Решение по дело №2791/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1228
Дата: 10 октомври 2019 г. (в сила от 27 януари 2020 г.)
Съдия: Георги Николов Грънчев
Дело: 20192120202791
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

1228                                             10.10.2019 г.                                       град Бургас

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Бургаският районен съд,                                                     ХV наказателен състав

На 17.09.2019 г.

В публично заседание в следния състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Георги Грънчев

Секретар: Калина Събева

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията Грънчев НАХ дело № 2791 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 189, ал. 14 ЗДвП, вр. чл. 59-63 ЗАНН и е образувано по повод жалбата К.Б.П.,***, ЕГН **********, със съдебен адрес *** - адв.В.Г. против електронен фиш серия К  № 2213416 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, издаден от Сектор “ПП” при ОД на МВР - Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, на осн. чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от  ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева. С жалбата се моли за отмяна на издадения електронен фиш, поради издаването му в противоречие с процесуалния и материалния закон и не се ангажират доказателства.

В хода на съдебното производство поддържа жалбата и отново не ангажира допълнителни доказателства.

Административно-наказващият орган – редовно уведомен, не се явява и също не ангажира допълнителни доказателства.

Жалбата е допустима, като подадена от легитимирана страна в законоустановения срок против акт, подлежащ на съдебно обжалване съгласно чл. 189, ал. 8 ЗДвП.

Съдът, като взе предвид разпоредбите на закона и представените по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното :

На 12.08.2018г., в 14.35ч., в област Бургас, път-II-99, км. 6+400, местност Отманли, в посока от гр.Созопол, към гр.Бургас, с автоматизирано техническо средство TFR1-M №644, бил заснет л.а. марка Хонда, „ЦР В” с peг. № СВ****КА, който се движел със скорост от 104 км/ч при ограничение на скоростта от 80 км/ч за извън населено място, въведено ограничение с пътен знак В-26. Въз основа на тези данни и проверка за собственост на заснетия автомобил впоследствие е издаден от Сектор “ПП” при ОД на МВР – Бургас и обжалвания понастоящем електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2  от ЗДвП, на осн. чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП, на настоящият жалбоподател – като собственик на автомобила, е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева.

Описаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, обективирани във веществените доказателствени средства, както и в писмените доказателства.

При така установените факти съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С промените в ЗДвП (ДВ, бр. 10 от 2011 г.) законодателят предвиди възможност нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с “електронен фиш” като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията. Съгласно чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съдът счита, че жалбоподателят неправилно тълкува цитираната разпоредба. По правило във фазата по установяване на административното нарушение като страни в производството участват контролен орган/актосъставител и нарушител. Ролята на актосъставителя е да установи нарушението, да събере доказателства за него и да състави АУАН. Нарушителят в тази фаза участва, за да се гарантират неговите права и от самото начало да може да се защити срещу констатациите на актосъставителя в акта като представи своите доказателства и възражения преди издаването на наказателното постановление. Въведеният нов способ за установяване на нарушението по ЗДвП с технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, е изключение от общите правила на ЗАНН, защото предоставя необходимите и достатъчни данни за извършеното нарушение и за цялата фактическа обстановка по извършването му, без възможност за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, което от своя страна пък изключва възможността за недобросъвестно поведение от страна на контролните органи. Автоматизираното техническо средство предоставя цялата информация и необходимите доказателства, за да се установи по безспорен начин нарушението, неговия автор и вината му, поради което и при издаването на електронния фиш не е необходимо да участват двете страни, задължителни участници във  фазата на установяването на нарушението - актосъставител и нарушител. Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с техническо средство, т.е. - да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективния човешки фактор. Ето защо според настоящия състав следва да се възприеме тълкуване на текста на чл. 189, ал. 4 ЗДвП в следния смисъл: когато нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, се издава електронен фиш като в процеса по неговото издаване не участват двете страни, характерни за първата фаза на административнонаказателното производство. Във връзка с изложеното и за пълнота на изложението следва да се отбележи, че в ЗДвП няма изискване техническото средство, с което е установено и записано нарушението, да е «стационарно». Напротив - в § 6, т. 62 ДР ЗДвП ясно е посочено, че единственото изискване към тези технически средства, за да бъдат годни въз основа на тях да се издаде електронен фиш, е те да бъдат «автоматизирани», т.е. - установяването на нарушението и неговото заснемане да стават автоматично, без човешка намеса. В случая нарушението е установено от система тип TFR1-M №644/14, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера–компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък. Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. По изложените съображения съдът счита, че няма пречка въз основа на  записаните от система тип TFR1-M данни да се издават електронни фишове.

Във връзка с изложеното и по повод възраженията на жалбоподателя за липса на определени «реквизити» в издадения електронен фиш (конкретен издател на фиша, подпис на издателя и дата на издаването на фиша) следва да се отбележи, че в ЗДвП няма изискване за вписване на посоченото обстоятелство, като предвид специалния характер на производството по налагане на наказание с електронен фиш и строго формалния характер на това производство (електронният фиш се издава по утвърден унифициран за цялата страна образец) съдът намира, че аналогичните норми на ЗАНН, касаещи задължителните реквизити на издаденото НП, в случая се явяват неприложими. По отношение на авторството на жалбоподателя в извършването на деянието съдът намира следното:

Нормата на чл. 188 ЗДвП предвижда административно-наказателна отговорност за собственика или ползвателя на МПС за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителния негов извършител. Законодателят е предвидил в чл. 189, ал. 5 ЗДвП 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което следва да понесе отговорност за извършеното с МПС - негова собственост нарушение. В конкретния случай видно от справката от централната база на КАТ собственик на МПС, с което е извършено нарушението, е именно настоящият жалбоподател. Последният не се възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 ЗДвП, поради което и правилно е бил приет от издателя на обжалвания електронен фиш като лице, отговорно за извършеното нарушение. Наложеното му на осн. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, административно наказание съответства на извършеното нарушение – предвид установената скорост на движение на автомобила в населено място, поради което и на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

       Р  Е  Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К  № 2213416 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, издаден от Сектор “ПП” при ОД на МВР - Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, на осн. чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП на К.Б.П.,***, ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 100/сто/ лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           СЪДИЯ : / п /

 

Вярно с оригинала!

Секретар: М.К.