Решение по дело №152/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 125
Дата: 22 март 2022 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20227170700152
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

№ 125

 

гр.Плевен,  22.03.2022 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на петнадесети март    две хиляди двадесет и втора година в състав: 

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Цветелина К.

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: Снежина Иванова

                                                                                       Венелин Николаев

 

при секретаря   Милена Кръстева с участието на прокурора  Дойчо Тарев като разгледа докладваното от председателя касационно административно-наказателно дело № 152 по описа на Административен съд - Плевен за 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН.

С решение № 108/07.12.2021г., постановено по а.н.д.№ 2021********** по описа  за  2021 на РС -Червен Бряг е потвърдено наказателно постановление №ИТП-14/16.07.2021 г. на началник регионален отдел    „Надзор на пазара“ -  Северозападна България, в Главна Дирекция при  Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на „ВЛАДИ – ЕЛИ 2020“ ООД, ЕИК:*********,  със седалище и адрес на управление: Област Плевен,   гр. Червен Бряг, жк “Победа“, блок №15, вх.“б“, ет.2, ап.4,  с управител: Е. К. са  наложени  три   "имуществени санкции" в размер всяка по 250 лв., на основание   чл.52б, чл.52г, чл.52д от  ЗТИП за извършени  нарушения  на    чл. 4б, т. 1 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/,    във вр. с  чл. 11, ал.3 и чл.17, ал.1 и ал.2  от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините (НСИОСМ, обн.ДВ, бр.61/2008г., изм. и доп.ДВ, бр.87/2017г.); 2. чл. 4б, т. 2 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/,    във вр. с  чл. 6 и чл.11, ал.3     от НСИОСМ и чл. 4б, т. 4  от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/,    във вр. с    чл.11, ал.3 чл.18  от НСИОСМ.

Горното решение е обжалвано с касационна жалба  на „ВЛАДИ – ЕЛИ 2020“ ООД, ЕИК:*********,  със седалище и адрес на управление: Област Плевен,   гр. Червен Бряг, жк “Победа“, блок №15, вх.“б“, ет.2, ап.4,     с управител: Е. К.,   чрез  пълномощник адв. С.Б. ***. Касаторът претендира отмяна на обжалваното решение и на потвърденото с него Наказателно постановление с оплаквания за    неправилност,  противоречие с материални закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.  Сочи се, че  неправилно съдът е приел, че при издаване на наказателното постановление  не са допуснати съществени нарушения, водещи до неговата незаконосъобразност. Твърди се,   че както в АУАН, така и в НП липсва задължителен реквизит – часа на извършване на нарушението, което представлява съществено нарушение на процесуалните правила, допуснато в административната фаза на производството.  Твърди се, че не е ясно проверката в търговския обект в рамките на работното му време ли е била и действително извършвано ли е предлагане на описаните  в АУАН артикули на клиенти към момента на  проверката. Сочи се,  че фактическата обстановка, отразена в АУАН, както и в НП  е неясна, неразбираема за административно наказаното лице, тъй като не са установени и липсват съществени елементи от състава на нарушенията, за които е ангажирана административно – наказателната отговорност. В  заключение се прави искане  да бъде отменено обжалваното   решение и да бъде постановено ново, с което да бъде отменено  като неправилно и незаконосъобразно наказателното постановление

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява. Постъпила е молба от  адвокат  С.Б. ***, която поддържа жалбата. Моли съда да постанови решение,  по силата на което да отмени обжалваното решение на  първоинстанционния  съд  като  незаконосъобразно.  Претендира  разноски.

Ответникът по жалбата-ДАМТН, гр. София, редовно призован не изпраща процесуален представител и не взема становище.  

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен, дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а  атакуваното решение   е правилно и законосъобразно, поради което  следва да бъде оставено в сила.

Административен съд Плевен, като взе предвид събраните по делото доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и е допустима, а разгледана по същество се явява неоснователна.

От фактическа страна по делото е установено, че при извършена   проверка по утвърден годишен план за 2021г. на дата 09.06.2021г.,  в търговски обект, стопанисван от „ВЛАДИ - ЕЛИ 2020“ ЕООД, ЕИК:*********, които са датата и мястото на извършване на нарушението, актосъставителят констатира, че търговецът предлага следните продукти - детски играчки:

 Детска играчка - представляваща силиконова играчка във формата на кръг с ушички, с мехурчета/балони в различни цветове. Играчката е популярна сред децата под наименование „ПОПИТ“. Модел, артикулен номер и партиден/сериен номер липсват, Липсва баркод. Продукта не се придружава от инструкция за употреба на български език. Опаковани в полиетиленов плик. Проверения продукт е без нанесена СЕ маркировка за съответствие и без обявен производител/вносител. Описания продукт се предлага на потребители, което е видно от това, че е разположен на рафт в търговския обект, предназначен за извършване на продажба на стоки и е с обявена цена от 6.50 лв./бр. налични бройки по време на проверката 3 бр., БЕЗ:

       1.Без нанесена върху продукта или неговата опаковка обозначено наименование и адрес на управление на лицето пуснало продукта на пазара (производител/вносител) в нарушение на чл.4 б, т.1 от ЗТИП във връзка с чл.11, ал. 3 и чл.17, ал.1 и ал.2 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките (НСИОСИ, обн. ДВ бр.99/2010г. изм. и лоп. ДВ. бр.79 от 27 Септември 2019 год.), приета на основание чл.7 ал.1 от Закон за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП, ДВ,бр.86/1999г., ,изм. ДВ. бр.54 от 16 Юни 2020 г.), към датата на извършване деянието;2.Без нанесена маркировка за съответствие „СЕ“, в нарушение на чл. 4 б т.2 от ЗТИП във връзка с чл. 6 и чл. 11, ал. 3 от НСИОСИ, към датата на извършване на деянието и 3.Без инструкция за употреба на български език в нарушение на чл.4б, т.4 от ЗТИП във връзка с чл. 11, ал. 3 и чл. 18 от НСИОСИ, към датата на извършване на деянието.Констатациите от проверката са отразени в „Констативен протокол“ № 028008/09.06.21 г.и формуляр „Данни за проверен продукт“ № 038220/09.06.2021 г.., попълнени в момента на проверката в търговския обект. Провереният продукт е  с игрови функции и попада в обхвата на Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките (НСИОСИ, обн. ДВ бр.99/2010г. изм. и доп. ДВ. бр.79 от 27 Септември 2019 год.), приета на основание чл.7 ал.1 от Закон за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП, ДВ,бр.86/1999г., изм. ДВ. бр.54 от 16 Юни 2020 г.). Актът за установяване на административно нарушение (АУАН) № ИТП-14/ 28.06.2021 г. е съставен на основание чл. 40, ал. 2 от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН), в отсъствие на нарушителя, след като същият е поканен и не се е явил на: „Покана за съставяне на акт”, изх. № 81-02-484/18.06.2021 г. на ДАМТН, получена на 22.06.2021 г., видно от известие за доставяне № AR М и БМ Експрес 0100014273697, нарушителят е известен за извършеното нарушение и поканен да се яви на 28.06.2021 г.за съставяне и предявяване на АУАН .На основание чл. 43, ал. 4 от Закон за административните нарушения (ЗАНН) и чл. 59а, ал. 1 от ЗТИП, АУАН № ИТП-14/ 28.06.2021 г. е предоставен на Община Червен бряг за предявяване и връчване и същият е връчен на Е.К. - управител на „ВЛАДИ - ЕЛИ 2020“ ЕООД, ЕИК:*********, от лицето Меглена Иванова - ст. специалист, дирекция АПИО в община Червен бряг срещу разписка на дата 08.07.2021 г. Нарушителят не е упражнил правото си по чл. 44, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) да направи писмено възражение в АУАН, в законоустановения три дневен срок.

За да потвърди  оспореното наказателно постановление, районният съд е приел, че АУАН и НП  са издадени при спазване изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН; фактическата обстановка е правилно установена и посочена; дадена е и правилната правна квалификацията на нарушението и няма допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и НП.

При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното. Решението на въззивния съд е правилно и законосъобразно.

При разглеждане на делото районният съд е обсъдил и анализирал всички факти от значение за правния спор и е извел обосновани изводи, които се възприемат изцяло от настоящата инстанция. Атакуваният съдебен акт се основава на правилна и задълбочена преценка на събраните доказателства, издаден е в съответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби, като е постановен при спазване на съдопроизводствените правила. При изготвянето на същия са взети предвид релевантните за спора факти и обстоятелства и изразените от страните становища по тях. За да потвърди наказателното постановление, съдът се е позовал на събраните в хода на делото писмени и гласни доказателства, в тяхната съвкупност, като е извел правилен извод досежно факта на извършени нарушения по ЗТИП и НСИОСР.

Неоснователно е възражението, че не е ясно  дали проверката в търговския обект  е извършена  в рамките на работното му време. Видно от представеният фискален бон/л.52 от а.н.д.№239/2001г. на РС- Червен Бряг/ от дата 09.06.2021г., с данните на фирмата, проверката е била извършена в рамките на работното време:10 часа, 06 минути 50 секунди

Неоснователни са и възраженията, че в случая  не ставало ясно  защо не са отразени характеристиките на проверявания артикул и защо е причислен към детска играчка, а  не към стоките за бита – домашни потреби. Както словесното му описание, така и приложения  констативния протокол, сочат на технически данни и предназначение на продукта, съответни на посоченото в чл. 2, ал. 1 от НСИОСИ, при което същият правилно е възприет от контролните органи като играчка, по смисъла на цитираната норма. Извършените от касатора деяния са безспорно доказани и съдържа от обективна страна признаците на административни нарушения, изразяващо се в несъобразяване на търговеца с изискванията предлаганият от него продукт да съдържа посочените в чл. 4б, т. 1, т. 2 и т.4  от ЗТИП обозначения  за наименование и адрес на управление на лицата по чл.4а, ал.1 и  с маркировки за съответствие и допълнителна маркировка, съответно да е придружен от инструкция/указание за употреба, каквото е изискването на чл. 4б, т. 4 от ЗТИП. Предлагането в търговския обект на касатора, на продукт, неотговарящ на изброените изисквания, осъществява от обективна страна фактическите състави на визираните в диспозитива на наказателното постановление законови норми /чл. 52 г, чл. 52б и чл. 52д от ЗТИП/ и е основание за реализирането на установената в същите административно-наказателната отговорност. Наказващият орган е извършил правилна квалификация на деянията, издирил е нарушените материалноправна разпоредби и е наложил съответните за извършеното нарушение наказания, в минималния предвиден от закона размер. Като е достигнал до извод за процесуална и материална законосъобразност на обжалваното пред него наказателно постановление и е потвърдил същото, районният съд правилно е приложил закона.

  При липса на касационни основания по чл. 209, т. 1-3 АПК за отмяна на решението, същото като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.

 Предвид горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във връзка с чл.63в   от ЗАНН, Административен съд – Плевен  ІІ-ри  касационен състав   

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №108/07.12.2021г., постановено по а.н.д.№ 2021********** по описа  за  2021 на РС-Червен Бряг.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/            ЧЛЕНОВЕ:1. /П/                 2. /П/