№ …………………………….,
гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Деветнадесети състав, в закрито
заседание на 03.09.2019г. в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: МАРИЯНА БАХЧЕВАН
като
разгледа докладваното от съдията административно дело № 2542 по описа на
Административен съд – Варна за 2019
година, за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.60 ал.5 и
ал.6 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.198 ал.5 от
Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Делото
е образувано по искане на
„Аксаково
Сити Ценътр“ ООД с ЕИК *********, представлявано от управителите си Р.П.П., И.Я.Б.и
Селестино Грегорио Да Силва Алвес Фелипе срещу разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК, с
което е допуснато предварително
изпълнение на заповед №515/06.08.2019г. на кмета на община
Аксаково, с която е наложена строителна забрана за срок от 2 години, считано от
датата на влизане в сила на заповедта за цялата територия на гр.Аксаково в
обхвата на действащия ЗРП, одобрен със заповед №358/20.12.2001г. на кмета на
община Аксаково.
В искането за отмяна на разпореждането по
чл.60 от АПК се изтъква, че същото не е мотивирано конкретно кои особено важни
обществено интереси могат да бъдат осуетени или сериозно затруднени. Иска се
отмяна на допуснатото от административния орган предварително изпълнение.
В придружително писмо с
вх.№13336/03.09.2019г. административният орган е изразил становище по жалбата и
по искането за отмяна на разпореждането по чл.60 от АПК, включено в обжалвания
акт, като е изтъкнал, че тя е добре мотивирана със защита на особено важен
обществен интерес. Иска се отхвърляне на искането срещу разпореждането за
предварително изпълнение на обжалваната заповед.
Заповедите по чл.198 от ЗУТ не са включени
в приложното поле на чл.217 от ЗУТ и
жалбите срещу тях спират изпълнението им, т.е. предварителното изпълнение не е допуснато от
самия закон, а е налице хипотезата по чл.60 ал.1 от АПК. Ето защо, самия
административен орган е включил изрично разпореждане по чл.60 от АПК в заповед
№ 515/06.08.2019г.
Следователно, тежестта на доказване лежи
върху административния орган, който трябва да ангажира доказателства относно
обстоятелствата, посочени в чл.60 ал.1 от АПК, а именно, че предварителното
изпълнение е за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят
особено важни държавни или обществени интереси или е налице опасност да бъде
осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, или ако от закъснението на изпълнението може
да последва значителна или трудно поправима вреда от обществена значимост.
Разпореждането, с което е допуснато
предварително изпълнение на заповед №515/06.08.2019г. се позовава на особено
важен обществен интерес относно „запазване на съществуващите зелени площи и
увеличаването им при възможност, като по този начин ще се подобри значително
качеството на живот, чистотата на атмосферния въздух и на заобикалящата ни
среда“.
Разпореждането по чл.60 ал.1 от АПК е
включено в заповед №515/06.08.2019г. на кмета на община Аксаково, която е била
съобщена по реда на чл.198 ал.5 от ЗУТ в Държавен вестник бр.68 /27.08.2019г.
Жалбата срещу административния акт и разпореждането за предварителното му
изпълнение е постъпила в община Аксаково на 28.08.2019г., т.е. искането е
направено в срока по чл.60 ал.5 от АПК и от юридическо лице с правен интерес от
оспорване, съгласно вписания в Службата по вписвания договор за доброволна
делба на съсобствен недвижим имот, находящ се в гр.Аксаково, поради което е
допустимо.
Разгледано по същество искането за отмяна
на разпореждането за допускане на предварително изпълнение на заповед
№515/06.08.2019г. за основателно, поради следните съображения:
Зелените площи за широко и за ограничено
обществено ползване, които са част от зелената система на всяко населено място
са публична общинска собственост, съгласно чл.61 ал.4 от ЗУТ. В чл.62 ал.2 и
ал.3 и чл.62а от същия закон е предвидена забрана за продажбата им,
преотстъпването им, обременяването им с вещни тежести и използването им за
други цели. Забранена е промяната на тяхното предназначение и попадат не само
под специалната закрила на раздел ХІ „Устройство на озеленените и залесени
площи“ /чл.61-чл.63/ на ЗУТ, но и като публична общинска собственост, съгласно
чл.6 от Закона за общинската собственост ЗОС/, те могат да бъдат обявени от
общинския съвет за частна общинска собственост, само ако се докаже, че са
престанали да имат предназначението по чл.3 ал.2 от ЗОС.
По силата на чл.62 ал.5 от ЗУТ, когато в
терените, определени за озеленени площи - публична собственост, попадат
поземлени имоти - частна собственост, те се отчуждават по предвидения в закона
ред по чл.205-чл.209 от ЗУТ на раздел І „Условия за принудително отчуждаване и
обезщетяване“, а именно: след влизане в сила на подробен устройствен план,
който да променя предназначението им в озеленени площи за широко обществено
ползване и след изплащане на обезщетение на собствениците им по пазарни цени.
В разпореждането по чл.60 от АПК не се
сочи, че в ЗРП на гр.Аксаково, одобрен със заповед №358/20.12.2001г. се
предвижда промяна на предназначението на озеленените площи за ограничено
обществено ползване в имотите за жилищни, вилни, обществени, производствени,
курортни и спортни сгради и комплекси, чието запазване да е предвидено в подробен устройствен план на
паркове и градини по чл.62 ал.1 от ЗУТ.
От горното следва, че има специален и
много по-надежден начин за съхраняване и защита на зелените площи, който не е
обусловен от налагане на строителна забрана. Допуснатото ѝ предварително
изпълнение не може да предопредели ефективна защита на изтъкнатия особено важен
обществен интерес, за който в случая не
са налице данни да е застрашен, нито води до постигане на законово определена цел.
В обобщение, разпореждането по чл.60 от АПК не е мотивирано, тъй като в него не са посочени обстоятелства, които в
конкретния случай изискват да бъдат предприети неотложни действия за промяна на
съществуващото до издаването на заповед №515/06.08.2019г. фактическо положение, касаещо зелената система
на гр. Аксаково. Липсата на мотиви и доказателства за наличие на някое от
конкретно изброените в чл.60 ал.1 от АПК предпоставки винаги прави
разпореждането на органа за допускане на предварително изпълнение на заповедта
незаконосъобразно, съгласно трайната съдебна практика. Позоваването на което и
да е от основанията по чл.60 ал.1 от АПК трябва да бъде конкретно и подкрепено
с факти, а не общо. Съдебната практика
на административните съдилища и на Върховния административен съд изисква
конкретни, относими и обосновани съображения на административния орган във
връзка с изброените в чл.60 ал.1 от АПК предпоставки, които допускат включване
на разпореждане за предварително изпълнение в акта. /стр.527-528 от Систематичен коментар и анализ
на съдебната практика по Административнопроцесуалния кодекс“, ИК „Труд и право“ 2013г./.
Неизпълнението на законовото изискване по
чл.60 ал.2 от АПК, разпореждането за предварително изпълнение да бъде
мотивирано, води до неговата незаконосъобразност и е самостоятелно основание за
отмяната му. Освен това, обжалваното разпореждане нарушава материалния закон до
степен, че предварителното изпълнение нарушава
принципа на съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК и по този начин ще бъдат
засегнати права и законни интереси на собствениците и носителите на вещни права
върху имоти на територията на гр.Аксаково в по-голяма степен от необходимото за
целта на строителната забрана. Принципът на съразмерност е ясно отражение на
принципа за справедлив процес, посочен в чл.6 от Европейската конвенция за
основните права и свободи, ратифицирана от Република България и на принципа на
пропорционалност по чл.5 от Договора за Европейския съюз. Съдебната практика е
категорична, че неспазването на чл.6 от АПК обуславя материална
незаконосъобразност на упражнените от административния орган правомощия, които
той има задължение да положи по разумен начин, добросъвестно и справедливо.
Воден от изложеното и на основание чл.60
ал.7 съдът
О
П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ
разпореждане
по чл.60 ал.1 от АПК, с което е допуснато предварително изпълнение на заповед №515/06.08.2019г. на кмета
на община Аксаково, с която е наложена строителна забрана за срок от 2 години,
считано от датата на влизане в сила на заповедта за цялата територия на
гр.Аксаково в обхвата на действащия ЗРП, одобрен със заповед №358/20.12.2001г.
на кмета на община Аксаково.
Определението може да бъде обжалвано с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен
съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: