арг. чл.33, ал.2 от ЗДС.
Съгласно § 1а, т.1 от ДР на ЗДС, равностойно парично
обезщетение е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена
по реда на този закон. Според чл.32, ал.2 от ЗДС, равностойното парично
обезщетение се определя в съответствие с предназначението на имотите преди
влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на
национален обект, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни
характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени по смисъла
на § 1а, т.2 от ДР на ЗДС са осреднените цени от всички сделки с имоти за
покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост
срещу задължение за строителство, ипотека - обезпечаваща покупко-продажба на
имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните
институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с
предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец,
сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани
в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12
месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по
местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на
пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се
извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.
Възприетият от законодателя подход за определяне на
равностойно парично обезщетение за отчуждените имоти и части от имоти се
характеризира с прилагането на административнотериториални и градоустройствени
критерии. Легалната дефиниция на израза „имоти в близост до отчуждавания“ е
дадена в § 1а, т.4 от ДР на ЗДС. Това са имотите, които са разположени: а) в
един и същ район в големите градове с районно деление; б) в един и същ квартал
в другите градове или населени места или селищни образувания; в) в едно и също
землище в земеделските територии и горските територии. Според определението в §
1, т.8 от ДР на ЗАТУРБ, „землище“ е съвкупността от поземлените имоти,
принадлежащи към дадено населено място, а „територия на населено място“ според
§ 5, т.6 от ДР на ЗУТ е селищната територия, обхваната от границите му
(строителните му граници), определени с устройствен план, без да се включва
землището. Според чл.7, ал.1 от ЗУТ, урбанизираните територии са населени места
и селищни образувания.
Имотът на жалбоподателите не попада в урбанизираната
територия на населеното място гр.Бургас. Поземлен имот с идентификатор
07079.2.1589 по КККР на гр.Бургас, с адрес: гр.Бургас, местност “Крушата“, е с
трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване:
нива трета категория, целият с площ от 5 329 кв.м. При това положение
сравнителният анализ на пазарни аналози следва да се извърши със земеделски
земи, намиращи се в близост до отчуждавания, в землището на гр.Бургас. В случая
се установяват над двадесет сделки с такива имоти, сключени в рамките на 12
месеца преди датата на възлагане на оценката.
Съобразно заключението на съдебно-оценителната експертиза,
за периода 17.09.2017г.-17.09.2018г. в Служба по вписвания - Бургас са вписани
повече от двадесет сделки със земеделски земи с подобни характеристики,
намиращи се в близост до отчуждавания имот. Отчитайки последните двадесет вписани
сделки, вещото лице е изчислило средната пазарна цена на имотите, предмет на
тези сделки, в размер на 16 574,41 лв. съобразно изискванията на §1а, т.2
от ДР на ЗДС, въз основа на която е определило равностойното парично
обезщетение на отчуждаваната част от поземлен имот с идентификатор 07079.2.1589
по КККР на гр.Бургас в размер на 15 911,43 лв. Съдът кредитира заключението на
вещото лице като обективно и компетентно дадено, при изследване на период,
определен съобразно изискванията на закона и при отчитане на всички сделки,
сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката с имоти,
чиито характеристики са сходни с тези на процесния – земеделски земи в едно и
също землище, възмездни сделки в рамките на оценявания период, по които поне
една от страните е търговец.
Експертът сочи, че разликата в стойността спрямо оценката на
служебния оценител се дължи на две междинни сделки, описани в таблицата на
заключението под номер 10 и 17, които не са били съобразени от последния, а
именно: договор за покупко-продажба на недвижим имот с идентификатор №
07079.2.1312, сключен с нотариален акт № 9, том 2, рег. № 3345, дело № 179/10.05.2018г.,
и договорна ипотека върху поземлен имот с идентификатор 07079.2.2445, учредена
с нотариален акт № 79, том І, рег. № 1936, дело № 59/25.04.2018г. Настоящият
състав намира за неоснователно възражението на ответника, че в тази част
заключението на вещото лице не следва да бъде кредитирано. Приложените по
делото пазарни аналози съответстват на критериите, залегнали в § 1а, т.2 ДР на
ЗДС и чл.32, ал.2 от ЗДС. Подлежащите на кредитиране пазарни аналози следва да
отразяват сделки, сключени на пазарен принцип за имоти с посочените сходни
характеристики и в случая ползваните от вещото пазарни аналози за формиране на
пазарната цена отговарят на тези критерии, тъй като поземлен имот с
идентификатор 07079.2.1312 е с трайно предназначение земеделска земя - нива,
какъвто е и имота на жалбоподателите, находящ се в близост до отчуждавания, а в
нормата на § 1а, т.2 от ДР на ЗДС изрично е предвидено изискването при
определяне пазарната цена да се вземат предвид и учредените ипотеки.
По изложените мотиви съдът намира жалбата за основателна.
Равностойното парично обезщетение за отчуждаваната част от имот с идентификатор
07079.2.1589 по КККР на гр.Бургас следва да бъде определеното от вещото лице в
размер на 15 911,43 лв. съобразно изискванията на ЗДС. Заповедта на областния управител
в оспорената част следва да бъде изменена, като стойността на паричното
обезщетение бъде увеличена от 12 236 лв. на 15 911,43 лв.
При този изхода на спора и предвид своевременно направеното
от пълномощника на жалбоподателите искане за присъждане на разноските по
делото, съдът намира, че на основание чл.143, ал.1 от АПК ответникът следва да
бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 1 120 лв., представляваща
направени по делото разноски, от които от които 20 лв. внесена държавна такса
за образуваното производство, 500 лв. заплатено възнаграждение за вещото лице
за извършената съдебно-оценителна експертиза и адвокатско възнаграждение в
размер на 600 лева, договорено и платено в брой, съгласно представения по
делото договор за правна защита и съдействие.
Водим от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.38,
ал.8 от ЗДС, Административен съд – Бургас, пети състав,
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ заповед № РД-09-17 от 4.06.2019г. на областния управител на
област Бургас за отчуждаване за държавна нужда за изграждане на обект: „Обходен
път на гр.Бургас - І-ви етап от км 230+700 на път І-9 „Сарафово - Бургас“ до км
493+550 на път „Ветрен - Бургас“ и локални платна“, части от имоти – частна
собственост, намиращи се в землището на гр.Бургас, общ.Бургас, област Бургас,
съгласно подробен устройствен план – парцеларен план, одобрен с влязла в сила
заповед № РД-02-15-91/31.08.2016г. на заместник-министъра на регионалното
развитие и благоустройството, в частта относно определеното парично обезщетение
за отчуждаване за държавна нужда на част от поземлен имот с идентификатор
07079.2.1589 по кадастралната карта на гр.Бургас, целият с площ от 5,329 дка,
като увеличава размера на паричното обезщетение за отчуждаваната част с площ 0,960
дка от 12 236 лв. (дванадесет хиляди двеста тридесет и шест лева) на 15 911,43
лв. (петнадесет хиляди деветстотин и единадесет лева и четиридесет и три
стотинки).
ОСЪЖДА Областна администрация на област с административен център
Бургас да заплати на С.И.К., ЕГН **********, и Н.Г.В., ЕГН **********,
съдебно-деловодни разноски в размер на 1 120 лв. (хиляда сто и двадесет лева).
Решението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: