Определение по дело №65/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 март 2021 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20217090700065
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   № 238

 

гр. Габрово, 26.03.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на  двадесет и шести март две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

                                                                                                ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 65 по описа за 2021 година  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл. 190, ал. 1 във връзка с чл. 166, ал. 2 и чл. 196 от АПК.

Съдът е сезиран с жалба на „Две плюс две“ ЕООД – гр. Севлиево с ЕИК ********* против чл. 4, ал. 2, т. 2, изр. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на община Габрово, приета от Общински съвет – Габрово, с искане за обявяване нищожността на оспорената разпоредба.

Едновременно с оспорването е направено и искане  с правно основание чл. 190 от АПК за спиране действието на оспорения текст от Наредбата. В жалбата се твърди, че продължаващото действие на процесната норма би могло да причини значителна или трудно поправима вреда за оспорващото дружество. Съгласно приложен към жалбата Констативен протокол, издаден от Общински инспекторат – Габрово, дружеството следва да спре да работи в часовия диапазон 22:00 – 06:00 часа след 01.04.2021 година, което ще има следните последици: 1./ Прекратяване на трудовите договори на поне четирима обучени служители, като се сочи, че работата при нощна смяна е по-специфична, изисква по-голяма концентрация и самоконтрол; служителите, които ще се наложи да бъдат освободени, са дългогодишни кадри на магазин „Две плюс две“ и са преминали през няколко обучения за справяне с непредвидени ситуации и клиенти, като освобождаването на тези служители ще доведе до неблагоприятни последици за тях и за семействата им; прекъсването на дейността и освобождаването на тези обучени служители може да доведе до ситуация, при която магазинът да не може да се върне повече към денонощен режим на работа; 2./ Оставяне на гр. Габрово без денонощен магазин, което непосредствено ще засегне клиентите, които работя на смени, и тези, които са свикнали да пазаруват в часовете, в които няма струпване на хора, което е и във връзка с обявената пандемия от Ковид 19; 3./ Намаляване на оборота, а оттам и на приходите към бюджета, които внася оспорващото дружество.

От представените с жалбата документи се установява, че оспорващото дружество стопанисва магазин за хранителни стоки и храни за домашни любимци, находящ се в гр. Габрово, ул. „Николаевска“ № 11 /Договори за наем на недвижими имоти – л. 11-13 и 14-16; Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни от животински произход, непредназначени за консумация от хора и продукти, получени от странични животински продукти № 051 от 19.01.2018 година, издадено от Областна дирекция по безопасност на храните – Габрово – л. 19; Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни, който произвежда предназначени за консумация от хора храни, реализирани в същия обект № 101/35779 от 27.05.2019 година, издадено от Областна дирекция по безопасност на храните – Габрово – л. 20-21/.

Съгласно Констативен протокол № 01-200169 от 02.03.2021 година, издаден от Главен инспектор в Общински инспекторат при Община Габрово, горепосоченият магазин е част от сграда в режим на етажна собственост, има предназначение за нежилищни нужди, магазинът функционира като магазин за хранителни стоки с денонощно работно време; в Община Габрово постъпила жалба от управителя на етажната собственост, придружена от Протокол от общо събрание на собственици на самостоятелни обекти от 13.01.2021 година, според който представителите на 9 самостоятелни обекта, вкл. 1 непосредствен съсед на магазина, притежаващи 59.57 % идеални части от общите части на сградата, са гласували против магазинът да извършва търговска или друга стопанска дейност след 22:00 часа. С посочения Констативен протокол, на основание Заповед № 74 от 13.01.2021 година на Кмета на Община Габрово във връзка с чл. 16а, ал. 1 от Закона за защита от шума в околната среда  и чл. 4, ал. 2, т. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на община Габрово е дадено предписание в срок до 31.03.2021 година „Две плюс две“ ЕООД да организира работата в търговския обект – магазин за хранителни стоки, находящ се на ул. „Николаевска“ № 11 в гр. Габрово по такъв начин, че да не се извършва търговска или друга стопанска дейност след 22:00 часа.

Според чл. 4, ал. 2, т. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на община Габрово /текстът достъпен на интернет страницата на Община Габрово - https://gabrovo.bg/files/OBS/np/n-3.pdf/, на гражданите се забранява да извършват търговска или друга стопанска дейност след 22:00 часа, в сгради в режим на етажна собственост и нееднофамилни жилищни сгради, освен в обекти, предназначени за такава цел, съгласно одобрения и съгласуван проект на сградата, като съгласно оспореното изр. 2 на чл. 4, ал. 2, т. 2 от Наредбата, за такива търговски обекти с работно време след 22:00 часа, се изисква писмено съгласие на повече от 50% от собствениците или ползвателите, като задължително се изисква съгласието на всички непосредствени съседи.

Искането е неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл. 190, ал. 1 от АПК оспорването не спира действието на подзаконовия нормативен акт, освен ако съдът постанови друго. Възможността съдът да упражни това свое правомощие, предвид препращащата норма на чл. 196 от АПК, е обвързана с преценка относно наличието на обстоятелства по чл. 166, ал. 2 от АПК - дали от действието на акта, респ. отделна/и негова/и разпоредба/и биха могли да настъпят значителни или труднопоправими вреди за оспорващия, респективно за останалите адресати на акта. Характерът и размерът на евентуалните вреди от действието на акта подлежат на доказване от оспорващия. В процесния случай извод в смисъл на наличие на предпоставките, визирани в чл. 166, ал. 2 от АПК, не може да се изведе от данните по делото, нито от доводите, изложени в искането за спиране.

Твърдяните в жалбата евентуални вреди не са посочени като парично измерение, за да може да бъде направен извод дали са значителни и/или труднопоправими, като са и непротивопоставими на защитения от нормативния акт обществен интерес, който се цели с приемането и действието на акта. Няма основания да се счете и че действието на оспорената разпоредба от Наредбата ще причини трудно поправими вреди за оспорващия, предвид разпоредбата на чл. 195, ал. 2 от АПК, която предвижда изрично служебното уреждане от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането на съдебното решение в сила на правните последици, възникнали от прилагането на подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем. Разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди пък предвижда, че общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица, от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Оспорената разпоредба от Наредбата не се установява да препятства упражняването на търговска дейност от жалбоподателя и да поражда негативно въздействие в правната му сфера в степен и вид, които да изискват спиране действието на оспорения текст от Наредбата. Изложените в искането за спиране твърдения за възможност от приложението на оспорената разпоредба от процесната Наредба да настъпят вреди за трети лица /семействата на служителите, на които евентуално ще бъдат прекратени трудовите договори; жителите на гр. Габрово; фиска/ са неотносими към преценка основателността на искането, тъй като съгласно чл. 26, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс, приложим субсидиарно съгласно чл. 144 от АПК, никой не може да защитава от свое име чужди права пред съд, освен в предвидените от закон случаи, какъвто настоящият не е. В този смисъл е Определение № 2183 от 18.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 1787/2021 г., III отд.

 

Водим от горното и на основание чл. 190, ал. 1 и чл. 166, ал. 3 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Две плюс две“ ЕООД – гр. Севлиево с ЕИК ********* за спиране действието на чл. 4, ал. 2, т. 2, изр. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на община Габрово, приета от Общински съвет – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба  пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до страните, което съобщение да се извърши чрез връчване на препис от настоящото определение.  

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

                     

                                                                                                    2.