Решение по дело №44/2018 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 121
Дата: 17 август 2018 г. (в сила от 10 април 2019 г.)
Съдия: Симеон Горанов Гюров
Дело: 20181860200044
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 

гр. Пирдоп, 17.08.2018 г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

 

Районен съд-Пирдоп(РСПп), първи състав, в публичното съдебно заседание, проведено на дeвeтнадесети юли през две хиляди и осемнадесета година, в състав:                                                                        

Председател: Симеон Гюров

 

при участието на секретаря Мария Николова, като разгледа докладваното от съдия Гюров а.н.д.№ 44 по описа на Районен съд-Пирдоп за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

 Делото е образувано по жалбата на община Ч представлявана от АИК в качеството му на кмет против наказателно постановление /НП/ № НЯСС-103/23.02.2018г., издадено от заместник председател на ДАМТН, с което, за извършено нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, (в НП са посочени законови разпоредби в редакцията на Закона за водите до ДВ. бр.55 от 3 юли 2018г.), е наложена имуществена санкция в размер на 1 000,00 лв.

Жалбоподателят, моли, съдът да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като счита че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Сочи се, че са нарушени изискванията на чл.42, т.3 и т.5 ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 ЗАНН, тъй като нарушението е неправилно квалифицирано, съставения констативен протокол не е надлежно  връчен на  Община Ч като Ощина Челопеч не била извършила от обективна страна вмененото и със наказателното постановление административно нарушение.

Ответникът по жалбата не се представлява в проведеното съдебно заседание, в депозирани писмени становища са релевирани основания за законосъобразност и обоснованост на наказателното постановление, не са  ангажирани нови доказателства.

В съдебното заседание община Челопеч е представлявана от упълномощения адв. С.Е. от САК, която поддържа жалбата и допълва доводите, заявявайки становище за още едно процесуално нарушение, а именно: че констативният протокол, в който е дадено предписанието, станало повод за съставяне на АУАН, не е надлежно връчен на законния представител на общината, а на лице, за което не е установено дали е надлежно упълномощено, представя доказателства, моли съда да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно.

 

Съдът, като взе предвид становищата и доводите на страните във връзка с доказателствата по делото, приема за установено следното:

На 14.09.2017г. е извършена проверка на язовир „Качулка”, находящ се в поземлен имот № 80323.63.38 в землището на с. Ч Акт за публична общинска собственост № II-37/24.04.2012г., собственост на община Ч за което е съставен констативен протокол № 02-02-106/14.09.2017г./в НП се сочи, че на първа страница на издадения въз основа на проверката АУАН е допусната техническа грешка, като е записан констативен протокол № 02-02-107/14.09.2017г., като следва да се чете констативен протокол № 02-02-106/14.09.2017г., което се установява и от посочените като приложения към АУАН/ При проверката, чрез оглед и обход е установено: че нивомерните рейки в язовирното езеро не са тарирани/занулени към кота преливен ръб/, т.е., че не е изпълнено от собственика на язовир „Качулка” задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 02-02-055/29.06.2017г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, а именно: „Да се тарира нивомерната рейка/да се нулира към кота преливен ръб/”, със срок на изпълнение 10.07.2017г.  По време на тази, а и на следващата проверка е присъствало лицето АД- служител на община Челопеч на длъжност „специалист“ отдел „ГЗ“, което било видно от самите констативни протоколи, както и от представена по делото длъжностна характеристика.

С оглед направените констатации, актосъставителят В.Г.А., на длъжност инспектор в регионален отдел Надзор на язовирните стени и съоръженията при тях съставил против Община Челопеч акт за установяване на административно нарушение №02-030 от 06.10.2017г.  В АУАН за нарушена е посочена разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, същият е подписан от актосъставителя,  един свидетел и е предявен впоследствие чрез РУ-Пирдоп на кмета на община Ч който го е подписал на 18.12.2017 г. Въз основа на така съставения акт е издадено и обжалваното наказателно постановление, в което е възпроизведено съдържанието на акта във връзка с констатираното нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1 000,00 лв.

В административнонаказателната преписка са приложени и в съдебно заседание са приети като писмени доказателства:  Оригинал на НП №НЯСС-103/23.02.2018г. връчено на 28.02.2018г., видно от известие за доставяне, код ИД PS 1040 07FKM6 К. приложено копие към НП; Заверено копие от Заповед № А-5/02.01.2018г. от Председателя на ДАМТН; Заверено копие от писмо Изх. № 85-03-102/26.02.2018г.;Оригинал на АУАН № 02-030/06.10.2017г.; Заверено копие от КП № 02-02-106/14.09.2017г.; Заверено копие от КП № 02-02-55/29.06.2017г.; Заверено копие от Заповед № А-394/31.05.2017г. от Председателя на ДАМТН; Заверено копие от покана за съставяне на АУАН, Изх. № 85-02-309/19.09.2017г. ведно с известие за доставяне; Заверено копие от писмо до директора на ОД МВР-София, Изх. № 85-02-309-1/ 16.10.2017г. ведно с известие за доставяне; Заверено копие от ПИСМО до началника на РУ - Пирдоп, Изх. № 85-02-309-3/11.12.2017г.; Заверено копие от писмо Вх. № 85-02-309-417/29.01.2018г.; Заверено копие от писмо от началника на РУ - Пирдоп, Peг. № 347000-373/19.12.2017г. ведно с докладна записка; Заверено копие от АКТ № ІІ-37/24.02.2012г. за ПОС, както и е приета като писмено доказателство длъжностна характеристика на АСД, на длъжност специалист „Канцелария“ в ОбА на Община Челопеч.

От разпита на св. В.А. се установи, че е съставил АУАН и поддържа отразените в него констатациии няма какво да допълни към изложената фактическа обстановка. Извършили проверка на язовир „Качулка“. При проверката представителят на Община Челопеч не се легитимирал с писмен документ или заповед на кмета да представлява Общината. Самият констативен протокол, чието предписание не е изпълнено, го съставили в деня на проверката и го връчили на представител на собственика – на АД.  Свидетелят присъствал само на проверката от септември месец. Спомня си какво констатирал при тази проверка. Констатирали, че в язовирното езеро е монтирана нивомерна рейка, която не е тарирана, т.е. разграфена, с което даденото задължително предписание в предходен констативен протокол с указан срок за изпълнение не било изпълнено, а именно да се тарира нивомерната рейка или да се занули към кота преливен ръб. Констатирали, че не е разграфена, т.е. трябва да има геодезическо заснемане, което да има точка на нивомерната рейка, която да отговаря на кота преливен ръб на преливната тръба, в случая на язовира, която играела ролята на преливник и съответно под тази точка трябвало да бъде разграфена през 10 см. Доколкото си спомня, имало геодезическо заснемане, но не била разграфена самата рейка и това означавало, че рейката не е тарирана. След септември месец не са извършвали последващи проверки във връзка с това обстоятелство. Към датата на извършване на проверката не било изпълнено, а към датата на съставяне на акта не си спомня.

От разпита на св. И.С. се установи, че  е свидетел при установяване на нарушението и съставяне на акта. Присъствал е и при двете проверки на язовир „Качулка“. Спомня си времето на проверките. Много ясно си спомня действията си и констатациите си. Точната дата едва ли би могъл да си спомни, но това било късната есен на 2017 г. Направили констатацията, че не са изпълнени предписанията, дадени с констативен протокол от предходна проверка. По време на проверката през месец септември не са го искали и представителят на Общината не се е легитимирал с писмен документ, тъй като не се изисквало да се легитимира. Единственото условие да се легитимира било, когато е упълномощен да получава акт за административно нарушение. Методиката, която изпълнявали, била следната: В началото се свързвали по телефон, имейл и т.н. със собственика, т.е. с кмета на общината, както било в случая. Той определял представител, който да присъства на проверката. Те имали направени контакти в цяла западна и централна България на хората, които се занимавали с проблемите на язовирите и осъществявали контакт, както с тях, така и с операторите. Обикновено тези хора били организационната подготовка на общините, но имало и случаи, където били определени и други хора. Никъде в регламентиран документ не се искало той да се легитимира и да бъде упълномощен специално. Редът, по който уведомявали собствениците за изпълнение на предписания, бил следния: Съставяли 4 еднакви екземпляра. Връчвали ги на тези, които присъствали – представителя, който присъствал. Обикновено присъствал представител на собственика и представител на оператора. На двамата, които присъствали, им ги давали на ръка. Тези, които не присъствали, т.е. ГД на ДАМТН и Областния управител, на които трябва да ги пращат по закон, ги изпращали по пощата. Към момента на проверката предписанието за тариране на рейката не е било изпълнено. Няма представа каква е била причината и защо не е било изпълнено. Рейката или т.нар. конов отчет за нивото на водата в язовирното езеро, е част от КИВ системата и по нея можело да се определи свободния обем в язовирното езеро и тя трябвало да бъде разграфена и занулена за кота язовирен ръб. Тази рейка не била направена така. С една четка била цапната в диагонално състояние, което въобще не можело да се приеме, че е тарирана. След което допълнително от тази нулева линия, която трябва да бъде не по-дебела от 5 мм, която трябва да бъде хоризонтална, трябва да бъде разграфена нагоре и надолу. Това значело, че не било направено, че не била тарирана. Рейката съществувала. Тя е част от КИВ системата, но не била тарирана. Били дали предписание да бъде тарирана, като отишли-тя не била. При последващи проверки, на свидетеля не му е известно това предписание да е било изпълнено.

 

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от приетите по делото писмени доказателства, както и от събраните гласни доказателства.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

 Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е връчено на 28.02.2018 г., а жалбата е изпратена по пощата на 07.03.2018г.). Жалбата е подадена е от лице с правен интерес от обжалване на наказателното постановление и е подадена в законоустановения срок. Въз основа на служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното Наказателно постановление, съдът намира следното:

В хода на административно-наказателната процедура не се установи, че са  допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване на правата на административно наказаното лице. Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е приключило в съответствие на процесуалните изисквания на ЗАНН. Актът е съставен при спазване на изискванията на чл. 40-45 ЗАНН, при постановяване на наказателното постановление са спазени изискванията на чл. 57-58 ЗАНН. Установи се материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган. АУАН отговаря на изискванията на чл. 42, т. 3, 4 и 5 от ЗАНН. В  него е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, като направените фактически констатации съответстват на посочената като нарушена разпоредба. За установеното нарушение против жалбоподателя е издадено НП в рамките на законоустановения 6-месечен преклузивен срок. НП е издадено от компетентен орган, без НП да съдържа нови фактически обстоятелства, против които в административно-наказателното производство жалбоподателят да не е могъл да се защитава. Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Друга разпоредба, вменяваща задължителност за изпълнение на задължителните предписания, законът не съдържа. В този смисъл разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ вменява не само право на контролните органи, а правомощие на контролните органи да издават задължителни за изпълнение от адресатите им предписания в посочените в предписанията срокове и задължителност за изпълнение от адресатите, като неизпълнението им е скрепено със санкция по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ. Изрично санкционната норма препраща именно към разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. В наказателното постановление изрично е вписана санкционната норма на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, според която се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 - от 1000 до 20 000 лв. По въпроса за какво нарушение е наложена санкция, не се установява неяснота, това е видно както от НП, така и от съдържащите се в административната преписка писмени документи - за неизпълнено предписание към собственика на язовир „Качулка”, находящ се в поземлен имот № 80323.63.38 в землището на с. Ч Акт за публична общинска собственост № II-37/24.04.2012г., собственост на община Ч дадено в Констативен протокол КП № 02-02-106/14.09.2017г., а именно: „Да се тарира нивомерната рейка/да се нулира към кота преливен ръб/”, със срок на изпълнение 10.07.2017г.  Настоящият въззивен състав не споделя доводите на жалбоподателя относно неяснота на даденото предписание в КП № 02-02-106/14.09.2017г. и че същото не е връчено надлежно, което се оборва както от представената длъжноста характеристика на лицето, вписано като представител на собственика, така и от последващия КП № 02-02-55/29.06.2017г., в който е посочено, че част от предписанията, дадени с КП № 02-02-106/14.09.2017г., са изпълнени в посочения срок. Даденото предписание е напълно ясно, представено по начин позволяващ на адресата му да разбере какви действия следва да предприеме и в какъв срок.

От наказаното лице е извършено вмененото му с АУАН и НП нарушение, тъй като не е изпълнило в дадения срок задължителното предписание, дадено съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, поради което законосъобразно е ангажирана административно наказателната му отговорност на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ. В случая не се устантови възможността наказаното лице да не разбира за какво е наказано и във връзка с това да не може да организира защитата си. Административнонаказателната отговорност на Община Челопеч е ангажирана за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, предоставящ възможност на председателя на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Неизпълнението в указания срок на дадените задължителни предписания по чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ съставлява административно нарушение имайки пред вид нормата на чл. 200, ал. 1, т. 39 ЗВ, предвиждаща съответната санкция при неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ. С оглед гореизложеното следва да бъде прието, че санкционната разпоредба визира нарушение при неизпълнен фактически състав посочен в нормата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, в който се включва и задължението за писмено уведомяване на органа дал предписанието, което не е отчетено от първоинстанционния съд при постановяване на оспореното решение. Макар и нормата да визира правомощия на съответните длъжностни лица по издаването на предписания по ЗВ, доколкото същите са със задължителен характер, подлежат на изпълнение от лицата до които са адресирани. Даже и да се приеме наличието на някаква неточност при определяне на нарушената норма, то същата е свързана със самата формулировка на разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 ЗВ. Последната се явява материална и санкционна и с посочването и в НП се избягва нарушението на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН. От друга страна същата е и бланкетна и препраща към чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ.

Настоящият въззивен съдебен състав намира, че административнонаказващия орган, при определяне на наказанието е съобразил, че нарушението е извършено за първи път, като е наложил и минимално предвидения в нормата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, размер от 1000,00 лв.,  като не са налице условия за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Несъмнено в случая жалбоподателя е нарушил обществени отношения, които се отличават с изключително висока степен на обществена опасност. След като законодателят е квалифицирал определено бездействие на един субект - неизпълнение на предписания, то при осъществяване на този фактически състав винаги е налице административно нарушение и наказващият орган е длъжен да санкционира субекта, който не е изпълнил задължението си, като следва да се отбележи, че нито към датата на издаване на обжалваното НП, нито в хода на настоящото административнонаказателно производство не бяха ангажирани доказателства относно това предписанията да са изпълнени.

 

Мотивиран от изложеното, съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН наказателно постановление /НП/ № НЯСС-103/23.02.2018г., издадено от заместник председател на ДАМТН, с което, за извършено нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, е наложена имуществена санкция в размер на 1 000,00 лв.

 

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

       

              РАЙОНЕН  СЪДИЯ: