Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 334
гр.
Стара Загора, 07.11.2019 г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд,
в публично съдебно заседание на десети
октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Ч
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА
ТОДОРОВА
при секретаря Минка
Петкова
и с участието на прокурора
Румен Арабаджиков
като разгледа докладваното от
съдия Б. ТАБАКОВА к.а.н. дело № 304
по описа за 2019 г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1,
изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
касационна жалба на С.М.Д. *** против Решение №180/22.05.2019 г., постановено по
АНД № 267/2019 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено
Наказателно постановление /НП/ № 742400-42 от 24.01.2019 г., издадено от Началник
РСПБЗН гр. Казанлък, с наложени на
касатора две администрaтивни наказания: глоба в размер на 200 лева за нарушение
на чл.140, т. 2 от ЗМВР и глоба в размер на 200 лева за нарушение на чл.140,
т.2 от ЗМВР. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на
решението като постановено в нарушение на закона - касационно основание по чл.
348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. На първо място
се твърди, че НП е издадено в нарушение на чл. 34 от ЗАНН, а това обстоятелство
не е взето предвид от съда. Касаторката поддържа, че не е субект на вмененото
административно нарушение и в хода на административнонаказателното производство
са допуснати съществени процесуални нарушения, които опорочават издаденото НП.
Счита, че при приетата правна квалификация на административното нарушение по
чл.140, ал.2 от ЗМВР няма правно основание за прилагане на санкцията по чл.260
от ЗМВР, която обхваща само нарушения по чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР и чл.255 от ЗМВР. По всички тези доводи е направено искане за отмяна на решениeто и
постановяване на друго, с което да бъде отменено издаденото НП.
Ответникът по касационната жалба - Районна
служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ гр. Казанлък, представлявана
от началника на службата С.Р.Т., в съдебно заседание оспорва касационната жалба
като неоснователна и моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.
Представителят на
Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната
жалба и предлага решението на РС Казанлък като правилно и законосъобразно да
бъде оставено в сила.
Касационният състав на съда, след
като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя
касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на
основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната
жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която
съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по
същество, се явява неоснователна.
Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Казанлък
е НП № 742400-42/24.01.2019 г., издадено от Началник РСПБЗН гр. Казанлък въз
основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 36/05.11.2018
г., с което на касатора С.М.Д. с адрес ***, на основание чл.260 от Закона за МВР
са наложени две административни наказания: „глоба“ в размер на 200 лв., за
нарушение на чл.140, т.2, от Закона за МВР и „глоба“ в размер на 200 лв., за
нарушение на чл.140, т.2, от Закона за МВР и „глоба“. Като административно нарушение
са преценени следните обстоятелства: на 06.01.2018г., в гр. Казанлък, бул.
„Александър Батенберг“ №44, при извършване на проверка по линия на държавен
противопожарен контрол, е установено, че в Търговски комплекс „Изток“, стопанисван
от „Казанлък“ АД - гр.Казанлък, С.Д., в качеството си на пълномощник, не е
изпълнила: т.1 от Разпореждане рег. №1668/30.11.2017г., а именно да се изработи
и съхранява в досието принципна схема на предвидените в обекта активни мерки за
защита, начина на привеждането им в действие и осигурените блокировки за
съвместната работа на системите в съответствие с чл.8, ал.1, т.6 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г.
за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, със
срок на изпълнение до 05.01.2018г., както и че на 06.01.2018г. в гр. Казанлък,
на същия адрес в търговски комплекс „Изток“, стопанисван от „Казанлък“ АД, в
качеството си на пълномощник, С.Д. не е изпълнила т.2 от Разпореждане рег.
№1668/30.11.2017г., а именно: да се изработи и съхранява в досието план за
евакуация на работещите и пребиваващите на обекта лица при пожар или авария в
съответствие с Приложение №2 към чл.11, ал.1 и съгласно чл.9, ал.1, т.4 от
Наредба №8121з-647/01.10.2014г., със срок на изпълнение до 05.01.2018г., с
което е нарушила чл. 140, т.2 от ЗМВР.
За да потвърди НП, Районен съд Казанлък е приел,
че е издадено от компетентен орган въз основа на съставен АУАН и в законоустановения
срок. Съдът кредитира с доверие свидетелските показания на актосъставителя и
свидетеля по акта, като обосновава, че потвърждават фактическата обстановка,
описана в АУАН и възпроизведена в НП. Не възприема възражението на
жалбоподателката, че АУАН е издаден извън законоустановения тримесечния срок,
както и че санкцията е следвало да се наложи на юридическото лице „Казанлък“ АД гр. Казанлък, а не на
неговия пълномощник. Посочено е, че в случая е налице влязло в сила
задължително разпореждане, което не е изпълнено от конкретното физическо лице – адресат /жалбоподателката Д./,
което се явява и основание за налагане на административни наказания по чл. 260 от ЗМВР. Обосновано е, че наказващият
орган при индивидуализацията на административните наказания е взел предвид
всички смекчаващи вината обстоятелства,
като е наложил административни наказания за всяко едно от неизпълнените
разпореждания в минималния предвиден от закона размер. По изложените мотиви съдът е обосновал извод
за законосъобразност на обжалваното НП и го е потвърдил.
Касационният състав на
Старозагорския административен съд намира, че така постановеното решение е правилно.
Административнонаказателната
отговорност на С.Д. е ангажирана на основание разпоредбата на чл.260 от ЗМВР,
която предвижда се наказание глоба от
200 до 2000 лв за неизпълние на писмените разпореждания по чл. 125, ал. 1, т. 4
и заповедите по чл. 255. В чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР е уредена компетентността
на органите по органите по пожарна безопасност и защита на населението да
издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за
пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и
граждани. В приетата от наказващия орган за нарушена норма на чл.140, ал.2 от ЗМВР е регламентирано задължението на физическите лица да изпълняват издадените
писмени разпореждания на органите за пожарна безопасност и защита на
населението. При тази нормативна уредба не се споделя оплакването на касатора,
че наложеното административно наказание е без основание. Именно неизпълнението
на предвиденото в чл.140, ал.2 от ЗМВР
задължение - да се изпълняват разпорежданията по чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР, е
противоправното деяние, което подлежи на санкциониране. Няма как С.Д. да наруши
чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР, тъй като тази норма не съдържа правило за поведение.
Следователно процесното НП № 742400-42/24.01.2019 г. на Началника на РСПБЗН гр.
Казанлък отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН и не е налице
допуснато съществено процесуално нарушение при издаването му.
Неоснователно се поддържа от
касатора становището, че не е субект на вменените нарушения. Съгласно Наредба №
8121з-647 от 1 октомври 2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност
при експлоатация на обектите, във връзка с неспазването на която е издадено
Разпореждане рег.№ 1688/ 30.11.2017г на инспектор в група ДПК и ПД, служител на
РЗПБЗН гр.Казанлък, за организацията по спазване на правилата и нормите за
пожарна безопасност отговорност носят собствениците или ръководителите на
обектите – чл.5. Изричен адресат на разпореждането е С.Д. в качеството й на управител на търговски комплекс. Тя не е оспорила
предписанията по надлежния ред, поради което те са влезли в сила и са станали
задължителни за изпълнение в указания срок – до 05.01.2018г. От 06.01.2018г
започва неизпълнението, което е констатирано на 05.11.2018г при съставяне на
АУАН № 36/ 05.11.2018г. Към този момент не е изтекъл срокът по чл.34, ал.1,
изр.2 от ЗАНН за съставяне на АУАН нито от откриване на нарушението, нито от
извършването му. Преценката за изтичане на този срок се прави с оглед датата на
съставяне на АУАН, която в настоящия случай безспорно е 05.11.2018г. Поради
това неправилното отразяване в НП, че на 06.01.2018г е установено нарушението,
не може да доведе до извод за пропускане на срока за образуване на
административнонаказателно производство, респективно за опорочена процедура по
налагане на наказанията.
С оглед изложеното Старозагорският
административен съд приема за законово обосновани съображенията на районния
съд, мотивирали направения извод за законосъобразност на издаденото НП №
742400-42/24.01.2019 г. от Началника на РСПБЗН гр. Казанлък. По съществото на
спора съдът обосновано е приел, че административнонаказващият орган правилно е
ангажирал отговорността на С.Д. за нарушения на чл.140, т.2 от ЗМВР. При
постановяване на решението правилно е приложен материалният закон, поради което
не е налице наведеното в касационната жалба основание за отмяната му и то
следва да бъде оставено в сила.
Водим
от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл.1 от АПК, Старозагорският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 80/22.05.2019г.,
постановено по АНД № 267/2019г. по описа на Казанлъшкия районен съд.
Решението не подлежи на
обжалване и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.