Решение по дело №5357/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 76
Дата: 20 януари 2020 г. (в сила от 15 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110205357
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

   Номер.................           Година  2020                        Град Варна

 

                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                 ХХІХсъстав

На шестнадесети януари        Година две хиляди и  двадесета                  

                                                                                

В публично заседание в следния състав:                           

 

                                                                  Съдия Мария Бончева

Секретар Калинка Д.

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №5357 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

          

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „Е.0.“ЕООД против НП № 03-010730  от 06.02.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда”- Варна, с което за нарушение на чл.11 ал.5 вр.чл.12 ал.1 и ал.2 от Наредба №РД -07-2 от 16.12.2009г., на осн. чл. 416 ал.5вр.чл.413 ал.2 от КТ на „Е.0.“ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.

            Жалбата е процесуално допустима - подадена е в срока на обжалване и от надлежна страна. С жалбата се иска отмяна на НП.    

В съдебно заседание, редовно призована, въззивната страна не се представлява. Процесуален представител,  поддържа жалбата с писмена молба.

Въззиваемата страна се представлява от процесуален представител, който пледира за потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.

            С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            На 21.01.2019 г. в гр.Варна била извършена проверка на строителен обект комплекс жилищни сгради в УПИ ХІІІ-449 кв.11 по плана на жк  „Победа“ където се установило лицето В. Костов. За него нямало документиран начален инструктаж и тъй като АНО приел, че то извършва трудови функции, бил съставен АУАН, а в последствие – издадено НП за нарушение на чл.11 ал.5 вр.чл.12. ал.1 и ал.2 от Наредба № РД -07-2 / 09 г.

          Описаната фактическа обстановка се установява и потвърждава чрез събраните и изготвени по установения ред доказателства и доказателствени средства, а именно – от показанията на св.И., които са логични и непротиворечиви, както и от  писмените доказателства, които са събрани по реда на НПК.

          Съдът, както с оглед изложените от жалбоподателя доводи, така и предвид  императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните изводи:

             АУАН и НП са издадени от компетентни лица и в предвидените от закона срокове. Съдът намира, че в АУАН и НП,  нарушението не е описано пълно и точно нито от фактическа, нито от правна страна. Не са посочени обстоятелствата при които е извършено нарушението, нито съставомерните му признаци. Освен това, то е описано противоречиво, като обстоятелствената му част противоречи на диспозитивната и не става ясно за какво точно е наказано дружеството. Според разпоредбата на чл. 3 от Наредбата, ”Работодателят не допуска до работа работник и служител, който не притежава необходимите знания и умения и/или не е инструктиран по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Според чл. 12 ал. 1 и 2 :” (1) Начален инструктаж се провежда на лицата, които постъпват на работа, както и на лицата по чл. 11, ал. 1, т. 1 - 5 … , (2) Инструктажът по ал.1 се провежда в деня на постъпване на работа” , а според чл. 11: ”(1) Работодателят осигурява провеждането на инструктажи по безопасност и здраве при работа на всеки работещ независимо от срока на договора и продължителността на работното време, вкл. и на: 1. работещите, предоставени им от предприятие, което осигурява временна заетост; 2.командировани работници и служители; 3.работещи от други предприятия, които ще работят на територията на предприятието; 4.лица, приети за обучение или за повишаване на квалификацията; 5. лица, с които се провежда производствена практика;

            Съдът намира, че такива нарушения категорично не са описани в наказателното постановление нито от фактическа, нито от правна страна и не става ясно в какво се изразява изпълнителното деяние – в допускане до работа без проведен инструктаж; в допускане до работа с проведен, но недокументиран инструктаж; или се изразява в непровеждане, или в недокументиране на инструктажа. В НП не се сочи, че е допуснато лице, което не е инструктирано, а  лице, за което  работодателят не е бил „документирал провеждане на начален инструктаж”. Недокументирането на инструктажа е  нарушение на чл.11 ал.5 от Наредбата и за неизпълнението му следва да носи отговорност лицето, на което е възложен инструктажа, а не работодателят. Работодателят следва да носи отговорност само в случаите когато не е осигурил условия за провеждане на инструктажа - чл.11 ал.1 от Наредбата, или когато е допуснал до работа лице, на което не е проведен инструктаж – чл. 3 от Наредбата. Съдът не споделя становището на въззиваемата страна, че правилно е ангажирана отговорността на работодателят, тъй като самият управител извършил в последствие и документирал инструктажа. Физическото лице управител не може и не следва да се приравнява на юридическото лице –работодател, поради което и няма как работодателят,  който е юридическо лице,  да отговаря по чл.11 ал.5 от Наредбата за задължения, вменени на физическо лице, дори и когато това физическо лице е самият управител.

  За да е налице нарушение по чл.3 от Наредбата, на първо място трябва да са били налице предпоставките за провеждане на  начален инструктаж. Такива факти не се сочат, като не е ясно нито от НП, нито от АНП кога Костов е постъпил на работа и дали изобщо е постъпил на работа. За да се носи отговорност по чл.3 от Наредбата, следва начален инструктаж изобщо да не е бил проведен, а не само да не е бил документиран, като недокументирането е друго нарушение, посочено по-горе, за което работодателят не е отговорен. В случая, обаче, в АУАН и в НП не е описано нито от фактическа, нито от правна страна, че начален инструктаж изобщо не е бил  проведен. Така не става ясно въз основа на какви факти, АНО е направил извод за извършено нарушение. Не става ясно срещу какви факти се защитава нарушителят и в какви рамки следва да организира защитата си.

            В НП нарушението е описано във връзка с чл.12. Според ал.2, началният инструктаж се провежда в деня на постъпване на работа. Също в НП е описана дата на нарушението 21.01.2019г.  От фактите в него обаче, не става ясно защо АНО е избрал тази дата. Ако нарушението се изразява в недокументиране на инструктаж, както АНО е квалифицирал деянието по чл.11 ал.5 от Наредбата, то ще е извършено на датата на провеждане на инструктажа, на която е следвало да бъде документиран. Ако нарушението се изразява в непровеждане на инструктажа, то ще е извършено в деня на постъпване на работа на лицето, но никъде в АУАН и НП не е описано кога то е постъпило на работа. Лицето е установено в обекта на 21.01.2019 г.  и ако нарушението се изразява в допускане до работа без инструктаж, действително това е датата на извършването му, но АНО не е посочил, че наказва дружеството за нарушение на чл.3 от Наредба №РД-07-02/16.12.2009г. Действително, неконкретизирането на квалификацията цифром само по себе си не е съществено процесуално нарушение, тъй като защитата се гради срещу фактите, не срещу квалификацията. В случая, обаче, не нарушението не става ясно нито от фактическото описание, нито от словесното правно описание, нито от цифровата квалификация, нито от трите взети заедно. За да е извършено нарушение по чл. 3 от Наредбата, следва инструктаж да не е провеждан изобщо, а не само да не е документиран, както е описано в НП.

            На следващо място, не става ясно от фактите, описани в АУАН и НП, дали „Е.0.“ ЕООД е работодател, т.е. дали са налице признаците на прикрито трудово правоотношение с Костов. Не се сочи наличие на работно време и почивки, на работно място, на трудово възнаграждение и не става ясно дали Костов е в трудово правоотношение и с кого. Не са описани фактите, от които е направен извод, че дружеството е работодател. Не става ясно и какво е правил пострадалия на обекта и дали е бил в кръга от лица, на които се дължи начален инструктаж.

            Нарушението не е описано не само фактически, но и правно, като не са описани и съставомерните признаци на нарушението. В АУАН и НП  като не е описан нито един от съставите на възможните нарушения по чл. 3, чл. 11 ал.1, чл.11 ал.5, или чл. 12, ал. 1 от Наредбата и съдът не може да прецени каква е била волята на АНО.

Предметът на доказване в хода на въззивното производство се определя от обстоятелствената част на АУАН и НП и не става ясно и в какви рамки следва да бъде проведено съдебното следствие. Правото на защита е ограничено, нарушението е съществено и налага отмяна на НП. Предвид презумпцията за невиновност, изцяло в тежест на АНО е да докаже че именно „Е.0.“ЕООД е бил работодателят, че се е дължал  начален инструктаж на Костов, че начален инструктаж не е бил провеждан, както и че деянието е извършено виновно. В АУАН и НП се дължи описването на фактите, от които да се направят тези изводи. Съдът е длъжен да събере служебно доказателства, но само за онези факти, които са в предмета на доказване,  очертан от обстоятелствената част на НП.  Такива факти не са описани нито в АУАН, нито в НП. А защитата на въззивника се осъществява срещу фактите и е недопустимо те да се установяват едва в съдебно заседание.

            Предвид горното, не става ясно за какво точно е наказано лицето и съдът е лишен от възможност да прецени кой материален закон е приложил АНО и дали го е приложил правилно. Описано е, че  „Е.0.“ ЕООД е допуснало лицето до работа без да е документиран инструктаж. Недокументирането на инструктаж е самостоятелно нарушение, което се счита извършено на датата на провеждане на инструктажа и за което е отговорен този, който е трябвало да го документира. Поради това, ако АНО е наказал въззивника за това нарушение, то материалният закон е приложен неправилно, тъй като няма доказателства, че то е извършено на 21.01.2019 г. и тъй като дружеството е наказано в качеството на работодател, а работодателят не е субект на задължението за документиране, съответно – не е субект на това нарушение. Неговото задължение е да организира провеждането на инструктажа.  Допускането до работа на лице без инструктаж е нарушение, извършено на датата на допускане до работа и отговорен за това е работодателя. В АУАН и НП, обаче не е описано, че на Костов не е провеждан инструктаж и този факт не е нито изследван, нито е доказан от АНО. Не са описани и фактите, от които е направен извод, че „Е.0.“ЕООД е работодател, поради което се налага извода, че ако е наказан за допускане до работа, то той е наказан за нарушение, което не е доказано да е извършено и отново материалният закон е приложен не правилно. Съдът няма задължение да събира доказателства относно факти, които не са описани в обстоятелствената част на наказателното постановление, тъй като то очертава пределите на въззивната проверка.

            Въпреки това, се налага извод за неправилно приложение на закона, предвид правната квалификация по чл.11 и 12 от Наредбата, която не съответства на описаното изпълнителното деяние – допускане до работа.

            Освен това АНО не ангажира доказателства, че лицето е било допуснато до работа на 21.01.2019г. Предвид презумпцията за невиновност, налагането на наказание, за нарушение, което не е безспорно доказано да е извършено е неправилно приложение на материалния закон и е самостоятелно основание за отмяна на НП.

            Допуснатите съществени процесуални нарушения и неправилното приложение на материалния закон обуславят отмяна на наказателното постановление, поради което, съдът намира, че не следва да се произнася по справедливостта на наказанието.

            Водим от горното  и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ НП № 03-010730  от 06.02.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда”- Варна, с което за нарушение на чл.11 ал.5 вр.чл.12 ал.1 и ал.2 от Наредба №РД -07-2 от 16.12.2009г., на осн. чл. 416 ал.5вр.чл.413 ал.2 от КТ на „Е.0.“ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.

       Решението подлежи на касационно обжалване пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

       След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

  

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: