РЕШЕНИЕ №
гр. в., 18.12.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на 30.11.2020 год. /тридесети ноември, две хиляди и двадесета година /, в състав:
Председател: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
При секретаря Б. С. като
разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело
№ 974 по описа за 2020 год.
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-01-133 от 15.09.2020 год. на Директора на АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА
ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.С., Г.М.Н., с което на д-р Г.Т.Г. ***, с ЕГН ********** е наложено административно наказание -
„ГЛОБА” в размер на 10 000 лв. - за нарушение по чл.2 ал.2 вр. ал.1 т.1 и т.2 от ЗАКОН ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ /ЗОП/ и
на основание чл.247 ал.1 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП,
считано към м.август на
ОСЪЖДА ответника АДФИ – гр.С.офия, да ЗАПЛАТИ на жалб.
Г.Т.Г. *** разноските по делото – сумата от 580.00 лв. /петстотин и осемдесет лева/ – за адвокатски хонорар и съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване в 14 /четиринадесет/ – дневен срок,
считано от уведомяването, чрез Районен Съд – гр.в., пред Административен Съд – гр.в..
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О
Т И В И :
Г.Т.Г. ***,
е обжалвал НП № 11-01-133 от 15.09.2020 г. на Д-ра на АДФИ-С., с
което е глобен с 10 000 лв. - за нарушение по чл.2 ал.2 вр.
ал.1 т.1 и т.2 от ЗОП и на основание чл.247 ал.1 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП, считано към м.август на
Ответникът по жалбата, АДФИ-С., чрез процесуален представител, юрисконсулт М.И.М.,
излага становище пред РС-в., жалбата да се остави без уважение
и обжалваното НП да бъде потвърдено. Претендират се разноски.
Производството по делото е по реда на ЗАНН /ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ/ във връзка със ЗОП /ЗАКОН ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ/ и ЗДФИ /ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНАТА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ/.
Анализирайки събраните по делото
доказателства, съдът приема за установено следното :
Въз основа на Заповед № ФК-10-1311/12.12.2019 г. за възлагане на
финансовата инспекция, Заповед № ФК-10-143/ 23.01.2020 г. за изменение на
срока, Заповед № ФК-10-345/ 10.03.2020 г. за спиране и Заповед №
ФК-10-399/17.03.2020 г. за възобновяване на финансовата инспекция на Директора
на АДФИ, е извършена финансова инспекция на „Комплексен онкологичен център
/КОЦ/-в.” ЕООД, с ЕИК ********* относно спазване изискванията на ЗОП при провеждане
на процедури за възлагане на обществени поръчки, тъй като по смисъла на чл.5
ал.2 т.16 от ЗОП - представляващите лечебните заведения - търговски дружества
по чл. 36-37 от Закона за лечебните заведения, собственост на държавата и/или
общините, на които повече от 50 на сто от приходите са от държавния и/или
общинския бюджет, и от бюджета на Националната здравно осигурителна каса са
публични възложители на обществени поръчки. Инспекцията била възложена на св. Т.С.Т.
– „главен финансов инспектор” в АДФИ с ИРМ /изнесено работно място/ - гр.М.
Св.Т.С.Т. се запознала с документацията по обществени поръчки в „КОЦ-в.”ЕООД
и изискала писмени обяснения от специалист работещ в болничното заведение –
медицински физик – експерт лицето М.Д., на длъжност: завеждащ „Лаборатория по
клинична дозиметрия и лъчезащита” в „КОЦ-в.”ЕООД,
относно Договор № 1/15.12.2017 г. за възлагане на обществена поръчка за доставка
на специализирана медицинска апаратура сключен с „Вега Медикал”ЕООД-С..
На 05.03.2020 год. в гр.в., жалб. Г.Т.Г. ***ЕООД
получил Покана /л.77/ да се яви на 19.03.2020 год. в 11.00 ч. в
гр.М., ул.”***” ***/сградата на ДЗИ/ за да му бъдат връчени АУАН.
На указания ден 19.03.2020 год. жалб. Г.Т. не се
явил в гр. М. в сградата на АДФИ-ИРМ-М., за което бил съставен Констативен
Протокол /л.78/, в който присъстващите св.Т.Т. и нейна колежка св. С.С.
посочили, че поканата е връчена на 05.03.2020 год. на жалб.
Г.Т.Г. и същия не се е явил до 17.30 ч. на 19.03.2020 г. В същото време жалб. Г.Т. уведомил св. Т.Т., по
телефона, че не може да пътува до гр.М. във връзка с въведеното извънредно
положение и забраната за пътуване между областните градове. Това обстоятелство
не било отразено в съставения Констативен Протокол.
Въпреки това в същия ден на
19.03.2020 год. в гр. М., св.Т.С.Т., в присъствието на колежката си св.С.З.С. съставила
на жалб. Г.Т. в негово отсъствие, Акт за установяване
на административно нарушение /АУАН/ за извършено адм. нарушение по чл.2 ал.2 вр. с
ал.1 т.1 и т.2 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП, считано към м.август на
АУАН бил предявен и подписан на 10.04.2020 г.
от жалб. Г.Т.Г., като препис от същия му бил и връчен.
Акта бил връчен чрез лицето Н.С., председател на Общински Съвет-в.. Акта бил
подписан без възражения от жалб. Г.Т.. Последвало
писмено възражение /на л.32-33/ в законо-установения
3/три/ дневен срок съгласно чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Последвало издаването на обжалваното НП № 11-01-133
от 15.09.2020 г. в което изцяло е преповторена фактическата обстановка на
нарушението по АУАН, като било уточнено защо наказващия орган не приема
евентуален „маловажен случай” на адм. нарушение и относно
размера на глобата, защо сумата е от 10 000 лв. Това НП било връчено на жалб.Г.Т. на 18.09.2020 год. /л.30/, като жалбата срещу НП е подадена по пощата на 25.09.2020 год. /л.84/.
Горната фактическа обстановка се установява от
пока-занията на свидетелите – св. Т.С.Т. и св.С.З.С.,
както и от приложените, и приети писмени доказа-телства,
а именно посочени подробно в писмото на ответника в ПРИЛОЖЕНИЯ /на л.2 от делото/ – общо 17 бр. писмени документи, не-описаните
такива /на л.77 и л.78/ – Покана и Констативен
Протокол, приложените към жалбата документи /на л.10-29/, както и допълнително постъпилите /л.84/ системен бон и Известие за доставяне.
Съдът на намира, че жалбата заведена с вх. номер
от 28.09.2020 г. при АДФИ-С. против НП № 11-01-133 от 15.09.2020 г. на Д-ра на АДФИ-С. е подадена в срок и е допустима, тъй като
НП е получено на 18.09.2020 г., а жалбата е подадена на 25.09.2020 г., т.е. в
законоустановения 7/седем/ дневен срок за обжалване. Жалбата е подадена от лице
имащо право на жалба - жалб. Г.Т.Г..
Съдът приема, че от една
страна са допуснати съществени процесуални нарушения на ЗАНН водещи до
ограничаване съществено правото на защита на санкционираното лице, а от друга
страна не е извършено адм. нарушение по смисъла на чл.2
ал.2 вр. с ал.1 т.1 и т.2 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП, считано към м.август на
Съдът приема възраженията
в жалбата и по същество от процесуалния представител на жалб.Г.Т.
че обжалваното НП е неправилно и незаконосъбразно. Нарушен
е от актосъставителя съществено чл.40 ал.1 и чл.43
ал.1 от ЗАНН, като неприложими в случая са били разпоредбите на чл.40 ал.2 и
чл.43 ал.3 от ЗАНН. Наказващия орган от своя срана съществено е нарушил чл.52
ал.4 от ЗАНН, като не е изяснил спорните обстоятелства, при постъпило писмено
възражение по акта и чл.53 ал.1 от ЗАНН не е установено безспорно извършено адм. нарушение. При съставяне на АУАН не е присъствал както нарушителя, така и свидетел
присъствал при установяване на нарушението. Закона допуска изключение при
съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, които са посочени в чл.40 ал.2 от
ЗААН и именно тази разпоредба се сочи и в самия Акт за основание на съставянето
на АУАН в отсъствие на нарушителя. В случая обаче нарушението е обявено за
извършено в гр.в., в гр.в. има ИРМ на АДФИ за гр.в., а жалб.
Г.Т. е бил поканен да се явя за съставяне на АУАН на определен ден, час и на
определено място - 19.03.2020 г. от 11.00 . в сградата на АДФИ ИРМ в гр. М.. След въвеждането на извънредното
положение в страната, със Закона за мерките и действията по врече на извън-редното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
Обжалваното НП съдържа констатация за извършено от жалб.
Г.Т.Г., в качеството му на управител на „КОЦ-в.”ЕООД-в. нарушение на чл.2 ал.2
във вр. с ал.1 т.1 и т.2 от ЭОП, в редакцията му, в
сила от 15.04.2016г: „При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат
право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания,
които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на
стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета,
стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка”. В качеството
си на управител и възложител по смисъла на чл.5 ал.2 т.16 от ЗОП, жалб. Г.Т. е взел Решение
№ 787/29.08.2017 г., с което е одобрил документация и обявление за
участие в открита процедура с обща прогнозна стойност 770 000.00 лв. без ДДС за
възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка, монтаж, въвеждане в
експлоатация, обучение на медицинските специалисти и гаранционно обслужване на
медицинска апаратура и технологичен ъпгрейд на съществуващите системи в
отделение по лъчелечение при КОЦ - в. ЕООД, гр.в..
Предвид сложността и спецификата на поръчката,
в документацията е предоставена възможност на участниците при изпълнение да
ползват подизпълнители или ресурсите на трети лица. В резултат на проведената процедура
е подписан договор с „Вега Медикъл” ЕООД - единствен
участник в процедурата. В представения от него ЕЕДОП е посочено, че при изпълнение
на обществената поръчка ще използва капацитета и ресурса на трети лица при
изпълнението на отделните дейности от поръчката. В тази връзка са представени
отделни ЕЕДОП-и на третите лица: „Феромед
На следващо място според актосъставителя Раздел
III 1.3. от обявлението е в нарушение на чл.2 ал.2 във вр.
с ал.1 т.1 и т.2 от ЗОП, тъй като възложителите нямат право да включват в
решението, обявлението или документацията за участие условия и изисквания,
които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в
обществените поръчки, а според него са били налице такива условия и изисквания.
С включеното в документацията за участие в процедурата на изискването за
минимум 2 /две/ технически лица с професионална компетентност за изпълнение на
поръчката за планиращата система Моnасо® version 5.00.04, а не с по-високата Моnасо®
vегsiоn 5.11 е ограничително условие, за тези
участници и това условие не е съобразено с предмета, сложността, количеството
или обема на обществената поръчка и в резултата на това е подадена само една
оферта. Този извод е необоснован, тъй като актосъставителя св. Т.С.Т.
сама заяви, че не притежава специални знания в областта на медицинската апаратура
за лъчелечение в областта на онкологичните
заболявания. Въпреки че в АУАН и в обжалваното НП е цитирано писменото
обяснение на завеждащ „Лаборатория по клинична дозиметрия
и лъчезащита” в „КОЦ-в.”ЕООД, лицето М.Д., за които обяснения, съдът посочи
по-горе, че няма как да се ценят като доказателство или експертно мнение, като актосъставителят не е вникнал в същността и спецификата на
специалния предмет на обществената поръчка, не се е запознал задълбочено с
приложените документи, доказващи професионалната квалификация на третите лица,
чийто ресурс се използва. Видно от приложените сертификати, и двамата инженери
от „Евромед С.” ООД са обучени от производителя на
линейния ускорител „Електа
Синерджи” и са получили удостоверения за „Електа” онкологичен 1-во и 2-ро ниво на компетентност. На
следващо място - планиращата система Моnасо® version 5.00.04,като част от цялото онкологично оборудване
(линеен ускорител, много-листов колиматор, вътрешна
информационна система и др.) се покрива изцяло от квалификацията на сервизните
инженери, както и от предложените технически лица от „Феромед
Предвид всичко изложеното до тук
се налага извода, че неправилно е приложен материалния закон - действащите
текстове на ЗОП - разпоредбите на чл.2 ал.2 във вр. с
ал.1 т.1 и т.2 от ЭОП от страна на административно-наказващия орган. Обжалваното
НП е неправилно и необосновано и поради това направените в него изводи за извършено
административно нарушение, не се подкрепят от приложените и събрани
доказателства.
По отношение възражението в
жалбата и по същество за фактически погасено по давност адм.нарушение
по смисъла на чл.34 ал.1 от ЗАНН, същото не е налице. Съгласно чл.261 ал.1 от
ЗОП АУАН по ЗОП се съставят, не по-късно от три години от извършване на
нарушението. В случая нарушението е отбелязано за извършено на 29.08.2017 г., а
същото е констатирано с АУАН на 19.03.2020 г., като както се посочи, по-горе,
не е имало пречка да се отложи съставянето на АУАН и след тази дата.
Поради изложените по-горе съображения, с
оглед обстоятелствата, че са допуснати съществени процесуални нарушения при
установяване на адм.нарушение и същото не е налице,
обжалваното НП следва да се отмени изцяло, като неправилно и незаконосъобразно.
В този смисъл жалбата на жалб. Г.Т. поддържана пред съда от пълномощник - адв.
Р.Х.от АК-Р., се
явява напълно основателна и фактически следва да се уважи, като НП се отмени.
Затова
и съдът ОТМЕНИ обжалваното НП № 11-01-133 от 15.09.2020 год. на Д-ра на АДФИ-С., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63
ал.1 от ЗАНН.
С оглед на този изход от
делото, ответника по жалбата АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.С., следва да се осъди да ЗАПЛАТИ на жалб. Г.Т.Г. разноските по делото – сумата от 580.00 лв. /петстотин и осемдесет лева/ – за адвокатски
хонорар и съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.
По гореизложените съображения, съдът постанови решението си.
Гр. в.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
18.12.2020 год. /КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ/