Решение по дело №2700/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 33
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180702700
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

33

 

гр. Пловдив, 09.01.2023 год.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на седми декември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ:          ТАТЯНА ПЕТРОВА

                             ПЕКТЪР КАСАБОВ

                  

                              

при секретаря Б.К. и участието на прокурора СЛАВЕНА КОСТОВА, като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА КАНД № 2700 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от И.Г.А., с ЕГН **********, от ***, чрез пълномощника му адвокат Г.Х., против Решение № 93 от 29.08.2022 г. на Районен съд гр. Асеновград, ІI н.с., постановено по АНД № 168 по описа на същия съд за 2022 г., с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 20-0239-001286 от 05.11.2020 г. на Началник Районно управление Асеновград към Областна дирекция на МВР гр. Пловдив, с което на А., на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е наложено административно наказание глоба в размер на 3000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 12 месец, за нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП.

Поддържаните касационни основания се субсумират в твърдението, че атакуваният съдебен акт е постановен в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения.

Жалбоподателя заявява, че не е имал умисъл да извършва „дрифт“, тъй като е шофьор с малко опит, а при вземане на завой е отпуснал по-рядко съединителя на автомобила и той занесъл, като гумите издали звук. Счита, че неправилно първоинстанционният съд не е квалифицирал случая като маловажен.

Иска се решението на районния съд да бъде отменено, както и да се отмени НП. Алтернативно прави искане за прилагане на чл. 63, ал. 2, т. 2 или чл. 63, ал. 4 от ЗАНН.

3. Ответното Районно управление Асеновград при Областна дирекция на МВР гр. Пловдив, не взема конкретно становище по допустимостта и основателността на касационната жалба.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. 

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА. 

 

ІІІ. За фактите:

 

6. Асеновградският районен съд е бил сезиран с жалба, предявена от И.Г.А., срещу НП № 20-0239-001286 от 05.11.2020 г. на Началник РУ към ОД на МВР гр. Пловдив, РУ Асеновград, с което на жалбоподателя, на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 3 000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 12 месец, за нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП. Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия АА № 1286 и бл. № 818965 от 25.07.2020 г., съставен от А.Б.Б., на длъжност мл. автоконтрольор при РУ Асеновград към ОД на МВР гр. Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

На 25.07.2020 г., около 18,05 часа в гр. Асеновград на ул. „Цар Иван Асен ІІ“, срещу № 127, А. управлявал лек автомобил „БМВ 320“ с рег. № ***/чужда собственост/, като използва път отворен за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с неговото предназначение за превоз на хора и товари, като извършва резки маневри и преднамерено извежда МПС извън контрол, чрез презавиване до загуба на сцепление на задните гуми /дрифт/, като блокира движението по пътното платно.

Деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП.

Актът е връчен на неговия адресат, който е вписал, че няма възражения по констатациите.

Административнонаказващият орган изцяло е възприел и възпроизвел в процесното наказателно постановление, както фактическите констатации, така и правната квалификация, изложени в акта за установяване на административно нарушение, като на основание чл. 175а, ал. 1, предл. трето от ЗДвП е наложил административни наказания глоба в размер на 3000 лв. и лишаване от право да се управлява МПС за срок от 12 месеца.

7. В хода на първоинстанционното производство са разпитани в качеството на свидетели контролния орган съставил акта за установяване на административно нарушение и посочения в акта свидетел П.. В показанията си двамата са описали всички факти и обстоятелства, свързани с констатиране на процесното административно нарушение. Разпитан е бил и посочения от жалбоподателя свидетел Б.Г., който е заявил, че е бил в неговия автомобил при процесния инцидент, когато при вземане на завоя гумите изсвирили, а задната част на автомобила поднесла. Свидетелят е посочил още, че „…След като направи обратен завой, И. потегли малко по-бързо, като след това намали скоростта…“  

8. За да потвърди обжалвания в настоящото производство резултат, районният съд е приел, че от обективна и субективна страна жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му административно нарушение, като при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Като е обсъдил събраните по делото доказателства, решаващият съд е счел за несъмнено, че А. при управлението на автомобила е извършвал опасните маневри, свързани с форсиране на двигателя и увеличаване на скоростта при завой в обратна посока, при което преднамерено е извършил презавиване и изваждане от сцепление на задния мост чрез подаване на газ в завоя и неконтролируемо превъртане на задните колела, при което автомобилът опасно е поднесъл. При това положение е формиран извода, че по този начин, на практика същият е използвал пътя не в съответствие с неговото предназначение за превоз на хора и товари, а за да се забавлява чрез опасни и непозволени маневри и да демонстрира мощността на автомобила, с което е осъществил процесното противоправно деяние.

Съдът е изложил подробни съображения относно липсата на каквито и да е предпоставки, процесният случай да бъде квалифициран като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

 

ІV. За правото:

 

9. Съобразно нормата на чл. 104б, от ЗДвП, на водача на моторно превозно средство е забранено да:

1. организира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване;

2. използва пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

Според чл. 175а, ал. 1 от ЗДвП, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв. водач, който организира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, или ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

10. В рамките на тази материална и административнонаказателна правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в обстоятелствената част на първоначалната жалба, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

Въз основа на правилно и еднозначно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Както фактическите констатации, така правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

11. По отношение на поддържаните касационни доводи, трябва да се отбележи следното :

Показанията на свидетелите Х., П. и Гаджев, които са присъствали на мястото на инцидента са еднозначни и безпротиворечиви, по отношение на факта, че А. е управлявал лек автомобил „БМВ 320“ с рег. № ***с висока скорост и  по начин който е имал за последица, издаване на силни звуци от гумите, поднасяне на задната част на автомобила сиреч, като преднамерено го е извеждал извън контрол, което е довеждало да загуба на сцепление на гумите с пътната настилка.

12. Според чл. 9, ал. 1 от Закона за пътищата, пътищата са отворени за обществено ползване при спазване на реда и правилата, установени с този закон и със Закона за движението по пътищата.

Съобразно чл. 2, ал. 1 от Закона за пътищата, пътищата образуват единна пътна мрежа и служат основно за превоз на пътници и товари.

Описаният от разпитаните в първоинстанционното производство свидетели начин по който А. е управлявал процесния автомобил, повече от очевидно, не може да бъде определен, като съответен на правилото на чл. 2, ал. 1 от Закона за пътищата. Казано с други думи, в конкретния случай жалбоподателят е използвал пътното платно на ул. Цар Иван Асен ІІ в гр. Асеновград, отворен за обществено ползване, за цели, които са различни и несъответни с неговото предназначение за превоз на хора и товари.

13. Тези съображения налагат да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила.

 

Мотивиран от изложеното, Пловдивският административен съд, ХІХ състав,

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 93 от 29.08.2022 г. на Районен съд гр. Асеновград, ІI н.с., постановено по АНД № 168 по описа на същия съд за 2022 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                

 

 

ЧЛЕНОВЕ:          1.

 

                                                                                          

                             2.