Решение по дело №1693/2024 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 255
Дата: 3 юли 2025 г.
Съдия: Димитър Кръстев
Дело: 20244110201693
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 255
гр. Велико Търново, 03.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети юни през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
при участието на секретаря СТЕФКА СТ. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20244110201693 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Жалбоподателят Г. С. Г., ЕГН:**********, ***, чрез проц.представител
адв.Д.С. – АК ***, е обжалвал НП №24-1739-000306/28.08.2024г. на Началник
РУ в ОДМВР – В. Търново, с което за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закон за
движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП
са му наложени административни наказания глоба в размер на 200 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца. В съдебно
заседание проц.представител поддържа жалбата си и отправя искане към съда
наказателното постановление да бъде отменено. Твърди, че действително
процесната фадрома не е била регистрирана по съответния ред, но същата не е
управлявана по път за обществено ползване. При това е използвана за товарна
дейност на аварийна площадка до пътното платно. С оглед на това
жалбоподателят, като водач на процесния челен товарач, не е имал субективна
представа, че това място е било част от пътната инфраструктура, като
уширение на пътното платно. Жалбоподателят е предприел действия по
регистрация още на другия ден. Алтернативно счита случая за маловажен.
Претендира разноски.
1
Въззиваемата страна се представлява от служител с юридическо
образование Г.Б.. Същият не се явява в последното съдебно заседание и не
взема становище по същество.
Съдът, след като обсъди и прецени събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
Жалбата е основателна.
Разгледано по същество, от събраните по делото писмени доказателства,
се установява, че на 13.07.2024 г. в 10:40 часа в община В. Търново, на път II -
55, *** на уширение на пътното платно /крайпътна отбивка/ в посока на
движение към гр. Велико Търново, Г. управлява пътностоителна машина -
***, марка *** с ***на цвят с номер на рама ***, като при извършена
проверка, се установява, че МПС не е регистриран по надлежният ред. НП се
издава на основание чл. 36, ал.2 от ЗАНН, във връзка с Постановление
№5682/15.08.2024 г. на ВТРП за отказ да се образува досъдебно производство.
На 21.08.2024 година в РУ - В. Търново е постъпило Постановление
№5682/15.08.2024г. на ВТРП за отказ да се образува досъдебно производство.
В постановлението е възприето, че "Безспорно е установено, че *** е
установена на "крайпътна отбивка" на път II-55, ***, същата се явява
уширение на пътното платно и с това се покрива и елемента от състава на
извършеното нарушение по чл. 140, ал. 1, пр. 1 от ЗДвП. В случая обаче е
приложима нормата на чл. 9, ал. 2 от НК - макар формално да е осъществен
състава на престъплението по чл. 345, ал. 2 вр. ал. 1 от НК, то деянието няма
да е престъпно, поради явната незначителност на неговата обществена
опасност." Разликата между съставите на административните нарушения и
извършените престъпления е именно визираната в конкретната норма
обществена опасност на деянието. Видно от възприетото от ВТРП е, че за
извършеното е приложима нормата на чл. 9, ал. 2 от НК, а именно че покрива
признаците на състава на нарушението по чл. 140 от ЗДвП, както от
обективна, така и субективна страна. Г. в качеството си на водач на
нерегистрирано МПС, е адресат на разпоредбите на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП,
забраняващ движението на нерегистрирано ППС по пътищата, отворени за
обществено ползване." "Крайпътна отбивка" е уширение на пътното платно, с
което се покрива състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. След като
Г. е предприел управление на МПС по пътищата отворени за обществено
2
ползване, каквото се явява и уширението на пътното платно, знаейки, че МПС
не е регистрирано по надлежния ред, е осъществил състава на нарушението,
както от обективна, така и от субективна страна.
Предвид на описаното наказващият орган е приел, че жалбоподателят Г.
С. Г. управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, с което е
извършил административно нарушение по чл.140ал.1 от ЗДвП, като на
основание чл.175ал.1т.1пр.1 от ЗДвП, са му наложени административни
наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС
за срок от шест месеца.
Видно от писмо изх.№РД-12-02-213-1/04.03.2025год. на Областна
дирекция «Земеделие» гр.Ст.Загора е постъпило заявление за регистрация,
промени в регистрацията и прекратяване на регистрацията с вх.№ от
15.07.2024год. за челен товарач с номер на рама ***. При това положение към
13.07.2024год. процесното ППС не е имало надлежна регистрация по реда на
Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника и Наредба
2/03.02.2016год. за условията и реда за регистрация.
При служебна проверка на НП №24-1739-000306/28.08.2024г. на
Началник РУ в ОДМВР – В. Търново, съдът констатира нередовности по чл.
57ал.1т.6 от ЗАНН. Наличието на задължителни реквизити по чл. 57, ал. 1, т.
1-10 от ЗАНН е основание за законосъобразност на наказателното
постановление от формална страна.
В случая е налице правилна материална квалификация по чл.140ал.1 от
ЗДвП, която съответства на описателната част на НП, а именно управление на
МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. Същевременно е приложена
неотносима санкционна разпоредба на чл. 175, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП, която
предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач,
който управлява моторно превозно средство, на което табелите с
регистрационния номер не са поставени на определените за това места.
Прилагането на тази санкционна разпоредба предполага надлежно
регистрирано МПС, на което табелата с рег.№ не е поставена на определеното
място. В случая относимата санкционна нормативна разпоредба е тази на
чл.175ал.3пр.1 от ЗДВП, което предвижда, че се наказва с лишаване от право
да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от
3
200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер.
При това относимата санкционна разпоредба представлява елемент от
състава на по-тежко наказуемо административно нарушение, като съдът не
може да преквалифицира същото и утежни положението на жалбоподателя.
Съгласно чл. 63д ал.1 от ЗАНН в съдебните производства по обжалване
на НП страните имат право на разноски по реда на АПК, като последният в чл.
143 и чл.144 урежда, че когато съдът отмени обжалвания административен акт
или отказа да бъде издаден административен акт разноските за един адвокат
се възстановяват от органа издал отменения акт или отказ. При този изход на
делото и с оглед искането за присъждане на разноски, съдът на основание
чл.63д ал.1 от ЗАНН вр.чл.36 от ЗА вр.чл.18ал.2 и ал.4вр. чл.7ал.2т.1 от
Наредба №1/2004год. за адвокатска работа следва да уважи претенцията
съобразно отменения размер на наложената глоба и лишаване от право да
управлява МПС. В случая на жалбоподателя следва да се уважи претенцията
за разноски в размер на 900 лева, която сума е минимума по цитираната
Наредба. При това са проведени три съдебни заседания, на които
проц.представител се е явил лично.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление №24-1739-000306/28.08.2024г. на
Началник РУ в ОДМВР – В. Търново, с което на Г. С. Г., ЕГН:**********, ***,
за административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закон за движението по
пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП, са му
наложени административни наказания - глоба в размер на 200/двеста/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6/шест/ месеца.
ОСЪЖДА ОД МВР В.Търново да заплати на Г. С. Г., ЕГН:**********,
***, сумата от 900.00/деветстотин лева/, представляваща разноски за
упълномощаване на проц.представител.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – В. Търново в 14-дневен срок от съобщаването на страните.
4
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________

5