РЕШЕНИЕ №
418
гр. Пловдив, 14.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ІІ състав, в открито заседание на четиринадесети юни
през две хиляди и седемнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЙОРДАН РУСЕВ
СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА
при секретар Таня Костадинова и прокурор Костадин Паскалев като разгледа
докладваното от съдия Дичев АД № 3509 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по протест, подаден от прокурор при ОП - Пловдив против Наредба за
условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане
и учредяване сервитутни права и право на прокарване
на водопроводи за минерална вода на територията на община Хисаря. В протеста
изрично се посочва, че не се оспорва чл.7 от наредбата, който всъщност представлява
тарифа за таксите за водовземане, приета на основание
§ 133, ал.10 от ПЗР на ЗИДЗВ (ДВ, бр. 61
от 2010 г., изм. и доп., бр. 55 от 2018 г.), т.е. по силата на изрична законова
делегация. Изтъква се, че нито Закона за водите, нито ЗМСМА и ЗОС съдържат
основание за издаване на протестираната наредба, а
чл.76, ал.3 и чл.8 от ЗНА изискват предмет на регулация да са неуредени от
нормативни актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение.
Посочва се, че законодателят е уредил въпросите, свързани с водовземане
на води с НАРЕДБА № 1 от 10.10.2007 г. за проучване,
ползване и опазване на подземните води, при което атакуваната наредба /с изкл.
на чл.7/ е приета при липса на законова делегация и се иска отмяната и.
В
проведеното открито СЗ прокурор от ОП – Пловдив поддържа протеста и претендира разноски.
Ответникът
чрез процесуален представител и в писмен отговор оспорва жалбата и претендира
разноски.
Административен съд – Пловдив, ІІ
–ти състав, след като се запозна с доказателствата по делото и становищата на
страните, намира протеста за допустим, а разгледан по същество за основателен.
Основателно се поддържа в протеста, че за
издаването на наредба от страна на общинските съвети следва да е налице изрична
оправомощаваща норма, съдържаща се в закон.
Съгласно § 7 от ДР на атакуваната наредба
„Тази Наредба се приема на основание чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление,
и местната администрация, чл.8 от Закона за общинската собственост и Решение №
27/04.02.2011г. на Министъра на околната среда и водите във връзка със Закона
за водите.“
Разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗМСМА е обща
и от нея не може да се извлече компетентност за издаване на конкретен
подзаконов нормативен акт. Разпоредбата на чл.8 от ЗОС няма нищо общо с
предметния обхват на атакуваната наредба, като единствено в ал.2 на чл.8 се
дава възможност на общинските съвети да приемат наредби, но във връзка с реда
за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за
предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи -
общинска собственост. От цитираното решение на Министъра на околната среда и
водите също не може да се извлече компетентност за издаване на конкретен
подзаконов нормативен акт. Най-накрая -
никъде в Закона за водите не се
предвижда възможност общински съвет да издава наредба, с която да уреди някакви
обществени отношения с местно значение, а единствено се предвижда
възможност общински съвет да приеме
тарифа за таксите за водовземане. Все в тази връзка следва да се посочи, че
съгласно § 133, ал.7 от ПЗР на ЗИДЗВ
(ДВ, бр. 61 от 2010 г., изм. и доп., бр. 55 от 2018 г.) „Кметът на
общината стопанисва предоставените минерални води по ал. 1 в съответствие с
изискванията, определени с наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 2.“, т.е. с изискванията
на НАРЕДБА № 1 от 10.10.2007 г. за проучване,
ползване и опазване на подземните води, издадена от министъра на околната среда
и водите, министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на
здравеопазването и министъра на икономиката и енергетиката.
Липсата на законово определена
компетентност за издаването на даден нормативен акт прави същия нищожен. Само
законът може да оправомощи даден орган в държавата да
издаде нормативен акт. Законодателят е този, който преценя необходимостта от
правна регламентация с подзаконов нормативен акт, т. е. степента на правна
абстракция на нормите, той определя коя материя трябва да бъде регламентирана
на подзаконово ниво и кой е органът, който да стори това. Нормативната
компетентност не е нещо, което се подразбира, предполага или прехвърля. За да
издаде, измени или допълни нормативен административен акт, съответният орган е
необходимо да има изрична законова делегация, в противен случай той излиза
извън рамките на своята компетентност, при което издадените без оправомощаване
актове са нищожни /в този смисъл са мотивите на Решение № 8020 от 29.05.2019 г.
на ВАС по адм. д. № 1757/2019 г., 5-членен с-в,
докладчик съдията Р.М., с което е оставено в сила Решение № 15652 от 14.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11440/2017 г., IV о., докладчик съдията Т.П./.
При това
положение следва да бъде постановено решение, с което атакуваната
наредба да бъде обявена за нищожна, тъй като същата е приета от Общински съвет
- Хисаря извън рамките на неговата компетентност, с изключение на чл.7 от местната
наредба, приет по селата на изрична законова делегация /чл.7 всъщност
представлява тарифа за таксите за водовземане, приета
на основание § 133, ал.10 от ПЗР на ЗИДЗВ
(ДВ, бр. 61 от 2010 г., изм. и доп., бр. 55 от 2018 г.), както и поради
изричното изявление в протеста, че тази разпоредба не се оспорва.
При
този изход на делото и съобразено своевременно направеното искане за присъждане на разноски, следва да
бъде осъден Общински съвет – Хисаря да
заплати на ОП - Пловдив разноски в размер на 20 лв.
Мотивиран
от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на
Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане
и учредяване сервитутни права и право на прокарване
на водопроводи за минерална вода на територията на община Хисаря, с изключение
на чл.7 от Наредбата.
ОСЪЖДА Общински
Съвет - Хисаря да заплати на Окръжна прокуратура - Пловдив разноски в размер на
20 лв.
Решението подлежи на обжалване и протест пред ВАС в
14-дневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.