Решение по дело №113/2021 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 260164
Дата: 15 април 2021 г. (в сила от 4 май 2021 г.)
Съдия: Михаил Георгиев Михайлов
Дело: 20215510200113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

гр.К., 15.04.2021г.

 

          Казанлъшкият районен съд,наказателно отделение,четвърти наказателен състав, в публично съдебно заседание на единадесети март две хиляди двадесет и първа година, в  състав:

 

председател: Михаил Михайлов,

 

при участието на секретаря Елена Стоилова, постави за разглеждане докладваното от съдия Михайлов АНД №113/ 2021г. по описа на същия съд и за да се произнесе взе предвид следното:

Обжалвано е наказателно постановление №ОП-419/ 17.08. 2020г., издадено от заместник-кмета по финанси, инвестиции и собственост на Община-К. Д. В. П., упълномощен от кмета на Община-К.. Въззивникът мотивира жалбата си с твърдението, че не бил допуснал административно нарушение. В с.з. се представлява от адвокат М.Т., който сочи аргументи в подкрепа на жалбата.    

Въззиваемата страна, чрез свой процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административно-наказващият орган приел за установена следната фактическа обстановка: „На 24.11.2019г. в 22.00ч. в гр.К. на бул.„Ал.Батенберг“№119 лицето С.Д.Ч. използва аудио-визуална техника по начин, нарушаващ спокойствието на живущите наоколо граждани. Акт бланков номер серия АА №630369 е съставен по постановление на РП-К. №4305/2019г. в присъствие на нарушителя и свидетеля И. Г. И. с адрес: гр.К., ул.„Д-р С.“ №2. В законоустановения тридневен срок не са получени писмени възражения. Нарушението не следва да се счита за маловажен случай, тъй като силната музика пречи за пълноценния отдих на почиващите граждани. С настоящото деяние лицето виновно е нарушило чл.3 т.1 от Наредба №1 за опазване на обществения ред на територията на Община К..“  

За извършеното административно нарушение на 05.08.2020г. е съставен акт за установяване на административно нарушение с бланков номер серия АА №630369. Последният е връчен на същия ден- 05.08.2020г. на нарушителката, която не е направила възражение в тридневния срок по чл.44,ал.1 от ЗАНН, но е сторила това още при получаването му. 

Актосъставителят в с.з. изцяло потвърди приетата от него за установена фактическа обстановка и свидетелства, че не е очевидец на нарушението.    

АНО, с оглед на изложеното и отчитайки засегнатите с извършеното нарушение обществени отношения,  е достигнал до извода, че процесния случай не следва да бъде квалифициран като маловажен, по смисъла на чл.28 от ЗАНН.  

При наличието на така установената фактическа обстановка заместник-кметът по финанси, инвестиции и собственост на Община-К., е приел, че жалбоподателката виновно е нарушила чл.3,т.1 от Наредба №1 за опазване на обществения ред на територията на община К., поради което и на основание чл.53 от ЗАНН и чл.60,т.2 от същата наредба й наложил   административно наказание- глоба в размер на 30 лева.   

Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо право на такава, съгласно разпоредбата на чл.59,ал.2 от ЗАНН.

Тъй като не съществуват законови пречки за обжалване на наказателното постановление съдът приема, че жалбата е  допустима, а разгледана по същество същата е основателна.

В хода на настоящото административно-наказателно производство не беше наведено убедително доказателство, което да потвърди, че жалбоподателката е извършила административното нарушение, предмет на административно-наказателното производство. Само изложеното в постановление на РП-К. №4305/2019г. не е достатъчно, за да приеме съда, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено, тъй като в същото изобщо не се коментира поведението на Ч., която дори е спомената, при това само бегло, с друга фамилия- Ч.. Нещо повече- АНО, вероятно без изобщо да извърши проверка за участието на над 71-годишната тогава жалбоподателка в нарушаването на обществения ред- подготовка за сбиване между два ромски клана, й е вменил извършването на административно нарушение по чл.3 т.1 от Наредба №1 за опазване на обществения ред на територията на Община К.. Всъщност Ч. е излязла пред дома си, за да констатира нанесените върху автомобила на сина й повреди от участниците в инцидента, описан в постановление на РП-К. №4305/ 2019г., след което се е обадила на тел.112.    

При извършената проверка, относно формалните изисквания на ЗАНН, съдът констатира, че са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила по налагане на административно наказание.

В конкретния случай в АУАН нарушената разпоредба е конкретизирана по чл.3,т.1 от Наредба №1 на Община К., докато наказващият орган/АНО/ е квалифицирал деянието на жалбоподателката по чл.3,т.1 от Наредба №1 за опазване на обществения ред на територията на Община К.. Очевидно между двата подзаконови нормативни актове съществува различие в словесното им изписване. Такова има и относно приложимия нормативен акт, тъй като в правния мир не съществува нито Наредба №1 на Община К., нито Наредба №1 за опазване на обществения ред на територията на Община К.. Налице е само Наредба №1 за осигуряване на обществения ред в Община К.. Разпоредбата на чл.3 от същата гласи: „За осигуряване на условия за спокойствие, труд и отдих на гражданите се забранява:

1.Вдигането на шум,смущаващ спокойствието на обитателите в жилищните сгради в часовете:

-в работни дни: от 14,00ч. до 16,00ч. и от 22,00ч. до 07,00ч.;

-в почивни и празнични дни: от 13,00ч. до 16,30ч. и от 22,00ч. до 09,00ч.

2.Свиренето на музикални инструменти и пеенето, репетиране, преподаване и музициране в жилищните сгради без осигурени ефикасни обезшумителни мерки в часовете по т.1

3.Използването на аудио-визуална техника по начин, който смущава спокойствието на гражданите в часовете за отдих, определени в т.1.

4.Дейности от стопански и битов характер, производствена дейност и занаятчийски услуги в жилищните сгради и предизвикващи шум, независимо от произхода му, смущаващ спокойствието на обитателите в жилищните сгради в часовете за отдих, определени в т.1.“    

 От изложеното дотук става ясно, че при съставяне на АУАН и при издаване на обжалваното наказателно постановление не са били спазени изискванията на императивните разпоредби, съответно на чл.42,т.5 и чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН. Това поставя нарушителката в невъзможност да разбере в какво точно се изразява вмененото й във вина нарушение и в съответствие с него да организира защитата си. Касае се за съществено нарушение на процесуалните правила, което е самостоятелно основание за отмяна на НП. 

Индивидуализирането на нарушените законови разпоредби е една от най-съществените гаранции за правото на защита на нарушителя, който още в началния етап от започналото против него производство следва да знае каква е юридическата формулировка на нарушението, за което е обвинен, за да може да организира защитата си и да ангажира доказателства и прави възражения относно констатираното административно нарушение.

АУАН е основен процесуален акт във фазата по установяване на административното нарушение. Законосъобразното му оформяне е равнозначно на законосъобразно образуване на самото производство. Ето защо, с неговото оформяне се свързват точно определени изисквания на закона, а именно да е съставен в писмена форма и да съдържа предвидените  в чл.42 от ЗАНН реквизити. Тези формални изисквания са възведени от закона, не само защото чрез съставянето на акт се установява административно нарушение, но и защото освен това актът има и тази функция- официално обвинение в извършване на правонарушение. Нарушителят е в правото си да се защити още в момента на съставяне на акта. Пълното текстово и цифрово посочване на нарушената разпоредба е не само формален, но и съдържателен елемент. Тук стои въпросът за предварителната защита на нарушителя, тя е предварителна, защото предхожда налагането на наказанието.Тази норма безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административно-наказателна отговорност, в чието съдържание се включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем, поради което незаконосъобразно съставения АУАН води до незаконосъобразност на издаденото въз основа на него НП.

Константна е съдебната практика, че непосочването и/или неясното и неконкретно посочване на нарушените правни норми води до ограничаване на правото на защита на посоченото за нарушител лице.

Административно-наказателното производство е формален процес, поради въведените изисквания за форма, съдържание и процедура за съставените актове и издадените наказателни постановления, като само редовно изготвените такива имат доказателствена стойност и могат да са основание за налагане на административно наказание.

С оглед изложеното, съдът приема, че при издаване на наказателното постановление, административно-наказващия орган е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, поради което същото е незаконосъобразно и следва да бъде отменено на това основание.

          В този смисъл са налице и основанията за заплащане, от страна на наказващия орган, на направените от жалбоподателя  разноски в размер на 300/триста/ лева за упълномощаване на процесуален представител.

          Поради изложените дотук съображения и на основание чл.63,ал.1,предл.III от ЗАНН съдът

                                                           

                                                 Р   Е   Ш   И :

         

          ОТМЕНЯ наказателно постановление №ОП-419/ 17.08. 2020г., издадено от заместник-кмета по финанси, инвестиции и собственост на Община-К. Драгомир Влаев Петков, упълномощен от кмета на Община-К., с което на С.Д.Ч.,ЕГН **********,***, е наложено административно наказание- глоба в размер на 30/тридесет/ лева. 

 

          ОСЪЖДА Община-К. да заплати на С.Д.Ч., ЕГН **********,***, сумата 300 /триста/ лева, платена от Ч. за упълномощаване на процесуален представител- адвокат М.Т. ***3/ 2021г. по описа на Районен съд-К..

         

          Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че самото то и мотивите към него са изготвени, пред Административен съд гр.Стара Загора.

                                                                                                      

 

                                                                  Районен съдия: