Решение по дело №1492/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 октомври 2019 г. (в сила от 7 ноември 2019 г.)
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20194430201492
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                   

  10.10.2019г.

 

номер ..................                                                      град ПЛЕВЕН

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

Плевенски районен съд

на единадесети  септември

девети наказателен състав

година 2019

В публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

БОРИСЛАВА ЯКИМОВА

 Като разгледа докладваното от съдия ЯКИМОВА НАХД № 1492 по описа за 2019 година и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

С Електронен фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 2575008 н.О.н.М.н.Б.Д.Д. с ЕГН ********** *** е наложено административно наказание на осн. чл. 189, ал. ІV във вр. с чл. 182, ал. І т.3 от ЗДвП – глоба в размер на 100,00 лева за това, че на 12.10.2018 година в 16:49 часа на ***), км. 48+100 с***с посока на движение с. ***, с  ***– собственост на Б.Д.Д. е било управлявано със скорост – 76 км/ч при разрешена - 50 км/ч (превишение на разрешената скорост от 26 км/ч), като нарушението е установено и заснето с АТС TFR1-M585. 

Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в законоустановеният срок е подал жалба до Районен съд  Плевен, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН електронния фиш като незаконосъобразен. 

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. 

За ответната страна процесуален представител не се явява. 

Съдът, след като се запозна с образуваната административно-наказателна преписка, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес и в законноустановения в чл. 189 ал. VІІІ от ЗДвП преклузивен срок. Разгледана по същество, същата е  основателна.

С оглед събраните в хода на съдебното производство доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

В атакувания по съдебен ред Електронен фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 2575008 н.О.н.М. е отразено, че на 12.10.2018 година в 16:49 часа на ***), км. 48+100 с. ***посока  с. ***, с  МПС ***– собственост на ***, но управлявано от Б.Д.Д. /съобразно декекларацията на л.23 от Делото/, е било управлявано със скорост – 76 км/ч при разрешена - 50 км/ч (превишение на разрешената скорост от 26 км/ч), като нарушението е установено и заснето с АТС TFR1-M585.

В издадения ЕФ са изпълнени в   законовите предписания, от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота че със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 10 от 2011 г.  се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189, като се въвежда понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение, установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните реквизити и съдържанието му, както и административно процесуалните правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл.189, ал 4 от ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.”Т.е. в конкретния е посочено както мястото на нарушението – извън населено място, първокласен път I-3 /Бяла-Ботевград/ км. 48+100 с посока на движение към с.***, така и подлежащото на наказване лице, което е законния представител на собственика на когото е регистрирано превозното средство, ако не е посочил съобразно разпоредбата на чл.188, ал.1от ЗДП че е предоставил управлението на превозното средство на друго лице, което в конкретния случай е сторено.  Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство на практика отпада възможността за субективното тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението.  Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 19 от 2015 г.  се допълва ал.8 на чл.189 от ЗДП като се предвижда че в 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице, я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.

 Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на контрола за спазване на правилата за движение по пътищата.   Тук следва да се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура по налагането и обжалването на наказанията, свързани  с нарушения на Закона за движението по пътищата.

Съгласно чл.189, ал.15 ЗДП изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес. Следователно клип № 7833 от 12.10.2018г. / л.11/ представлява годно доказателствено средство за констатираното нарушение.

А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015г.) Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6, т.65 от ДР на ЗДвП/ДВ бр.19/2015г./ в който се съдържа определение за "Автоматизирани технически средства и системи" като те са определени като уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

ЕФ следва да бъде отменен като незаконосъобразен поради следните съображения:

 В ДВ бр.36 /12.05.2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване  на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от  министъра на  вътрешните работи. Съгласно чл.10 ал.1 от Наредбата, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. / липсва такъв приложен по преписката,приложеният на л.19  не е протоколът,т.к. той е за изключване на АТСС и е от 15.10.2018г./ . Съгласно ал.2, Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. Съгласно ал.3, при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.В настоящия случай АНО не е ангажирал доказателства,че е изпълнил разпоредбите на  чл.10 ал.2 и ал.3 от Наредбата. По делото е приложен протокол за изключване на АТСС с дата на използване 12.10.2018г. /л.19 от делото/, но не и останалите, цитирани и задължителни според Наредбата писмени доказателства.

С оглед гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания електронен фиш е издаден в противоречие на Наредбата, което го прави незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

 

Водим от горното,Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане н.глоба Серия "К" № 2575008 на ОДМВР за нарушение установено с автоматизирано техническо средство - мобилн.система TFR 1- M 585 н.О.на М. с което на Б.Д.Д. с адрес ***, съгласно чл.188 от ЗДП, за нарушение на чл.21 ал. 1 от ЗДП и на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл. 182 ал.2 т.3 от ЗДП е наложено административно наказание: глоба в размер на 100 /сто/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд - гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: