Решение по дело №155/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 25
Дата: 10 февруари 2022 г. (в сила от 10 февруари 2022 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700155
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 25/10.2.2022 г.

Гр. Ямбол, 10.02.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Ямболският административен съд,  първи касационен състав, в публично заседание на двадесети януари  две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

                         Председател: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                Членове: ВАНЯ БЯНОВА - НЕЙКОВА

                                                     СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

 

при секретаря В. Митева  и с участието на прокурора Д. Георгиева, разгледа докладваното от председателя КАНД № 155 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по касационна жалба, подадена от ОД на МВР - Ямбол против Решение № 209/24.11.2021 г. по АНД № 20212330200915/2021 г. на ЯРС, с което е отменен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено  и заснето с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3080960, издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на   ответника по касацията И.В.С., на осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал.1, т. 2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.    Сочи се, че същото е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна и постановяване на ново  решение по същество, с което електронният фиш  да бъде потвърден. Претендира се присъждане и на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касаторът ОД на МВР - Ямбол,   редовно призован, не изпраща процесуален представител. Същият не взема и писмено становище по жалбата.

Ответникът по касацията И.С.,  редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален представител  в съдебно заседание.    В постъпилия писмен отговор вх. № 11657/23.12.2021 г. депозираната касационна жалба се оспорва, като се изразява  становище за неоснователност на същата.   Твърди се, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като с оглед размера на глобата и забраната по чл. 39, ал. 4 от ЗАНН    е следвало да бъде съставен АУАН и да бъде издадено наказателно  постановление, а не да се издава електронен фиш. Отделно от това се сочи, че в текстовата част на самия фиш не е ясно формулирано обвинение за превишаване на скоростта в населено място, както и че не е ясно дали  е приспаднат дължимия в случая толеранс на измерената скорост от 3 км/ч.

Представителят на  Я О П изразява становище, че касационната жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде уважена.   

ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от надлежна страна, в предвидения от закона срок и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана  по същество,   тя се преценя и като ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са   следните:

Предмет  на оспорване в настоящото производство е  Решение № 209/24.11.2021 г. по АНД № 20212330200915/2021 г. на ЯРС, с което е отменен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено  и заснето с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3080960, издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на   ответника по касацията И.В.С., на осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал.1, т. 2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

 За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е събрал всички необходими доказателства при спазване на процесуалните изисквания и въз основа на тях е приел, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и е отменил обжалвания електронен фиш като е посочил, че в  конкретния случай, предвид разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, вместо електронен фиш, е следвало да бъде съставен АУАН и да бъде издадено наказателно постановление.  Настоящата съдебна инстанция счита това становище за незаконосъобразно.

 Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014  г. на ВАС на РБ по т. д. № 1/2013 г., ЗАНН като основен закон в областта на административното наказване очертава правната същност на административното нарушение и установява единна система на административни наказания, както и единно административнонаказателно производство. Дейността по административно наказване в големия брой случаи преминава през два сравнително равностойни, но взаимносвързани етапа: установяване на административното нарушение (в който се включва съставяне на АУАН) и налагане на административно наказание (който завършва с издаване на НП) на извършителя му. В чл. 189, ал. 4 от ЗДвП се предвижда различен ред за реализиране на отговорността при условие, че нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, какъвто е и настоящия казус. В тези случаи, както е посочено в закона „се издава електронен фиш“. Видно от формата на глагола „се издава“, законодателят е ограничил оперативната самостоятелност на контролните органи по кой ред да бъде наложено административното наказание. Чл. 189, ал. 4 от ЗДвП не борави с глаголна форма, която да създава законова възможност, а с такава, която създава императивно правило. Доколкото ЗДвП е специален закон, разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП дерогира приложението на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН.  В този смисъл, като е издал електронен фиш,  касаторът е действал напълно законосъобразно.

 Що се отнася до останалите нарушения, посочени  в писмения отговор на ответника по касацията, а именно, че в текстовата част на самия фиш не е ясно формулирано обвинение за превишаване на скоростта в населено място, както и че не е ясно дали  е приспаднат дължимия в случая толеранс на измерената скорост от 3 км/ч., съдът намира същите за несъстоятелни. Тези доводи са наведени още пред първоинстанционния съд и последният е приел същите за неоснователни, като е изложил и съображенията си. Настоящата съдебна инстанция напълно споделя мотивите на решаващият съд в тази насока, поради което намира за ненужно да ги преповтаря.

Предвид изложеното съдът намира, че подадената касационна жалба е основателна.   Решението на решаващия съд е   незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, като се постанови ново решение по същество, с което електронният фиш да бъде   потвърден.

При този изход на делото искането на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, доколкото в производството пред първоинстанционния съд не е  поискано присъждането на такова възнаграждение, е основателно, но само за касационната инстанция. Същото следва да се определи в размер на 80 лева, съобразно нормата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.   

Водим от горното ЯАС, първи касационен състав,

    

 

 

 

Р   Е   Ш   И   :

    

 

ОТМЕНЯ    Решение №  209/24.11.2021 г. по АНД № 20212330200915 по описа на Районен съд Ямбол за 2021 г.

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен фиш за налагане на глоба  за нарушение, установено  и заснето с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3080960, издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който   на  осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП на  И.В. *** е наложена глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по   чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА И.В.С.  да заплати на ОД на МВР – Ямбол юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.  

 

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/ не се чете

 

                                                                         2./п/ не се чете