Решение по дело №100/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 275
Дата: 29 май 2019 г. (в сила от 20 юни 2019 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20197170700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

275

 

гр.Плевен, 29 май 2019 год.

 

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Административен съд-гр.Плевен, втори състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди и деветнадесета година в състав:                                 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

при секретаря Бранимира Монова, като разгледа докладваното от съдия Господинов административно дело № 100 по описа на Административен съд-Плевен за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от Е.Л.П. ***, подадена чрез пълномощника адв.Г.И.П.- С. ***,  против отказ на Кмета на Община Червен бряг за извършване на административна услуга за издаване на данъчни оценки на недвижими имоти по молба с рег. № 44- Е-212/27.12.2018г., обективиран в писмо с изх. № 44-Е-212-(2) от 21.01.2019г.

В жалбата се излагат доводи, че жалбоподателката е подала молба до Община Червен бряг, ведно с приложено към нея съдебно удостоверение по т.д. № 184/2018 г. по описа на Окръжен съд- Плевен, с която е направила искане за издаване на данъчни оценки на подробно описани в молбата 27 бр. земеделски земи. С писмо от 28.12.2018 г. жалбоподателката е била уведомена, че молбата е заведена в Община Червен бряг, но за да се изчисли данъчната оценка е необходимо да бъдат представени удостоверения за характеристиките на имота, които се издават от Агенция по геодезия, картография и кадастър. Указано е да бъде внесена такса в полза на общината в общ размер от 270 лв. С оглед горното жалбоподателката подала по електронен път заявление до АГКК на 04.01.2019г., но на 11.01.2019г. получила отговор, че за издаването на такива удостоверения следва да представи нарочно съдебно удостоверение, както и да внесе държавни такси в общ размер от 378 лв. Данъчният орган бил уведомен за това изискване на АГКК, а жабоподателката се позовала на затруднено финансово и тежко здравословно състояние, както и направени в тази връзка искания до ОС-Плевен по чл.83 от ГПК за освобождаване от такси и разноски, поради което направила искане да бъде извършена административната услуга и без представяне на  удостоверения за характеристиките на имотите, предвид обстоятелството, че данъчният орган разполага с необходимата информация, тъй като е предоставял данъчни оценки за същите имоти по предходни молби, които са представени в нотариалното производство, свързано с изповядване на сделката, с която въпросните земеделски земи са придобити от г-жа П..  С писмо изх. № 44-Е-212-(2) от 21.01.2019г., издадено от Кмета на Община Червен бряг жалбоподателката била уведомена, че без представени удостоверения за характеристиките на имотите, няма да бъдат издадени исканите данъчни оценки за тях. В жалбата се сочи, че въпросното писмо съставлява отказ за извършване на административна услуга, поради което същият се оспорва пред Административен съд- Плевен. Излагат се доводи, че данъчната оценка на процесните имоти следва да се изчисли въз основа на данъчната декларация, подадена от собственика, а не въз основа на други документи. Твърди се, че данъчната администрация на Община Червен бряг вече е издавала данъчни оценки за процесните имоти, които са били необходими за представяне пред нотариус за извършване на сделки с въпросните имоти, поради което не е налице пречка да бъдат издадени отново, като се съобразят данните, с които администрацията вече разполага за въпросните недвижими имоти. В заключение се иска да бъде отменен отказа на Кмета на Община Червен бряг, обективиран в писмо изх. № 44-Е-212-(2) от 21.01.2019г. по описа на Община Червен бряг.

В съдебно заседание жалбоподателката Е.П. не се явява и не се представлява.

Ответникът се представлява от  адв. С. П., който изразява становище за неоснователност на жалбата и твърди, че същата е недопустима, тъй като не се касае за административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, а за писмо с разяснителен характер, което е част от процедурата, която завършва с издаването или неиздаването на индивидуален административен акт, в случая удостоверения за данъчни оценки. Твърди, че с въпросното писмо са дадени указания на жалбоподателя, че трябва да представи необходимите документи, въз основа на които общината, респ. съответния началник отдел „Местни приходи и такси“ да издаде такова удостоверение, като без предоставянето на исканите удостоверения от АГКК издаването на данъчна оценка не е възможно. Излага доводи, че в същото писмо е указано на заявителя, че не е налице правна възможност за освобождаване от дължимите държавни такси. В заключение излага становище, че жалбата е изцяло недопустима. Претендира присъждане на деловодни разноски.

Съдът счита,че жалбата е подадена в законния срок, тъй като административният акт, който се оспорва е издаден на 21.01.2019г., а жалбата против него е подадена в Административен съд- Плевен на 25.01.2019 г. Доводите на процесуалния представител на ответника, че жалбата е недопустима, тъй като не е налице подлежащ на оспорване административен акт са неоснователни. От съдържанието на писмо с изх. № 44-Е-212-(2) от 21.01.2019г. по описа на Община Червен бряг е видно, че е налице произнасяне по подадени от жалбоподателката два броя молби, като в заключителната част на същото изрично е посочено: „Не Ви предоставям исканите данъчни оценки на земеделски земи, тъй като не са представени необходимите документи и не е заплатена държавна такса“. Горното съставлява изрично волеизялвление на административен орган, което не може да се тълкува по друг начин, освен като изричен отказ за извършване на административна услуга. При тези съображения съдът намира, че жалбата е допустима, подадена от надлежна страна и при наличие на правен интерес.

 Административен съд- Плевен, втори състав, като провери законосъобразността на оспорвания акт, съобрази доводите на страните и представените доказателства, намира подадената жалба за основателна.

Въз основана на събраните доказателства съдът намира за установена следната фактическа обстановка:

От приложената на л.21 от делото молба от 27.12.2018г. е видно, че жалбоподателката е подала чрез адв. Г.П.- С. *** бряг, отдел МДТ, за издаване на удостоверени за данъчна оценка на подробно описани в молбата недвижими имоти. Към нея са приложени пълномощно /л.24/, нотариален акт за собственост /л.26 и сл./ и съдебно удостоверение по т.д. № 184/2018 г. по описа на Окръжен съд- Плевен /л.28 и 29/. На л.30 от делото е приложен отговор от Началник отдел АМДТ при Община Червен бряг, изпратен на жалбоподателката по електронна поща на 28.12.2018г., от който е видно, че на последната са дадени указания да представи удостоверения за характеристиките на имотите от АГКК и да заплати такса в общ размер на 270 лв. за издаване на поисканата от нея данъчна оценка.От приложената на л.31-33 по делото кореспонденция по електронна поща между адв. С. *** бряг е видно, че пълномощника на жалбоподателката е отправил питане дали следва да се внася такса за административната услуга при положение, че данъчните оценки следва да бъдат издадени на основание издадено съдебно удостоверение по дело, в рамките на което жалбоподателката е била освободена от внасяне на такси и разноски. На 08.01.2019г. е постъпил отговор от Началник АМДТ при Община Червен бряг, че таксата е дължима, тъй като в Наредбата за местните данъци и такси и цени на услуги на Община Червен бряг не е предвидена възможност за освобождаване от заплащане на такса за административна услуга, предоставяна от отдел АМДТ.

С молба от 14.01.2019г. с рег. № 44-Е-212 /1/, подадена до Отдел МДТ на Община Червен бряг /л.34/ жалбоподателката е посочила, че е поискала по електронен път от АГКК въпросните удостоверения за характеристиките на процесните имоти, но на 11.01.2019г. е получила отговор, че за издаването на такива следва да бъде внесена държавна такса в общ размер от 374 лв. Жалбоподателката е посочила, че е лице с намалена трудоспособност и е в затруднено материално положение, поради което се е позовала на  чл.5, б.“о“ от Закона за държавните такси. Изложила е доводи, че за процесните имоти вече са издавани данъчни оценки от същата администрация, които са били необходими при изповядване сделката за тези имоти пред нотариус, поради което данъчната администрация разполага с необходимата информация за издаване на нови такива. Изложени са и доводи, че въпросната информация от АГКК може да бъде получена по служебен път по силата на чл.39, ал.1, т.2 вр. §1, т.2 от Наредба № РД- 02-20-4 от 11.10.2016г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри. В заключение отново е направено искане за издаване на исканите удостоверения за данъчни оценки. Към молбата са приложени дадените указания от АГКК, доказателства за здравословното състояние на молителката, удостоверение за данъчни оценки, издадено от Община Плевен- л.35-51 от делото.

При съобразяване на изложеното в молби с рег № 44-Е-212/27.12.2018г. и рег. № 44-Е- 212/1/14.01.2019 г. и описаните по- горе писмени доказателства, съставляващи административната преписка, Кметът на Община Червен бряг е изготвил атакувания отказ, в който е изложил доводи,че Община Червен бряг няма техническа възможност да издаде исканите документи без наличие на характеристики на имотите, каквито следва да се представят от АГКК. Изложил е доводи, че съгласно ЗМДТ земеделските земи не подлежат на деклариране от собствениците в съответните общини, поради което наличието на характеристики не е задължително. Посочил е, че представеното удостоверение на Община Плевен не касае недвижими имоти, представляващи земеделски земи и е изложил доводи, че не са налице основания за освобождаване на молителката от такси, съгласно ЗДТ, тъй като нейният случай не попада в нито една от визираните в закона хипотези. В заключение е постановил отказ за предоставяне на поисканите от молителката документи.

Съдът намира, че така постановеният отказ е нищожен.

Искането на жалбоподателката, с което е сезиран административният орган е за издаване на данъчни оценки за недвижими имоти, които съставляват документи по смисъла на чл.88, ал.1 от ДОПК. Съгласно чл.92, ал.1 от ДОПК отказът за издаване на документ може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението му пред териториалния директор, а съобразно чл.95, ал.1 от ДОПК отказът за издаване на документ може да се обжалва пред административния съд по местонахождение на териториалната дирекция в 7-дневен срок от съобщаването по чл. 91, ал. 1 или от изтичането на срока по чл. 91, ал. 2, съответно от съобщаването по чл. 94, ал. 2. От горното следва, че законодателят не е предвидил задължително оспорване по административен ред, а с оглед датата на издаване на оспорения отказ-21.01.2019г. и датата на подаване на жалбата срещу него пред съда- 25.01.2019г. следва да се приеме, че същата е подадена в срока по чл.95, ал.1 ДОПК.

Съобразно чл.4, ал.5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община- на териториален директор на НАП. Тъй като обаче в случая не се касае за производство по реда на чл.152, ал.2 от ДОПК, то по аргумент от разпоредбата на чл.93 ДОПК и съобразно чл.4, ал.3 от ЗМДТ по подадената молба от жалбоподателя е следвало да се произнесе служител от общинската администрация, имащ правомощия на орган по приходите, определен на основание чл.4, ал.4 ЗМДТ със заповед на кмета на общината.

В случая кметът не е имал правомощията да се произнася по така подаденото искане от жалбоподателката, а това е следвало да стори служител от отдел АМДТ, определен със заповед № РД-№ 09-228/19.04.2018г. /л. 54 от делото/.

Липсата на материална компетентност е порок, който води до нищожност на акта. Преписката следва да се изпрати по компетентност на отдел АМДТ при Община Червен бряг на основание чл. 173, ал. 4 от АПК за произнасяне по искането, при което следва да се съобразят всички обстоятелства, с които е бил сезиран административният орган, вкл. налице ли са предпоставките за освобождаване от задължение за заплащане на такса, визирани от разпоредбата на чл.5, б.“о“ от ЗДТ.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че оспореният отказ не отговаря на изискванията за съдържание на административния акт по смисъла на чл.59, ал.2, т.2, т.3, т.4 пр.1, и т.7 от АПК.

Жалбоподателят не е претендирал присъждане на деловодни разноски, поради което за съда не е налице задължение за произнасяне по този въпрос

Воден от горните мотиви и на основание чл.173, ал.4 от АПК, Административен съд-Плевен, II-ри състав

Р Е Ш И :

ПРОГЛАСЯВА нищожността на отказ на Кмета на Община Червен бряг за извършване на административна услуга за издаване на данъчни оценки на недвижими имоти по молба с рег. № 44- Е-212/27.12.2018г. и молба рег. № 44- Е-212 (1)/14.01.2019г., обективиран в писмо с изх. № 44-Е-212-(2) от 21.01.2019г. по описа на Община Червен бряг.

ИЗПРАЩА делото като преписка по компетентност на  отдел АМДТ при Община Червен бряг за произнасяне по направените искания от Е.Л.П., ЕГН **********, представлявана от адв. Г.И.П.- С., по подадените от нея молби  с рег. № 44- Е-212/27.12.2018г. и рег. № 44- Е-212 (1)/14.01.2019г. по описа на Община Червен бряг.

Решението може да се оспори с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

                                                                          

 

                                                        СЪДИЯ: /П/