Решение по дело №10310/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 февруари 2021 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20207060710310
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

23

 

град Велико Търново, 08.02.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, в публично съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ: ДИАНКА ДАБКОВА

                                                                            КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

 

при участието на секретаря М.Н. и прокурора от ВТОП Илиан Благоев като разгледа докладваното от съдия Калчев касационно НАХД № 10310/2020г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН.

 

            Образувано е по касационна жалба на „Мегадом“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. София, ул. „***, чрез *** Б. Г., срещу Решение № 260158 от 05.10.2020 г. по НАХД № 534/2020 г. на Районен съд-гр. Велико Търново, с което е потвърдено Наказателно постановление № 09/13.03.2020г. на Директора на РИОСВ гр. Велико Търново. Според касатора решението е неправилно поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В жалбата са изложени подробни оплаквания, които систематизирани се свеждат до следното: съдът не бил отчел, че към момента на установяване на нарушението задължителните предписания не били влезли в сила; не е отчел липсата на фактически и правни основания за издаването на задължителните предписания; неправилно не е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН поради липсата на вредно въздействие за околната среда; не е обсъдил събраните доказателства, от които ставало ясно, че липсва генериран отпадък и дадените предписания са неотносими към извършваната в обекта дейност; нарушен бил и принципа на забрана за влошаване положението на обжалващия, като в диспозитива на съдебното решение имуществената санкция била увеличена от 5000 лв. на 7000 лв. Възразява по отношение размера на присъденото юрисконсултско възнаграждение в полза на ответника. По изложените мотиви се иска отмяната на решението на районния съд и постановяване на друго от касационната инстанция, с което да се отмени наказателното постановление.

 

Ответникът по касационната жалба – РИОСВ – Велико Търново, не изпраща представител в съдебно заседание. С вх. № 439/03.02.2021 г. е постъпило писмено становище от негов пълномощник, в което са изложени доводи за правилност на постановеното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново дава заключение за неоснователност на жалбата.

 

Настоящият състав на Административен съд – Велико Търново, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, както и след служебна проверка, на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Жалбата е подадена от надлежна страна-участник във въззивното производство, в законния срок, до компетентния съд, което я прави допустима. Воден от така определения предмет на настоящото касационно дело, съдът намира касационната жалба за неоснователна, тъй като оспорваното решение е валидно, допустимо и правилно. Аргументите на съда за този извод са следните:

С Решение № 260158 от 05.10.2020 г. по НАХД № 534/2020 г. на Районен съд-гр. Велико Търново е потвърдено Наказателно постановление № 09/13.03.2020 г. на Директора на РИОСВ гр. Велико Търново, с което на „Мегадом“ ООД на основание чл.156, ал.1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5000 лв. /пет хиляди лева/ за нарушаване на разпоредбата на чл. 120 от същия закон.

За да постанови съдебния си акт, от фактическа страна Великотърновският районен съд е приел за установено от съвкупния анализ на събраните по делото гласни и писмени доказателства, че на 21.06.2019 г. служители на РИОСВ – В. Търново са извършили проверка в обекта на жалбоподателя хипермаркет „Практис“, намиращ се в гр. В. Търново, ул. „Магистрална“ № 61. За същата е бил съставен Констативен протокол № УО-ФЕ-58/21.06.2019 г., връчен на пълномощник на дружеството на същата дата. В протокола проверяващите органи на основание чл. 120 от ЗУО са дали 4 бр. задължителни предписания по фактор „Управление на отпадъците“ с адресат „Мегадом“ ООД, като по т. 2 предписанието е „Да се извърши класификация на образуваните от обекта отпадъци с кодове: 15 01 03 – Опаковки от дървесен материал и 17 01 03 – Керемиди, плочки и керамични изделия /от брак/“ със срок на изпълнение 15.07.2019 г. На 16.08.2019 г. служители при ответника извършили последващ контрол по изпълнение на дадените предписания и установили, че дружеството не е изпълнило посоченото предписание. По този повод срещу „Мегадом“ ООД бил съставен АУАН на 18.09.2019 г., а въз основа на него е издадено НП № 09/13.03.2020 г. на Директора на РИОСВ гр. Велико Търново.

За да потвърди НП, въззивният съд е изложил мотиви, че при съставянето и връчването на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е за доказано извършеното нарушение, осъществено под формата на бездействие, за което правилно е ангажирана отговорността на дружеството по чл. 156, ал. 1 от ЗУО. Посочил е, че размерът на санкцията е минималният предвиден в закона, а случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Въз основа на събраните в хода на административнонаказателното и съдебното производство доказателства, се установява, че фактическата обстановка по делото е правилно и в пълнота изяснена от районния съд. Решаващият състав е извършил пълен и цялостен анализ на събраните доказателства, като е направил обоснован извод досежно осъществяване от касатора на състава на соченото в НП административно нарушение и наличието на законовите предпоставки за ангажиране на отговорността му.

Сочената като нарушена разпоредба на чл. 120 от ЗУО предвижда, че „При извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения“. Съгласно чл. 156, ал. 1 от ЗУО за неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв, а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв.

По делото е безспорно, че „Мегадом“ ООД не е изпълнило в срок до 15.07.2019 г., както и до последвалата проверка на 16.08.2019 г., даденото на 21.06.2019 г. предписание да извърши класификация на образуваните от обекта отпадъци с кодове: 15 01 03 – Опаковки от дървесен материал и 17 01 03 – Керемиди, плочки и керамични изделия /от брак/, а това е станало след втората проверка. Задължителното предписание представлява едностранно властническо волеизявление, което пряко рефлектира в правната сфера на адресата, предписвайки му конкретно определено задължително поведение. Следователно, задължителното предписание е индивидуален административен акт, който подлежи на самостоятелно оспорване по реда на АПК. По делото няма данни същото да е било оспорено от адресата си и да е отменено с влязъл в сила акт, поради което е подлежало на изпълнение. Възражението, че в протокола, с който е дадено задължителното предписание не е указано пред кой орган и в какъв срок може да бъде оспорено това предписание, не изключва отговорността на дружеството за извършеното нарушение, а е основание за приложение разпоредбата на чл. 140 от АПК - в този случай срокът за оспорване на задължителните предписания се удължава на два месеца. Няма данни обаче и не се твърди в този по-дълъг срок, предоставен от закона, дружеството да е оспорило задължителното предписание. Неизпълнението на предписанието е въздигнато от разпоредбата на чл. 256, ал. 1 от ЗУО в юридически факт, с който законът свързва реализиране на административнонаказателна отговорност. За реализирането на тази отговорност е необходимо да се докаже единствено наличието на предписание, свеждането му до знанието на неговия адресат и неговото неизпълнение в срок, които предпоставки в случая безспорно са налице, като законосъобразността на самото предписание е предмет на друго производство и не следва да бъде обсъждана в настоящото. Поради това наведените пред ВТРС и в касационната жалба доводи, свързани с неспазване на предписаната от АПК форма на предписанието, липса на фактическо и правно основание за издаването му, липса на указание за срока и начина на обжалване, липса на предпоставки за издаването му /тъй като дружеството не генерирало такива отпадъци/ и т.н., са неотносими към правилността на постановеното от въззивния съд решение и към законосъобразността на издаденото НП.

Правилно съдът е приел, че нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В случая бездействието на жалбоподателя е продължило до втората извършена проверка, при която е установено, че задължителното предписание не е било изпълнено един месец след изтичане на срока за изпълнението му. Нарушението е формално и засяга обществените отношения, касаещи опазване на чистотата на околната среда, поради което изтъкваната от касатора липса на замърсяване на околната среда е предпоставка единствено за налагане на санкция в минимален размер, което е и сторено от АНО.

Неоснователно е и възражението, че с решението си ВТРС бил влошил положението на касатора. Действително в диспозитива на съдебното решение е изписано числото 7000 лв. като размер на наложената имуществената санкция, а не вярното 5000 лв., но в случая очевидно става въпрос за допусната техническа грешка. Още повече в решението съдът никъде не е изразил воля за увеличаване размера на наложената санкция, а единствено за потвърждаване на НП и навсякъде другаде в решението е посочен верният размер от 5000 лв.

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

Неоснователно е искането на ответника за присъждане на разноски. Това искане не е било заявено своевременно до приключване на устните състезания, а е направено в представеното след това писмено становище, за представянето на което съдът не е давал възможност. Съгласно т. 11 от Тълкувателно решение № 6/2012 от 06.11.2013 г. на ОСГТК на ВКС претенцията за разноски може да бъде заявена валидно най-късно в съдебното заседание, в което е приключило разглеждането на делото пред съответната инстанция.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260158 от 05.10.2020 г. по НАХД № 534/2020 г. на Районен съд-гр. Велико Търново.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на РИОСВ – Велико Търново за присъждане на разноски за касационната инстанция.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :