Решение по дело №351/2018 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 януари 2019 г. (в сила от 14 януари 2020 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20187200700351
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 14.01.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на деветнадесети декември през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ИНА РАЙЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:  РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря                 ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА              и с участието на прокурора               ПЛАМЕН ПЕТКОВ                   като разгледа докладваното от съдията                БАСАРБОЛИЕВА           адм. дело 351 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Глава X, Раздел ІІІ от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Делото е образувано по направено оспорване от Кмета на Община Ветово на Решение № 445 по Протокол № 52 от 29.06.2018 год. на Общински съвет – Ветово, с което е приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения подзаконов нормативен акт, а именно нарушение на материалния закон и съществени процесуални нарушения. Претенцията е решението да бъде отменено. Претендират се разноски съгласно представен списък.

Ответната в производството страна – Общински съвет (ОбС), гр. Ветово, представляван от председателя М.Х.М. и чрез процесуалните представители – адв. М.К. и адв. Т.Б., развиват съображения за неоснователност на оспорването. Не претендират разноски.

Представителят на Русенска окръжна прокуратура дава заключение за основателност на жалбата с оглед на допуснатото съществено процесуално нарушение, изразяващо се в неспазване на законовия срок за свикване на заседанието на ОбС – Ветово, на което е взето оспорваното решение.

Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал. 1 и 2 във вр. с чл.188 от АПК. Обявлението за постъпилото оспорване на подзаконов нормативен акт на ОбС – Ветово (Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет Решение № 445 по Протокол № 52 от 29.06.2018 год. на Общински съвет - Ветово), е обнародвано в ДВ бр. 84/12.10.2018 г., на интернет-страниците на ВАС и на АС – Русе, както и на информационното табло на АС – Русе в съответствие с изискванията на чл. 188 АПК.

Съдът като обсъди доводите на страните, при преценка на събраните по делото доказателства и направената проверка за законосъобразност съгласно чл. 168, ал. 1, вр. с чл. 196 от АПК, намира следното:

По допустимостта на производството.

Съгласно чл. 11, ал. 3 от Закона за нормативните актове: "Нормативните актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт." В този смисъл е и нормата на чл. 79 от АПК. С оспореното в настоящото производство решение на Общински съвет – Ветово, на основание чл. 79 АПК, е приет административен нормативен акт за изменение и допълнение на друг такъв подзаконов акт – Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (за краткост по надолу и само “Правилника”), изрично предвиден с разпоредбите на чл. 7, ал. 1 ЗНА и чл. 21, ал. 3 ЗМСМА. Решението на ОбС представлява изменящ и допълващ нормативен акт, състоящ се от правни норми.

Съгласно чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд. В случая Кметът на Община Ветово е упражнил правомощията си по чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА пред настоящия съд. Поради правната природа на оспорения акт – изменящ и допълващ подзаконов нормативен акт, съгласно чл. 185 във вр. с чл. 187, ал. 1 АПК съдебното оспорване може да се проведе без ограничение във времето, което налага извод, че оспорването е допустимо за разглеждане.

По съществото на спора.

Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № 445 по Протокол № 52 от 29.06.2018 год. на Общински съвет – Ветово, с което е приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Решението има следното съдържание:

„ПРИЕМА Правилник за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, с който:

§ 1. В чл. 99 се правят следните изменения:

1. Алинея 2 се изменя така:

„(2) Кметът на общината осигурява организационно-техническото обслужване на общинския съвет.“

§ 2. В чл. 100 се правят следните изменения:

1. Алинея 1 се изменя така:

„(1) В структурата на общинската администрация се създава самостоятелно звено с обща численост 3 щатни бройки - 2 щатни бройки, Технически сътрудник „Канцелария, протокол, Общински съвет“ и 1 щатна бройка за юрисконсулт. Звеното е на пряко подчинение на председателя на общинския съвет“.

2. Алинея 2 се изменя така:

„(2) Служителите в звеното се назначават и освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет. Кметът на общината не може да назначава, или да освобождава служители в звеното, за които не е направено писмено предложение от председателя на общинския съвет“.

3. Създава се нова алинея 3 със следния текст:

„(3) Числеността на служителите в звеното се включва в общата численост на общинската администрация - Делегирани от държавата дейности и заедно с щатното му разписание се утвърждава по реда на чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация по предложение на председателя на общинския съвет.“

4. Създава се нова алинея 4 със следния текст:

„(4) Председателят на общинския съвет утвърждава длъжностните характеристики, ръководи и контролира тяхната дейността. Оценяването на изпълнението на дейностите на служителите в звеното се извършва от председателя на общинския съвет.“

§ 3. В чл. 101 се правят следните изменения:

1. Текстът на чл. 101 се изменя така:

„Чл. 101 Служителите в звеното по чл. 29а, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация подпомагат дейността на председателя на общинския съвет при осъществяване на правомощията му по подготовката, свикването и провеждането на заседанията на общинския съвет и на неговите комисии.“

2. Думата „осигурява“ в т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 се заменя с думата „осигуряват“:

„1. осигуряват деловодното обслужване на съвета и на неговите комисии;

2. осигуряват техническото размножаване и изпращане на материалите и поканите за заседанията на съвета и неговите комисии;

3. осигуряват воденето на протоколите и на присъствените книги от заседанието на съвета и на комисиите, изпращането на актовете на общинския съвет и становищата на комисиите;

4. осигуряват спазването на реда по време на заседанията, записванията за изказвания, преброяването и отчитането на резултатите от гласуването“;

Текстът на т. 5 се изменя така:

„5. изпълняват и други функции възложени им от председателя на общинския съвет“.

§ 4. В преходните и заключителни разпоредби се създава § 6:

„§ 6. Измененията в чл. 99, чл. 100 и чл. 101 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация влизат в сила, считано от 01.07.2018 г.““.

До приемане на процесното решение изменените разпоредби от Правилника са имали следното съдържание:

„Чл. 99. (1) Общинският съвет няма администрация със собствен щат. Дейността на общинския съвет се подпомага и осигурява от общинската администрация.

(2) Кметът на общината осигурява експертното и организационно обслужване на общинския съвет, като определя в устройствения правилник на общинската администрация задълженията на нейните служители, свързани с подпомагане дейността на съвета и неговите комисии и се определят в длъжностните характеристики от кмета на общината.

Чл. 100. (1) В структурата на общинската администрация се създава специализирано звено за подпомагане и осигуряване на работата на общинския съвет и неговите комисии.

(2) Служителите в звеното по ал. 1 се назначават и освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет.

Чл. 101. Звеното по чл. 29а, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация:

1.    осигурява деловодното обслужване на съвета и неговите комисии;

2.    осигурява техническото размножаване и изпращане на материалите и поканите за заседанията на съвета и неговите комисии;

3.    осигурява воденето на протоколите и на присъствените книги от заседанието на съвета и на комисиите, изпращането на актовете на общинския съвет и становищата на комисиите

4.    осигурява спазването на реда по време на заседанията, записванията за изказвания , преброяването и отчитането на резултатите от гласуването;

5.    изпълнява и други функции, определени в устройствения правилник на общинската администрация или възложени му от председателя на общинския съвет.“

Производството по приемане на цитираното по-горе изменение на Правилника е инициирано с предложение на председателя на общинския съвет вх. № ДЗ-29-13-9/28.05.2018 г., включващо проект на Правилника за изменение и допълнение и Доклад по чл. 28 от Закона за нормативните актове (л. 44- л.47). Мотивите на вносителя са свързани единствено с влизане в сила от месец март 2018 г. на изменения в Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и по-конкретно на разпоредбата на чл. 29а от закона. Във връзка с новата редакция на тази норма е предложено изменение в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация с цел синхронизиране на разпоредбите на подзаконовия акт с нормите от по-висока степен.

Доколкото Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация е подзаконов нормативен акт, чието приемане е в правомощията на Общинския съвет (арг. чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА), то и приемането на правилник за изменението и допълнението му е в правомощията на същия орган. Това налага извод за наличие на функционална и териториална компетентност на ответника при издаване на оспореното решение.

Съгласно чл. 11, ал. 3 от ЗНА нормативните актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт. Цитираната норма определя формата на акта, а именно – изменение и допълнение на правилника следва да се направи с приемане също на правилник, изменящ и допълващ действащия такъв. Във връзка с това правило в процесния случай изискването за форма е спазено, но настоящия съд намира, че съответствието със законово предписаната форма всъщност е само формално. Съдът счита, че в конкретният случай преценката относно наличието на изискуемата форма на административния акт следва да се извърши с оглед съдържанието на самия акт. За тази цел следва да се извърши анализ както на законовата разпоредба, чието приложение е доразвито в подзаконовия нормативен акт, така и на конкретното съдържание на приетите от общинския съвет изменения на правилника.

Съгласно чл. 29а ЗМСМА, в редакцията на нормата преди изменението ДВ, бр. 24/2018 г., общинският съвет няма самостоятелен щат. Неговата дейност се подпомага и осигурява от общинската администрация. В структурата на общинската администрация се създава звено, което подпомага и осигурява работата на общинския съвет. Служителите в звеното се назначават и освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет.
С § 2 от ЗИД на ЗМСМА (ДВ, бр. 24 от 16.03.2018 г.) нормата на чл. 29а от ЗМСМА е изменена и е придобила следния вид:

Чл. 29а. (1) В структурата на общинската администрация се създава самостоятелно звено, което подпомага работата на общинския съвет и на неговите комисии и осъществява организационно-техническото и административно обслужване на тяхната дейност. Звеното е на пряко подчинение на председателя на общинския съвет.

(2) Числеността на служителите в звеното се включва в общата численост на общинската администрация и заедно с щатното му разписание се утвърждава по реда на чл. 21, ал. 1, т. 2 по предложение на председателя на общинския съвет.

(3) Служителите в звеното подпомагат дейността на председателя на общинския съвет при осъществяване на правомощията му по подготовката, свикването и провеждането на заседанията на общинския съвет и на неговите комисии.

(4) Председателят на общинския съвет утвърждава длъжностните характеристики, ръководи и контролира дейността на служителите в звеното. Оценяването на изпълнението на длъжността на служителите в звеното се извършва от председателя на общинския съвет.

(5) Организацията на дейността и функциите на звеното се определят в правилника по чл. 21, ал. 3.

(6) Служителите в звеното се назначават и освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет. Кметът на общината не може да назначава или да освобождава служители в звеното, за които не е направено писмено предложение от председателя на общинския съвет.“

Съпоставката на двете редакции на нормата на чл. 29а от ЗМСМА налага два основни извода. От една страна с промяната се въвежда изрично изискване към звеното, обслужващо общинския съвет, да бъде обособено като самостоятелно. От друга страна принципно обаче, освен обособяването на звеното, други съществени промени в статута му не са направени, а единствено са регламентирани по-детайлно правомощията на общинския съвет, на председателя му и на кмета на общината по повод осигуряването на дейността на общинския съвет с администрация. И при действието на двете редакции на нормата на чл. 29а ЗМСМА, правомощие на Общинския съвет е да определи числеността на звеното обслужващо съвета, но това и в двата случая става чрез приемане на решение за одобряване на общата численост и структурата на общинската администрация на основание чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗМСМА. Въпреки, че този ред е записан изрично едва с промените на чл. 29а ЗМСМА, фактически такъв е бил редът за определяне числеността и структурата на звеното по чл. 29а и преди това, доколкото и в старата редакция се посочва, че звеното е част от общинската администрация. В тази връзка съдът счита, че по отношение на изменението на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, направено с § 2, т. 1 от Правилника за изменението и допълнението му, изискването за форма не е спазено. Числеността и структурата на звеното по чл. 29а от ЗМСМА не може да бъде определяно с Правилника за организацията и дейността на общинския съвет. Това следва да стане с решение на съвета, и то като част от общата численост и структура на общинската администрация. В тази част приетите от ответника изменения на Правилника са незаконосъобразни поради несъответствие с изискванията за форма.
Съдът намира също така, че и по отношение на останалата част от приетото решение, респективно приетия правилник за изменение и допълнение, са налице основания за отмяна предвид допуснато съществено процесуално нарушение в хода на производството по приемане на оспореното решение.
Съгласно чл. 66, ал. 1 от Правилника свикването на заседания се извършва при условията и по реда на чл. 23, ал. 4, т. 1, 2, 3 и 4 от Закона за местната самоуправление и местната администрация, с писмена покана, изпратена по електронна или обикновена поща, която се придружава с проект за дневен ред. Нормата на чл. 67, ал. 1 от Правилника предвижда, че заседанията на общинския съвет се провеждат в посочените в чл. 64, ал. 2 дни от месеца. Най-малко 7 дни преди заседанието председателят на общинския съвет информира общинските съветници за предстоящото заседание с писмена покана, изпратена по електронна или обикновена поща, а най-малко 3 дни преди провеждането му и обществеността чрез местните печатни и електронни медии, на официалната Интернет страница на общинския съвет и на таблото за обявления в общината или по друг обичаен начин. И в ал. 3 на чл. 67 от Правилника  отново се посочва, че поканите се изпращат не по-късно от 7 дни преди деня на заседанието. В настоящия случай по делото няма спор, че до общинските съветници и до кмета на общината са изпратени покани на 22.06.2018 г., за провеждане на петдесет и второто заседание на ОбС – Ветово, на което ще бъде разгледано предложеното от председателя на общинския съвет за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на съвета, което е насрочено за 29.06.2018 г. от 9:30 часа (л. 87-л.89). За да се спази изискването на чл. 67 от Правилника и с оглед правилата за изчисляване на срокове, регламентирани в чл. 60 от ГПК, при изпратена покана до общинските съветници на 22.06.2018 г., най-ранната дата, на която може да се проведе заседанието на общинския съвет е 30.06.2018 г. – след изтичане на седем дни от изпращането на поканата. В случая обаче заседанието на ОбС – Ветово е насрочено и проведено ден по-рано, което съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като се засяга правото на всеки общински съветник да разполага със законово-регламентирания срок от 7 дни да се запознае с предложения дневен ред и материалите по него.

Дори и да се приеме, че неспазването на установения с чл. 67 от Правилника срок не е от категорията на съществените процесуални нарушения, решението на ОбС – Ветово се явява и материално незаконосъобразно.

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗНА правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Именно в тази връзка с чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА е определено, че Общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Правилникът като подзаконов акт следва да включва правила за поведение, които са в съответствие с актовете от по-висока степен – закони, кодекси, но без да преповтаря законовите норми. Правилникът не може да преурежда обществени отношения, които вече са уредени на по-високо ниво - със закон. В настоящия случай прецизният преглед на приетите от ОбС – Ветово изменения на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация сочи, че е налице повторение на законовите норми с минимални стилистични промени, които не се отразяват на съдържанието им. До изменението си нормата на чл. 29а от ЗМСМА определя по най-общ начин реда за административно обслужване на Общинския съвет като възлага това да става от служители на общината, независимо дали те са обособени в самостоятелно звено, които служители се назначават и освобождават от кмета на по предложение на председателя на общинския съвет. От тук насетне Общинският съвет е органът, който следва да определи дали да обособи тези служители в самостоятелно звено или да възложи изпълнението на такива функции на служители от друга структура на общинската администрация и на коя точно, което става с решение по чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗМСМА, както и да определи реда, по който председателят на общинския съвет се прави предложенията за назначаване и освобождаване на служителите натовари с функции на звено по чл. 29а от ЗМСМА. Именно този ред е част от взаимодействието на общинския съвет с общинската администрация и следва да намери място в правилника по чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА.

След изменението на чл. 29а от ЗМСМА обаче законодателят е регламентирал на законово равнище значително по-голяма част от отношенията между общинския съвет и общинската администрация, поставяйки вече изискване звеното, обслужващо общинския съвет да е самостоятелно и на подчинение на председателя на общинския съвет, който прави предложение относно числеността и структурата на звеното, за да бъде включено в общата численост и структура на общинската администрация. Законът възлага на председателя на общинския съвет да утвърди длъжностните характеристики, да ръководи и контролира дейността на служителите в звеното като извършва и оценяването на изпълнението на длъжността на служителите в звеното. Запазва се изискването служителите в звеното по чл. 29а от ЗМСМА да се назначават и освобождават от кмета на общината, но по предложение на председателя на общинския съвет като изрично е въведена забрана назначаването и освобождаването да става без такова предложение. Всички изброени до тук въпроси вече са законово уредени и е недопустимо преуреждането им в подзаконов нормативен акт. Съгласно чл. 29а, ал. 5 от ЗМСМА, предмет на регламентация в правилника по чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА, т.е в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, може да са само организацията на дейността и функциите на звеното. Предмет на уреждане на правилника може да бъде и практическият ред за отправяне на регламентираните в нормата на чл. 29а от ЗМСМА предложения от председателя на общинския съвет до кмета на общината и взаимодействието им при оценяване на длъжността на конкретните служители предвид факта, че работодател на тези служители е кмета, а по силата на закона оценяващ ръководител им е председателя на общинския съвет.

Разпоредбите на § 1 и § 2, предложени и приети от общинския съвет, с които се изменя Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, не са свързани с организацията и функциите на звеното по чл. 29а от ЗМСМА и излизат извън пределите на законовата делегация по чл. 29а, ал. 5 от ЗМСМА. В рамките на предоставените правомощия на Общинския съвет по чл. 29а, ал. 5 от ЗМСМА попада само разпоредбата на § 3 от приетия Правилник за изменение и допълнение, но по отношение на тази разпоредба е налице описаното по-горе съществено процесуално нарушение, от което е засегнат приетият подзаконов нормативен акт в цялост.

С оглед на изложеното до тук съдът намира искането за отмяна на оспорваното решение на ОбС-Ветово е основателно.

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК на оспорващия се следват направените по делото разноски: 300лв. – адвокатско възнаграждение, договорено и заплатено в брой, видно от представения Договор за правна защита и съдействие /л.8 от делото/ и 40 лв. – държавна такса за обнародване на оспорването в „Държавен вестник“ /л.14 и л.15 от делото/. Общо разноските възлизат на 340 лв. 

Водим от горното и на основание чл.193, ал. 1 АПК вр. с чл. 146 АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 445 по Протокол № 52 от 29.06.2018 год. на Общински съвет – Ветово, с което е приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

ОСЪЖДА Общински съвет - Ветово, представляван от председателя на ОбС, да заплати на Община Ветово, представлявана от кмета на Общината, сумата от 340 лв. представляваща направени в настоящото производство разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението подлежи на разгласяване по реда на чл. 194 от ответника  при неподаване в срок на касационна жалба или протест, или тяхното отхвърляне от касационния съд. 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

2.