Решение по дело №347/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 48
Дата: 21 февруари 2020 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700347
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

48 от 21.02.2020 г., гр. Кюстендил

 

В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и втори януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Лидия Стоилова и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 347 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Перник към Министерството на околната среда и водите срещу Решение № 333/16.10.2019 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 893/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил. С обжалвания съдебен акт е отменено Наказателно постановление (НП) № 15-А-3/10.06.2019 г., издадено от директора на РИОСВ – Перник, с което на П.Г.П., в качеството му на кмет на община Кюстендил, на основание чл. 156, ал. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 3000,00 лева. В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и потвърждаване на наказателното постановление.

РИОСВ – Перник, редовно призована, не се представлява в съдебното заседание по делото.

Ответникът – кметът на община Кюстендил, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото. В представения писмен отговор оспорва касационната жалба като неоснователна.

Прокурорът дава заключение за основателност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е НП № 15-А-3/10.06.2019 г., издадено от директора на РИОСВ – Перник, с което на П.Г.П., в качеството му на кмет на община Кюстендил, на основание чл. 156, ал. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО е наложено административно наказание глоба в размер на 3000,00 лева за това, че не е изпълнил даденото му задължително предписание, обективирано в т. 1 от Констативен протокол (КП) № 559-КОС-СМ-44/10.10.2018 г. на РИОСВ – Перник, а именно: в срок до 13.11.2018 г., включително (срокът е удължен от директора на РИОСВ – Перник с писмо с изх. № 08-00-251/30.10.2018 г.), да почисти нерегламентираното замърсяване с отпадъци в посока кв. „Изток”, подробно описано в протокола. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че във връзка с постъпил в РИОСВ – Перник сигнал, заведен с вх. № С-70/25.09.2018 г. за замърсяване с отпадъци в гр. Кюстендил, в участък от поречието на река Банщица, на 10.10.2018 г. служители на РИОСВ – Перник извършили проверка на описания в сигнала терен. При тази проверка било установено, че в разстояние на около 200 метра в непосредствена близост до коритото на р. Банщица (участъкът от моста на ул. „Овощарска” до първите къщи на кв. „Изток”) са налични множество купчини, състоящи се от битови, растителни и строителни отпадъци, както и над 20 броя излезли от употреба автомобилни гуми. За установеното при проверката е съставен Констативен протокол № 559-КОС-СМ-44/10.10.2018 г. В т. 1 от същия на основание чл. 113, ал. 3 от ЗУО на кмета на община Кюстендил е дадено предписание „да почисти нерегламентираното замърсяване с отпадъци” в срок до 24.10.2018 г. С писмо с вх. № 08-00-251/24.10.2018 г. по описа на РИОСВ – Перник кметът на община Кюстендил поискал удължаване на срока за изпълнение на предписанието. С писмо с изх. № 08-00-251/30.10.2018 г., получено в деловодството на Община Кюстендил на 30.10.2018 г., директорът на РИОСВ – Перник е удължил срока с 14 дни от получаване на писмото. На 15.11.2018 г., след изтичане на определения срок, е извършен последващ контрол от служители на РИОСВ – Перник, в присъствието на представител на Община Кюстендил, които установили, че предписанието не е изпълнено – в средната част на нерегламентираното сметище (в близост до първата къща от кв. „Изток) е извършено частично извозване на минимална част от натрупаните отпадъци, но като цяло същото не е почистено, като са добавени и нови отпадъци. За установеното при проверката е съставен Констативен протокол №615-КОС-СМ-48/15.11.2018 г., в който представителят на Община Кюстендил вписал като обяснение, че почистването е започнало и продължава към момента. Във връзка с отразените в протокола констатации П.П. бил поканен да се яви в РИОСВ – Перник на 01.02.2019 г. в 11:00 часа за съставяне на акт. На 01.02.2019 г. той не се явил в инспекцията и в негово отсъствие е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 3/01.02.2019 г., който му е изпратен за връчване по реда на чл. 43, ал. 4 от ЗАНН с писмо с изх. № 08-00-251/3/05.02.2019 г. Актът е подписан като получен от П. на 15.04.2019 г. Въз основа на съставения АУАН е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта. В производството пред въззивния съд са разпитани С.В.М.(актосъставител) и Л.И.Д.(свидетел на установяването на нарушението и съставянето на акта), които потвърждават изложените фактически обстоятелства, относими към процесното деяние. Районният съд е формирал е извод за наличие на съществени нарушения на процесуалните правила на ЗАНН относно дължимото съдържание процесния АУАН и издаденото въз основа на него НП и е отменил последното на процесуално основание, като по съществото на спора е посочил, че е доказано неизпълнението на предписанието.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното в жалбата касационно основание настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – неправилно, поради което подлежи на отмяна, като при условията на чл. 222, ал. 1 от АПК съдът ще се произнесе по съществото на спора и ще потвърди наказателното постановление.

В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление, тъй като при реализирането на административнонаказателната отговорност на кмета на община Кюстендил не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. Неправилен е изводът на районния съд за противоречие между описанието на нарушението и правната му квалификация, респ. приложената санкционна разпоредба. Съгласно чл. 113, ал. 3 от ЗУО  въз основа на констатирани нарушения при извършена проверка директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставя актове за установяване на административни нарушения. Според нормата на чл. 156, ал. 1 от ЗУО за  неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лева до 10 000 лева, а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лева. От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че П.П., в качеството му на кмет на община Кюстендил, е бил адресат на задължително предписание по чл. 113, ал. 3 от ЗУО, както и че в дадения му срок същото не е било изпълнено. Именно това са релевантните факти, които обуславят приложението на предвидената в чл. 156, ал. 1 от ЗУО санкция. Предписаните на кмета на община Кюстендил мерки са били конкретни, с ясно зададени параметри и естество на необходимите за предприемане действия, а за изпълнението им е бил даден и краен срок. От изложената в наказателното постановление фактическа обстановка по категоричен начин става ясно, че на П.П., в качеството му на кмет на община Кюстендил, е било предявено административно обвинение за неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 от ЗУО. Именно това са фактите, изпълващи санкционния състав на чл. 156, ал. 1 от ЗУО. Такава е функцията на визираната в цитираната разпоредба санкция – да обезпечи изпълнението на дадено задължително предписание от компетентен административен орган, а в случай на неизпълнение, да бъде наложена глоба на адресата на задължението. С оглед разпоредбата на чл. 19, ал. 1 от ЗУО кметът на общината организира управлението на битовите и строителните отпадъци, образувани на нейната територия. Организацията по почистване на незаконни сметища е възложена на кмета на общината с разпоредбата на т. 15 от ал. 3 на чл. 19 от ЗУО. Именно във връзка с това задължение е и даденото в процесния случай на кмета на община Кюстендил предписание.

По делото е безспорно доказано извършването на процесното административно нарушение. От събраните писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в съвкупността им, се установяват по несъмнен начин наличието на описаното в първия констативен протокол сметище, както и наличието на такова към момента на последващата проверка. Определеният от административнонаказващия орган размер на глобата е съобразен с разпоредбата на чл. 27 ЗАНН – с тежестта на нарушението и с обстоятелството, че кметът на община Кюстендил е санкциониран с влезли в сила наказателни постановления за същите по вид нарушения.

По изложените съображения настоящият касационен състав намира, че процесното наказателно постановление е законосъобразно и като го е отменил, районният съд е постановил неправилно решение.

 

 

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

 Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ Решение № 333/16.10.2019 г., постановено по  административнонаказателно дело № 893/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 15-А-3/10.06.2019 г., издадено от директора на РИОСВ – Перник, с което на П.Г.П., в качеството му на кмет на община Кюстендил, на основание чл. 156, ал. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева.

Решението е окончателно.

           

 

 

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                                                                   2.