Решение по дело №3509/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 373
Дата: 2 март 2020 г.
Съдия: Ромео Савчев Симеонов
Дело: 20197050703509
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                    №……………….…/….03.2020г.

 

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд- Варна ІV касационен състав, в публичното заседание  на тридесети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                            Председател: Мария Ганева

                                                                  Членове: Мариана Ширванян

                                                                                   Ромео Симеонов

 

при секретаря  Светлана Стоянова и в присъствието на прокурора Александър  Атанасов като разгледа докладваното от съдията Симеонов КАНД N 3509 по описа  за  2019  година,   за да се  произнесе, взе предвид : 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК вр. чл. 63 ал.1 от ЗАНН и е образувано е по жалба на „ТРАНСМАР 57“ ЕООД с ЕИК *********, подадена чрез адв. Й.А., срещу Решение № 2202 от 03.12.2019 г. по АНД 4467/2019 г. на Районен съд - Варна (ВРС), с което е потвърдено Наказателно постановление № 23-0000430 от 02.08.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ в ГД „АИ“ , с което на „ТРАНСМАР 57“ ЕООД, с ЕИК *********  за нарушение по чл.12 ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009г.  във вр. с чл.91б ал.1 т.1 и на осн. чл.105 ал. 1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 200/двеста/ лева.

С касационната жалба се настоява, че решението на ВРС е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Касаторът счита, че решаващия състав не е обсъдил нито в конкретика, нито в цялост наведените от жалбоподателя твърдения, сочещи незаконосъобразност на издаденото НП. Сочи, че решаващият състав не е изследвал съществуващата според касатора неяснота какви документи са изискани от АНО, в какъв вид следва да е исканата информация и дали тя съществува в друг вид, за какъв период от време и имал ли е задължение превозвачът да съхранява посочените документи и съответно да ги представи. Като не е изследвал тези обстоятелства, според касатора въззивният съд е постановил неправилен и неолбоснован акт.

В условията на алтернативност се сочи маловажност на нарушението по см. на чл.28 от ЗАНН.

Процесуалният представител на касатора в писмена молба до съда подържа жалбата с изложените в нея мотиви и моли съда отмени  атакуваното решение като неправилно и незаконосъобразно

 Касационният ответник Началник на областен отдел „Автомобилна администрация“ в ГД „АИ“ гр. Варна не се явява в с.з., не се представлява.  В отговор на касационната жалба поддържа становище за доказаност на извършеното нарушение и моли съда за постановяване на решение, с което да се остави в сила постановения от ВРС съдебен акт.

Участващият по делото прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба и пледира за оставяне в сила на решението на ВРС.

Съдът, като прецени доводите на страните, мотивите на обжалваното решение и фактите, които районният съд е извел от събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, определяща обхвата на служебната проверка, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението като неизгодно за нея.

Разгледана по същество е неоснователна.

Въз основа на анализа на събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства съдът възприема за установено от фактическа страна следното:

На дружеството – жалбоподател „Трансмар 57“ ЕООД била извършена комплексна проверка от длъжностни лица към Областен отдел “Автомобилна администрация”  гр. Варна, сред които и св. К.. На 20.03.2019г. до дружеството била изготвена Покана от Началника на ОО“АА“-Варна. Поканата била изготвена на основание чл.91 б т.1 от ЗАвП във връзка с чл.12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС и била адресирана до управителя на дружеството. Тя съдържала писмено разпореждане в 7-дневен срок , да предостави в ОО “АА” гр. Варна документи във връзка с проверка на документацията относно транспортната дейност на дружеството за периода от  01.07.2018г. до 31.12.2018г. В цитираната покана подробно бил изложен списък с исканите документи, както и била упомената отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи съгласно чл.12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТ, във вр. чл.91б, ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/.  Поканата била връчена лично на управителя на дружеството Н.Й. на 22.03.2019г. Въпреки горното, до изтичане на 7-дневния срок-29.03.2019г. визиран в горепосочената наредба за представяне на изисканите документи, въззивното дружество не представило в административната сграда на ОО“АА“-Варна част от документите посочени в поканата. Посочените в поканата документи по точки I -1,2,3,4,6, II – 1,2,3,4, III – 1,2,3,4. Така поисканите документи за извършване на комплексна проверка били представени в АА, едва на 30.05.2019г. или с 62 дни закъснение.          При горните констатации на срещу въззивното дружество бил съставен АУАН, в който било посочено, че същото е нарушило разпоредбата на  чл. 12, ал.5 от  Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП като нарушението било извършено на 30.03.2019 год., която дата се явява денят следващ датата, на която е изтекъл срокът. Актът бил предявен и връчен още същия ден на представляващия въззивното дружество, който го подписал без възражения. В срока по чл.44 от ЗАНН не били подадени и писмени възражения пред АНО.

               В последствие въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното понастоящем НП на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, в което били възприети изцяло фактическите и правните констатация дадени от актосъставителя, като на основание чл. 97, ал.1, пр. последно от ЗАвП наложил на въззивото дружество административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200  лева за нарушение на чл. 12, ал.5 от  Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.

Наказателното постановление било връчено лично на представляващия дружеството.

Въззивният съд правилно е приел от правна страна, че АУАН и НП са издадени от компетентните длъжностни лица, в предвидените за това срокове.

След преценка на доказателствата, настоящата инстанция приема, че постановлението съдържа минимално изискуемите за редовността му реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН, конкретноо –че вмененото на дружеството нарушение е индивидуализирано в степен позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата; че самото нарушение е описано с всички негови съставомерни признаци, поради което възраженията в тази насока на касатора са неоснователни. В производството по издаване на НП нуе са допуснати съществени процесуални нарушения и по никакъв начин не е накълнено правото на защита на касатора, което той е упражнил и с подаването на жалба пред въззивната съдебна инстанция; посочена е нарушената материално-правна нормаа, ясно и конкретно разписваща задълженията на работодателя; наказанието също е индивидуализирано-поради то въззивният съд е преценил, че не са допуснати в хода на АНП съществени процесуални нарушения като самостоятелни основания за отмяна на НП. 

По приложението на материалния закон въззивният съд е приел, че АНО правилно е отнесъл така установените факти към хипотезата на чл.12, ал.5 от Наредба №Н-14/27.08.2009 г. във вр. с чл.91б ал.1 т.1 от ЗАвПр.

Правилно е приложена и санкционната норма на чл.105 ал.1 от ЗАвПр по отношение на наложеното наказание като вид и размер – имуществена санкция от 200 лв., като тя е наложена в нормативно установения размер и не подлежи на изменение.

В заключение предходният състав е изложил  съображения за отказа си да квалифицира случая като маловажен по см. чл.28 от ЗАНН, като е посочил, че  установеното нарушение не се отличава от обичайните случаи на нарушения от този вид, а и осъществяването на формалните нарушения, каквото е и процесното, всякога застрашават обществените отношения, които регулират.

Настоящият касационен състав преценява  достигнатите от въззивния съд правни изводи като доказателствено обвързани, мотивирани и законосъобразни, изцяло ги споделя и счита за безпредметно да ги повтаря, позовавайки се на възможността по чл. 221 ал.2 изр.2 от АПК. Възраженията в касационната жалба не намират опора в събраните по делото доказателства, поради което и настоящият състав ги преценява като неоснователни.

В АУАН и в НП правилно е описано от фактическа и правна страна нарушението.

Съгласно Наредба №Н-14827.08.2009 г. чл. 12. ал.1: Контролните проверки в предприятията се извършват за текущата, а при необходимост - и за предходната година.

По силата на ал.4 от с. чл. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката, като документите по ал. 4 се представят в седемдневен срок от получаване на уведомлението за проверката в съответната териториална структура на ИА "АА". Изисканите документи са изброени изчерпателно в съставения и приложен по делото констативен протокол и в поканата до проверяваното дружество. В този смисъл сочената от касатора в касационната жалба неяснота относно обстоятелството какви документи са изискани не съществува.

Безспорно е, че изисканите от АНО документи са свързани с елементите на проверката и не са представени в законоустановения седмодневен срок.

 

 От изложеното се установява, че в случая липсват такива процесуални нарушения, вкл. засягащи съдържателната част на АУАН и НП, които да са попречили на санкционираното дружество да разбере за осъществяването на какво нарушение с всички елементи на фактическия състав и с правната му квалификация е ангажирана отговорността му с НП, съответно да е затруднило и осуетило правото му на защита. В този смисъл в производството по АНП липсват допуснати съществени процесуални нарушения като самостоятелни основания за отмяна на НП.

Въпросът за субективната съставомерност на нарушението не може да бъде коментиран с оглед ангажирането на обективната безвиновна отговорност на санкционираното дружество-превозвач, което е ЮЛ.

Като е съобразил това , РС Варна правилно е приложил материалния закон,  крайният му извод е за законосъобразност на наказателното постановление и следва обжалваното решение на РС Варна, с което е потвърдено наказателното постановление да се остави в сила.

При извършената служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, за което касационната инстанция е задължена, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът намира, че решението не страда от пороци, които да са основания за отмяната, обезсилването или обявяването на нищожността му.

Решението като правилно, следва да бъде оставено в сила. Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК, Съдът

 

 

                                           Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2202/03.12.2019г., постановено по АНД № 4467/2019г. по описа на Районен съд Варна.

     Решението е окончателно.

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                                2.