Решение по дело №254/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 септември 2020 г. (в сила от 10 септември 2020 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20207220700254
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 186

 

Гр. Сливен, 10.09.2020 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

при участието на прокурора ………..

и при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 254 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от Й.Т.П., ЕГН ********** срещу Акт за прихващане или възстановяване № 014/27.04.2020 г., издаден от главен специалист в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен в частта, с която е отказано възстановяване на задължения в размер на 556,31 лв. за периода 2013 и 2014 г., който акт е  потвърден с Решение № РД – 15 – 1710/16.06.2020 г. на Кмета на Община Сливен. Образуваното производство се движи по реда на глава деветнадесета от ДОПК.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че заявлението за възстановяване на суми е следствие на отменения от Административен съд Сливен като незаконосъобразен АУ001798/01.10.2018 г. с решение, оставено в сила от Върховен административен съд. С цитираното съдебно решение било постановено, че за процесния данъчен период Й.П. не е задължено лице по отношение на процесния имот. Установен бил правопораждащият факт за настъпване на данъчни задължения и началният момент септември 2018 г. С процесния акт бил формиран неправилен извод с отказа да се възстановят суми за периода 2013 г. и 2014 г., тъй като били изтекли пет години от датата на заявлението за този данъчен период. Сумите били платени на 04.10.2018 г. поради необходимост от издаване на данъчна оценка, а данъчната декларация била подадена на 03.09.2018 г. в законоустановения срок, считано от правопораждащия факт, от който започва данъчната задълженост. Позовава се на чл. 109 ал. 1 от ДОПК, като заявява, че декларацията е подадена на 03.09.2018 г., а за предходни години данъчно задължено лице е ползвателят. Заявлението за възстановяване на суми било подадено на 27.03.2020 г., много преди да изтече погасителната давност. Моли съда за отмяна на оспорения АПВ в обжалваната му част.

В с.з. оспорващата, редовно и своевременно призована, се представлява от упълномощен представител, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи, с претенция за сторените по делото разноски. В писмени бележки заявява, че за имот с различни субекти на правото на собственост и правото на ползване данъчно задължен е ползвателят. Разсъжденията, че в двумесечния срок от 18.07.2005 г. е трябвало да се ангажира данъчната отговорност били ирелевантни, тъй като до август 2018 г. в процесния имот съществувала сграда в режим на суперфициарна собственост и целият имот бил необходим за обслужването на тази сграда, като едва след премахването ѝ, като правопораждащ факт било налице ангажиране на данъчна отговорност.

В с.з. административният орган, редовно и своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен с. с ю. о., която оспорва жалбата и моли съд да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.  

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Настоящият оспорващ Й.П. е с. на имот, представляващ земя с идентификатор 67338.536.32 по КК на г. С., целият с площ от 2 670 кв.м., деклариран с декларация по чл. 14 от ЗМДТ вх. № **********/03.09.2018 г. С АУ001798/01.10.2018 г. на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен за имота било определено задължение в размер на 1 591,44 лв. Актът бил отменен като незаконосъобразен с Решение № 108/10.06.2019 г. по адм.д. № 39/2019 г. по описа на Административен съд Сливен, оставено в сила с Решение № 1919/06.02.2020 г., постановено по адм.д. № 9039/2019 г. на Върховен административен съд. Съгласно съдебните актове, за процесния данъчен период 2013 г. – 2017 г. право на ползване върху недвижимия имот е имал собственика на сградите „Булгаркооп“ ЕООД и именно неговата отговорност е следвало да бъде ангажирана за незаплатените ДНИ и ТБО. На 31.08.2018 г. П. *** искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имота, с цел неговата продажба, като на 04.10.2018 г. заплатила на Община Сливен ДНИ и ТБО за процесния имот за периода 2013 г. – 31.10.2018 г., което плащане е обективирано в приходна квитанция № **********/04.10.2018 г. На същата дата било издадено исканото удостоверение. С вх. № **********/27.03.2020 г. при кмета на Община Сливен постъпило искане за прихващане или възстановяване от Й.П.. В същото молителят формулирал искане на основание чл. 129 ал. 1 от ДОПК да му бъде извършено прихващане/възстановяване на недължимо платени суми за местни данъци и такси в размер на 2 185,26 лв., в т.ч. главница за ДНИ и ТБО в размер на 1 899,75 лв. и лихва за забава за периода 04.10.2018 г. – 27.03.2020 г. в размер на 285,51 лв. С Резолюция № 14/30.03.2020 г. на началник отдел в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен била назначена проверка по прихващане или възстановяване, с определени длъжностно лице, период и обект на проверката.

На 27.04.2020 г. от главен специалист в Дирекция „МДТ“ при Община Сливен бил издаден Акт за прихващане или възстановяване № 14, с който била определена сума за възстановяване в размер на 1 439,37 лв. С акта било отказано да се възстановят внесени от П. суми за ДНИ и ТБО за периода 2013 г. – 2014 г. Актът бил връчен на неговия адресат на 29.04.2020 г. С вх. № 9400-7042/12.05.2020 г. П. подала жалба срещу същия до Кмета на Община Сливен, в която заявила, че никога не е съществувало задължение за плащане, независимо от периода, за който е отнесен, формулирана била молба за отмяна на атакувания АПВ в частта за размера за възстановяване на сумите.

С Решение № РД-15-1710/16.06.2020 г. Кметът на Община Сливен потвърдил АПВ № 014/27.04.2020 г., с който следва да бъде възстановена сума в размер на 1 439,37 лв., от които главница в размер на 1 067,68 лв. и лихва за периода 01.01.2015 г. – 31.08.2018 г. в размер на 174,64 лв. и лихва за периода 04.10.2018 г. – 27.04.2020 г. в размер на 197,05 лв.

Горното решение било връчено на неговия адресат на 24.06.2020 г. Жалбата срещу потвърдения със същото АПВ е подадена до настоящия съд на 10.07.2020 г., чрез административния орган.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приобщени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна и като такава следва да бъде уважена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК. Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, въз основа на законосъобразни, предшестващи издаването му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден и процесуално законосъобразен. Обжалваният акт е издаден след извършена проверка по писмени данни от служител при общинската администрация – главен специалист в отдел „Местни данъци и такси” при Община Сливен, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му от закона (чл. 4 ал. 1 от ЗМДТ) и Заповед № РД 15-1625/23.05.2019 г. на Кмета на Община Сливен материална компетентност. Предмет на съдебна проверка в настоящото производство е законосъобразността на Акт за прихващане или възстановяване , постановен на основание чл. 129 от ДОПК, с който е определена сума за възстановяване в размер на 1 439,37 лв. Със същия акт, в неговата обжалвана част се отказва възстановяване на внесени от Й.П. суми за периода 2013 г. – 2014 г. От анализа н доказателствата се установява, че при неговото издаване са спазени и всички съществени адмнистративнопроизводствени правила. Производството е започнало по сезиране от заинтересованото лице в срока по чл. 129 ал. 1 от ДОПК, като е възложена по реда на чл. 129 ал. 2 т. 2 проверка от компетентно длъжностно лице. Производството е приключило в указания от закона срок и с писмен акт, който отговаря на законовите изисквания за компетентност на издателя и предписаната форма и съдържание. Следователно, оспореният в настоящото съдебно производство АПВ е валиден и процесуално законосъобразен. Анализа на събраните по делото доказателства и относимите материалноправни норми обаче налага извода, че същият е постановен в противоречие с материалния закон. Съображенията на съда в тази насока са следните:

Видно от мотивите в процесния АПВ, в неговата отхвърлителна част е постановен отказ за разглеждания период 2013 г – 2014 г. с посочено правно основание чл. 129 ал. 1 от ДОПК, във вр. с чл. 129 ал. 2 и чл. 109 ал. 1 от с.к. Както се посочи по – горе, разпоредбите на приложените чл. 129 ал. 1 и ал. 2 от ДОПК са процесуални и указват административнопроизводствените правила, приложими при постъпило искане за прихващане или възстановяване. Съгласно другата цитирана норма на чл. 109 ал. 1 от ДОПК, не се образува производство за установяване на задължения за данъци по този кодекс, когато са изтекли пет години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация, или от изтичането на годината, в която са постъпили данни, получени от трети лица и организации, в случаите, когато по този закон не е предвидено подаването на декларация. В случая не са налице нито една от хипотезите на тази норма. В процесния случай декларацията по чл. 14 от ЗМДТ е подадена на 03.09.2018 г. и към датата на подаване на искането за възстановяване (27.03.2020 г.) и постановяване на оспорения АПВ на 27.04.2020 г. са изтекли по – малко от две години, а не изискуемите от разпоредбата на чл. 109 ал. 1 пет години. На следващо място, не може да се приеме и, че са изтекли пет години от годината, в която е следвало да бъде подадена декларацията. Подобно задължение за настоящия жалбоподател П. не е било налице до м. септември 2018 г. В случая задължението за плащане на ДНИ и ТБО от страна на настоящия оспорващ е възникнало с подаване на декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, като видно от приобщените по преписката съдебни решения, актът за определяне на задължения по декларация за периода 2013 – 2017 г. е отменен като незаконосъобразен с влезли в законна сила съдебни актове. Видно е от мотивите на последните, че данъчно задължен за този период за ДНИ и ТБО е ползвателят на имота, а не П.. Поради това не е налице и втората хипотеза на чл. 109 ал. 1 – 5 годишният период от изтичането на годината, в която е следвало да бъде подадена декларацията. Съобразно влезлите в сила съдебни решения, цитирани по – горе, задължение за подаване на декларация, т.е. данъчно задължено лице е бил ползвателят на имота, а не настоящият жалбоподател П.. Това мотивира съда да приеме, че началният момент, от който следва да се ангажира отговорността за данъчни задължения е септември 2018 г. Ето защо, основателно в жалбата се заявява, че началният момент, от който следва да се ангажира отговорността за данъчните задължения е септември 2018 г. и отказът, постановен на основание разпоредбата на чл. 109 ал. 1 ДОПК се явява неправилен.

Предвид горното формулираните от оспорващата страна доводи за отмяна на административния акт се явяват основателни, а процесният АПВ, като постановен в противоречие с материалния закон като незаконосъобразен следва да бъде отменен.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният акт - Акт за прихващане или възстановяване № 014/27.04.2020 г., издаден от главен специалист в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен в частта, с която на Й.Т.П. е отказано възстановяване на задължения в размер на 556,31 лв. за периода 2013 и 2014 г. е незаконосъобразен, като постановен в противоречие с материалния закон. Същият следва да бъде отменен в оспорената му част, а преписката – върната на органа за постановяване на акт, при съобразяване с мотивите на настоящото съдебно решение.

Предвид изхода на спора с уважаване на жалбата, основателна се явява претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски. Реално извършените такива възлизат на 10,00 (десет) лева заплатена държавна такса и следва да се възложат в тежест на ответната страна – административен орган.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Акт за прихващане или възстановяване № 014/27.04.2020 г., издаден от главен специалист в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен В ЧАСТТА, с която на Й.Т.П. е отказано възстановяване на задължения в размер на 556,31 лв. за периода 2013 и 2014 г.

 

ВРЪЩА преписката на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен за постановяване на акт, при  съобразяване с мотивите в настоящото съдебно решение.

 

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Й.Т.П. с ЕГН ********** разноски по делото в размер на 10,00 (десет) лева.

 

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия: