Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Враца, 30.12.2010г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в
публичното съдебно заседание на 30.11.2010г. /
тридесети ноември две хиляди и десета година/ в състав :
АДМ. СЪДИЯ: Татяна Михайлова
при секретаря М.А., като разгледа
докладваното от съдията Т.Михайлова адм. д.№589 по
описа за 2010г.и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.145 и сл. от АПК.
Образувано по жалба на Г.Н.З. и
Г.Н. *** против Заповед
№743/15.06.2010г. на Кмета на Общ. Враца.
Ответника чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата.
Заинтересованата страна: Ц.Г.М., оспорва жалбата.
Заинтересовани страни: В.П.А.,
М.П.М., К.П.М. не вземат становище по жалбата.
Съдът счита, че жалбата е подадена от надлежни страни, в законния срок и
срещу подлежащ на оспорване адм.акт, поради което
същата е процесуално допустима.
Съдът, след като обсъди
доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, както и прецени
доводите на страните, приема за установено от фактическа следното:
Административното производство е започнало по молба с вх.
№9400-0-6448/11.05.2010г., подадена от Ц.М. до Кмета на Общината с искане за
изменение плана на новообразуваните имоти за имот кад.
№10020510, местн.”Новоселското”, землището гр.Враца.
Оспорената Заповед е издадена с правно основание пар.4 к, ал. 8,
т.1,2,3 от ПЗР на ЗСПЗЗ, във вр.с чл.44, ал.2 от ЗМСМА. Като фактическо основание за издаването й е посочен Протокол
№6/12.05.2010г. на Комисията по пар.4к., ал.12 от ПЗР
на ЗСПЗЗ, назн. Със З-д №12/06.01.2010г. на кмета на
общината за констатиране на явна фактическа грешка, молба вх.
№9400-0-6448811.05.2010г.от Ц.М. и
Протокол от 16.03.2004г. на
Комисия за контактна зона получена между кадастралната карта и картата на
възстановената собственост по ЗСПЗЗ. В диспозитива на
Заповедта, Кмета на общината НАРЕЖДА да
се измени плана на новообразуваните имоти, както е по протокола на комисията за
контактна зона за всички засегнати имоти, както следва: имот кад. №10020510,
собственост на н-ци на П. М.М., представлявани от М.,
имоти кад. №10020508, кад.
№10020507 и кад. №10020506, собственост на н-ци на П.К.
Правния си интерес от оспорването, жалбоподателите установяват с Договор за замяна №162/26.05.2005г. на
Сл.В и нот.акт
№52/2003г., от които е видно, че Г.З. и
Г.Н.Б. са собственици по на 1/2 ид.ч. от
НИВА с площ от 111.317 дка, съставляващо имот №645007. Видно от прил. известие за доставяне, жалбоподателите са били
уведомени на 23.06.2010г. за издадената заповед, а жалбата е подадена на
06.07.2010г.
Към адм. пр. е приложена молба от 11.05.2010г.
от Ц.М., Протокол №6/12.05.2010г.на
Комисията назн.
със З-д № 12/06.01.2010г. на осн. пар.4к
ПЗР на ЗСПЗЗ в състав: н-к отд.” УТ”, гл. експерт по пар.4 ПЗР на ЗСПЗЗ, ст.юрисконсулт, н-к сектор “КС” и
гл.специалист, всички при Община Враца, с който е взела решение да се отработят всички имоти по пар.4, засегнати от създадената контактна зона с имот №645
007 от КВС, Заповед №12/16.01.2010г.на Кмета на Общ.Враца, с която е определил
състава на Комисията по пар.4 к, ал.12 от ПЗР, а
именно: Председател. : началник отд.”УТ”, секретар:
гл.експерт по пар.4,
Гл.експерт “ДС и УТ”, ст.юрисконсулт, началник сектор” КС”, гл.експ.”ГД””- сл. по “СГКК”, Директор Дирекция “УОС”,
гл.експерт “ЗГ”, всички служители към община Враца и Протокол от 16.03.2004г.,
във вр. получена контактна зона между КК и КВС за обект
”Създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри на землище
гр.Враца- комисията е взела решение за
етап “Кулата”, жк Кулата-гр.Враца т.12 “Коригират се
имоти 39002,39003,39004,39005,24004 и 39006 от КВС и имот 645 007 от КВС на
гр.Враца по имотите от КК. На стр.38 е представен списък на имотите за обезщетение в контактната
зона на гр.Враца, без отбелязване от кой е съставен, с печат на АГКК.
Представена е Заповед №105/28.01.2009г.,
с която Кмета на общ.Враца е признал
правото на н-ци на М. да придобият собственост по пар.4б ЗСПЗЗ върху имот с площ от 1 000 кв.м., местн.Лозята, без отбелязване, че същата е влязла в законна
сила, у-ние за н-ци на М., както и Решение
№ 431/02г. на ПК Враца, с което е възстановено правото на собственост на
н-ци на К. върху имоти № 039005-нива с площ от
2. 778 дка и имот 039014 в местн.”Сениче” по плана за земеразделяне и с Решение №248/94г. на
ПК-Враца е признато на същите правото на собственост на земи в съществуващи или
възстановими стари реални граници в м.”Сениче”, попадащи в зоната на пар.4.
По делото е назначена СТЕ.От надлежно приетата и неоспорена
от страните се установява, че на място границите на имот, нанесен в ПНИ с кад. № 10020510 са материализирани с ограда, съвпадаща с
границите на имота от помощния план на ползвателите с
площ от 1493 кв.м., които частично съвпадат с кадастралните граници на имота по
одобрения план на новообразуваните имоти за местн.”Новоселското”.
При изготвянето на кадастралната карта и кадастралните регистри, фирмата
изпълнител е установила несъответствие при заснемането на съществуващите имотни
граници на ПИ и попадащи в територия по пар.4 землище
Враца, поради което с Протокол на
комисия за установяване не съответствието от
16.03.2004г. на Сл. по кадастъра, комисията е взела решение за
отстраняване на несъответствията в имотните граници, получени от данните от
измерванията, съвпадащи с границата на помощния план на ползвателите
и приетите граници по контура, определящ територията на възстановената
собственост по реда на ЗСПЗЗ. При наличието на несъответствие в имотните
граници е определена контактна зона за процесните
имоти с изготвен списък за обезщетяване на засегнатите собственици. През 1996г.
е одобрен и влязъл в сила План за земеразделяне и КВС, Враца,ЧИ 2002г. През
1998г. е одобрен и влязъл в сила ПЗ и Картата на възстановената собственост.
Кадастралната карта и кадастралните регистри за гр.Враца са одобрени със З-д №
РД- 18-43 / 16.09.2005г./ДВ бр.81/11.05.2005г./, а със Заповед
№372/30.06.2009г. на Обл.у-л на Област Враца е
одобрен ПНИ за “Новоселското”, кв.Кулата-кадастрален район №1002/ДВ
бр.55/15.07.1999г., в сила 01.08.2009г./. В с.з. в.л. е заявило, че има
частично припокриване на имот, възстановен с план за земеразделяне по ЗСПЗЗ с
№645007 с имот №10020510 от плана на новообразуваните имоти. Границите на
новообразуваните имоти съответствуват с границите на
нанесените имоти по кадастралните планове. Към заповедта за изменение няма
графична част, която да определя точните размери, с които се засягат имотите,
обект на делото.Приема, че към Заповедта следва да има графична част, в която да са отбелязани точните размери на изменението
Поради липса на такава, в.л. е направило
собствени проучвания и справки. Тя също не е установила какъв размер е
съвпадението.
При така изложеното от фактическа
страна, съдът намира от правна страна следното:
Съгл. пар.4,ал.8 т.1,2,3 от ЗСПЗЗ, влязъл в сила
план на новообразуваните
имоти може да се изменя:
когато помощният план, въз основа
на който е изработен, съдържа съществени непълноти или грешки; /т.1/, когато планът съдържа явна фактическа грешка /т.2 /, когато планът е изработен
при съществени законо нарушения, освен ако има
влязло в сила решение на съда
или планът е приложен/ т.3/. Искането за изменение в тези хипотези се прави
от заинтересованото лице до кмета на
общината за разглеждане от комисия назначена със заповед на кмета
на общината /28в, ал.2 ППЗСПЗЗ/, в която се включват представители на областната администрация,
на техническата служба на общината
и на службата по геодезия, картография
и кадастър и измененията се извършват въз основа на
решенията на тази комисия / пар.4 к, ал.12 от ПЗР ЗСПЗЗ/. Компетентен
да издаде заповед за изменение на плана на
новообразуваните имоти до одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри е кметът на общината, а след одобряване
на кадастралната карта и кадастралните регистри началникът на службата по
геодезия, картография и кадастър.
От така изложеното е видно, че
Комисията, назначена със Заповед №128/06.01.2010г. на Кмета на общината не е в
състав, който е определен в закона, тъй като в нея липсват представители на областната администрация и на службата по геодезия,
картография и кадастър. Позовавайки се на
Решение, взето от комисия, която е заседавала в незаконен състав , АО е
допуснал съществено нарушение на закона, което само по себе си води до отмяна
на оспорения акт. Освен това в случая
безспорно е установено, че КК и КР / кадастралния план е влязъл в сила
2 005г. / и следователно в случая сме изправени пред втората хипотеза, при
която компетентен орган да одобри изменението на ПНИ не е кмета на общината, а
Началникът на службата по геодезия, картография и кадастър.
АС-Враца, счита, че оспорения адм.акт е
немотивиран. АО не е описал фактите и обстоятелствата, които са го мотивирали
да издаде акта, а мотиви не се съдържат и в решението на комисията по пар.4 к, ал.12.
Непълно и неточно е посочено правното основание за издаването й.
Посочени са три хипотези на ал.8, вместо конкретно приложимата в случая
материално правна предпоставка за изменението.
По отношение на компетентността на органа е посочен само чл.44 , ал.2 от ЗМСМА, който
визира какви актове издава кмета, а не
определя компетентността му да издава заповеди по пар.4
к ПЗР на ЗСПЗЗ за одобряване изменение на ПНИ.И основно диспозитива
на акта е неясен, неточен и не съответен на закона. С него адм.
орган нарежда да се измени плана на новообразуваните имоти, вместо да се
разпореди “ИЗМЕНЯ”. В разпоредителната
част на АА се определят правата и
задълженията на адресатите на акта, поради което те трябва да са ясно
определени и конкретни.Липсата на графична част, приложение към заповедта е
пречка да се осъществи контрол за законосъобразност на допуснатото изменение. В
какъв обем е допуснато изменението на ПНИ, което рефлектира и върху КВС няма данни по адм.
преписка, а такива данни не се съдържат и в съпътствуващите
документи, вкл. и в Протокола на комисията, която е констатирала
несъответствието между ПНИ и
кадастралния план.АА е издаден в нарушение на чл.59 от АПК.
С оглед на изложеното, настоящия състав, счита, че оспорения адм. акт е издаден от некомпетентен орган, в нарушение на
изискванията за форма на акта, в нарушение на материалния и процесуалния закон,
поради което жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА.Предвид обстоятелството, че исканията
за изменения се подават до кмета на общината, съдът счита, че адм. преписка следва да бъде върната на адм.
орган, който да се произнесе, по подаденото до него искане, съгл. указанията по
тълкуването и прилагането на закона,
дадени по-горе.
Водим от горното и на основание чл.173, ал.2
от АПК, АС-Враца
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед
№743/15.06.2010г. на Кмета на Общ.Враца.
Връща административната преписка на административния орган за ново
произнасяне, съгл. указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в
мотивите на решението.
Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд чрез
АС-Враца в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Адм. съдия :