Решение по дело №137/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 102
Дата: 27 май 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 102/27.5.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и втора година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 137 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.186, ал.4 от ЗДДС във връзка с чл.145 АПК по жалба на Община Елхово, представлявана от П.А.К.-***, с административен адрес: гр. Елхово, п.к. 8700, ул.Търговска №13, тел. ********, факс: ********; e-mail: obshtina@elhovo.bg против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-19-0094891/15.04.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, с която на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“, чл.186, ал.3 и чл.187, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е постановена принудителна административна мярка–запечатване на търговски обект - обреден парк, находящ се в гр.Елхово, извън регулация, стопанисван от Община Елхово с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

Жалбоподателят не отрича обстоятелствата описани в заповедта за налагане на принудителна административна мярка, именно че не е спазен реда и начина за издаване на съответен документ за продажба, но оспорваме материалната законосъобразност на заповедта, като счита, че е издадена в нарушение на разпоредбата на чл.22 ЗАНН, на принципа на съразмерност закрепен в чл.6, ал.5 от АПК и в противоречие с целта на закона. В съответствие с това претендира да се постанови решение, с което да се отмени изцяло заповедта като неправилна и незаконосъобразна.

В съдебно заседание за оспорващата страна, редовно призована, не се явява представител.

Ответната страна, редовно призована, в съдебно заседание не се явява, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Видно от Протокол за извършена проверка с.АА, № 0094891/04.04.2022 г., съставен от орган по приходите-инспектор по приходите при ЦУ на НАП, ГД „Фискален контрол“, отдел „Оперативни дейности“-Бургас на 04.04.2022 г. в 11:00 часа е извършена проверка на търговски обект по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС-обреден парк, находящ се в гр.Елхово, извън регулация стопанисван от Община Елхово с ЕИК *********.

Проверката е започнала с контролна покупка на един кръст на стойност 10,00 лв. заплатена в брой от член на проверяващия екип-старши инспектор по приходите преди легитимация, а плащането е прието от лице на длъжност домакин, като за извършената продажба не е издадена фискална касова бележка от монтирано и работещо в обекта фискално устройство, модел ELTRADE ИН на ФУ: ED321106 и ФП № 44321106, нито ръчна касова бележка от кочан с касови бележки при плащането на услугата.

При извършване на проверката в търговския обект е направен опис на паричните средства в касата, попълнена е декларация от лицето работещо в обекта и от фискалното устройство е отпечатан дневен финансов отчет „X“ № 0001216/04.04.2022 г., от който е видно, че горепосочената продажба не е отразена като регистрирана чрез издаване на фискален бон. Впоследствие при същата фактическа обстановка е съставен АУАН № F648575/13.04.2022 г., като няма данни въз основа на него до момента да е издадено наказателно постановление.

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-19-0094891/15.04.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“, чл.186, ал.3 и чл.187, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е постановена принудителна административна мярка–запечатване на търговски обект - обреден парк, находящ се в гр.Елхово, извън регулация, стопанисван от Община Елхово с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 (четиринадесет) дни.

Заповедта е получена от Ж.Т.Д.-началник отдел „БФТРЗ“ в община Елхово, упълномощена от кмета на общината с пълномощно изх.№9/12.04.2022 г., срещу разписка на 19.04.2022 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК във връзка с чл.186, ал.4 ЗДДС.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-19-0094891/15.04.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, с която на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“, чл.186, ал.3 и чл.187, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е постановена принудителна административна мярка–запечатване на търговски обект - обреден парк, находящ се в гр.Елхово, извън регулация, стопанисван от Община Елхово с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 (четиринадесет) дни.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден от началник отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП в рамките на неговата компетентност, съгласно заповед № ЦУ-1148/25.08.2020 г. и заповед № 1340/11.04.2022 г. на ИД на НАП, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед, при спазване на процедурата визирана в закона, но в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона, основания за отмяна по чл.146, ал.1, т.4 и т.5 от АПК

С Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите (Наредбата) са определени: условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/ дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство (ФУ) и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ИАСУТД);  сервизното обслужване, експертизите и контролът на ФУ и ИАСУТД, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от ФУ и касови бележки от ИАСУТД и задължителните реквизити, които трябва да съдържат; видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им; условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД); изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер; изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин, като Наредбата регламентира задължението на всяко лице да регистрира и отчита извършените от него продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон) или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), независимо дали е поискан друг данъчен документ.

По силата на чл.3, ал.1 от Наредбата всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.

Нормата на чл.118, ал.1 ЗДДС задължава всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ.

От своя страна чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. регламентира, че независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по чл.3, ал.1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл.3, ал.1.

Съгласно чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ ЗДДС принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не издаде съответен документ за продажба по чл.118 ЗДДС.

В настоящия случай страните не спорят, а и от събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че Община Елхово отговаря на изискванията на чл.3, ал.1 от Наредба Н-18 на МФ/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, поради което следва да регистрира извършваните от него продажби на ЕКАФП, като при извършена, в стопанисван от нея търговски обект-обреден парк в гр.Елхово, контролна покупка на един кръст на стойност 10 лв. заплатена в брой не са издадени фискална касова бележка от монтираното и работещо в обекта фискално устройство, нито ръчна касова бележка от кочан с касови бележки при плащането на услугата, с което е допуснато нарушение на цитираните по-горе разпоредби.

Спорен е въпроса и това са основните доводи в жалбата, дали прилагането на принудителната административна мярка в настоящия случай е в съответствие с целите визирани в чл.22 ЗАНН и с принципа за съразмерност залегнал в чл.6 АПК.

Доколкото при установен единичен случай както относно самата община, липсват данни за други, така и по отношение на търговския обект, то налагането на процесната мярка срок от 14 дни не може да се приеме за съразмерно.

Заповедта за налагане на ПАМ „запечатване на търговски обект” за срок от 14 дни е издадена във връзка с извършена проверка на обекта, при която е констатирано неизпълнение на задължението за издаването на фискална касова бележка, но продължителността на принудителната административна мярка, следва да бъде обоснована във всеки конкретен случай в рамките на оперативната самостоятелност на органа по приходите. В този аспект посочените в мотивите на заповедта обстоятелства относно създадената в обекта организация на работа и средно-дневния оборот, при положение че се касае за обект-обреден парк, който е със специфичен тип дейност, са изцяло бланкетни.

Също така посочените в заповедта мотиви за продължителността на срока, без да е обсъден вида и характера на дейността, са абстрактни поради липсата на съпоставимост спрямо тежестта на извършеното нарушение и последиците от него. Изложени съображение в тази насока са общо формулирани формални изявления и нямат характера на същински мотиви като правни и фактически основания относно целите на ПАМ в конкретния случай – за значимостта на охраняваните обществени отношения, тежестта на нарушението, последиците от него и необходимостта от осигуряване защита на обществения интерес и предотвратяване възможността за извършване на ново нарушение.

Напротив оспорващия от своя страна посочва логични и житейски обосновани доводи, че налагането на мярката би довело до съществено накърняване на обществения интерес на всички жители на общината.

На следващо място не става ясно как е определен конкретния срок, при легална допустимост в рамките от един до тридесет дни, респ. кои обстоятелства е прието, че са от значение и каква е отредената им тежест.

С оглед императивния характер на принципът на съразмерност залегнал в чл.6 от АПК, който трябва да се спазва при издаване на ЗПАМ, то задължение на административния орган е да се въздържа от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел.

В разглежданата хипотеза индивидуалния административен акт е издаден, без да е направена преценка на баланса между личните и обществени интереси, а само за наличието на общо формулиран обществен интерес от налагането й, поради което съразмерността на мярката, преценена на базата на всички данни за конкуренция между лични и обществени интереси, е нарушена, защото установения размер на срока за налагането й не е обоснован, при което се засягат права и законни интереси на адресата в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която тя се налага.

Предвид посоченото следва да се приеме, че допуснатото от органа по приходите нарушение на изискванията за форма на административния акт засяга надлежното упражняване на оперативната самостоятелност по чл.169 АПК, съответствието на наложената принудителна административна мярка с целите по чл.22 ЗАНН и принципа за съразмерност по чл.6 от АПК, поради което издадената заповед трябва да бъде отменена, като постановена в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-19-0094891/15.04.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, с която на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“, чл.186, ал.3 и чл.187, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е постановена принудителна административна мярка–запечатване на търговски обект - обреден парк, находящ се в гр.Елхово, извън регулация, стопанисван от Община Елхово с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                             СЪДИЯ: /п/ не се чете