Решение по дело №215/2024 на Районен съд - Трън

Номер на акта: 61
Дата: 17 декември 2024 г.
Съдия: Петър Симеонов Петров
Дело: 20241740100215
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 август 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 61
гр. Трън, 17.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРЪН, II - РИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
седемнадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ПЕТЪР С. ПЕТРОВ
като разгледа докладваното от ПЕТЪР С. ПЕТРОВ Гражданско дело №
20241740100215 по описа за 2024 година
Съдът е сезиран с искова молба, предявена от „Йеттел България" ЕАД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: 1766 София, ж.к. „Младост 4", Бизнес Парк
София, сграда 6, представлявано от пълномощника си адв.Л. Г., със съдебен адрес:
гр*************, ап., против А. А. Г., с ЕГН: **********, с адрес: гр.*****************.
Предявен е иск с правна квалификация чл. 415 от ГПК.
Образувано е по искова молба от „Йеттел България" ЕАД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: 1766 София, ж.к. „Младост 4", Бизнес Парк София, сграда 6,
представлявано от пълномощника си адв.Л. Г., със съдебен адрес: гр*************, ап.,
против А. А. Г., с ЕГН: **********, с адрес: гр.*****************.
Процесуалният представител на дружеството-ищец твърди, че ответникът А. А. Г. е
сключила с ищцовото дружество Йеттел България ЕАД (предходно наименование Теленор
България ЕАД) договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022
г. Ответникът не е изпълнила задълженията си по договорите, в следствие на което те са
прекратени едностранно от ищеца на 13.7.2022 г. (за договора за лизинг -чл. 11, ал. 1 от
общите условия на договор за лизинг; за договора за мобилни услуги: т. 196 от Общите
условия).
Предвид това, към 15.7.2022 година длъжникът е имал задължения за преходни
периоди в размер на 120,15 лв. Като последица от посоченото неизпълнение са начислени
договорени неустойки за предсрочно прекратяване на услуги в общ размер на 141,23 лв. по
договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г. в размер на
1
до три стандартни месечни такси.
Процесните клаузи, в които е заложено правото на кредитора на неустойка, са
обективирани в т. 11 от договора за мобилни, сключен с длъжника. Те предвиждат, че при
предсрочно прекратяване на договора по вина на потребителя, последният дължи за всяка
СИМ карта неустойка в размер на всички месечни абонаменти за периода от прекратяването
до изтичане на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти. В допълнение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове, съответстваща на оставащия срок на договора и в случаите, в които
е предоставено устройство за ползване на услуги, потребителят дължи и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството в брой, без абонамент, съгласно ценова
листа, действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него при
предоставянето му /в брой или съответно обща лизингова вноска/, каквато съответства на
оставащия срок на договора.
Така претендираните от ищцовото дружество суми за неустойка се формират чрез
кумулиране на две самостоятелни неустойки, които обезпечават две различни престации на
кредитора - по договор за мобилни услуги, представляваща три месечни такси, и по договор
за мобилна услуга, чрез който е закупено устройство на преференциална цена, или е
предоставено устройство за ползване за време на договор за лизинг, без да е върнато
устройството при прекратяване на договора, и представляващи разлика между цената на
устройствата без абонамент и преференциалната цена по сключения договор за
лизинг/договор за закупуване на устройство при сключване на абонаментен план. Считат, че
така формулирани двете неустойки не противоречат на добрите нрави и не излизат извън
обезщетителната си функция, поради което са действителни, породили са действие и
обвързват страните.
Задълженията за предходен период в общ размер на 120,15 лв. са обединени във
Фактура № **********/15.4.2022 г. и Фактура № **********/15.5.2022 г., като във всяка
фактура е посочено подробно как е формирано вземането. Към настоящия момент
длъжникът има задължение за предходен период в размер на 120,15 лв., формирано както
следва:
63,95 лв., дължими за период 01.04.2022 год. – 14.04.2022 год., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г.
56,2 лв., дължими за период 15.0./2022 год. – 14.05.2022 год., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г.
Въз основа на гореизложеното, ответникът има задължения в общ размер на 261,38
лева (двеста шестдесет и един лева и 0,38 стотинки), от които:
2
- 120,15 лв. задължение за предходен период 01.04.2022 год. – 14.05.2022 год.,
представляващи абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г.
- 141,23 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги по договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г. в размер на до три стандартни
месечни такси.
За пълнота на изложението, следва да се има предвид, че при сключването на договор
с Йеттел България ЕАД, всяко лице получава един или повече клиентски номера, под които
Йеттел България ЕАД обединява всички сключени и действащи към момента договори на
конкретното лице и издава една обща фактура за задълженията по тях. Под един клиентски
номер може да има един или повече мобилни номера, но всички те получават услугите си по
договор, сключен с конкретното лице, носител на дадения клиентски номер. Във всяка
издадена от Йеттел България ЕАД фактура има подробно описване на вида услуги, на база
на които се формира задължението, индивидуализирано по вид и размер. В случай, че към
момента на издаване на фактурата клиентът има непогасени задължения от предходен
период, тази сума се включва в стойността на новоиздадената фактура като „задължения от
предходен период". При констатиране на неизпълнение на задълженията по един или
няколко договора, сключени от дадено лице под един клиентски номер, услугите по всички
договори под този клиентски номер се деактивират, а непогасените и дължими към момента
задължения се обединяват в една фактура като дължими за предходни периоди, като във
фактурата се начисляват и съответните неустойки. В системата на Теленор България ЕАД
длъжникът А. А. Г. е с клиентски номер *************.
Всички непогасени и изискуеми задължения на А. А. Г. в размер на 261,38 лева са
обединени във Фактура № **********/15.7.2022 г. за клиентски номер *************, със
срок на плащане 15 дни от дата на издаването и. Към датата на подаване на настоящото
заявление посочената сума не е заплатена от длъжника.
Иска се да се постанови съдебен акт, по силата на който съдът да постанови решение
с което да признае за установено, че А. А. Г., с ЕГН ********** дължи на Йеттел България
ЕАД (предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. София, район Младост, ж.к. Младост 4, Бизнес парк София, сграда
6, представлявано от: М. С. и Д. К. К.: сумата от 261,38 лева (двеста шестдесет и един лева и
0,38 стотинки), от които:
- 120,15 лв. задължение за предходен период 01.04.2022 год. – 14.05.2022 год.,
представляващи абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г.
- 141,23 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги по договор за Мобилни услуги
с предпочетен номер ************* от 1.4.2022 г. в размер на до три стандартни месечни
такси.
Както и дължима законова лихва от подаване на заявлението за издаване на заповед
3
за изпълнение до изплащане на вземането.
Молят, да бъде осъдена А. А. Г., с ЕГН: ********** да заплати на „Йеттел България"
ЕАД, ЕИК ********* сторените съдебно-деловодни разноски по ч.гр.д. № 110/2024 г. по
описа на ТРС и по настоящото производство, ведно с юрисконсултско възнаграждение,
изчислено съгласно Наредбата за заплащането на правната помощ.
Исковата молба с приложенията е връчена на ответницата А. А. Г. на 03.12.2024г.
В срока по чл. 131 от ГПК не е постъпил писмен отговор от ответницата.
В първото по делото заседание не се явява представител на дружеството-ищец. С
исковата молба представителя на ищцовото дружество – адвокат Л. Г. Г., в която се прави
изявление, че исковете на дружеството следва да бъдат уважени, тъй като дължимите суми
не са изплатени. В този смисъл се прави искане за присъждане на разноските по заповедното
дело, както и по настоящото съдебно производство, тъй като ответника е станал причина за
завеждането им. Прави се искане за постановяване на неприсъствено решение.
Съдът намира исковата молба за допустима.
Ответникът е бил редовно призован за съдебно заседание. Със съобщението от
25.10.2024г. са и разяснени последиците от неподаване на писмен отговор, невземане на
становище, възражения, оспорвания истинността на представен документ, непредставянето
на доказателства, непредявяването на насрещен или инцидентен иск или непривличането за
участие трето лице помагач в процеса, респективно предявяване на обратен иск срещу него,
както и възможността за представителство от служебен адвокат.
С разпореждането по чл.131 от ГПК съдът е разяснил на ответника възможността за
постановяване на неприсъствено решение срещу него и предпоставките за това. Ответникът
не се е явил в съдебно заседание и не е поискал разглеждане на делото в негово отсъствие.
Следователно, налице са предпоставките на чл. 239, ал. 1, т. 1 от ГПК за
постановяване на неприсъствено решение.
Съдът намира, че е налице и предпоставката на чл. 239, ал. 1, т. 2 от ГПК. По делото
са представени писмени доказателства, видно от които предявеният иск е вероятно
основателен.
По изложените съображения и на основание чл. 239, ал. 2 от ГПК, съдът счита, че
предявеният иск е основателен и следва да се уважи.
На основание чл. 78, ал. 2 от ГПК в полза на ищеца следва да бъдат присъдени
направените от него разноски в исковото и заповедното производства – 50.00 (петдесет) лева
държавна такса и 480.00 (четиристотин и осемдесет) лева адвокатско възнаграждение.
Мотивиран от горното, Съдът
РЕШИ:
4
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл. 415 от ГПК по отношение на ищеца
„Йеттел България" ЕАД, ЕИК *********, че ответницата А. А. Г., с ЕГН: **********, с
адрес: гр.*****************, ДЪЛЖИ на Йеттел България ЕАД (предходно наименование
Теленор България ЕАД), ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София,
район Младост, ж.к. Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от: М. С. и Д.
К. К.: сумата от 261,38 (двеста шестдесет и един лева и тридесет и осем стотинки) лева, от
които: 120,15 лева задължение за предходен период 01.04.2022 год. – 14.05.2022 год.,
представляващи абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ************* от 01.04.2022 г.; 141,23 лева,
неустойки за предсрочно прекратяване на услуги по договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер ************* от 01.04.2022 г. в размер на до три стандартни месечни
такси, както и дължимата законова лихва от подаване на заявлението за издаване на заповед
за изпълнение до окончателното изплащане на вземането.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК А. А. Г., с ЕГН: **********, с адрес:
гр.*****************, да заплати на „Йеттел България" ЕАД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: 1766 София, ж.к. „Младост 4", Бизнес Парк София, сграда
6, представлявано от М. С. и Д. К. К., сумата от 530.00 (петстотин и тридесет) лева,
направени разноски по настоящото и заповедното производства, от които: 480.00 лева
възнаграждение за адвокатски хонорар и 50.00 лева държавна такса.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Пернишки окръжен съд
в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Трън: _______________________
5