Решение по дело №1195/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 975
Дата: 23 октомври 2023 г. (в сила от 23 октомври 2023 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20237040701195
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

975

Бургас, 23.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

Членове:

МАРИНА НИКОЛОВА
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

При секретар ДЕСИСЛАВА ФОТЕВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА кнахд № 20237040601195 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, чрез процесуален представител - юрисконсулт против Решение № 518/26.05.2023 год. постановена по АНД № 4828/2022 г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е отменено наказателно постановление № 11-01-457/15.11.2022 год. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл. 53, ал.1 от ЗАНН на касационния ответник - Чанка Иванова Коралска – Заместник- кмет на Община Бургас, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева (двеста лева), за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата).

С касационната жалба, решението се оспорва като неправилно, постановено при нарушение на материалния и процесуалния закон. Претендират се разноски.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура - Бургас, дава мнение за оставяне в сила на решението на първата инстанция.

Административен съд - Бургас, ХVІ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С обжалваното решение Районен съд - Бургас е отменил наказателно постановление № 11-01-457/15.11.2022 год. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл. 53, ал.1 от ЗАНН на касационния ответник - Чанка Иванова Коралска – Заместник- кмет на Община Бургас, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева (двеста лева), за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата).

За да постанови оспореното съдебно решение съд е приел, че Наказателното постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган. Намерил е, обаче, че при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение, което е опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно наказателно постановление, а именно: АУАН е съставен на 27.05.2022г., т.е. около две години след предвидения в закона /чл.34 ал.1 от ЗАНН/ срок и както в АУАН, така в НП не е посочена датата на извършване на нарушението, който пропуск според съда е съществен и също представлява формално основание за цялостна отмяна на атакуваното НП, без спора да бъде разглеждан по същество.

Така постановеното решение е валидно, допустимо, но неправилно.

Настоящият съдебен състав намира, че не са налице сочените от първоинстанционния съд процесуални нарушения като на първо място, следва да се посочи, че както в АУАН, така и в НП ясно и недвусмислено е посочена датата на извършване на нарушението, а именно - 21.09.2020 год., на която именно дата в Община Бургас, гр. Бургас, област Бургас, Чанка Иванова Коралска, в качеството си на заместник-кмет на Община Бургас, заместваща кмета на Община Бургас на основание чл. 39, ал, 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, съгласно заповед № 2428/18.09.2020 г., не е сключила договор с директора на Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов „Свети Никола“, гр. Бургас, община Бургас, за делегиране на правото му да организира безплатни превози на деца и ученици от Община Бургас по реда на Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата, обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г., в сила от 10,07.2015 г.), за 2020 година.

Не е налице и второто сочено от РС-Бургас процесуално нарушение, а именно неспазване на сроковете за съставяне на АУАН и НП, като доколкото се касае за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, то срокът за издаване на АУАН в конкретния случай е 6 месеца от установяване на нарушението, но не по- късно от пет години от извършването му.

В случая, по делото не са представени никакви доказателства, а липсват и твърдения в тази насока, че нарушението е било открито в момент, предшестващ проверката, извършена на 27.04.2022 година. Първият документ, в който е обективирано знанието на служител на АДФИ за извършеното нарушение, е констативен протокол от 27.04.2022 година – част от преписката. АУАН е съставен на 27.05.2022 година - в сроковете по чл. 34, ал. 1 и по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН, а НП – на 15.11.2022 година - в срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Не са изминали и повече от пет години от извършване на нарушението, което административно-наказващият орган е приел, че е извършено на 21.09.2020 год., както вече се посочи по-горе.

В съдебното решение изцяло липсват мотиви по същество относно оспореното в настоящото производство наказателно постановление, като са изложени само доводи за допуснати процесуални нарушения. Настоящият състав на касационния съд приема, че е налице визираното в чл.348, ал.1, т.2, във вр. с чл.348, ал.3, т.2, предложение първо от НПК касационно основание за отмяна на въззивното решение и връщане на делото за ново разглеждане на Районен съд - Бургас, от друг състав на съда, тъй като е налице липса на мотиви в атакуваното решение по съществото на спора и делото не може да бъде решено по същество от касационната инстанция. При разглеждане на спора по същество от касационната инстанция, доколкото на първо място се ревизира постановения съдебен акт и на второ място издаденото наказателно постановление, то касационната инстанция е в невъзможност да извърши проверка на съдебното решение, без изложени мотиви и съответно да прецени дали съдебното решение е правилно, с оглед приложение както на процесуалния, така и на материалния закон, тъй като би се явила първа инстанция по съществото на спора, което е недопустимо. Ако се разгледа спора по същество от настоящия касационен състав, то за първи път ще има изложени мотиви по отношение правилно приложение на разпоредбите на закона.

Предвид гореизложеното, Административен съд - Бургас приема, че при постановяване на съдебното решение въззивният съд е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, по смисъла на чл.348, ал.1, т.2 във вр. с чл.348, ал.3, т.2 от НПК – липса на мотиви по същество, което е основание за отмяна на атакуваното решение и за връщане на делото за ново разглеждане на Районен съд - Бургас от друг състав на съда, който следва да се произнесе и по направеното искане за присъждане на разноски, с оглед разпоредбата на чл. 226, ал. 3 от АПК.

Воден от гореизложеното и на основание чл.63в от ЗАНН, във вр. чл. 221, ал.2, изр.1, предл. последно и чл. 222, ал. 2, т.1 от АПК , съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 518/26.05.2023 год. постановена по АНД № 4828/2022 г. по описа на Районен съд – Бургас.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд -Бургас.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

Председател:

Членове: