Определение по дело №88/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 юни 2022 г. (в сила от 5 юли 2022 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 576

гр. Габрово, 21.06.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от двадесет и първи юни, две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 88 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-869 от 17.05.2022 г., подадена от „Г*“ ЕООД, Габрово, с ЕИК: ********, против Акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOPOO2-2095-2248 и № BG16RFOPOO2-2097-1864 от 20.04.2022 г. на началник сектор при Национална агенция по приходите – Централно управление.

С процесния АУПВ с така посочените два номера от 20.04.2022 г. е установено, че дружеството – жалбоподател извършва дейност през проверявания период като ресторант и заведение за бързо обслужване с КИД 56.10 в два обекта – в гр. Габрово и в гр. Севлиево, въведени в експлоатация през лятото на 2019 година. Бенефициентът е подал  заявление за подкрепа „BG16RFOPOO2-2095 и/или № BG16RFOPOO2-2097“ – „Подкрепа чрез оборотен капитал за МПС, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Дружеството е кандидатствало за подпомагане за посочените два обекта като преустановило/ограничило дейността си /БФС в размер на 20%/. Подадено проектно предложение в първа фаза № BG16RFOPOO2-2095-2248/30.12.2020 г. Със заповед за отпускане на помощта на дружеството е изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 26 217.21 лв. от 27.01.2021 г. автоматично, без оценител проверка. Период на допустимост за извършване на разходите е 13.03.2020 г. до 21.04.2021 г.

Подадено проектно предложение за втора фаза с № BG16RFOPOO2-2097-1864/8.03.2021 г. и със заповед за отпускане на помощта от 30.03.2021 г. на дружеството е изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 772.11 лв. автоматично без оценител. Период на допустимост за извършване на разходите е от 13.03.2020 г. до 29.06.2021 г.

Общата изплатена финансова помощ по двете фази е 36 989.32 лв.

На 8.02.2022 г. чрез ИСУН е изпратена комуникация, съдържаща Уведомление по реда на АПК, отворена от дружеството на 8.02.2022 г. и на 14.02.2022 г. е получен отговор от бенефициента с приложени изискани документи.

Дружеството е франчайз-партньор на друго – „*****“ ООД и дейността му е организирана като бързо хранене. Не е налице удостоверение за категоризация на обект, като по силата на чл. 120, т. 1 от Закона за туризма заведения за бързо обслужване с капацитет до 12 места за сядане не подлежат на категоризация по този закон.

Изготвена е справка за реализираните обороти за периода на декларирането от Г* ЕООД преустановяване в следствие на издадените заповеди от МЗ – 28.11.2020 г. и 28.02.2021 г. Установени са четири периода на преустановяване с обороти без ДДС с общ оборот от 114 913.51 лв. При направената проверка е установено, че дружеството не е определило правилно оборота без ДДС за периода на кандидатстване по първа фаза от 28.11.2019 г. до 31.01.2020 г., който е 84 032.95 лв. Не е определило правилно и оборота без ДДС за периода на кандидатстване по втора фаза от 1.02.2020 г. до 29.02.2020 г. в размер на 36 441.96 лв. Общият оборот е 120 474.91 лв.

Дружеството е генерирало с 5 561.40 лв. без ДДС по-малко оборот в периода на преустановената от него дейност.

Дейност с код по КИД-2008 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ е преустановена съгласно т. 11 от заповед  от 25.11.2020 г. и т. 1 от заповед от 18.12.2020 г., но само по отношение на заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ. Докато обектите, за които дружеството е кандидатствало по програмата за подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от мерките, не е такова по вид заведение и не е засегнато от ограниченията, предвидени в тези заповеди.

Управителят на дружеството е декларирал, че доставките на храна за дома и офиса се осъществяват след обявяването на ограниченията за работа, следователно декларираният оборот за референтните периоди за първа фаза  в размер на 131 086.06 лв. и за втора фаза в размер на 53 860.54 лв. са извършени от продажбата на храна в обектите. Дружеството е кандидатствало за БФП на основание ограничаване на продажбите с консумация на място. Декларирания оборот съответства на данните, предоставени от бенефициента, в справката за предоставена храна за вкъщи. Според чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИПОРНС от 13.03.2020 г. за да е допустимо подпомагане е необходимо в изпълнение на заповед на МЗ при извънредна епидемична обстановка дейността да е била прекъсната след 1.11.2020 г. Съгласно т. 9 от Условия за кандидатстване, БФП се изчислява като процент от оборота без ДДС от преустановената дейност за съответния референтен период, съответстващ на периода на преустановяване на дейността.

Въз основа на гореизложеното е направен изводът, че дружеството не попада в допустимата целева група на настоящата схема за предоставяне на БФП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на цитираните заповеди на МЗ и развиват своята основна или допълнителна икономическа дейност в един от секторите, посочени в т. 11.1, т.4 на Класификацията на икономическите дейности /КИД – 2008/, Приложение № 3 към Условията. Бенефициентът не отговаря на условията за кандидатстване и условията за изпълнение и предоставяне на БФП по ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020“, поради което следва да възстанови изцяло помощта в размер на  36 989.32 лв., в едно със законната лихва.

Така с процесния АУПДВ е установено задължение от неправомерно получени средства, недължимо платени - 36 989.32 лв. и лихва по полученото от търговеца по първа и втора фаза – 4 425.23 лв.

Актът е изпратен и отворен от адресата си на 20.04.2022 г. /л.20/. Срокът за обжалването му изтича на 4.05.2022 г. На същата дата в ТД на НАП Велико Търново е постъпила Жалба от дружеството срещу така издадения АУПДВ, адресирана до Директора на ТД на НАП. В жалбата е посочено, че този АА подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, поради което се моли същото да бъде спряно и се предлага като обезпечение налагането на възбрана върху самостоятелен обект с посочен идентификатор, като е посочена и балансовата стойност на имота – 41 208.65 лв., която е отразена в инвентарна книга по сметка 203 – сгради. До Административен съд Габрово не е подавана жалба от дружеството във връзка с АУПДВ или с неговото предварително изпълнение.

На 17.05.2022 г. НАП е изпратила до АСГ съпроводително писмо и цялата преписка, в едно с посочения по-горе АА. Съгласно чл. 166, ал. 3 от ДОПК актът за публично държавно вземане се обжалва пред ръководителя на съответната администрация по реда на АПК. В случая такава жалба е подадена именно до Директора на ТД на НАП Велико Търново като в нея е изискано и спиране на изпълнението на АА, като се предлага начин на обезпечение. Не са налице данни за произнасяне от страна на адресата на тази жалба и не става ясно по какви причини тя е препратена директно в АСГ, без адресата й да се произнесе по нея, вкл. и досежно направеното искане за спиране на изпълнението на АА. Искането за спиране предварителното изпълнение е направено на основание чл. 153, ал. 2 от ДОПК. Нормата на ал. 3 предвижда искането да се подава до органа, компетентен да разгледа жалбата, като към него се прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер. В случая дружеството е процедирало именно по този начин, но произнасяне от страна на този орган също не е налице.

С последващо Становище от 31.05.2022 г. на ст. Юрисконсулт в отдел „Обжалване“ при ТД на НАП Велико Търново намира, че не е приложим реда по чл. 153,ал. 2 от ДОПК, т.к. чл. 166, ал. 3 от Кодекса е предвидил за оспорване на АУПДВ друг ред – обжалване по АПК. Предварителното изпълнение на процесния АУПДВ е съгласно разпоредбата на чл. 26б, ал. 5 от ЗМДВИПОРНС от 13.03.2020 г., а не на основание чл. 60 от АПК, то административният орган нямал компетентност да разгледа искането за спиране на предварителното изпълнение и такова можел да постанови единствено съдът. Едва с това Становище АСГ е уведомен, че е налице друга жалба от 29.04.2022 г. по описа на ТД на НАП Велико Търново, подадена срещу  самия АУПДВ, която е разгледана с Решение № 69 от 13.05.2022 г. на директора на ТД на НАП.

Жалбоподателят е отстранил установена от съда нередовност по жалбата си – невнесена по сметка на АСГ държавна такса.

Към настоящия момент е образувано и адм. д. № 113 от 2022 г. по описа на съда по жалба на същото дружество срещу самия АУПДВ, който е потвърден с Решение № 69 от 13.05.2022 г. на и.д. директор на ТД на НАП Велико Търново.

Процесният АУПДВ е издаден на основание чл. 26б, ал. 5 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. за преодоляване на последиците. Според тази норма неправомерно получени средства, недължимо платени и надплатени суми се възстановяват ведно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания от датата на получаване на средствата до датата на възстановяването им. Вземанията за възстановяване са публични държавни вземания. Актовете по чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се издават от органи по приходите, оправомощени от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. Обжалването на актовете не спира изпълнението им. С оглед на това е налице правен интерес за искане на допуснатото със закон предварително изпълнение на ИАА.

Съгласно чл. 166, ал. 2 от ДОПК ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Следователно по отношение искането за спиране на предварителното изпълнение на процесния АУПДВ следва да се приложат правилата на АПК, а не тези на ДОПК, т.к. актът се издава на основание така посочения специален закон. Съгласно чл. 166, ал. 3 от АПК искането за спиране се разглежда в закрито заседание.

С искането е предложено обезпечение – налагане възбрана върху недвижим имот с посочен идентификатор – 10447.515.657.4.21 по КККР, като съгласно балансовата стойност на актива същият има такава от 41208.65 лв., което е отразено в инвентарна книга по сметка 203 на дружеството – „сгради“. Подадено е заявление за издаване на удостоверение за данъчна оценка на същия имот. Приложен е Нотариален акт № 83 от 1.06.2021 г., от който е видно, че дружеството – жалбоподател, е собственик на жилищен имот, находящ се в гр. Велико Търново, с така посочения идентификатор. Представено е незаверено извлечение от инвентарна книга сч. сметка № 203, в която е налице отразяване на такъв апартамент с посочената в жалбата балансова стойност – 41 208. 65, но от описанието не може да стане ясно по несъмнен начин, че това е същото жилище, т.к. в нотариалния акт то е описано с административен адрес, а в инв. книга е посочено, че това е „апартамент А27“, каквато характеристика на имота в НА не е налице. Освен това датата на НА е 1.06.2021 г., а датата на придобиване на апартамент на тази стойност според инв. книга е 7.06.2018 г. В случая не са налице безспорни доказателства, от които да е видно каква е стойността на предлагания като обезпечение имот, като не може по несъмнен начин да се установи нито неговата балансова стойност, нито са представени негова данъчната оценка и/или застрахователната стойност.

Също така не се установяват твърдения и доказателства, от които да е видно, че е налице основната предпоставка за спиране на предварителното изпълнение на процесния АУПДВ - причиняване на оспорващия на значителна или трудно поправима вреда. В тази насока жалбата не съдържа твърдения, а съгл. приложимата норма на чл. 166 от АПК предлагането на обезпечение не е основание за постановяване спирането на предвиденото в закон предварително изпълнение на акта.  

С оглед на така изложеното съдът намира, че следва да остави искането за спиране на изпълнението на процесният АУПДВ без уважение.

 

С оглед гореизложеното Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане за спиране  на предварителното изпълнение на Акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOPOO2-2095-2248 и № BG16RFOPOO2-2097-1864 от 20.04.2022 г. на началник сектор при Национална агенция по приходите – Централно управление Нора Игнатова.

 

Препис от Определението да се изпрати на жалбоподателя и на началник сектор при Национална агенция по приходите – Централно управление Нора Игнатова.

 

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването с частна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен Административен съд.              

  

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                                    /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/