Решение по дело №1271/2009 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 140
Дата: 2 февруари 2010 г. (в сила от 13 октомври 2014 г.)
Съдия: Атанаска Стефанова Букорещлиева
Дело: 20095300101271
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 май 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 140

гр.Пловдив,02.02.2010 година

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Пловдивски окръжен съд,гражданско исково отделение,в публично заседание на шестнадесети декември  през две хиляди и девета година ,в състав:

                                                           Окръжен съдия:Атанаска Букорещлиева

при участието на секретаря Е.А.,като разгледа докладваното от съдията гр.д.№ 1271 по описа за 2009г. , за да се произнесе ,взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по искова молба на Х.М.С.,ЕГН ********** ***, ****,със съдебен адрес ***, подадена чрез пълномощника му-адв.В.К. против Държавата , представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която е предявен иск с правно основание чл.124,ал.1 ГПК –за признаване за установено, че Държавата не е собственик на частта от *** на ***, представляваща ½ ид.ч. от имот в строителни граници, целият от 14,550кв.м,в м.***,съставляващ имот пл.№2 от кадастралния план на ***, при граници: от север-***,имот 1 и имот3 .

Твърди се от ищеца ,че с нот.акт №35,т.І,рег.№2606,д.№268 от 25.11.1999г. на нотариус Д.Г с рег.№*** и район на действие ПРС,вписан в СВ-П,под №162,т.17/99г. ,е признат за собственик по наследство на ½ ид.ч. от следния недвижим имот:имот в строителните граници от 14450кв.м,находящ се в землището на гр. ***,съставляващ имот пл.№2 от кадастралния план на ***, при граници:от север-***,имот 1 и имот3 . С решение №23741 от 18.01.1999г. на ПК-П-П имотът бил възстановен на наследниците на М С..Същият бил нанесен в помощния кадастрален план на ***-***,за което било издадено удостоверение по чл.13,ал.4 и 5 от ППЗСПЗЗ от 14.12.1998г. на Община ***. Планът бил приет на 28.10.1998г. ,въз основа на споразумителен протокол по чл.18д ППЗСПЗЗ между собствениците на имоти, попадащи в ***,сред които не била Държавата. Твърди се от ищеца, че осъществява действия по стопанисването на процесния имот,декларирал е същия и заплаща дължимите данъци. След реституцията му станало известно, че за имот, намиращ се в *** ,с площ от 64000кв.м,има съставен АДС №1825/10.04.1989г. След предприети действия по деактуване на имоти от ***,представители на Държавата, в лицето на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, заели позиция, че целият *** е публична държавна собственост по силата на чл.12,ал.1 от ЗВ. Издадена била Заповед № ХХХ. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която се отказва отписване от книгите за държавна собственост на област П ХХХ.,съставен за имот ,намиращ се в ***, представляващ *** с площ от 64000кв.м,без построените сгради. Сочи се от ищеца, че процесният имот е реституиран  преди влизане в сила на разпоредбата на чл.12,ал.1 от ЗВ/28.01.2000г./ ,на която се позовават представителите на ответника. С оглед изложените факти и обстоятелства и като твърди, че легитимацията му като собственик се оспорва от Държавата ,ищецът иска от съда да постанови решение, с което да се признае за установено, че  Държавата не е собственик на описания в исковата молба недвижим имот.Подробни съображения са изложени в писмена защита на адв.К..Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът- Държавата , представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, в депозирания писмения  отговор от процесуалния представител-гл.юрисконсулт СХД е изразил становище,че предявеният иск е недопустим, като алтернативно се поддържа, че същият е  неоснователен.Заявено е,че за ищеца липсва правен интерес от търсената с установителен иск правна защита, предвид обстоятелството, че същият не владее имота. В тази връзка се представя заявление от 10.01.2008г. за предаване на недвижим имот, подадено от Х.С. и М Д до Министъра на регионалното развитие и благоустройството, в което се сочи, че заявителите са лишени от възможността да упражняват фактическата власт върху процесния имот. Направено е от ответника и възражение досежно активната материалноправна легитимация на М С., като се твърди,че решение №ХХХ. на ОПК-П-П за възстановяване на процесния имот в стари реални граници е незаконосъобразно.

            Настоящият състав на ПОС,след като прецени събраните по делото доказателства , поотделно и в тяхната съвкупност , намира следното:

Видно от удостоверение за наследници №ХХХ. ,издадено от Община София,р-н Средец, ищецът е наследник /син/ на М Х С. ***,починал на ххх.

Установява се от представеното публично завещание от 11.07.1940г. ,че наследодателят на ищеца е наследник по завещание на К Х,за който се твърди ,че е собственик на нива от 67 дка в ***.

Видно от доклад от 30.07.1941г. за извършена данъчна проверка по установената наследствена маса на покойния К х.К ,починал на ХХХ г. , проверяващият е констатирал ,че наследницата на същия -Т К и универсалните заветници- С.С. и Х.С. са подали декларации пред СГДУ ,ведно с описи на  недвижими имоти-покрити и непокрити ,ценни книжа ,акции , облигации , вземания и др. ,сред които в р-л ІІ т.б /непокрити недв.имоти/  е посочена нива от 67дка  на о-в „К” ,в землището на *** .

Установява се от  протокол ХХХ. на общинската комисия по ТПС ,че 133дка от притежаваната от наследодателя на ищеца работна земя ,общо в размер на 163дка /в т.ч. ¼ ид.ч. от нива от 67дка в ***/,са били отчуждени и причислени към Държавния поземлен фонд ,на основание чл. 14 от Закона за трудовата поземлена собственост /Обн., ДВ, бр. 81 от 9.IV.1946 г., попр., бр. 93 от 25.IV.1946 г./ и чл. 14 от ППЗТПС/Обн., ДВ, бр. 189 от 20.VIII.1946/.

 Установява се от доказателствата по изисканата от ОСЗ-П преписка №ХХХ.  ,че със Заявление №ХХХ. ищецът ,в качеството му на наследник на М Х С., е заявил за възстановяване собствеността върху земеделска земя в землището на ***, представляваща нива от 16,5дка /т.1 1/4 ид.част от нива 67дка,находяща се на ***. По това заявление е постановено протоколно решение №46 от 19.10.1992г. на ПК-П,с което ,на осн.чл.18ж,ал.2 от ППЗСПЗЗ, се признава и определя за възстановяване правото на собственост на наследниците на М Х С.  върху земеделски земи с площ от 16,500дка в *** ,с план за земеразделяне. Впоследствие ,е издадено от ПК  протоколно решение №ХХХ. ,с което е отменено предходното от 19.10.1992г. и е отказано да се признае правото на възстановяване на собствеността върху процесния имот с план за земеразделяне ,с мотив ,че имотът се намирал в регулационните черти на *** и е необходимо да се изпълнят изискванията на чл.13,ал.4,5,6 и 7 от ППЗСПЗЗ. Решението на ПК-П  е обжалвано пред ПРС,който с решение от ХХХ по гр.д.№1047/1997г. е прогласил нищожността му.

На 28.08.1998г. е подписан между собствениците на имоти с №1,№2,№3 и №4 , попадащи в *** /в т.ч. и Община П/споразумителен протокол ,съгласно договор от ХХХ. и във вр. с чл.18д от ППЗСПЗЗ, с който същите са се споразумели за местоположението, площите и съседите ,като е постигнато съгласие между страните да се възстанови собствеността върху имотите,така както е отразено в скица ,представляваща неразделна част от протокола.

С удостоверение №ХХХ от ХХХ. ,издадено по чл.13,ал.4 и 5 от ППЗСПЗЗ от Община П ,се удостоверява, че имот пл.№2 е нанесен в помощния кадастрален план на ***,приет на 28.10.1998г. по реда на чл.13а от ППЗСПЗЗ и в разписната книга към него е записан на наследниците на М.С. . Посочено е,че имот пл.№2 ,който може да бъде възстановен е с площ от 14,550дка  и попада на *** в коритото на ***,като е отбелязано още,че същият няма графично изображение по действащия рег.план на ***.

 Последвало е издаването на решение ХХХна ПК-П-П ,с което ,на основание чл.18 ж,ал.1,чл.18 з,ал.1 от ППЗСПЗЗ ,чл.18ж,ал.4т.1 ППЗСПЗЗ и решение на ПРС по гр.д.№1047/97г. ,се възстановява правото на собственост на наследниците на М С. в съществуващи /възстановими/ стари реални граници върху имот в строителните граници от 14,500дка,находящ се в землището на *** имот №2 от помощен кад.план на *** от 28.10.1998г. ,при граници съгласно скица и удостоверение №ХХХ. ,издадено от Община П.

Въз основа на посоченото по-горе решение ,скица с №ХХХ. , удостоверението от 14.12.98г. и удостоверение за н-ци ХХХ. ,е издаден нотариален акт №,т.І,рег.№,д.№отХХХ.,с който ищецът и М Д /негова сестра/са  признати за собственици по наследство на  процесния имот,при равни права.

 Установява се по делото,че за имот,намиращ се в ***,представляващ *** ,находящ се на ***,срещу терена на „***” ,с площ от 64000кв.м е издаден АДС № ХХХ. В същия е посочено,че имотът е предоставен за оперативно управление на „***” със Заповед ХХХ.

Представени са по делото множество писма ,изходящи от Областна администрация П,от Министерство на икономиката и енергетиката и МРРБ, по повод подадени от наследници на М.С. ,чрез пълномощника им адв.М, заявления  за деактуване на имот  от 64000кв.м, без построените сгради, находящ се на територията на ***,предмет на АДС ХХХ. В развилата се кореспонденция, представителите на Държавата са поддържали,че имотът е публична държавна собственост , съгл.чл.12,ал.1 от Закона за водите .Постановена е и Заповед №ХХХ на Министъра на МРРБ ,с която се отказва да бъде отписан от книгите за държавна собственост въпросният имот с мотиви,че заявителят/в случая-„К Х”ООД –София ,в чийто капитал са апортирани два от имотите с № 1 и №4/ не доказва по безспорен и категоричен начин правото си на собственост  върху имот,намиращ се в ***.Посочено е,че по силата на чл.12,ал.1 от ЗВ  имотът е публична държавна собственост , а според чл.7,ал.1 от ЗДС имоти-публична държавна собственост не могат да бъдат обект на разпореждане  в т.ч и да се апортират в капитала на търговско дружество.

Представени са  още ,като нови доказателства, по см. на чл.147 ГПК,писмо от Министъра на икономиката с изх.№00-и-00 от ХХХ.,от което става ясно,че към момента на преобразуване/през 1993г./ на държавната фирма „***”в еднолично акционерно дружество със 100% държавно участие в капитала , въпросният имот не е имал счетоводно записване и не е включен в капитала, както и др. писма  в т.ч. такива от ръководството на „***”ЕАД, във връзка с водена кореспонденция между собствениците/наследници на Х/ на два от имотите на *** с пл. №1 и №4 и Министерство на икономиката и  енергетиката.

По делото е разпитана като свидетел М Д ,сестра на ищеца,която заявява,че още от 1998г. наследниците на М.С. са влезли във владение на имота и плащат данъци за него . Ходили са в имота неколкократно,за да секат дърва,за което им било издадено разрешение от Кметството.

Представени са и приходни квитанции,от които се установява,че ищецът е заплащал ДНИ и ТБО за процесния имот за периода 2001г.-2009г.,както и заповед №ХХХ. на Кмета на район”Централен” при Община П,с която се разрешава  извършването на оформяне на декоративна растителна маса, находяща се в частен имот №2 от кад.план на *** и изсичането на 2бр. саморасла дървесна растителност.

При така установените фактически обстоятелства и събрани доказателства,съдът намира следното:

Съдът счита за неоснователно възражението на ответника за недопустимост на предявения отрицателен установителен иск ,поради липса на правен интерес от воденето му.

Съгласно разпоредбата на чл. 124, ал. 1 ГПК, всеки може да предяви иск за установяване на съществуването или несъществуването на едно правоотношение или право, ако има интерес от това.

В конкретния случай, ищецът  основава правния си интерес на твърдението,че е собственик на процесния недвижим имот по силата на решението с №ХХХ., издадено от ПК П по чл.18ж,ал.1 ,18з ,ал.1от ППЗСПЗЗ ,а насрещната страна , черпи права от издаден АДС №ХХХ. и чрез свои представители отрича правото му на собственост ,за което са представени редица писма ,изходящи от Областна администрация –П,Министерство на икономиката и енергетиката , МРРБ и заповед №ХХХ. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството,с изразени в тях становища,че *** е публична държавна собственост, съгл.чл.12 ал.1 от ЗВ.Освен това,ищецът твърди,че упражнява фактическа власт върху процесния имот и ангажира писмени и гласни  доказателства в тази връзка.Установи се по делото,че същият посещава имота,декларирал го е и заплаща дължимите данъци за него,заявил е претенции  пред компетентните административни органи за отписването на съставения АДС №ХХХ. от книгите за държавна собственост на Пска област .При тези данни и доколкото от преценката на ищеца зависи в какъв обем ще потърси искова защита се налага извод,че е налице  правен интерес за него от предявяване на отрицателен установителен иск, с цел да получи съдебна защита на признатите му с решението на поземлената комисия права,които се оспорват от ответника.По изложените съображения,съдът приема,че предявеният иск е допустим и  следва да се пристъпи  към изследване на установените факти по делото и разглеждане спора по същество.

Безспорно е,че процесният имот е имал земеделски характер и част от него, видно от  протокол № ХХХ. на общинската комисия по ТПС , е била отчуждена и причислена към Държавния поземлен фонд/като няма данни дали останалата част е била внесена в ТКЗС/. Не се спори между страните и досежно това,че понастоящем имотът е в строителните граници на *** и попада в ***.

От страна на ищеца се сочи,че той е собственик на спорния имот, съгласно постановеното ,преди действието на Закона за водите , решение на ПК от 18.01.1999г.,  с което се възстановява собствеността върху имота в съществуващи стари реални граници , на основание чл. 18ж, ал. 1 ППЗСПЗЗ и след  извършена процедура по чл.18 д ППЗСПЗЗ, при което заявените претенции на Държавата  по отношение на същия са неоснователни.

Не се твърди от ответника, а и не се установява процесният имот да е бил публична държавна собственост към момента на приемане на Конституцията /ДВ., бр. 56 от 13.07.1991г./,тъй като не е сред обектите,посочени в чл.18 ,върху които Държавата запазва правото си на собственост. С приемането на ЗДС  /ДВ, бр. 44/96 г./ се въвежда разделение на държавната собственост на публична и частна,като в разпоредбата на чл.2  изчерпателно са изброени обектите, които представляват публична държавна собственост в т.ч. в т.2 –такива,които са определени със закон или с акт на Министерския съвет .Доколкото обаче,островите са определени за публична държавна собственост  с приемането на ЗВ/в сила от 25.01.2000г./-чл.12,ал.1,която норма е материалноправна и има действие само за в бъдеще, то не може да се приеме , че същата представлява самостоятелно законово основание  за възникването право на собственост на Държавата върху спорния имот,независимо от придобиването му преди това от ищеца и др.лица чрез реституирането му по реда на ЗСПЗЗ. Освен това, по делото липсват доказателства дали процесният имот ,предоставен на държавна организация „***”,е бил с предназначение да задоволява трайно обществени потребности ,както и такива досежно качеството на субекта ,който упражнява правото на държавна собственост върху предоставеното му за управление и стопанисване държавно имущество,при което съдът не коментира хипотезата на чл.2т.4 от ЗДС ,а и няма наведени доводи от ответника в тази насока.

В случая, ответникът установява правото си на собственост върху този имот чрез акт за държавна собственост № ХХХ. ,който представлява официален документ, съставен от длъжностно лице по определения ред и форма и въпреки че няма правопораждащо действие обстоятелствата, констатирани в същия, имат доказателствена сила до доказване на противното. От него става ясно,че към момента на започване на административното производство  за възстановяване собствеността върху имота пред ОПК- П/  със Заявлението от ХХХ./, имотът с площ от 64000кв.м -*** е държавна собственост, предоставен  на държавна организация „***” П за оперативно управление ,на основание Заповед №ХХХ., издадена съгл.чл.77 НДИ/отм./. Установява се от водената кореспонденция на  ищеца и собствениците  на имоти пл.№1 и пл.№4 ,с представители на различни държавни органи,както и от представената справка за ДМА на „*** П”ЕАД и писма,изходящи от изп.директор на дружеството,че въпросната държавна организация впоследствие е била преобразувана /1993г./ в еднолично акционерно дружество  със 100% държавно участие, като процесният имот не е имал счетоводно записване и не е включен в капитала на дружеството. Установява се още, че и до преструктурирането на капитала на „***”ЕАД , извършено в края на 2006г., не е вземано решение капиталът на същото да се увеличи със стойността на терена на ***.

 

Поначало ,при предявен отрицателен установителен иск, ответникът е този,който следва да докаже, че притежава отричаните от ищеца вещни права.Но за да е основателен искът, трябва  да се установи ,както наличието на правата на ищеца,така и притежава ли ответникът права и противопоставими ли са същите на тези на насрещната страна . Тъй  като в случая , последният се позовава  на незаконосъобразност на решението на ПК,с което се възстановява в полза на ищеца правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници върху спорния имот ,като твърди, че е запазил правото си на собственост по отношение на последния , съдът намира,че следва да се обсъди  и повдигнатия въпрос относно материалната законосъобразност на адм.акт . Това е необходимо и от гледна точка преценката на правния интерес на ищеца и целения от него резултат –да получи правна защита на признатите му с позитивното решение на ПК права .

Видно от представените доказателства по изисканата адм.преписка, с протоколно  решение № от ХХХ. ,на основание чл.18ж,ал.2 от ППЗСПЗЗ,на наследниците на М С. е признато и определено за възстановяване право на собственост върху земеделски земи с план за земеразделяне.Това  решение не е било обжалвано от заявителя  относно начина на възстановяване на заявената земеделска земя и е влязло в сила.Последващото решение от ХХХ.,с което ПК-П отказва да признае правото на възстановяване на собствеността с план за земеразделяне, е прогласено за нищожно  с  решение от 06.03.1998г. на ПРС по гр.д. №1047/97г. Прието е от съда,че изменяйки влязлото в сила предходно решение,  административният орган е излязъл от пределите на своята  компетентност .На 18.01. 1999г. ПК е издала трето решение,с което е  възстановила правото на собственост върху процесния имот в съществуващи/възстановими/ стари реални граници. При тези данни , съдът приема,че това решение на ПК също е постановено в нарушение на закона и е нищожно, тъй като административният орган вече се е произнесъл с позитивно решение №ХХХ. за възстановяване правото на собственост върху процесния имот с план за земеразделяне.Последното е представлявало стабилен административен акт в т.ч. и в частта му относно  начина на възстановяване на собствеността  и ПК не била компетентна сама да го отменя или изменя/както е посочено в решението/. Следователно, решението на ПК,издадено  в полза на ищеца на ХХХ.,е непротивопоставимо на ответника,който  не е участник в адм. производство,тъй като административният орган е действал незаконосъобразно. Неоснователно е поддържаното от ищеца ,че към момента на постановяване на решението,не са съществували изисквания към съдържанието на същото респ.нямало е изисквания за определяне границите-стари или нови/с план за земеразделяне/на подлежащите на възстановяване земи ,при което същественото било само признаването на правото на собственост ,а не и начина на възстановяване. Административният акт е постановен при действието на  чл. 14, ал. 1 от ЗСПЗЗ ,в редакцията на текста от ДВ, бр. 28 от 1992г.  и на чл. 18ж от ППЗСПЗЗ ,в редакцията на текста от ДВ, бр. 34 от 1992 г.,като видно от съдържанието на последната разпоредба, ОПК е имала правомощие в сроковете по ал.1 и при наличие на изискуемите от закона положителни предпоставки да постанови решение ,с което  да признае за възстановяване правото на собственост върху земеделски земи  с план за земеразделяне или в съществуващи или възстановими стари реални граници. След като решението на ПК от ХХХ., не е било оспорено от настоящия ищец , относно определения начин на възстановяване на собствеността , то същото е породило своето правно действие и затова  последващото решение ,с което се възстановява собствеността върху спорния имот  в стари реални граници ,както се посочи по-горе ,е нищожно.Въз основа на така установените обстоятелства,съдът счита,че ищецът не се легитимира като собственик  ,по силата на реституция по ЗСПЗЗ, на процесния имот и последният е останал държавна собственост,като съгл. разпоредбата на чл.12,ал.1 от ЗВ е придобил и характер на публична държавна собственост.

Предвид изложеното,съдът намира,че предявеният иск се явява неоснователен и следва да се отхвърли.

С оглед изхода на правния спор ,на ищеца не следва да се присъждат претендираните разноски.

По изложените съображения, ПОС

 

Р      Е      Ш       И :

 

ОТХВЪРЛЯ,като неоснователен,  предявения от Х.М.С., ЕГН **********,***, **** ,със съдебен адрес: ****, чрез пълномощника му-адв.В.К. против Държавата , представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството,с адрес за призоваване:****,иск  за признаване за установено, че Държавата не е собственик на частта от ****, представляваща ½ ид.част от имот в строителни граници, целият от 14,550кв.м, в ***,съставляващ имот пл.№2 от кадастралния план на ***, при граници: от север-***,имот 1 и имот3 .

            Решението подлежи на обжалване пред Пловдивския апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му .

                                                                       

 

                                                                                                Окръжен съдия: