РЕШЕНИЕ
№ 975
Бургас, 23.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ДАНИЕЛА
ДРАГНЕВА |
Членове: |
МАРИНА НИКОЛОВА |
При секретар ДЕСИСЛАВА ФОТЕВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА кнахд № 20237040601195 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е
по касационна
жалба от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, чрез
процесуален представител - юрисконсулт
против Решение № 518/26.05.2023 год. постановена по АНД № 4828/2022 г.
по описа на Районен съд – Бургас, с което е отменено наказателно постановление
№ 11-01-457/15.11.2022 год. на Директора на Агенция за държавна финансова
инспекция-гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл.35,
ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл. 53, ал.1 от ЗАНН на касационния ответник - Чанка Иванова Коралска – Заместник- кмет на
Община Бургас, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева
(двеста лева), за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени
в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите (Наредбата).
С касационната жалба, решението се оспорва
като неправилно, постановено при нарушение на материалния и процесуалния закон.
Претендират се разноски.
В съдебно
заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява.
Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител.
Представителят
на Окръжна прокуратура - Бургас, дава мнение за оставяне в сила на решението на
първата инстанция.
Административен
съд - Бургас, ХVІ-ти
състав след като прецени допустимостта на жалбата
и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и
извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за
установено следното:
Касационната
жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна
страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.
Разгледана по
същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият
съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
С обжалваното решение Районен
съд - Бургас е
отменил наказателно постановление № 11-01-457/15.11.2022 год. на Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, с което на основание чл.32,
ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция
във връзка с чл. 53, ал.1 от ЗАНН на касационния ответник - Чанка Иванова
Коралска – Заместник- кмет на Община Бургас, е наложено административно
наказание глоба в размер на 200 лева (двеста лева), за нарушение на чл.20, ал.7
от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други
райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
(Наредбата).
За да постанови
оспореното съдебно решение съд е приел, че Наказателното постановление е издадено от
оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган. Намерил е,
обаче, че при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение, което е
опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно
наказателно постановление, а именно: АУАН е съставен на 27.05.2022г., т.е.
около две години след предвидения в закона /чл.34 ал.1 от ЗАНН/ срок и както в АУАН,
така в НП не е посочена датата на извършване на нарушението, който пропуск
според съда е съществен и също представлява формално основание за цялостна
отмяна на атакуваното НП, без спора да бъде разглеждан по същество.
Така
постановеното решение е валидно, допустимо, но неправилно.
Настоящият съдебен състав
намира, че не са налице сочените от първоинстанционния съд процесуални
нарушения като на първо място, следва да се посочи, че както в АУАН, така и в
НП ясно и недвусмислено е посочена датата на извършване на нарушението, а
именно - 21.09.2020 год., на която именно дата в
Община Бургас, гр. Бургас, област Бургас, Чанка Иванова Коралска, в качеството
си на заместник-кмет на Община Бургас, заместваща кмета на Община Бургас на
основание чл. 39, ал, 2 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация, съгласно заповед № 2428/18.09.2020 г., не е сключила договор с
директора на Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов „Свети
Никола“, гр. Бургас, община Бургас, за делегиране на правото му да организира
безплатни превози на деца и ученици от Община Бургас по реда на Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии
във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата, обн. ДВ,
бр. 51 от 07.07.2015 г., в сила от 10,07.2015 г.), за 2020 година.
Не е налице и второто
сочено от РС-Бургас процесуално нарушение, а именно неспазване на сроковете за
съставяне на АУАН и НП, като доколкото се касае за нарушение на нормативен акт,
уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл.32, ал.1, т.1
от Закона за държавната финансова инспекция, то срокът
за издаване на АУАН в конкретния случай е 6 месеца от установяване на
нарушението, но не по- късно от пет години от извършването му.
В случая, по делото не са
представени никакви доказателства, а липсват и твърдения в тази насока, че
нарушението е било открито в момент, предшестващ проверката, извършена на
27.04.2022 година. Първият документ, в който е обективирано знанието на
служител на АДФИ за извършеното нарушение, е констативен протокол от 27.04.2022
година – част от преписката. АУАН е съставен на 27.05.2022 година - в сроковете
по чл. 34, ал. 1 и по чл.
34, ал. 2 от ЗАНН, а НП – на 15.11.2022 година - в срока по чл.
34, ал. 3 от ЗАНН. Не са изминали и повече от пет години от извършване на
нарушението, което административно-наказващият орган е приел, че е извършено на
21.09.2020 год., както вече се посочи по-горе.
В съдебното решение изцяло липсват мотиви
по същество относно оспореното в настоящото производство наказателно
постановление, като са изложени само доводи за допуснати процесуални нарушения.
Настоящият състав на касационния съд приема, че е налице визираното в чл.348,
ал.1, т.2, във вр. с чл.348, ал.3, т.2, предложение първо от НПК касационно
основание за отмяна на въззивното решение и връщане на делото за ново
разглеждане на Районен съд - Бургас, от друг състав на съда, тъй като е налице
липса на мотиви в атакуваното решение по съществото на спора и делото не може
да бъде решено по същество от касационната инстанция. При разглеждане на спора по същество от касационната инстанция,
доколкото на първо място се ревизира постановения съдебен акт и на второ място
издаденото наказателно постановление, то касационната инстанция е в
невъзможност да извърши проверка на съдебното решение, без изложени мотиви и
съответно да прецени дали съдебното решение е правилно, с оглед приложение
както на процесуалния, така и на материалния закон, тъй като би се явила първа
инстанция по съществото на спора, което е недопустимо. Ако се разгледа спора по
същество от настоящия касационен състав, то за първи път ще има изложени мотиви
по отношение правилно приложение на разпоредбите на закона.
Предвид гореизложеното,
Административен съд - Бургас приема, че при постановяване на съдебното решение
въззивният съд е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, по
смисъла на чл.348, ал.1, т.2 във вр. с чл.348, ал.3, т.2 от НПК – липса на
мотиви по същество, което е основание за отмяна на атакуваното решение и за
връщане на делото за ново разглеждане на Районен съд - Бургас от друг състав на
съда, който следва да се произнесе и по направеното
искане за присъждане на разноски, с оглед разпоредбата на чл. 226, ал. 3 от АПК.
Воден от гореизложеното и на
основание чл.63в от ЗАНН, във вр. чл. 221, ал.2, изр.1, предл. последно и чл.
222, ал. 2, т.1 от АПК , съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Решение №
518/26.05.2023 год. постановена по АНД № 4828/2022 г. по описа на Районен съд –
Бургас.
ВРЪЩА делото
за ново разглеждане от друг състав на Районен съд -Бургас.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
Председател: |
||
Членове: |