МОТИВИ по НАХД № 139/2020
година по описа на Районен съд гр. Мездра:
Районна прокуратура гр.
Мездра е внесла постановление по реда на чл.375 и следващите от НПК, с което е
направила предложение за освобождаване на И.И.Л. *** от наказателна отговорност
за извършено престъпление по чл.345 ал.2 вр. ал.1 НК и налагане на
административно наказание на същия, на основание чл.78а НК.
Районна прокуратура гр.
Мездра, редовно призована, не е изпратила представител.
В с.з. обвиняемата, редовно
призована, не се явява и не се представлява.
Производството е по реда на
чл.375 и следващите от НПК.
Съдът, след като прецени,
при спазване разпоредбата на чл.378 ал.2 НПК, събраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
Свидетелят Джак Оливър
Стутард – гражданин на Обединеното Кралство Великобритания и Северна Ирландия,
със статут на постоянно пребиваващ в Република България и постоянно живущ ***, притежавал
МПС-четириколесно АТВ марка „Sport 110 АТВ“, синьо на цвят, с
работен обем на двигателя 107 куб. см. и мощност 4,9 киловата, закупено във
Великобритания. В страната свидетелят не бил регистрирал МПС по реда на чл.140 ЗДвП и Наредба № I-45/24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране
от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС, и нямал
необходимите за него документи. В края на 2019 година Стутард предоставил
АТВ-то за ремонт на Атанас Петков. Същото било в дома на Петков, намиращ се в
село *** на ул.“Отец Паисий“ № 11. На 02.01.2020 година обвиняемата И.Л. и
свид. Каталин Василев, с когото живеела на съпружески начала, били на гости в
къщата на родителите на последния в село ***. В двора на имота се намирало
АТВ-то на свид. Стутард. Същият ден, след обяд Л. пожелала да се повози с него.
Тя не била правоспособен водач на МПС, респ. не притежавала СУМПС. Въпреки това
изкарала АТВ-то от двора и се отправила с него по улиците на селото. После се
движела по улица „***“ до гарата и обратно. Около 16.00 часа поради
несъобразена с пътните условия скорост, обвиняемата загубила контрол върху
управляваното от нея МПС и се блъснала в дясно по посока на движението в
металната пътна порта на дом №15 на улица „***“. Произшествието било забелязано
от живеещата наблизо свидетелка Камелия Панчева. Тя излязла навън и видяла
преобърнатото АТВ, и стоящата до него Л.. Последната била с контузия от лявата
страна на главата и кървяла. Свидетелката изнесла чаша вода на момичето.
Междувременно, обвиняемата уведомила по телефона за инцидента свид. Василев.
Той отишъл на мястото и с бутане прибрал АТВ – то в дома на родителите си.
Заради побитостите по външната порта, на следващият ден собственичката на
имота, намиращ се на улица „***“ №15, подала сигнал за случая в РУ ***. Няколко
дни по-късно, служители на управлението, осъществяващи контрол на пътното движение,
съставили протокол за ПТП, както и АУАН на Л.. Последната възстановила
причинените по портата щети. Освен това, разследващи от управлението извършили
оглед на местопроизшествието. Изготвени били фотоалбум и докладна записка.
Горната фактическа
обстановка се установява от показанията на свидетелите Стутард Джак Оливър, Марин
Николаев Недялков, Камелия Симеонова Панчева, Каталин Петков Василев, дадени на
досъдебното производство на л.23, л.24-л.25, л.26, л.27, както и от събраните
писмени доказателства: докладна записка /л.7/; АУАН серия Д бл.
№970448/10.01.2020 година /л.11/; протокол за ПТП /л.12/; справка за нарушител
на И.Л. /л.13/; протокол за оглед на местопроизшествие /л.19-л.20/; фотоалбум
/л.21-л.22/; декларация за семейно и материално положение и имотно състояние
/л.28/; справка за съдимост /л.33 от ДП и л.16 от съдебното дело/; характеристични
данни /л.38/; удостоверение по декларирани данни, издадено от Отдел „ОП“
Столична, район Надежда с информация за декларираното движимо и недвижимо
имущество от И.Л. /л.14 от съдебното дело/.
При така установената
фактическа обстановка е видно, че обвиняемата И.Л. е извършила престъпление по
транспорта. Действала е умишлено. От обективна и субективна страна е осъществил
състава на чл.345 ал.2 вр. ал.1 НК. На 02.01.2020 г. същата е управлявала МПС -
четириколесно АТВ марка „Sport 110 АТВ“, синьо на цвят, с
работен обем на двигателя 107 куб. см. и мощност 4,9 киловата, което не е било
регистрирано по надлежния ред. Според показанията на свидетелите Оливър и
Недялков, върху МПС е липсвала табела с регистрационен номер, тъй като
въпросното МПС не е било регистрирано. Съгласно
разпоредбата на чл.140
ал.1 ЗДвП, по
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства
и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Нормата
на т.11 от §6 на Допълнителните разпоредби (ДР) от ЗДвП дефинира като „моторно
превозно средство” това пътно превозно средство, което е снабдено с двигател за
придвижване, с изключение на релсовите, а по силата на т.10 от същият параграф, „пътно
превозно средство“ е съоръжение, предвижвано по пътя на колела и използвано за
превоз на хора и/или товари. Съгласно т.70 от
чл.3 от Регламент (ЕС) № 168/2013 „четириколесно превозно средство“ означава превозно средство с четири колела, отговарящо на класификационните критерии
за превозно средство от категории L6e и L7e. Чл.149 ал.1 т.1 ЗДвП класира
в категория L
моторните превозни средства, упоменати в чл.4 §1 от
Регламент (ЕС) № 168/2013, а именно: дву-, три- и четириколесните
моторни превозни средства, чиито категории са описани в чл.4 от Регламент (ЕС)
№ 168/2013 и в Приложение I
към регламента, включително велосипедите с двигател, дву- и триколесните
мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с кош, леките и
тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата, леките и
тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност. Чл.4 §2 б.ж от
Регламент (ЕС) № 168/2013 подразделя превозните средства от категория L7е (тежки
четириколесни превозни средства) на подкатегориите: L7e-А превозно средство
/тежко четириколесно за движение по пътища/ и L7е-В превозно средство /тежко
четири колесно за всякакви терени/. Към последната подкатегория се отнасят подкатегориите
L7e B1 ATV и L7e B2 SbS бъги. В съответствие с § 2 т.4 от ДР на Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане и спиране в и от движение на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, която въз основа на законовата
делегация на чл. 140, ал. 2, изр. І-во от ЗДвП регламентира условията и реда за
регистриране, отчет, пускане и спиране в и от движение на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях,
под „регистрация” се разбира
административно разрешение за превозното средство да участва в пътното
движение, включващо неговата идентификацията и издаването на регистрационен
номер. Разпоредбите
на чл. 2, чл. 3, ал. 1 и чл. 4, ал. 1
от цитираната Наредба изискват моторните превозни средства и ремаркетата,
предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, да се
представят от собствениците за регистриране от звената „Пътна полиция” при
Столична дирекция на вътрешните работи или областните дирекции на МВР по
постоянния адрес на притежателя – за физическите лица, или по адреса на
регистрация – за стопанските субекти, в 14-дневен срок от придобиване на
собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния
митнически орган. Чл.1
ал.4 от същата Наредбата изключва от приложното поле на коментирания
задължителен регистрационен режим тролейбусите, верижните, строителните,
селскостопанските и другите самоходни машини, моторните превозни средства,
предназначени за състезания по затворен маршрут, велосипедите с допълнително монтиран
двигател, инвалидните колички с двигател, трактори и бавнодвижещи се
превозни средства, предназначени за теглене на каравани и вагони, използвани за
развлекателна дейност.
Доколкото не попада сред тези, изброени в чл.1 ал.4 от Наредба
№ I-45 от 24.03.2000 г.,
процесното АТВ е подлежало на регистрация по реда на Наредба
№ I-45 от 24.03.2000 г.,
но справките от Автоматизираната информационна система на МВР показват, че
такава не е била предприета. Въпреки че е бил наясно с това,с оглед липсата на
табела с регистрационен номер, Л. е управлявала МПС, при положение, че същото
не е било регистрирано, респ. не е притежавало табела с регистрационен номер.
Тези свои действия обвиняемата е извършила умишлено.
За престъплението по чл.345 ал.2 вр. ал.1 НК
законодателят е предвидил наказание лишаване от свобода до една година или
глоба в размер от 500 до 1 000 лева. Л. не е била осъждан за престъпление от
общ характер, видно от приложената в хода на съдебното производство справка за
съдимост. По делото не са събрани данни, че обвиняемият е бил освобождаван от
наказателна отговорност по реда на Глава Осма, Раздел IV на НК. От деянието му са
причинени имуществени вреди, които са възстановени. Налице са предпоставките за
приложение на чл.78а НК.
При определяне размера на административното
наказание глоба, съдът, след като взе предвид чистото съдебно минало на
обвиняемата, добрите й характеристични данни, липсата на други нарушения на
правилата за движение, освен процесното, материалното й положение и имотно
състояние, както и характера на деянието и степента му на обществена опасност, й
наложи, на основание чл.78а ал.1 НК, глоба в размер на 1 000 /хиляда/ лева в
полза на Държавата.
С оглед изхода на делото пред настоящата инстанция,
съдът осъжда обвиняемата И.И.Л. да заплати в полза на Държавата по сметка на
ОДМВР гр. Враца разноски в размер на 25,48 лева.
По гореизложените мотиви
съдът постанови своето решение.
Районен съдия: