Номер 1380 Година 2019, 21.06.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
Първо отделение, ІІІ състав
на 28.05.2019 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: ВАНЯ ПЕТКОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА адм.дело номер 1122 по описа за 2019 година и като обсъди :
Производството е по реда на чл.145 и
сл. от АПК.
Образувано е по жалба на „Абакс“ ЕООД,
ЕИК***, седалище и адрес на управление: гр.
Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ ***, чрез адв. М.К., съдебен адрес *** против
Заповед №976/04.12.2018 год. на Председателя на Комисия за защита на потребителите,
с която на основание чл.68л, ал. 1 във вр. чл.68в, чл.68г, ал. 1 от Закона за
защита на потребителите, чл. 5, ал. 1, т. 1 и чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т. 9 от
Устройствения правилник на Комисията за защита на потребителите към министъра
на икономиката и на нейната администрация, и Решение на Комисията съгласно чл.
10 от Протокол №27/15.11.2018 год. на „Абакс“ ЕООД е забранено при упражняване
на своята дейност да използва нелоялна търговска практика.
В жалбата се излагат съображения, че
административният акт е незаконосъобразен, като постановен при неправилно
приложение на материалния закон и несъобразен с целта на закона. Конкретно се
сочи, че административният орган е обосновал изводите си за наличие на нелоялна
търговска практика на липсата на писмен документ, като се подържа тезата, че „за
валидността на договорните отношения между туроператора и неговите доставчици
на туристически услуги, каквито се явяват хотелите съгласно разпоредбите на
Закона за туризма не е необходима писмена форма…“ Сочи се, че информацията за
„свръхнастаняване“ в “Tichos'”Lido Hotels 4* е получена след отпътуване на туристите от България,
като се твърди, че дружеството-жалбоподател е предприело всички следващи се действия
по договора с туристите. Настоява се за отмята на заповедта като незаконосъобразна.
Претендират се разноски.
Ответникът – Председателят на КЗП, при
изпращането на жалбата в съда, чрез процесуалния си представител юрк.А.Д., е
депозирал и становище, с което оспорва всички аргументи в жалбата. Настоява да
се приеме, че административният акт е издаден при липсата на допуснати съществени
нарушения на административно-производствените правила, от компетентен орган,
надлежно мотивиран и при правилно приложение на материалния закон. Предвид
изложеното се настоява за отхвърляне на жалбата и присъждане на сторените в
процеса разноски – под формата на дължимото се юрисконсултско възнаграждение.
При уважаване на жалбата се прави възражение за прекомерност на изплатения
адвокатски хонорар, ако същият надвишава минимумът по Наредба № 1 от
09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
ПО ДОПУСТИМОСТТА.
Съдът намира, че жалбата е подадена в
срок, заповедта е връчена на 04.01.2019 г. съгласно отбелязване върху нея, (л.19
от досието на адм.дело № 960/2019г. на АССГ), като жалбата е подадена чрез
ответника на дата 18.01. 2019г., от лице имащо правен интерес от заявеното
оспорване и то срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява и
процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА,
поради следните съображения:
От представените по делото
доказателства се установява следното от фактическа страна:
Административното производство е
започнало на 09.08.2018 г., на която дата е извършена проверка от инспектори
от РД- София при КЗП в офис на „АБАКС" ЕООД, находящ се в гр.София, бул.
„Цариградско шосе" 1А, по постъпила в КЗП жалба от потребител с вх.№
С-03-5124/20.07.2018 г., относно едностранна промяна на договор за
организирано туристическо пътуване/туристически пакет от „АБАКС" ЕООД. За
резултатите от проверката е съставен констативен протокол № К-2651078 от
09.08.2018 г. /л.49 и сл. от досието на адм.дело № 960/2019г. по описа на
АССГ/, към който е приложена застрахователна полица и удостоверение за
регистрация. Посочения КП ведно с приложенията е връчен на служител на
дружеството, присъствал при проверката.
При извършената проверка е установено,
че потребителят е сключил договор № 4423 на 26.04.2018 г. за организирано
туристическо пътуване - почивка в Пулия, за периода 09.06. до 16.06.2018 г.,
като е избрал точно определен хотел - Ticho's Lido Hotels, 4* по предоставена
им предварителна писмена информация с описание на местоположение, предлагани
услуги, разстояние до плаж и други удобства. Посочено в жалбата на потребителя
е било, че е избрал „Ticho's Lido Hotels“ 4* мотивиран от местоположението му,
тъй като се намира на самия бряг /изключително удобство за майка с малко дете и
е в курортно селище с възможност за различни комуникации и превоз, в близост
има различни заведения за хранене и възможност за разходки и развлечения за
деца/. След заплащане на всички дължими суми на 06.06.2018 г. потребителят е
получил ваучер за настаняване 2450/31.05.2018 г. с пълно и точно описание на
договорената и заплатена предстояща почивка с настаняване в хотел Ticho's Lido
Hotels,4*. На 09.06.2018 г. при пристигане на летище Бари, непосредствено преди
потегляне на автобуса за трансфер към хотел Ticho's Lido Hotels, потребителят и
останалите туристи от групата са били уведомени, че има промяна на хотела, и са
били настанени в хотел с различно местоположение – „Danaide Resort 4*“ в
курорта Лидо ди Скацано, като според сигнала на потребителя до КЗП, разстоянието
от хотела до плажа е 500 м. и се достига до него, като се преминава през борова
гора.
На 11.06.2018 г. потребителят М. Т.е
изпратила писмена рекламация към туристическия агент „ДСК Typс" с искане
да бъдат преместени в хотела, за който са заплатили или в краен случай
подобен.
При проверката е установено също, че „АБАКС"
ЕООД притежава Удостоверение за регистрация № РКК-01-6102/11.10.2017 г. за
туристическа дейност туроператор и туристически агент и е изпълнил задълженията
си да сключи договор за застраховка, покриваща отговорността му за причинени
вреди вследствие неразплащане със своите контрагенти, включително и при
неплатежоспособност.
Във връзка с констатираните
обстоятелства е представено писмено становище от дружеството-жалбоподател, в
което е посочено, че непосредствено в деня на пътуването 09.06.2018 г., хотел
Ticho's Lido 4* е уведомил туроператора, чрез телефонен разговор за проблем с
настаняването чрез overbooking или надпродаване на стаите в хотела. Сочи се,
че незабавно са взети мерки и е организирано настаняване в друг хотел от
портфолиото на „АБАКС“ ЕООД. Клиентите са били уведомени за този проблем на
летището в Бари, като е било предложено да ползват безплатно всички екскурзии
на място на стойност 290 евро на човек. Описано е, че първоначално
потребителите са приели ползването на тези услуги и са били включени във всички
списъци на представителите на място. По време на про„веждането на екскурзиите,
потребителите не са се явили в часа на тръгване.
Според писмените обяснения поради
възникнала невъзможност туроператорът да изпълни договореното задължение, той
е предприел всички подходящи мерки за продължаване на пътуването, без това да е
свързано с допълнителни разходи за потребителите, и без разлика и при много
по-добри условия на действително предоставените услуги. Описано е, че Хотел
Danaide Resort 4* е луксозен хотелски комплекс с много по-големи и луксозни
стаи от хотел Ticho's 4*. Посочено е, че за максимално удобство на
потребителите, те са били настанени в апартаменти с площ около 50 кв.м., което
е с 34 кв.м. повече отколкото, ако са били настанени в хотел Ticho's .На
територията на хотела има работещи ресторанти и барове, където клиентите могат
да се хранят. Плажът е прилежащ към територията на хотела и всички екстри се
ползват от гостите му. Всички възникнали извънредни разходи са били поети от
туроператора „АБАКС" ЕООД и са били на стойност около 690 евро за
потребителите.
В писменото становище е посочено, че „Абакс"
ЕООД удостоверява, че „...хотел Danaide Resort 4* се намира в курорта Лидо ди
Скандзано, който е един от най-чистите и екологични райони на границата между
области Пулия и Базиликата. Най-близкия град се намира на 4.8 км. От хотелския
ризорт /приложена карта/…..Хотел Ticho's 4* се намира в курорта Кастеланета
Марина. Най-близкия град е на 21 км. …“.
На 24.08.2018 г. е съставен Протокол
за проверка на документи № К-093426 към КП № К-2651078 от 09.08.2018 г., като
приложение към който са представени писмено становище от „Абакс“ ЕООД, оферта
за хотел „Ticho's Lido Hotels“, оферта за хотел 4*„Danaide Resort 4*“, карти
за местоположението на хотелите и договор № 4423/26.04.2018 г. с М. Т.(л.55 и
сл. от досието на
адм.дело № 960/2019г. по описа на АССГ).
С Протокол № 27 от 15.11.2018 г., т.10
е обективирано решение на КЗП, че в случая потребителите са поставени в
условията на недобросъвестно и непрофесионално отношение от страна на
„АБАКС" ЕООД. Прието е, че независимо, че хотел Danaide Resort 4* е
луксозен хотелски комплекс с много по-големи и луксозни стаи от хотел Ticho's
4*, основен фактор за избор на хотел Ticho's 4* от потребителите е било
неговото местонахождение, което е било променено от туроператора и туристите
са узнали за промяната при пристигането им на летището в Бари
От КЗП е формиран извод, че е налице
нелоялна търговска практика, по смисъла на 68г, ал. 1 във връзка с чл. 68в от
Закона за защита на потребителите.
Изложени са мотиви, че „АБАКС"
ЕООД чрез действията си използва в своята дейност нелоялна търговска практика,
тъй като всички негови действия противоречат на изискванията за добросъвестност
и професионална компетентност и променят или е възможно да променят съществено
икономическото поведение на средния потребител, когото засягат или към когото
са насочени. Посочено е, че има и други постъпили жалби за сключен договор №
4914/14.05.2018 г. за двама туристи, които касаят същия период и промяна на
избрания хотел - Ticho's Lido Hotels 4*.
Според мотивите на КЗП уведомяването
на потребителите за промяната става при пристигане на летището, където те имат
ограничени възможности да предприемат каквито и да било действия. Част от
планираната почивка преминава в търсене на разрешение и разговори с
туроператора. Като цяло поведението на туроператора води до неудобства за
потребителите, провалена почивка и невъзможност да бъдат изпълнени планирани
предварително действия от тях.
В заключение е посочено, че е налице
нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68г, ал.1 във връзка с чл.68в от
Закона за защита на потребителите (ЗЗП).
Последвало е издаването и на
процесната заповед, с която ответникът е възприел изцяло изложената фактическа
обстановка, като изложеното в неговата съвкупност го е мотивирало да приеме,
че в случая е на лице заблуждаваща нелоялна търговска практика по смисъла на
чл.68д ал.1 предложение 1 във вр. с чл. 68г ал.4 във вр. с чл.68в от ЗЗП,
поради което е разпоредена забраната за нейното осъществяване, а именно: Търговецът да извършва
действия, които противоречат на изискването за добросъвестност и професионална
компетентност и променят или е възможно да променят съществено икономическото
поведение на средния потребител, когото засягат или към когото са насочени, в
нарушение на чл.68в във връзка с чл.68г, ал.1 от Закона за защита на потребителите,
изразяващи се в промяна на избрания от потребителите точно определен хотел
/вкл. Ticho's Lido Hotels, 4*/ и уведомяване за промяната на потребителите при
пристигане на летището на избраната дестинация, където те имат ограничени
възможности да предприемат каквито и да било действия.
Част от материалите по административната
преписка е и съставен на дружеството АУАН № 0049519 от 08.11.2018 г. и НП №
К-0049519 от 08.01.2019 г. за наложена
имуществена санкция на „Абакс“ ЕООД. (л.84 и сл. от досието на адм.дело №
960/2019г. по описа на АССГ), с което е прието, че с това си поведение
дружеството е нарушило чл.68в във вр. с чл.68г ал.4 във вр. с чл.68д ал.1
предложение първо от ЗЗП, като изложената в него фактическа обстановка е
идентична.
Налични по преписката са подадени
сигнали от Д. Н.(л.38) и Л.К. (л.32), както и декларация от десет потребители
от групата, които са закупили ваучери за въпросната екскурзия, в която
декларация се сочи, че не са доволни от Хотел “Денайде” и при пристигането са заявили
желание да бъдат преместени в друг хотел, тъй като местоположението на хотела,
според потребителите, не съответства на изискванията им и платената цена.
В хода на съдебното производство
като свидетел е разпитан С.Б.Г., който сочи, че през 2016 год. е започнал да
работи в “Абакс“ ЕООД. Дава показания, че туристическите услуги се организират
в Пулия и Базиликата, където се осъществява рекреационен туризъм. Спомня си, че
хотел “Тичос” е бил договорен от началото на годината, но не
предплатен. Спомня си също, че за групата от 09.06. е имало овърбукинг,
поради което е предприел действия по намиране на друг хотел. Твърди, че „….Хотел “Денайде”, като хотел, е
по-хубав, на бюфет е. За българските
туристи това е важно. “Тичос” беше на 3- степенно меню ..“. Сочи, че по време
на пътуването клиентката е била пуснала имейл, че е недоволна, поради което са
й изпратили имейл, че могат да й предложат нещо по нейно желание и да ползват безплатно
екскурзиите в Пулия, които предлагат, но тя е отказала. Според свидетеля клиентката
не е заявила отказ от екскурзията и първоначално е приела екскурзиите към
почивката безплатно, но после не се е явила.
Предвид така събраните доказателстав и
установеното въз основа на тях от фактическа страна съдът намира следното от
правна страна.
Данните описани
в предходния раздел на настоящото решение, налагат да се приеме, че оспорената
заповед е издадена от компетентен орган, снабден с необходимите за това
правомощия, като властническото волеизявление е обективирано в изискваната от
закона форма.
В тази насока, съобразно разпоредбата
на чл.68л ал.1 от ЗЗП, когато Комисията за защита на потребителите установи,
че търговската практика е нелоялна, председателят на комисията издава заповед,
с която забранява прилагането на търговската практика.
Изричната забрана за осъществяване на
нелоялна търговска практика е установена в чл.68в от ЗЗП.
При постановяване на заповедта са
спазени административно производствените правила. На засегнатото лице е
осигурена възможност на участие в производството чрез запознаване с
констатациите в съставения констативен протокол. Не се констатираха в този
смисъл нарушения на правилата на чл.26, чл.34, чл.35 и чл36 от АПК.
Всъщност спор по тези въпроси не се
формира, не се оспорват и установените факти.
Спори се относно приложението на
материалния закон.
Основният състав на нелоялната
търговска практика е възведен в чл.68г ал.1 от ЗЗП. Според тази правна норма,
търговска практика, от страна на търговец към потребител е нелоялна, ако
противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и
ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на
средния потребител, когото засяга или към когото е насочена, или на средния
член от групата потребители, когато търговската практика е насочена към
определена група потребители. Съобразно чл.68г ал.4 от ЗЗП пък, нелоялни са и
заблуждаващите и агресивните търговски практики по смисъла на чл.68д-68к от
ЗЗП.
Съгласно чл.68д ал.1 ЗЗП
търговската практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и
следователно е подвеждаща или, когато по някакъв начин, включително чрез
цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение
средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна
относно някое от обстоятелствата, посочени в ал. 2, и има за резултат или е
възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би
взел без използването на търговската практика.
Трябва в случая да се съобрази и че
според дефиницията по § 13 т.31 от ДР на ЗЗП - "търговско решение" е
всяко решение, взето от потребител за това дали да закупи стока или услуга, за
начините и условията за нейното закупуване, дали да извърши цялостно или
частично плащане, дали да задържи стоката, или да се разпореди с нея, да
упражни правата си, предвидени в договора по отношение на стоката или
услугата, независимо от това, дали потребителят решава да предприеме действие
или не.
Тук възниква и въпросът какво означава
понятието „среден потребител“. Легално определение няма.
Съобразно § 13а, т.12 от ДР на ЗЗП
този закон въвежда разпоредбите на Директива 2005/29/ЕО на Европейския
парламент и на Съвета относно нелоялни търговски практики от страна на търговци
към потребители на вътрешния пазар и изменение на Директива 84/450/ЕИО на
Съвета, директиви 97/7/EО, 98/27/EО и 2002/65/EО на Европейския парламент и на
Съвета, и Регламент (EО) № 2006/ 2004 на Европейския парламент и на Съвета.
Съгласно т.18 от Преамбюла на
директивата, като база за сравнение средния
потребител е сравнително добре информиран и сравнително наблюдателен и
предпазлив, като отчита обществените, културни и лингвистични фактори, както се
тълкуват от Съда на Европейските общности.
Няма спор, че дружеството жалбоподател
има качеството на търговец по смисъла на § 13, т. 2 от ДР на ЗЗП.
Няма спор, че между „Абакс“
ЕООД-туроператор, чрез туристическия агент „ДСК-ТУРС“ ЕООД от една страна, и М.
Т.и Г. И.-потребители, от друга страна, е сключен договор № 4423 от 26.04.2018г. за организирано туристическо
пътуване с обща цена съгласно условията на Закона за туризма с приложени към
него общи условия, за почивка в Пулия от София(л.18). Съгласно договора туристите ще бъдат настанени в хотел Ticho's Lido Hotels 4*. Както беше
посочено във фактическата част на настоящето изложение, след пристигането в
Пулия туристите са били настанени в
хотел Danaide Resort 4*, с обяснения, че няма места в посочения в договора
хотел.
Каза се, че според туроператора хотелът, в който са настанени
туристите, е по-добър и от негова страна са предприети действия за осигуряване
на същите условия като договорените с потребителите.
Спорното в случая е дали описаното
пазарно поведение на търговеца представлява нелоялна заблуждаваща търговска
практика, забранена от закона.
Търговска практика“ по смисъла на §
13, т.23 от ДР на ЗЗП, дефинирана като „всяко действие, бездействие, поведение,
търговска инициатива или търговско съобщение, включително реклама или
маркетинг от страна на търговец към потребител, което е пряко свързано с
насърчаването, продажбата или доставката на стока или предоставянето на услуга
на потребителите”.
Преценката дали пазарното поведение на
търговеца осъществява състава на заблуждаваща търговска практика като проявна
форма на забранена нелоялна търговска практика, следва да бъде извършвана за
всеки отделен случай при съвкупна и обективна оценка на доказателствата.
При преглед на относимата нормативна
уредба следва да се направи изводът, че фактическият състав на нарушението по
чл.68д ал.1 ЗЗП изисква кумулативно наличие на три обективни елемента: 1). Да
е налице търговска практика, свързана с предлагането на стоки и услуги; 2).
Тази търговска практика да съдържа невярна информация, която да е подвеждаща;
3). Тази търговска практика да има за резултат или да е възможно да има за
резултат вземането на търговско решение, което потребителят не би взел без
използването на търговската практика.
В настоящия казус, не е спорно, че според Общите условия към договорите-т.33,
когато туроператорът направи значителна
промяна в някоя от основните клаузи на договора, той е длъжен да уведоми
потребителя за промяната в двудневен срок от настъпването й, но не по-късно от 10 дни преди началната дата на
пътуването. Според т.33 „б“ от договора замяната на хотел или заведение за хранене
и развлечение от същата или по-висока категория не се счита за значителна
промяна на договора. В т.40 от Общите условия е посочено, че туроператорът може
да изменя договорените с потребителя места за настаняване ако поради независещи
от него причини нощувките при тях са невъзможни. Туроператорът гарантира в
такива случаи да ангажира места за настаняване с равностойни или по-добри
условия и разположение.
Тук се поставя въпроса дали за туроператора
е било възможно да предвиди настъпването на обстоятелства, описани в Общите
условия към договора още при подписване на договора, поради които е възможно да
не е в състояние да изпълни условията по него, както и дали използваната от
дружеството търговска практика може да се квалифицира като нелоялна
заблуждаваща практика по смисъла на чл. 68д, ал. 1, пр. 1 ЗЗП.
За да се отговори на този въпрос е
необходимо да се установи дали тази практика съдържа невярна информация и ако
да дали същата има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на
търговско решение, което потребителят не би взел без използването на тази
практика.
В случая на първо място следва да се
посочи, че от потребителите е закупен ваучер за почивка и е избран хотел Ticho's
Lido Hotels 4* от предложените хотели на страницата на „Абакс“ ЕООД,
включително и са получени ваучери за предплатени туристически услуги за
настаняване в посочения хотел. Всъщност от всички доказателства по делото е
безспорно, че същият е рекламиран като такъв „на първа линия“, респ. именно
това е била и съществената негова характеристика, мотивирала конкретния
потребител да избере именно този хотел, а не някой друг за почивката си.
Тук е мястото да се посочи, че не без
значение е обстоятелството дали на семейство с малки деца се налага да вървят
известно разстояние до плажа или настаняването им е именно в непосредствена
близост, което всъщност е изключитлено удобство за тази категория /а
междувпрочен и за други такива/ потребители.
Или в обобщение следва да се приеме,
че в случая безспорно са на лице 1 и 3 от описаните по-горе кумулативни
предпоставки на приложената правна норма.
Спорно е доколкото в случая
дружеството-жалбоподател може да се приеме, че е предоставил на практика
невярна информация, за конкретното хотелско настаняване или действително се
касае до промяна по посочените от него причини, станали му известви в деня на
пътуването.
Според състава на съда от дружеството
жалбоподател не са представени никакви писмени доказателства, че преместването
на туристите в Ticho's Lido Hotels 4* е поради липса на места в избрания от потребителите
хотел.
Неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че тъй като не е задължителна писмената форма на договаряне, туроператорът може да промени условията по договора, включително и избрания хотел при условие, че в сключения договор промяната на хотела е предвидена само по независещи причини, за каквито в случая само се твърди, но и за които не са представени никакви доказателства, подкрепящи доводите на представителя на дружеството.
Съгласно писмените доказателства потребителите са били запознати със
съществените елементи – период на почивка, цена единична и обща, хотелът,
където следва да почиват по тяхно желание, начинът на изхранване и тези елементи
са посочени и в договора за организирано туристическо пътуване и в получените
от тях ваучери. При договора за туристическо пътуване формата е въведена в
частен интерес на страните по него. И не
на последно място потребителите са заявили изрично несъгласие с промяната на
условията по договора.
Ангажираните в хода на съдебното
производство гласни доказателства също не променят изводите на
административния орган. Свидетелят твърди изрично, че в конкретния случай е
налице договор между туроператора и хотела, като за посочените дати хотелът е
договорен, но стаите не са били предварително предплатени от туроператора.
Същевременно свидетелят е заявил, че първо плаща туроператора и после плащат
клиентите. В случая е налице плащане от потребителите, видно от представените
ваучери за предплатена услуга и плащането е направено за почивка в конкретен
хотел, без обаче потребителят да е получил услугата, за която е платил, като авансовото плащане на част от
цената има значение на задатък по чл. 93 ЗЗД, който служи за доказателство, че
договорът е сключен и обезпечава неговото изпълнение. Нормата е приложима във
всички случаи на сключен двустранен договор, в който се съдържа подобна
уговорка, включително и по отношение договора за организирано пътуване по
Закона за туризма.
Договорът за организирано пътуване е
абсолютна търговска сделка и доколкото попада в обхвата на чл. 1, ал.1, т. 13
от ТЗ, приложими са правилата на на чл. 293 ТЗ. В реда на изложеното договорът
предвижда издаване на ваучер за настаняване, който като "туристически
ваучер" /§1, т.64 ДР Закон за туризма/ е отчетен документ, удостоверяващ
съществуването на договор между туроператора и туриста като потребител на
организирано туристическо пътуване с обща цена или на продажбата на основна/и
и/или допълнителна/и туристическа/и услуга/и. Освен това туристическият ваучер
се издава само от регистриран туроператор, а туристическия агент няма право да
издава собствен такъв /арг от чл. 74, ал.1 вр. с чл. 73, ал.1 вр. чл. 74, ал.2
ЗТ/.
Касателно въпроса за неизпълнението на
договорните задължения, както и по отношение на действителността на клаузите по
договора, отношенията между страните се уреждат по гражданскоправен ред.
На следващо място, с оглед защита на
потребителите от нелоялни търговски практики и от техните вредни последици,
разпоредбата на чл. 68в ЗЗП забранява императивно използването на такава.
Легална дефиниция на понятието
"заблуждаваща търговска практика" и критериите за преценка дали една
практика е такава се съдържат в чл. 68г ал. 1 от разглеждания специален закон.
С този текст от вътрешното законодателство е трапспонирана Директива 2005/29/ЕО
на Европейския Парламент и на Съвета от 11 май 2005 г. относно нелоялни
търговски практики от страна на търговци към потребители на вътрешния пазар и
изменение на Директива 84/450/Е. на Съвета. Директиви 97/7/ЕО, 98/27/ЕО и
2002/65/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и Регламент (ЕО) № 2006/2004 на
Европейския парламент и на Съвета.
Фактическият състав на общата забрана
за нелоялна търговска практика по чл. 68г, ал. 1 ЗЗП изисква да има предлагане,
то да противоречи на изискванията за добросъвестност и професионална
компетентност и да променя или да е възможно да промени съществено
икономическото поведение на средния потребител. Преценката за значението на
непредоставената/премълчана информация изисква съобразяване на фактическите
действия по търговската практика, всички нейни обстоятелства и характеристики.
Съгласно чл. 68е, ал. 1 ЗЗП
търговската практика е заблуждаваща и когато от целия й фактически контекст и
като се вземат предвид всички нейни характеристики и обстоятелства, както и
ограниченията на използваното средство за комуникация, следва, че тя не
предоставя съществена информация, необходима на средния потребител в зависимост
от ситуацията за вземането на търговско решение, след като се е запознал с тях,
което води или може да доведе до вземането на търговско решение, което средният
потребител не би взел без използването на тази търговска практика.
Първият белег, по който можем да
разпознаем дали една търговска практика е нелоялна или не е противоречието с
принципите на добросъвестност и професионална компетентност. Необходимо е да се
разкрие същността на израза "добросъвестност и професионална
компетентност". Съгласно параграф 13, т. 28 на ДР на ЗЗП, добросъвестност
и професионална компетентност е степента на познания, умения и грижи, които
може да се очаква да бъдат притежавани и проявени от търговеца спрямо
потребителя съгласно почтените пазарни практики и принципа за добросъвестност в
сферата на дейност, упражнявана от търговеца. Понятието е идентично с
използваното в чл. 5, т. 1, б. "а" "дължима професионална
грижа" от Директива 2005/29/ЕО за нелоялните търговски практики на
търговци спрямо потребители.
Следователно, за да се приеме, че
липсва добросъвестност и професионална компетентност от страна търговеца е
необходимо да не са проявени в достатъчна степен уменията, познанията и грижите
спрямо потребителите. Видно от събраните по делото доказателства туроператорът
не е положил всички усилия да обезпечи резервацията на стаите в хотел “Tichos'”Lido
Hotels 4*.
В тази връзка следва да се има в
предвид и Решение № С-388/2013 на СЕС, където съдът е посочил изрично, че
Директивата за нелоялни търговски практики трябва да се тълкува в смисъл, че
съобщаване от търговец на потребител, като разглежданото в главното
производство, на погрешна информация респек. премълчаване на съществена
информация трябва да се квалифицира като "заблуждаваща търговска
практика" по смисъла на тази директива, макар че това съобщаване е
засегнало един-единствен потребител. Посочено е в съдебното решение, че целта,
преследвана от Директивата за нелоялните търговски практики, състояща се в
пълна закрила на потребителите срещу подобни практики, се основава на
обстоятелството, че потребителят се намира в по-слаба позиция, особено по
отношение на равнището на информираност, поради което трябва да се смята, че
потребителят е икономически по-слаб и с по-малко юридически опит в сравнение с
неговия съдоговорител.
Вторият белег – съществено изменение
на икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото
е насочена, или на средния член от групата потребители, когато търговската
практика е насочена към определена група потребители, е също необходимо условие
за класифицирането на една търговска практика като нелоялна, а следователно и
като забранена и наказуема. Отново се изразява необходимост от тълкуване на
използваните понятия. За улеснение законодателят е установил легална дефиниция
на понятието "съществено изменение на икономическото поведение" /параграф
13, т. 25 от ДР на ЗЗП/. Това е използването на практика, която намалява
значително способността на потребителя да вземе решение за закупуване на стока
или услуга, след като се е запознал с тях, което води до вземането на решение,
което потребителят не би взел без използването на тази търговска практика.
Съгласно чл. 68г, ал. 1 ЗЗП двата белега трябва да бъдат кумулативно налични,
за да се твърди, че е налице нелоялна търговска практика.
В този порядък следва да бъде
разгледана и третата посочена по-горе предпоставка на коментираната тук правна
норма, а именно дали тази търговска практика има за резултат или е възможно да
има за резултат вземането на търговско решение, което средният потребителя не
би взел без използването й.
Разпоредбата на ЗТ - чл. 79 урежда условията и
реда за осъществяване на организирани групови и индивидуални туристически
пътувания с обща цена, а ал.2, т.1 на текста дефинира понятието туроператор,
като лице, което по занятие организира, продава или предлага за продажба пряко
или чрез туристически агент на краен потребител организирани групови и
индивидуални туристически пътувания с обща цена.Законът разпорежда, че с
договора за организирано пътуване, туроператорът се задължава да предостави туристическо
пътуване с обща цена на потребителя срещу заплащане на определена цена, сключва
се в писмена форма и има необходимо съдържание, съгласно ал.3 на чл. 82
ЗТ.Формата се счита спазена и при условията на ал.4 и 5 от чл. 82 ЗТ.
Съгласно разпоредбата на чл.3 ЗТ
туристически дейности са: 1. Туроператорската и туристическата агентска
дейност; 2. хотелиерството; 3. Ресторантьорството; 4. предоставянето на
тематично ориентирани допълнителни туристически услуги в областта на морския,
ски, културния, балнео, СПА, уелнес, селския, винения, еко, конгресния, детския
и младежкия, приключенския, спортния, ловния, голф и други видове туризъм; 5.
предоставянето на екскурзоводски услуги, воденето на туристи в планинска и
природна среда и предоставянето на услуги за спорт. А по силата на ал.2
туристически обекти са: 1. .. т.2 заведенията за хранене и развлечения
(самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) – ресторанти, заведения
за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.
В настоящия случай конкретно
предприетата от дружеството търговска практика да отправя заблуждаващо
предложение за почивка и настаняване в
конкретен хотел, пряко влияе върху икономическото поведение на потребителите за
вземането на решение, което те иначе не биха взели, е заблуждаваща такава.
Използваната търговска практика уврежда по забранен от закона начин интересите
на потребителя и осъществява състава на заблуждаваща търговска практика.
Със заповедта се прилага принудителна
административна мярка, която има за цел преустановяване на противоправното
поведение на адресата и обезпечаване положителните действия на субекта на
правоотношението за в бъдеще. Т. е. приложената ПАМ има както преустановителна,
така и превантивна функция. Именно поради това в оспорения индивидуален
административен акт не е посочено, че практиката е забранена за прилагане за
определен период. Записаното в заповедта "да използва нелоялна търговска
практика" следва да се разбира в смисъл търговецът да се въздържа изобщо
занапред от прилагането на тази практика по установения от контролния орган
начин.
В контекста на изложеното съдът приема
оспорената заповед като законосъобразна, постановена при правилно прилагане на
материалния закон и като такава следва да бъде потвърдена.
На основание чл.143 ал.4
от АПК и съгласно разрешението дадено с Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010
г. по тълк. д. № 5/2009 г. на Върховния административен съд, при своевременно
направено искане за присъждане на разноски и осъществено процесуално
представителство за ответника, „Абакс“ ЕООД следва да бъде осъдена да заплати
на Комисията за защита на потребителите разноски по делото, под формата на
дължимото се юрисконсултско възнаграждение, определено по правилото на чл.24 от
Наредбата за заплащане на правна помощ във вр. с чл.78 ал.5 от ГПК, съобразно и
обема на осъществената процесуална защита по конкретния казус, или в размер на 100
лева.
Водим от горното,
съдът
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Абакс“ ЕООД,
ЕИК***, седалище и адрес на управление:гр. Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ ***,
против Заповед № 976 от 04.12.2018 год. на Председателя на Комисия за защита на
потребителите, с която на основание чл.68л, ал. 1 във вр. чл.68в, чл.68г, ал. 1
от Закона за защита на потребителите, чл. 5, ал. 1, т. 1 и чл. 8, ал. 1 и ал.
2, т. 9 от Устройствения правилник на Комисията за защита на потребителите към
министъра на икономиката и на нейната администрация и Решение на Комисията
съгласно чл. 10 от Протокол №27/15.11.2018 год. на „Абакс“ ЕООД е забранено при
упражняване на своята дейност да използва нелоялна търговска практика.
ОСЪЖДА „Абакс“ ЕООД, ЕИК***,
седалище и адрес на управление:гр. Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ *** да заплати
на Комисията за
защита на потребителите, гр.София, пл.“Славейков“№4А сумата от 100 /сто/ лева, юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба при Върховния Административен съд на РБългария в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:
/П/