Решение по дело №468/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 374
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700468
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 374 / 17.12.2020 г., град Добрич

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Добричкият административен съд, в открито заседание на осемнадесети ноември, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                              

при участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, разгледа докладваното от председателя адм. дело №468 по описа за 2020 г. на Административен съд Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.79, ал.1 от Закона за държавната собственост (ЗДС) и е образувано по жалба на кмета на Община Балчик, Николай Ангелов, в качеството му на законен представител на общината, срещу Заповед № ДЖС-09-5/24.08.2020 г. на областния управител на Област Добрич, Красимир Кирилов, с която е отменен Акт за частна общинска собственост № 4828 от 05.09.2019 г. за актуване на застроен вилен имот, представляващ ПИ с кадастрален идентификатор 02508.1.180 с площ от 531 кв.м., урегулиран в УПИ Х, кв.21 по ПУП на в.з. „Изгрев“ гр.Балчик.         Оспорващият излага съображения за незаконосъобразност на издадената заповед, поради противоречието й с материалния закон, процесуалните правила, и поради несъответствието й с целта на закона. Сочи се, че оспореният акт не е изпълнил волята на съда, обективирана в Решение №127/04.06.2020 г. по адм. д. №50/2020 г. по описа на ДАС. Релевират се доводи, че незаконосъобразно Областният управител е достигнал до извода, че процесният имот е държавна собственост, без да е налице безспорно доказателства, за това, няма съставен АДС, нито има проведено гражданско производство по спор за материално право. Твърди, че след като имота не е актуван като държавен  не съществуват пречки да се издадат актове за частна общинска собственост. Счита се, че с този административен акт по недопустим начин са разгледани вещноправни спорове за собственост. Излагат се и доводи, че са нарушени процесуалните правила при издаване на заповедта, тъй като нарушението по чл.35 от АПК не е отстранено, поради което и се моли акта да се обяви за нищожен на осн. чл.177, ал.2 от АПК. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

С нарочно постъпила молба по делото се изразява и становище за неоснователност на молбата, подадена от Областния управител за спиране на административното производство и се моли,  същата да се остави без уважение. Излагат се и подробни съображения по същество на спора.

Областният управител на Област Добрич, чрез своя процесуален представител в съдебно заседание, оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи за законосъобразност на оспорената заповед. Поддържа направеното искане за спиране на административното производство, тъй като е образувано гражданско дело пред Районен съд гр. Балчик по чл.108 от ЗС срещу Община Балчик. Претендират се и сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Добрич, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл.235 ал.2 ГПК във вр.чл.144 АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

От представената административна преписка /приложена по адм. дело №50/2020 г., присъединено като доказателство по настоящото производство/ се установява, че преди да утвърди отмененият акт за частна общинска собственост кметът на Община Балчик е поискал информация от Областна администрация –Добрич за наличие на съставени актове за държавна собственост за процесният имот, видно от писмо с изх. № 09-00-141/20.08.2019 г. В писмото кметът на общината е посочил, че информацията му е необходима във връзка със съставяне на акт за общинска собственост.

 С писмо с изх.  № 09-00-141-001/02.09.2019 г. Областният управите  е удостоверил, че за процесният имот няма съставени актове за държавна собственост.

При липса на данни за предходно съставени актове за държавна собственост в производство по Глава седма от Закона за общинската собственост „Надзор и актуване на имотите-общинска собственост“ кметът на Община Балчик е утвърдил Акт за частна общинска собственост № 4828 от 05.09.2019 г. за актуване на незастроен вилен имот, представляващ ПИ с кадастрален идентификатор 02508.1.180 с площ от 531 кв.м., урегулиран в УПИ Х, кв.21 по ПУП на в.з. „Изгрев“ гр.Балчик с данни за носителите на вещни права върху имота.

Акта за частна общинска собственост е вписан в Служба по вписванията непосредствено след издаването му.

Областният управител е открил производство по чл.79 от Закона за държавната собственост, което е приключило на 09 януари 2020 г. с издаване на  Заповед №ВЖС-09-4/09.01.2020 г., с която е отменил Акт за частна общинска собственост № 4828 от 05.09.2019 г. и  Акт за частна общинска собственост № 4830 от 18.09.2019 г.

Процесната заповед е обжалвана пред АдмС-Добрич, по която е образувано адм. дело №50 по описа на съда за 2020 г. С Решение №127 от 04.06.2020 г., съдът е отменил заповедта, като е приел, че при издаването и са допуснати съществени процесуални нарушения, поради което и е върнал преписката на Областния управител.

След връщането на преписка, Областният управител с писмо, изх. №ДжС-30-9 от 24.07.2020 г. е уведомил Кмета на община Балчик, че на осн. чл.26, ал.1 от АПК открива производство по издаване на Заповед за отмяна на АОС №4282/05.09.2019 г. по раздел на чл.79, ал.1 от ЗДС. На осн. чл.35 във връзка с чл.34, ал.3 от АПК е дал възможност за представяне на писмено становище.

Такова е постъпило от Кмета на община Балчик на 04.08.2020 г. Същият настоява административното производство да бъде прекратено.

В резултат е издадена обжалваната заповед № ДжС – 09 – 5/ 24.08.2020 г. на Областния управител на област Добрич, с която на основание чл. 79, ал. 1 от Закона за държавната собственост, във връзка с чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията, е отменен АЧОС №4828/05.09.2029 г. Областният управител се е позовал на разпоредбите на чл. 2, ал. 1 и ал. 2 от ЗОС, § 10 от ПЗР на ЗОС, § 7 от ПЗР на ЗМСМА и § 42 от ПЗР на ЗИДЗОС, като е отбелязал, че описаният имот не попадат в нито една от хипотезите на тези норми, поради което не преминава в собственост на общината по силата на закона, с оглед на което е извел, че Община Балчик не е имала правно основание да го актува като частна общинска собственост.

Заповедта е изпратена до Община Балчик и получена на 16.08.2020 г.

По делото е безспорно установено, както от събраните писмени доказателства – скици – извадки от ПУП, така и от отразяването в самият АЧОС, че съгласно предвижданията на плана на град Балчик процесният поземлени имот е отреден за вилно строителство. Няма спор и относно това, че за същите имоти няма съставен актове за държавна собственост преди съставянето на отменените с оспорената Заповед АЧОС.

По делото като доказателства е приета Искова молба, подадена от Държавата, чрез МРРБ срещу Община гр. Балчик, с правно основание чл.108 от ЗС, с която се претендира, че недвижим имот с площ от 531 кв.м., представляващ незастроен вилен УПИ Х, кв.21 по ПУП на в.з. „Изгрев“, ПИ №02508.1.180 по КККР на гр. Балчик е собственост на Държавата, и се иска да се осъди ответника да предаде владението на имота. По Исковата молба е образувано гр. Дело №384/2020 г. по описа на Районен съд Балчик.

В с.з. по делото е представен и Акт за частна държавна собственост №5746 от 28.09.2020 г. на МРРБ, област Добрич, касаещ посочения по-горе имот. АЧДС е вписан в Агенцията по вписвания на 30.09.2020 г.

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, от активно легитимирано за това лице, с правен интерес от обжалването ѝ, поради което се явява допустима.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган по чл. 79, ал. 1 от ЗДС и чл. 32, ал. 1 от ЗА, при спазване на изискуемата писмена форма, с посочени фактически и правни основания за издаването ѝ.

По реда на чл. 79, ал. 1 ЗДС областният управител се произнася в защита на държавната собственост, когато неправилно имот държавна собственост е актуван като общински. В хипотезата на цитираната норма се отменят актовете за общинска собственост с цел защита на държавната собственост. 3а да са налице материалноправните предпоставки на чл. 79, ал. 1 ЗДС, посочен от областния управител на област Добрич като правно основание за издаване на обжалваната заповед, следва да е установен по несъмнен начин характера на собствеността върху актувания имот, а именно същият да бъде държавна собственост. В противен случай спорът за материално право следва да се реши по пътя на общото исково производство. Това е първият релевантен факт, който административният орган следва да установи и на второ място, че държавният имот незаконосъобразно е актуван като общински. В процесния случай, имотът, описан в АЧОС не е държавна собственост, на основание чл. 2, ал. 4 от ЗДС, поради което областният управител не е компетентен да отмени  издаденият АЧОС.

Следва да се отбележи, че актът за общинска собственост, в съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал. 3 ЗОС, няма правопораждащо действие. По своя характер той представлява официален писмен документ, съставен от длъжностно лице по ред и форма, определени в закона и има обвързваща доказателствена сила за удостоверените с него обстоятелства относно правното основание за актуването на имота; вида на собствеността; граници, бивши собственици и др.

По делото е представен само акт за общинска собственост. Няма доказателства имотът да е актуван преди това като държавен и затова няма данни за нарушена процедурата по издаването му. Поради това отразените в акта за общинска собственост обстоятелства не са оборени по надлежния ред и липсва основание за отмяна на съставен акт за общинска собственост по реда на чл. 79, ал. 1 от ЗДС. Законодателят забранява съставянето на акт за общинска собственост, ако е налице необорен по надлежния ред акт за държавна собственост. След като областният управител не е доказал, съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, че имотът е актуван като държавна собственост, преди съставяне на АЧОС, няма основание за отмяна на вече съставен такъв, който се ползува с доказателствена сила като официален документ по отношение на държавата. Това, че в последствие има издаден АЧДС, не касае издадения по-рано АЧОС. Видно е, че в случая е налице спор за материално право, при което е налице хипотезата на чл.79,ал. 3 от ЗДС съгласно която, споровете за материално право се решават по съдебен ред. При безспорно наличие на спор за материално право, приложението на хипотезата на чл.79, ал.1 от ЗДС е неприложима. След като за процесния имот не е съставен АДС, то няма пречка да бъде съставен такъв за общинска собственост. Само и единствено, при  наличието на предходно съставен АДС, областният управител може да упражни правомощието си по чл.79,ал.1 от ЗДС и то, при наличието на неспазена процедура по съставянето на АОС. Както вече се каза, в случая безспорно е налице спор за материално право, който се решава в общото исково производство. Недопустимо е административният съд да оборва констатациите в съставен АЧОС и да разрешава по този начин възникнал спор за собственост.

С оглед на изложеното, съдът намира жалбата за основателна в тази си част.

Относно изложените искания за обявяване на заповедта за нищожна, съдът намира следното: Оспорената заповед не страда от пороци във формата, които да обуславят нейната нищожност. Спазена е изискуемата писмена форма, заповедта съдържа подробни мотиви и следващ се от тях диспозитив. От съдържанието на акта може да се установят волята на неговия издател и разпоредените с него правни последици. Административният акт би бил нищожен също така, ако има невъзможен предмет или несъществуващ адресат, но и тези обстоятелства в случая не са налице. Не се констатират нарушения на административнопроизводствените правила, които да са дотолкова съществени, че да доведат до липса на волеизявление.

С оглед изхода на спора и изрично стореното в тази насока искане от процесуалния представител на жалбоподателя, съдът на основание чл. 143, ал. 1 АПК, както и съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, брой явявания в съдебни заседания, начин на представяне на правната защита, тежест на предмета на делото, на ответника следва да бъдат присъдени съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение, определено  в размер на 100 лева (сто лева).

 Предвид изложеното, Административен съд – Добрич, V състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Кмета на Община Балчик, Николай Ангелов, Заповед №№ ДЖС-09-5/24.08.2020 г. на областния управител на Област Добрич.

ОСЪЖДА Областна администрация на област Добрич, да заплати на  община Балчик, съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщението.

 

 

                                                        СЪДИЯ: