О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр.Русе,21.08.2020 г.
Административен
съд Русе , 6 ти състав, в закрито заседание на 21 август през две хиляди и двадесета година в състав:
Съдия : ЕЛИЦА ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното
от съдията адм.дело № 406 по описа на
Административен съд – Русе за 2020 г. за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.10 ал.2 ЗП
Първоначално производството
е образувано пред РС-Бяла по жалба от Гордан Ланд ЕООД, гр. Бузъу, Република
Румъния, чрез адв. Ю.К., в която се твърди, че на 16.06.2020 г. на
жалбоподателя са съставени две глоби от по 750 лв. от служители на АПИ за
незаплатени винетни такси за дати 12.06.2020 г. и 16.06.2020 г.
С Разпореждане от 30.06.2020
г. по АНД 159/2020г. по описа на РС-Бяла , с оглед преценка допустимостта на
жалбата по правилата на чл.
59, ал. 1 и ал.
2 от ЗАНН, РС-Бяла е изискал служебно информация от АПИ-ОПУ-Русе относно
наложените глоби на жалбоподателя, заплатени от него с фактури № 88161013:
62/16.06.2020 г. и 63/16.06.2020 г. на АПИ-ОПУ-Русе и наличието във връзка с
тях на образувани административни преписки срещу жалбоподателя за извършени
административни нарушения, за които са му наложени административни санкции.
Съгласно постъпилото по
делото съпроводително писмо от АПИ НАЦИОНАЛНО ТОЛ УПРАВЛЕНИЕ-СОФИЯ, заведено в
РС-Бяла с вх. № 3398/21.07.2020 г., процесните суми, заплатени от
жалбоподателя, представляват компенсаторни такси по чл. 10, ал. 2 от ЗП, като в конкретната
хипотеза, при заплащане на компенсаторна такса, изобщо не се пристъпва към
ангажиране на административно-наказателната отговорност и не се образува
административно-наказателна преписка.
В съпроводителното писмо е посочено, че за ППС
с рег № ******няма заплатена маршрутна карта за трасето, на което е засечен при
движение по път А-2 км. 49+464. на дата 12.06.2020г. и за дата
16.06.2020г. по републикански път I-5
км. 36+000. Предварително заявеният маршрут е включвал преминаване в обхвата на
платената пътна мрежа чрез движение по републикански път I-8 и II-56, поради което на оспорващият е
предоставена възможност да заплати компенсаторна такса за движението си на
посочените две дати, което е и сторено доброволно.
РС-Бяла е приел с оглед представените към жалбата и към
съпроводителното писмо на АПИ-София писмени доказателства, че не е родово
компетентен да се произнесе по жалбата по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН, тъй като предмет на обжалване не е наложена с Наказателно
постановление или електронен фиш административна санкция. Приел е, че се
обжалва административен акт на служители на АПИ и делото е изпратено по
подсъдност на Административен съд-Русе.
Предмет на обжалване по
настоящето производство е жалба от „Гордън Ланд” ЕООД седалище Румъния гр.
Бузъу чрез адв.Ю.К. срещу заплатени от дата 16.06.2020г. на АПИ-ОПУ-Русе на две
компенсаторни такси по чл.10 ал.2 ЗП в
размер на по 750лв. поради движение без заплатени маршрутни карти по чл.10б
ал.4 ЗП за съответното трасе при движение по път А-2 км. 49+464 на дата 12.06.2020г.
и за дата 16.06.2020г. по републикански
път I-5 км. 36+000 по отношение на ППС с рег № ****. Оспорващото дружество е
заплатило компенсаторни такси в размер на по 750лв по издадени фактури №№
88161013/0000…62 и 88161013/0000…63 и двете от 16.06.2020г.
Съобразно дадените от съда
указания оспорващата страна с писмо вх.№ 2906/20.08.2020г. заявава, че не
съществува адм.акт,вкл. и АУАН и НП, който да обжалва. Сочи,че предмет на жалбата
са двете касови бележки , издадени от АПИ ОПУ Русе , т.е фактури
№№ 88161013/0000…62 и 88161013/0000…63 и двете от
16.06.2020г. като се твърди, че това са заплатени глоби като не е спазена
законовата процедура по установяване на нарушение и събиране на суми във връзка
с него.
Жалбата е процесуално недопустима- липсва подлежащ на оспорване акт.
Съгласно разпоредбата на чл.
10, ал. 1, т. 1 от ЗП За преминаване по платената пътна мрежа се въвежда
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и
такси на база време и на база изминато разстояние: 1. такса за ползване на
платената пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а,
ал. 7; заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно
средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа и 2. такса за
изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл.
10б, ал. 3; заплащането на ТОЛ таксата дава право на едно пътно превозно
средство да измине разстояние между две точки от съответния път или пътен
участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на
отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно средство е навлязло,
а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените за
съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разстояние се определя в
зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път
или пътен участък
Съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗП и чл.
189е, ал. 2 и ал.
6 от ЗДвП, заплащането на компенсаторната такса представлява доброволен
акт, като на преценка на лицето е оставен изборът му дали да му бъде съставен
АУАН и впоследствие НП или да я плати в намален размер в сравнение с глобата за
същото нарушение. Поради доброволното заплащане на компенсаторна такса в размер
на по 750 лв. в случая не е съставян АУАН и издавано НП, което да е предмет на
оспорване пред РС-Бяла, нито пред АдмС-Русе
Размерът на дължимата за плащане
тол такса по чл.10б ал.4 вр.ал.1 ЗП се
определя въз основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по
реда, предвиден в наредбата по чл.
10, ал. 7, или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние
по определен маршрут. В наредбата по чл.
10, ал. 7 се определят и начините за изчисляване и заплащане на дължимите
тол такси. Т.е. закупуването на маршрутна такса дава право на ползвателя на
пътя да измине предварително заявено разстояние по определен маршрут, като в
случая е било установено движение по пътен платен участък ,за именно който не е
заплатена съответната дължима такса- без заплатена маршрутна карта за
съответното трасе, а не за „винетка”
Заплащането на компенсаторна
такса по чл.10 ал.2 ЗП и чл.189 е ал.2 и 6 ЗДвП не представлява санкция или
глоба,противно на твърденията в жалбата, която да се налага от АПИ, а е една
възможност, предоставена на личната преценка на лицето, сочено за нарушител, за
да избегне и се свободи от административнонаказателна отговорност. Тази такса
не се налага чрез изричен акт от изричен орган и за нея не е предвидена
възможност за обжалване в ЗП ,ЗАНН и ЗДвП.
В случая липсва властническо
правоотношение, което е характерно за административните правоотношения, тъй
като спорът се свежда до съществуването или не на определено вземане, а
искането за отмяна на извършеното доброволно удовлетворяване на претендираното
вземане за заплатени компенсаторни такси не е свързано с издаването на ИАА
Съгласно чл.
21, ал. 2 от Закона за пътищата, Агенция "Пътна инфраструктура",
наричана по-нататък "агенцията", е юридическо лице на бюджетна
издръжка към министъра на регионалното развитие и благоустройството, със
седалище София и със специализирани звена: областни пътни управления,
Национално тол управление и Институт по пътища и мостове. Съгласно чл.
21а, ал. 1 от ЗП, агенцията се ръководи от управителен съвет, който според
ал. 2 се състои от председател и двама членове и съответно, се представлява от
председателя съгласно ал.
3 на чл. 21 а от ЗП. В чл.
21в, ал. 1 от ЗП са изброени конкретните правомощия на управителния съвет
на Агенцията, като съгласно ал. 2, УС може да взема и други решения, свързани с
оперативното ръководство и дейността на агенцията. От друга страна, съгласно чл.
21г, т. 1 от ЗП, председателят на УС на Агенцията организира дейността на
агенцията, а съгласно чл. 21 г, т. 6 - организира и привежда в изпълнение
решенията на управителния съвет.
Съгласно чл. 33а, ал. 1 от
Устройствения правилник на АПИ Националното тол управление е специализирано
звено, което изпълнява всички функции на агенцията като лице, събиращо пътни
такси по чл.
10, ал. 1 и 2 от
Закона за пътищата, по опериране на Електронната система за събиране на
пътни такси по чл.
10, ал. 1 от Закона за пътищата, администриране събирането на пътни такси
по чл.
10, ал. 1 и 2 от
Закона за пътищата и осъществяване на контрол и надзор върху доставчиците
на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние, и върху
доставчиците на декларирани данни, с които агенцията има сключени договори. Т.е
по отношение на заплащането на винетни и компенсаторни такси АПИ е оператор и
събира такси, които се заплащат по желание на субекта, като условие за ползване
на пътищата, включени в платената пътна мрежа.
Жалбоподателят не е упражнил
правото си на оспорване по адм.ред пред АПИ-Националното тол управление нито е поискал
връщане на недължимо платено,макар и доброволно. Търговското дружество в
жалбата си не твърди да е претърпяло вреди от отменен административен акт/
напротив изрично сочи, че липсва такъв/ или незаконосъобразни действия или
бездействия, както и не е формулирано искане за обезщетяване на причинени вреди
от такъв акт, което да се разгледа в производство по чл. 203 и сл. АПК, нито
пък твърди неизвършване на фактическо действие, което административният орган е
длъжен да извърши по силата на закона, което да се разгледа в производство по
чл. 256 и сл. АПК. В жалбата не се навеждат твърдения,въпреки указанията на
съда, заплатените компенсаторни такси да са резултат на незаконосъобразен
акт,действие или бездействие на АПИ
Водим от горното на
основание чл.159 т.1 АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от „Гордън Ланд” ЕООД седалище Румъния
гр. Бузъу чрез адв.Ю.К. срещу заплатени на АПИ-ОПУ-Русе две компенсаторни такси в размер на по 750лв. по фактури №№ 88161013/0000…62 и 88161013/0000…63
и двете от 16.06.2020г.
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм.д.406/2020г. по описа на АДмС-Русе
Определението подлежи на
обжалване в 7 дневен срок от съобщаването му пред ВАС
Съдия: