Решение по дело №215/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 428
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 8 март 2022 г.)
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ _________

 

 

гр. Варна _____________2021г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

           

 

Варненският административен съд, VІІІ – ми състав, в публичното заседание на тридесети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                               

Административен съдия: ИСКРЕНА  ДИМИТРОВА

 

при секретаря Наталия Зирковска, като разгледа докладваното от
съдията Искрена Димитрова адм. дело № 215 на Административен съд - Варна по описа
за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид

 

            Производството е по чл.124б, ал.4, вр.ал.1 от ЗАДС, вр.чл.145 и сл. от АПК.

            Образувано е по жалба на „БЕНТЛИС“ ЕООД, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Т.М.И., чрез адв.И.З., против Заповед № 2889-1/04.11.2020г. на зам.директора на Териториална дирекция „Дунавска“ в Агенция „Митници“, с която на основание чл.22 от ЗАНН, вр.чл.124б, ал.1, вр.чл.124а, ал.1, вр.чл.108а, ал.1 от ЗАДС е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ „запечатване на обект“ – търговски обект – кафе-клуб „Енерджи“, находящ се в гр.Т., бул. ***, срещу блок 28, стопанисван от жалбоподателя за срок от един месец от датата на връчване на наказателното постановление, и на основание чл.124в, ал.1 от ЗАДС е забранен достъпа до обекта, считано от датата на запечатването му.

            Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на обжалваната заповед по следните съображения: издаденото и връчено НП не може само̀ по себе си да е единствено основание за прилагане на ПАМ и да обоснове законосъобразността ѝ; във всички случаи фактическо основание за постановяване на ПАМ следва да е осъществяването на деяние, съставляващо административно нарушение; извършваната от дружеството търговска дейност в обекта е единствен източник за препитание на управителя на дружеството и на неговото семейство, поради което с налагането на ПАМ ще настъпят трудно поправими вреди за него и семейството му, които по своя характер ще противоречат на обществения интерес. В тази връзка сочи, че митническите органи не са констатирали продажбата на акцизни стоки без надлежно разрешение, а единствено съхраняването на такива стоки. Наличието на бандероли означава, че дължимият акциз към държавата е бил заплатен, а само с фактическото съхраняване на акцизните стоки не може да се стигне до ощетяване на бюджета. В този смисъл твърди, че липсата на щети сочи на извод за маловажност на случая и отпадане на административнонаказателната отговорност. Твърди и че заповедта е издадена без основание, т.к. в случая административнонаказателното производство е образувано срещу търговец, като по реда на чл.124а ЗАДС не му е наложена глоба, а имуществена санкция, която е дължима на безвиновно основание и не е наказание по смисъла на чл.13 ЗАНН. Санкциониращите разпоредби подлежат на буквално и стеснително тълкуване, поради което чл.124б ЗАДС не следва да се прилага спрямо ЮЛ или ЕТ. По изложените съображения твърди, че вероятността НП да бъде потвърдено не е 100%, а е възможно да бъде отменено, поради което заповедта за налагане на ПАМ би довела до неоправдани щети и загуби не само за жалбоподателя, а и за обществото.

            В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.И.З., който поддържа жалбата на наведените в нея основания. В допълнение излага доводи за липса на мотиви в заповедта. Иска отмяна на обжалваната заповед и претендира присъждане на разноски.

            Ответната страна – зам.директора на ТД „Дунавска“ в АМ, чрез юрк.Ч., оспорва жалбата по подробни съображения, изложени в представени писмени бележки. Сочи, че заповедта е издадена от компетентен орган, в предвидената форма и реквизити, и при спазване на процесуалните предпоставки за това. По същество счита, че са налице материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ – срещу дружеството е издадено наказателно постановление за нарушение на чл.108а, ал.1 ЗАДС – съхраняване на акцизни стоки съгласно чл.2, т.2 ЗАДС – тютюневи изделия, с поставен валиден бандерол, без дружеството да притежава разрешение за продажба на тютюневи изделия. С
НП № 2889/04.11.2020г. на дружеството на основание чл.108а, ал.1 ЗАДС е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв., на основание чл.124, ал.1 ЗАДС стоката, предмет на нарушението, е отнета в полза на държавата и на основание чл.124а, ал.1, вр.чл.108а, ал.1 ЗАДС дружеството е лишено от правото да съхранява, предлага и продава акцизни стоки по чл.2, т.2 ЗАДС, поради което материалноправната предпоставка за налагане на ПАМ е налице. Сочи, че разпоредбата е императивна и административният орган действа при условията на обвързана компетентност. Моли жалбата да се отхвърли като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            След преценка на събраните доказателства съдът намира за установено от фактическа страна, следното:

            На 04.08.2020г. в 16:10 часа, служители в МРР Дунавска, сектор „Оперативен контрол“ извършили проверка на търговски обект кафе-клуб „Енерджи“, находящ се в гр.Т., бул.***, стопанисван от „Бентлис“ ЕООД. Проверката била извършена в присъствието на М Е И – упълномощено лице. Проверени били основното търговско помещение, задбаровото пространство и прилежащото складово помещение към обекта. В задбаровото пространство, на стелаж, били констатирани 20бр. кутии с тютюн за пушене на водна лула (наргиле), с поставен валиден български акцизен бандерол, всяка от които съдържала 0,025 кг. тютюн. Всяка кутия била облепена с валиден български акцизен бандерол с емисия 2019г., утвърден със Заповед № ЗМФ – 26/10.01.2019г. на министъра на финансите. Общото количество тютюневи изделия, съхранявани в обекта, било 0,500кг. На проверяващите не било представено разрешение за търговия с тютюневи изделия. Извършена била справка в регистър, модул СУА към Българска Акцизна Централизирана Информационна Система (БАЦИС), от която било установено, че обекта не разполага с разрешение за търговия с тютюневи изделия, поради което било прието, че в нарушение на чл.100а, ал.1 ЗАДС в обекта се съхраняват тютюневи изделия. На основание чл.40, ал.1 ДОПК откритите акцизни стоки, облепени с валидни акцизни бандероли, били иззети с Опис към протокол, документиращ действията по извършване на проверката
№ 20BG9950А032534/04.08.2020г. В т.10 от същия М И вписала, че няма възражения.

            На 10.09.2020г., на основание чл.128, ал.2 ЗАДС срещу „Бентлис“ ЕООД бил съставен АУАН № 1877/10.09.2020г. за нарушение на чл.100а, вр.чл.108а, ал.1 ЗАДС.

            На 04.11.2020г. въз основа на съставения АУАН било издадено
НП № 2889/04.11.2020г., с което: 1/ на основание чл.108а, ал.1 ЗАДС на „Бентлис“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв; 2/ на основание чл.124, ал.1 ЗАДС стоката, предмет на нарушението е отнета в полза на държавата; 3/ на основание чл.124а, ал.1 ЗАДС, вр.чл.108а, ал.1 ЗАДС „Бентлис“ ЕООД е лишено от право да съхранява, предлага и продава акцизни стоки по чл.2, т.2 ЗАДС – тютюневи изделия в обекта, където е установено нарушението, за срок от един месец.

            Едновременно с издаване на наказателното постановление, е издадена и Заповед
№ 2889-1/04.11.2020г., с която зам.директора на ТД „Дунавска“ при АМ, на основание чл.22 ЗАНН, вр.чл.124б, ал.1 и чл.124в ЗАДС, разпоредил налагането на принудителна административна мярка – запечатване на търговския обект, в който е установено нарушението, за срок от 1 месец, като е забранен и достъпа до обекта.

            Предвид установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

            Жалбата е подадена от надлежна страна – адресата на административния акт, в установения от закона 14 – дневен срок, поради което е ДОПУСТИМА.

            Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

            Съгласно чл.124б, ал.2 ЗАДС принудителната административна мярка по ал.1 – запечатване на обект, се прилага с мотивирана заповед на директора на компетентната териториална дирекция или на оправомощено от него длъжностно лице по местонахождение на обекта.

            В случая издател на заповедта е зам.директора на ТД „Дунавска“ в АМ, оправомощен да издава мотивирани заповеди за прилагане на ПАМ при налагане на наказание по чл.124а ЗАДС със Заповед № ЗТД-4000-90-(32-2-9940)/29.01.2019г. на директора на ТД „Дунавска“ /л.15/. Съгласно т.І.3 от Заповед № ЗАМ-1766/32-376427 от 28.12.2018г. на директора на Агенция „Митници“, обн. ДВ, бр.2, от 04.01.2019г., в сила от 07.01.2019г., ТД „Дунавска“ е с компетентност при осъществяване на дейности по ЗАДС на територията на областите Велико Търново, Видин, Враца, Габрово, Ловеч, Монтана, Плевен, Разград, Русе, Силистра и Т., поради което обжалваната заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган. Заповедта е подписана и е издадена в писмена форма, съдържа разпоредителна и обстоятелствена част. Като правно основание за издаване на акта е посочена разпоредбата на чл.124б, ал.1 от ЗАДС, а като фактическо основание че срещу „Бентлис“ ЕООД е издадено НП № 2889/2020г., с което на основание чл.124а, ал.1 ЗАДС е постановено лишаване от право да съхранява, предлага и продава акцизни стоки по чл.2, т.2 ЗАДС.

            С оглед изложеното обжалваната заповед не страда от пороци, влечащи нейната нищожност.

При издаване на заповедта са спазени разпоредбите на материалния и процесуалния закон.

Видно от НП № 2889/04.11.2020г. отговорността на жалбоподателя е ангажирана за нарушение на чл.108а, ал.1, вр.чл.100а от ЗАДС за това, че в стопанисвания от него търговки обект са установени съхранявани акцизни стоки, облепени с валиден български акцизен бандерол тютюн за пушене с водна лула (наргиле), без дружеството да има издадено разрешение за продажба на тютюневи изделия.

Съгласно чл.124а, ал.1 ЗАДС, в изброените случаи, в т.ч. и по чл.108а ЗАДС, лицето се лишава и от право да упражнява определена дейност или дейности в обекта или обектите, където е установено нарушението, за срок от един месец.

Съгласно разпоредбата на чл.124б, ал.1 от ЗАДС, в случаите на налагане на административно наказание по чл.124а се налага и принудителна административна мярка запечатване на обекта или обектите, където е установено нарушението.

Първата от предпоставките в горепосочената норма е налице – с
НП № 2889/04.11.2020г. освен имуществена санкция, на жалбоподателя е наложено и предвиденото в чл.124а, ал.1 от ЗАДС административно наказание – лишаване от право да упражнява определена дейност или дейности за срок един месец. В този смисъл неоснователно жалбоподателят поддържа, че ПАМ по чл.124б, ал.1 ЗАДС не може да бъде налагана по отношение на еднолични търговци и юридически лица, т.к. на същите се налага имуществена санкция, която не е наказание по смисъла на чл.13 ЗАНН.

В АУАН и НП е посочено, че нарушението по чл.100а, ал.1, вр.чл.108а ЗАДС е извършено в търговски обект – кафе-клуб „Енерджи“, находящ се в гр.Т.. По отношение на същия обект е наложена и принудителната административна мярка, поради което е налице и втората предпоставка на чл. 124б, ал.1 от ЗАДС.

Неоснователно е оплакването в жалбата, че НП не може само̀ по себе си да е единствено основание за прилагане на ПАМ и да обоснове законосъобразността ѝ. При налагане на ПАМ по реда на чл.124б ЗАДС административният орган действа в условията на обвързана компетентност, т.е. наличието на условията по цитираната правна норма - налагането на наказание по чл.124а, ал.1 ЗАДС, задължително предпоставя налагане на принудителна административна мярка. За материалната законосъобразност на процесния административен акт е достатъчно на субекта да е наложено на административно наказание по чл. 124а ЗАДС, а това е сторено с т.3 от НП №2889/04.11.2020г. Ирелевантно е обстоятелството, че към момента наказателното постановление не е влязло в сила, т.к. разпоредбата на чл.124б от ЗАДС не предвижда като условие за налагане на ПАМ влизането в сила на наказателното постановление, а само неговото съставяне, като в ал.3 на същата разпоредба, изрично е предвидено предварителното изпълнение на заповедта.

Доколкото обаче ПАМ има за цел да обезпечи изпълнението на наказанието по чл.124а от ЗАДС, в случай че до влизането ѝ в сила бъде представено влязло в сила решение, с което се отменя наказателното постановление, същата вече би се явила незаконосъобразна, поради отпадане на необходимостта по чл.124б от ЗАДС.

В конкретния случай по делото не се установява наказателното постановление да е отменено с влязло в сила съдебно решение, а наличието на висящо съдебно производство не е основание за отмяна на наложената ПАМ, при положение че са налице условията за налагането ѝ и процедурата за това е спазена.

Съгласно чл.124в ал.1 от ЗАДС, при налагане на принудителната административна мярка по чл. 124б, ал. 1 се забранява и достъпът до обекта на нарушителя. Тази забрана няма характер на самостоятелна ПАМ, а законосъобразността ѝ е предпоставена от наложената мярка по чл.124б ЗАДС. Тъй като последната е материално и процесуално законосъобразна, не са налице и пороци в налагането на забраната по чл.124в ЗАДС.

Доводите в жалбата досежно настъпването на трудно поправими вреди са относими към спиране предварителното изпълнение на ПАМ и нямат връзка с нейната законосъобразност. Дали е осъществен състава на административното нарушение, респ. налице ли са основания за квалифицирането му като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН, са въпроси, които следва да бъдат разгледани в производството по обжалване на наказателното постановление.

Предвид изложеното, настоящият състав намира, че обжалваната заповед е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Предвид изхода на спора, на основание чл.143, ал.1 АПК, вр.чл.37 от ЗПП и чл.24 от НПП, в полза на ответната страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Водим от горното, Варненският административен съд, VIII-ми състав

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на „БЕНТЛИС“ ЕООД, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Т.М.И., против Заповед № 2889-1/04.11.2020г. на зам.директора на Териториална дирекция „Дунавска“ в Агенция „Митници“, с която на основание чл.22 от ЗАНН, вр.чл.124б, ал.1, вр.чл.124а, ал.1, вр.чл.108а, ал.1 от ЗАДС е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ „запечатване на обект“ – търговски обект – кафе-клуб „Енерджи“, находящ се в гр.Т., бул. ***, срещу блок 28, стопанисван от жалбоподателя за срок от един месец от датата на връчване на наказателното постановление, и на основание чл.124в, ал.1 от ЗАДС е забранен достъпа до обекта, считано от датата на запечатването му.

 

            ОСЪЖДА „БЕНТЛИС“ ЕООД, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Т.М.И. да заплати на Агенция „Митници“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ, в
14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                            Административен съдия: