№ 53
гр. Харманли, 04.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ПЕТНАДЕСЕТИ ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на втори март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:МАРИЯ Д. ИВАНОВА-
ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря Емилия В. Рикова
като разгледа докладваното от МАРИЯ Д. ИВАНОВА-ГЕОРГИЕВА
Гражданско дело № 20215630100892 по описа за 2021 година
Производството е образувано по искова молба подадена от Х. Ш. ОСМ., ЕГН
**********, с адрес гр. Харманли, ***, чрез адвокат П.М., със съдебен адрес община
Минерални бани, село Минерални бани, ***, против община Харманли, код по БУЛСТАТ
*********, с адрес гр. Харманли, пл. „Възраждане“ № 1.
На 02.04.2021г. ищцата сигнализирала община Харманли, че по маршрута „Динков
Магазин /Силвана/“ по главната улица до Градска градина гр. Харманли и пред читалището
се движи безстопанствено животно, което има нужда от незабавни грижи. Животното било
куче от женски пол с име Берта с жълтеникава козина към кафява с чип № 100237000138614,
УМ № 924, било доста слабо, вероятно болно и имало рани по тялото си. Ищцата
всекидневно виждала животното и му носела храна. Видимо нямало стопанин, който да
полага грижи за него След като ищцата срещала животното в продължение на две седмици
на посочената дата подала сигнал до община Харманли с искане да се предприемат
незабавни действия по чл. 16 от Закона за защита на животните. Подаденият сигнал бил
регистриран с вх. № ОХ-05-998/02.04.2021г.
Поради липсата на реакция от страна на ответника и отказът на животното да се
храни на 09.04.2021г. ищцата отвела кучето във Ветеринарна клиника „СИТИВЕТ“ гр.
Харманли („Ветеринарен център Харманли“ ЕООД). Д-р Ж.А. установил моментното
състояние на кучето, като му били направени и следните изследвания – пълна кръвна
картина, CDV тест и Caniv 4 Leish test. След провеждане на изследванията кучето се оказало
положително за „лайшманиоза“, представляваща заразна инфекция по животните пренасяна
чрез насекоми. Заболяването се изразявало в появата на лезии по тялото и можело да доведе
до фатален край. За проведените ветеринарномедицински изследвания било издадено
удостоверение за проведени диагностични изследвания от 09.04.2021г. Ищцата заплатила
10,00 лева за прегледа, 15,00 лева за CDV тест, 45,00 лева за Caniv 4 Leish test и 10,00 лева за
пълна кръвна картина или общо в размер на 80,00 лева.
След извършените тестове ищцата прибрала кучето, за да полага грижи за лечението
му. Поради видимо влошаване на здравословното състояние на кучето, което отказвало да се
1
храни и спряло да се изхожда, на 13.04.2021г. ищцата потърсила отново
ветеринарномедицинска помощ. Било извършено посещение на място от д-р А. и били
направени втора пълна кръвна картина и биохимично изследване на кръв. За тези действия
ищцата била заплатила общо 50,00 лева – 10,00 лева за прегледа, 10,00 лева за пълна кръвна
картина и 30,00 лева за биохимично изследване на кръв.
На 15.04.2021г. ищцата била уведомена с писмо с изх. № ОХ-05-998(1) от
12.04.2021г. от ответника, че процесното куче е било кастрирано и на 08.04.2021г. върнато
на мястото на залавянето му. На същата дата ищцата била изпратила обратно имейл до
община Харманли и до общински съвет на гр. Харманли.
Ищцата твърди, че е предприела чужда работа в чужд интерес, тъй като на основание
чл. 16, ал. 1 от Закона за защита на животните, община Харманли като орган на местна власт
била длъжна да съдейства за осигуряване на спешна ветеринарномедицинска помощ.
Чуждата работа била извършена уместно и била добре управлявана. Ищцата била уведомила
община Харманли, с което била изпълнила задължението си да информира компетентния
орган. Действително вследствие на подадения сигнал община Харманли извършила
кастрация на процесното куче, но не били извършени външно и вътрешно обезпаразитяване
и ваксинация срещу бяс. Същевременно ден след като са положени грижи от община
Харманли и животното било върнато, след проведените тестове е установено, че същото
страда от лайшманиоза. Кучето страдало от това заболяване още към 02.04.2021г. (датата на
подаване на сигнала до ответника), тъй като причинените от лайшманиозата лезии са били
налице тогава. Въпреки това община Харманли не била изпълнила задълженията си по ЗЗЖ
за провеждане на лечение – била извършена само кастрация на животното, а спешната
помощ на животното била осигурена от ищцата. Неизпълнението на задълженията на
община Харманли се установявало и от самите действия по кастрация на животното, тъй
като на кастрация подлежали само здрави животни, а кучето Берта вече било тежко болно.
От тези обстоятелства ищцата счита, че ответникът не е изпълнил и задължението си да
установи здравния статус на животното.
Ето защо на 13.05.2021г. ищцата подала в деловодството на община Харманли
покана за доброволно плащане с вх. № ОХ-05-1348/13.05.2021г. с приложена към нея
фактура № ********** от 11.05.2021г. за извършените разноски. Поради липса на плащане
от страна на община Харманли се породил правния интерес на ищцата от предявяването на
настоящия иск.
С тези мотиви ищцата претендира ответникът да бъде осъден да й заплати сума в общ
размер на 130,00 лева, представляваща сбор от заплатени на 09.04.2021г. разходи в размер
на 80,00 лева и от заплатени на 13.04.2021г. разходи в размер на 50,00 лева за лечение на
безстопанствено куче с чип № 100237000138614, УМ № 924. Претендират се направените
разноски по делото.
В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа предявената
искова претенция и пледира за уважаването й в пълен размер. Излага подробни аргументи за
наличието на всички предпоставки за уважаване на иска. Претендира разноски. В
предоставения по чл. 149, ал. 3 от ГПК срок представя писмени бележки.
Ответникът не оспорва допустимостта на предявения иск, но счита същият за
неоснователен и недоказан, както по основания, така и по размер.
Ответникът посочва, че в разпоредбата на чл. 16 от ЗЗЖ са регламентирани правилата
за поведение в случай на намерено болно или пострадало животно, като никъде не било
предвидено задължение на органите на местна власт за осигуряване на спешна
ветеринарномединска помощ. Посочената правна норма само предвиждала възможностите
за реагиране в тези хипотези. Съобразно правилото на чл. 16 от ЗЗЖ следвало да се
информира органа на местна власт, а не да се предприемат самостоятелни действия.
На следващо място ответникът посочва, че институтът на гестията предвижда
хипотезата когато едно лице е предприело работа в чужд интерес и тя е била приета от
2
лицето, в чиято полза е била извършена. Тогава това лице следвало да бъде възмездено по
правилата на неоснователното обогатяване. В настоящия случай обаче липсвали каквито и
да е било доказателства за приемането на извършената работа. Ищцата била предприела
работата на свой риск и за своя сметка е заплатила процесната сума.
Община Харманли не била бездействала и не е била в състояние да не може да
осъществи необходимите действия за запазване на живота и здравето на процесното
животно. Отделно от това ответникът твърди, че многократно е правил опити да се свърже с
ищцата на посочения в поканата за доброволно изпълнение телефон, но същата не
отговаряла.
Ответникът твърди, че за него не е възникнало задължение да се грижи за посоченото
животно, доколкото същото не било безстопанствено, а собственост на ищцата. Това
обстоятелство се било установявало от представените писмени доказателства, в който
ищцата била вписана като собственик на животното.
В условията на евентуалност ответникът посочва, че съгласно приетата през 2019г.
програма за овладяване на безстопанствени кучета на община Харманли, залавянето им се
осъществявало по реда на чл. 42 от ЗЗЖ. Тази законова разпоредба била предвиждала, че
залавянето им се извършва по начин и при условия, които гарантират здравето им и с
минимално страдание от лица със специфична квалификация, инструктирани от
ветеринарен лекар, а екипите за залавяне се ръководели и контролирали от ветеринарен
лекар. Изцяло в противоречие с посочената програма и нормата на чл. 42 от ЗЗЖ ищцата е
транспортирала кучето с личното си МПС до определено по нейна преценка лечебно
заведение и го е прибрала във вилата си, въпреки твърдението, че животното е заразно и е
заплаха за хората. С тези свои действия ищцата била поставила в опасност себе си, близките
си и неопределен брой други хора.
Същевременно след като е прибрала кучето в дома си същото вече не е било
безстопанствено.
Ответникът твърди, че не са налице предпоставките на водене на чужда работа без
пълномощие, тъй като ищцата е изпълнила един свой морален дълг. Работата не е била нито
чужда, нито доброволна, а изпълнение на лично задължение на собственика на животното да
полага грижи за него, каквато ищцата се явявала.
С оглед изложените съображения ответникът намира иска за неоснователен и моли
същият като такъв да бъде отхвърлен. Претендират се направените разноски по делото.
В съдебно заседание, ответникът поддържа становището си за неоснователност на
предявения иск. Претендира юрисконсулско възнаграждение в минимален размер. Не
оспорва размера на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на
ищцовата страна. В предоставения срок по чл. 149, ал. 3 от ГПК представя подробни
писмени бележки.
Съдът, като взе предвид становищата и доводите на страните и след като прецени
събраните по делото доказателства по реда на чл. 235, ал. 2, вр. чл. 12 от ГПК, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Производството е образувано по искова молба с правно основание чл. 61, ал. 1 от
ЗЗД, така нареченият иск на управителя на чуждата работа срещу заинтересованото лице
(обратен гестионен иск). За да възникне право на управителя и съответното му задължение
за заинтересованото лице за обезщетение за вреди, за личните задължения, които
управителят е поел и направените от него необходими и полезни разноски във връзка с
изпълнението на чуждата работа, трябва да е налице истинско оправдано водене на чужда
работа без пълномощие по смисъла на чл. 60, ал. 1 от ЗЗД. Следователно за основателността
на предявения иск на първо място следва да се установят при условията на пълно и главно
доказване настъпването на юридическите факти от фактическия състав на воденето на
чужда работа без пълномощие по чл. 60, ал. 1 от ЗЗД, тоест от гесторовото задължение.
Съгласно чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от Закон за защита на животните /ЗЗЖ/, който намери
3
болно или наранено животно е длъжен да информира приюта за животни, съответните
органи на местната власт, областната дирекция по безопасност на храните, районното
управление на Министерство на вътрешните работи или териториалните поделения на
Изпълнителната агенция по горите, като посочените органи са длъжни да съдействат за
осигуряване на спешна ветеринарномедицинска помощ и настаняване на животното в
приют или друг обект по чл. 16, ал. 6, т. 1 – 3 от Закона за защита на животните.
По делото не е спорно, че община Харманли е от органите, които дължат съдействие
за осигуряване на спешна ветеринарномедицинска помощ по смисъла на чл. 16, ал. 2 от
Закон за защита на животните. Също така липсват противоречия и по отношение на
обстоятелство дали ищцата е била натоварена от ответника да изпълни задълженията на
ответника по ЗЗЖ. Тя не е била упълномощавана по какъвто и да е било начин да извършва
фактически и правни действия от името и за сметка на ответника.
Тук е моментът съдът да отбележи, че намира за възражението на ответника за
частично основателно, че кучето Берта, за което ищцата е положила грижи е нейна
собственост и следователно община Харманли нямала задължение към тях.
Легална дефиниция на понятието „безстопанствено животно“ е дадена в § 1, т. 1 от
ДР на Наредба № 4 от 01.02.2021г. за прилагане на Националната програма за овладяване
популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България и за
процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и отчетност. Съгласно нея
безстопанствено куче е всяко изоставено, изгубено, родено на улицата или домашно куче,
оставено на обществено място без надзор. Самият епитет безстопанствен означава „Който
няма стопанин, който не е собственост, притежание на някого“