Решение по дело №313/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 897
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700313
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          897/9.11.2020г.

 

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХ състав в открито заседание на седми октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИАНА ШОТЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ВИДЕВ  

                                 КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

при секретаря ЯНКА ВУКЕВА и участието на прокурора СТАНКА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от съдия ШОТЕВА к.н.а. дело № 313 по описа на съда за 2020год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Трети от АПК.

 

 Образувано е по жалба на Фондация „Гринберг“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пловдив 4000, Район „Централен“, ул. Райко Даскалов № 53, ет. 1, офис 1, чрез адв. И.Й. против Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик , приета с Решение № 271 по протокол №16/25.10.2016г. на Общински съвет Ракитово.

 

Поддържа се, че фондацията има правен интерес от обжалване на нормативния административен акт, признат по силата на § 1, т.12 от Допълнителните разпоредби на Закона за хората с увреждания, с оглед на факта, че дейността ѝ се изразява в предоставяне на правна помощ на и за хора с увреждания и защита на правата и интересите на последните с всички допустими от закона средства, в цялата страна, като овластяването за изпълнението на тази „застъпническа роля”, е по силата на закона.

По същество се поддържа, че Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик е нормативен акт, свързан с хората с увреждания, поради което, съобразно изискването чл.8, т.4 от Закона за интеграция на хората с увреждания, проектът на същата е следвало задължително да бъде съгласуван с Агенцията за хората с увреждания, която осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания и в случая е следвало да даде задължително становище по проекта на Наредбата. Това според жалбоподателя, в случая не е сторено.

Искането е Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик да бъде отменена, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

Ответния Общински съвет Ракитово, редовно призован, не се явява представил, заявява в постъпила молба с вх. № 6120/14.09.2020г да не се дава ход на делото и същото да бъде прекратено поради недоказан правен интерес. че жалбата е неоснователен.

Поддържа се, че към момента Закона за интеграция на хората с увреждания е отменен, като в действие е Закона за хората с увреждания, който не изисква задължително съгласуване и даване на становище от Агенцията за хората с увреждания, при изготвяне на проекта за нормативен акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е неоснователна.

 

 Според чл. 4, ал.1 от Конституцията  - “Република България е правова държава.  Тя се управлява според Конституцията и законите на страната”. Анализа на тази правна норма показва, че с първото изречение на конституционния текст се възвежда съществения, характеризиращ, основния ни закон принцип на “правовата държава”. Второто изречение от текста, пояснява определящото съдържание на този принцип – държавното управление следва да се осъществява единствено въз основа и в изпълнение на Конституция и законите на страната. Казано с други думи, от този принцип произтича изискването за конституционосъобразност и законосъобразност на всички действия и актове на органите на държавно управление. Една от гаранциите за спазването му е, предвидената в чл. 120 ал.2 от Конституцията правна възможност на гражданите и юридическите лица да обжалват пред съдилищата всички административни актове - нормативни, общи и индивидуални, които засягат правата им, освен изрично изключените със закон. Посредством тази разпоредба от една страна се определя кръга на активно легитимираните да търсят съдебна защита лица, и от друга се очертават материално-правните предпоставки за съдебна обжалваемост на административните актове.  Задължителното конституционно условие е обжалваният акт да засяга лицето, което го атакува. Наличието на такова „засягане“ е необходимото условие за възникване на процесуален правен интерес от съдебно обжалване. В тази насока се поставя въпроса – кога един административен акт “засяга” правата и законно установените интереси на един гражданин или юридическо лице ? Според чл. 56 от Конституцията – “Всеки гражданин има право на защита, когато са нарушени или застрашени негови права или законни интереси”. Съвкупната преценка на двата текста от основния закон ясно показва, че административният акт „засяга“ по смисъла на чл.120, ал. 2 от Конституцията граждани и юридически лица, когато нарушава или застрашава техни  конкретни субективни права или законни интереси.  Това обективно нарушаване или застрашаване на субективно право или законен интерес на гражданин или юридическо лице е материално-правното основание  от което се черпи процесуално - правния интерес от съдебно обжалване на административния акт.

 

Според кръга обществени отношения, предмет на нормативна регламентация, очертани в чл. 1 от оспорения нормативен административен акт, настоящият Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик урежда организацията, финансирането и дейността на клубовете за пенсионери и лицата с увреждания на територията на община Ракитово.

Следва също така да се съобрази, че Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик не съдържа отделни правила относими единствено спрямо пенсионерите и други правила относими единствено спрямо лицата с увреждания. Административно правните норми, съдържащи се в Правилника предвиждат обща уредба на клуба за пенсионери и лица с увреждания, като организационна форма, в която се провеждат дейности и мероприятия със социален, здравен, културен и друг характер, които съдействат за постигане и поддържане на пълноценно социално включване и социална интеграция на пенсионерите и лицата с увреждания.

 

На следващо място, според кръга регулирани обществени отношения посочени в чл. 1 от действащия понастоящем Закон за хората с увреждания, законът урежда обществените отношения, свързани с упражняване на правата на хората с увреждания в Република България.

Според чл. 8, ал. 1 от ЗХУ, държавната политика за правата на хората с увреждания се осъществява от държавните и местните органи в сътрудничество с национално представителните организации на и за хората с увреждания ,национално представителните организации на работодателите и национално представителните организации на работниците и служителите, които създават условия и съдействат за реализирането на програми и проекти в тази област.

Съобразно, § 1, т. 12 от ДР на ЗХУ, „Организации за хора с увреждания“ са организации, създадени да предоставят услуги на и за хора с увреждания и които поемат застъпническа роля от името на хора с увреждания.

Цитираните нормативни текстове са ясни, конкретни и изключващи всяко съмнение относно тяхното приложение.  Очевидно „Организации за хора с увреждания“ са предвиден изрично и определен в закона правен субект, комуто изрично е признато правото да предприема действия в защита и охраняване на правата и правно установените интереси на лицата с увреждания, включително като извършва действия от тяхно име, сиреч като ги представлява.

 

 Според данните в публичния търговски регистър, Фондация „Гринберг“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пловдив 4000, Район „Централен“, ул. Райко Даскалов № 53, ет. 1, офис 1, е регистриран правен субект като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания, като заявената цел е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, и да поема застъпническа роля от тяхно име в защита на правата им.       

Според заявените и регистрирани средства за постигане на заявената цел са : мониторинг върху действащата нормативна уредба - отнасяща се до хората с увреждания и застъпничество за правата на хората с увреждания пред всички лица и административни органи и служби; съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове или отделни норми в тях - отнасящи се до хората с увреждания, издавани от Общинските съвети и органите на изпълнителната власт; образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени нормативно признати права на хора с увреждания.

 

Описаното до тук, налага да се съобрази и указанието дадено в Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г., според което, съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени.

 

Очевидно крайният извод, който следва е че по отношение на Фондация „Гринберг“ е налице правен интерес с оглед предмета, естеството и целите които преследва при осъществяване на дейността си, да оспорва изцяло процесния нормативен административен акт.  

Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Това ще рече, че жалбата е ДОПУСТИМА.

            По делото е представена и приета цялата административна преписка по приемането на Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик, същият е приет с Решение № 271 по протокол №16/25.10.2016г. на Общински съвет Ракитово, представено по делото.Представиха се доказателства за публикуване на правилника и на проекта за приемането му.

Други данни и доказателства не се заявиха и не се представиха по делото, включително и относно участие или даване на становище от Агенцията за хората с увреждания при изготвянето на проекта за процесния правилник. Всъщност, противоположни становища относно описаните факти не се формират между страните по делото. Спорът е изцяло правен и има за предмет, наличието на изискване за становище от страна на Агенцията за хората с увреждания при приемането на нормативния административен акт.

 

Според чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове(действащата редакция) е възведено изискването, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.

Според чл. 26, ал. 4 от ЗНА, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

С оглед документите, описани в предходната част на настоящото решение, тези изисквания на закона, явно са били спазени.

                                                     

Според чл. 26, ал. 1 от ЗНА, изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност.Според чл. 15, ал. 1 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове, органът, който отговаря за изготвяне на законопроекта, го изпраща заедно с мотивите на заинтересуваните министерства, други ведомства или обществени организации, които организират неговото обсъждане и дават мотивирано становище.

Според чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (отм., ДВ бр. 105 от 18.12.2018 г., в сила от 1.01.2019 г. – действал към момента на приемане на Наредбата), Агенцията за хората с увреждания осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като: участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания.

Съобразно чл. 10, ал. 1 от Закона за хората с увреждания (Oбн., ДВ, бр. 105 от 18.12.2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), Агенцията за хората с увреждания е изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика, юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.

Според чл. 10, ал. 3, т. 9 от Закона за хората с увреждания, Агенцията за хората с увреждания: участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава становища по тях.

 

 В чл. 51, ал. 3 от Конституцията е установен принципа, според който, старите хора, които нямат близки и не могат да се издържат от своето имущество, както и лицата с физически и психически увреждания, се намират под особена закрила на държавата и обществото.

Въз основа на възведеното в Основния закон правило, както отменения Закона за интеграция на хората с увреждания, така и действащия понастоящем Закона за хората с увреждания, уреждат като основна функция на Агенцията за хората с увреждания - изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания.

В рамките на така установената в закона компетентност, чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания(отм.) и чл. 10, ал. 3, т. 9 от Закона за хората с увреждания, установяват конкретно правомощие(тоест право и задължение) за Агенцията, да участва и да дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания. Несъмнено е, че и двете норми, както на отменения, така и на действащия закон са императивни, което ще рече, че становището на Агенцията по конкретния проект за нормативен акт е задължително, независимо от това, че в действащия понастоящем закон, то не е изрично определено като такова. Това разбиране се основава и на текста на чл. 26, ал. 1 от ЗАН, в който „съгласуваността“ е възведена, като принцип в процеса на изработването на проект на нормативен акт.

В този смисъл, националното законодателство е съответно на изискванията на чл. 4, §1, б. „а“ от Конвенцията за правата на хората с увреждания (Ратифицирана със закон, приет от 41-ото НС на 26.01.2012 г., обн. ДВ, бр. 12 от 10.02.2012 г.), според който, държавите - страни по конвенцията, следва да предприемат необходимите стъпки с оглед гарантиране и признаване на пълноценното упражняване на всички права и основни свободи за хората с увреждания без каквато и да било дискриминация по признак на увреждане. За целта държавите - страни по конвенцията, следва да: приемат всички необходими законодателни, административни и други мерки за прилагането на правата, признати по настоящата конвенция.

 

Изпълнението на държавната политика за интеграция за хората с увреждания има за цел създаване на условия и гаранции за равнопоставеност на хората с увреждания, социална интеграция на хората с увреждания и упражняване на правата им, подкрепа на хората с увреждания и техните семейства. В контекста на това разбиране, невземането на становище от Агенцията за хората с увреждания по проекта за Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик , приета с Решение № 271 по протокол №16/25.10.2016г. на Общински съвет Ракитово, следва да бъде квалифицирано като съществено нарушение на административно производствените правила, защото всички норми в оспорения правилник имат за адресат хората с увреждания. Впрочем, в случая не се твърди и не се установява, Община Ракитово или Общински съвет Ракитово дори да са уведомили  Агенцията за хората с увреждания за намерението си да бъде приет процесния Правилник.

 

С оглед приетия за установен резултат, на жалбоподателя се дължат сторените разноски по производството, които съобразно представения по делото списък, платежни нареждания и договор за правна защита и съдействие се констатираха  в размер на 630,00лв.

Ето защо, Съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Правилникът за организацията и дейността на пенсионерските клубове и клубовете на инвалида на територията на община Ракитово, обл.Пазарджик , приета с Решение № 271 по протокол №16/25.10.2016г. на Общински съвет Ракитово.

 

ОСЪЖДА Община Ракитово, да заплати на Фондация „Гринберг“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пловдив, Район „Централен“, ул. Райко Даскалов № 53, ет. 1, офис 1,  сумата от 630,00лв./шестстотин и тридесет лева/, представляваща извършени разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България.

 

Решението да се обнародва в срока и по реда на чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :          /П/

 

 

ЧЛЕНОВЕ          1./П/

 

 

                                2.     /П/