Определение по дело №32318/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 28021
Дата: 9 юли 2024 г. (в сила от 9 юли 2024 г.)
Съдия: Зорница Ангелова Езекиева
Дело: 20231110132318
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 28021
гр. София, 09.07.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 125 СЪСТАВ, в закрито заседание на
девети юли през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ЗОРНИЦА АНГ. ЕЗЕКИЕВА
като разгледа докладваното от ЗОРНИЦА АНГ. ЕЗЕКИЕВА Гражданско дело
№ 20231110132318 по описа за 2023 година
Съдът, след като констатира, че исковата молба отговаря на изискванията на
закона, предявените искове са процесуално допустими, изпълнена е процедурата по чл.
131 ГПК, и с оглед направените от страните доказателствени искания и на основание
чл. 140, ал. 1 ГПК, чл. 140, ал. 3, изр. 1 ГПК, вр. чл. 146 ГПК,
ОПРЕДЕЛИ:
Съставя проект за доклад по делото.
I.Обстоятелствата, от които произтичат претендираните права и
възражения:

Ищецът Ю.Л., с адрес ********, ***********, чрез управител Ю.Л. , е
предявил иск против както се твърди, собственик на ап.104 в етажната собственост.
След доказателствени искания, и предприети действия, с определение №
22878/29.6.2023г. СРС е конституирал ответниците – В. М. К. и И. М. К..
Твърди, че на проведено ОС на ЕС от 14.3.2017 г е взето решение – т.3, за
разпределяне на таксите в ЕС, като с договор за управление от 21.3.2017г. е възложено
управлението на ЕС при цена 5 лева на месец, дължим от всеки отделен обект.
Сочи се, че е ап.104 има неплатени задължения от общо 920,98 лева за период
1.8.2020г.- 12.6.2023г., както следва: вноска дезинфекция, дезинсекция, дератизация от
общо 3,75 лева – три месечни вноски за период 1.8.2020-. 31.10.2020г., като се сочи, че
с решение по т.3, е определено първоначално дължима вноска от 1,25 лева на месец,
като промяната на бюджета на ЕС е извършена с т.7 от протокол от 21.3.2019г. и
протокол от 29.10.2020, т.1. Вноската ДДД за период от 1.11.2020г.-012.6.2023г от по
1,70 лева на месец, възлиза на 54,40 лева.Вноска за Фонд Ремонт на ЕС за период
1
1.8.2020г.-31.10.2020г. от по 0,26 лева, възлиза на общо 0,78 лева, за период 1.11.2020г.-
31.5.2023г. от по 0,22 лева – общо 6,82 лева, за период от 1.6.2023г. до 12.6.2023г. от
2,16 лева. Вноска Ел.енергия за асансьор – общ размер 94,50 лева – от по 2,70 лева на
месец, за период 1.8.2020г.-12.6.2023г. ; за поддръжка на асансьора – общо 164,50 лева
, от по 4,70 лева на месец, за период 1.8.2020г.-12.6.2023г.; вноска за ел.енергия на
общи части на ЕС от общо 28 лева, по 0,80 лева на месец, за период от 1.8.2020г.-
12.6.2023г. , такса за почистване на ЕС в общ размер 108,50 лева, по 3,10 лева на
месец, за период 1.8.2020г.-12.6.2023г., такса за управление на ЕС 0 54 лева, от по 6
лева за период 1.8.2020г.-30.4.2021г., сумата 180 лева, от по 7,20 лева за период от
1.5.2021г. до 31.5.2023г., 8 лева, за период от 1.6.2023г до 12.6.2023г., вноска ремонт на
асансьорна спирка на ЕС от 8,23 лева за период от 1.5.2021г. до 31.5.2021г., вноска
ремонт на асансьор на ЕС в общ размер 196,56 лева – от по 32,76 лева за период
1.5.2021г.- 31.10.2021г., вноска ремонт предпазен щит на аснсьора на ЕС от 10,78 лева –
за 11.2022г.
Общо се сочи, че на ОС на ЕС е приет бюджет на ЕС, съставен в табличен вид,
като в него е определена вноска Фонд Ремонт на ЕС от 0,26 лева на месец, променен с
ОС на ЕС от 29.10.2020г. на 0,22 лева на месец, и с т.1 от ОС на ЕС от 16.5.2023г. – на
2,16 лева на месец. С решение на ОС на ЕС от 21.3.2019г. е гласувана промяна на
бюджета на ЕС , т .7 – за ел.енергия за асансьор – вноска 2,70 лева на месец, за
поддръжка асансьор – 4,70 лева на месец, за ел.енергия на общи части – 0,80 лева на
месец, за такса почистване на ЕС – 3,10 лева на месец, за такса за управление на ЕС -
6 лева на месец, променена с ОС на ЕС от 29.4.2021г./т.2/ - на 7,20 лева. Сочи се, че на
последното ОС на ЕС е грасувано да се пусне спирка на асансьора на ет.1, и да се
събира вноска ремонт на асансьор.
Препис от исковата молба е връчена на двамата ответници на 20.10.2023г., като
на 16.11.2023г. е постъпила молба, в която се сочи, че В. К. е с лице с увреждания.
Сочи се, че блок 502 е въведен в експлоатация, като състоящ се от 21 апартамента и 3
магазина, и 74,80 кв.м. общи части. Твърди се, че ответниците са заплатили вместо
ЕС ремонт на покрива през 2002гц, при уговорка с домсъвета, разходите, сторени от
ответниците, да се възстановят, чрез приспадане на месечни вноски. Твърди се, че
след 2004г. до 2007г., било заведено дело срещу ползвател на помещение в рамките на
блока, прието за обща част, като има издадени изпълнителни листа за заплащане на
суми, отстъпване право на собственост, длъжникът е възразил по изпълнението, завел
е дело срещу лицата по него, като се сочи, че с решение на ОС на ЕС от 2015г.
управителен съвет на ЕС е упълномощил П.Б. да представлява собствениците по
делото. Твърди се, че е постановено съдебно решение, с което Ю.Л. е признат за
собственик на помещението, че същото е обща част, съставлява магазин, няма данни
за преустройство.
2
Сочи се, че домсъветът води дела, без да има 100% съгласие на собствениците.
Ответниците разбрали на 7.5.2019, че са ответници, както и че следва да заплащат
разноски. Във връзка с горното се сочи, че ответниците претендират обезщетение от
ЕС, възстановяване на удържани суми.
Ответниците сочат, че при избора на Образцов вход за домоуправител, не е
съобразено, че има 4 собственика на партерен етаж, не само 21 апартамента, няма
данни за пререгистрация на фирмата от ООД в ЕООД, не е представен правилник за
твътрешния ред, протоколите се съставят от домоуправителя, подписват се от него, не
се отразяват възражения на присъстващите, отчита се 100 % за предложенията,
присъствените листове не съдържат име на присъстващи, само подпис, финансовите
отчети са в табличен вид, без ревизионен акт, не се събира такса ДДД от
собствениците на партерен етаж, такси от реклама на фасада. Няма техвническа
документация от извършващите ремонт. Сочат, че са повдигали писмено въпроси.
Останалите доводи в отговора, доколкото се сочи кои въпроси не са повдигани за
обсъждане, са неотносими към спора.
Сочи се, че ответниците имат вземане към ЕС на много по – висока стойност, от
претенциите, отправени към тях.
Преписи от уточнителните молби бяха връчени на ответниците, които не са
подали отговори по тях.
II. Правна квалификация на правата, претендирани от ищеца:
Предявени са обективно съединени: осъдителни искове с правно основание
чл.51,ал.1 ЗУЕС за заплащане на вноски за поддържане и управление на общите части,
по решения на ОС на ЕС , иск с правно основание чл.48 ЗУЕС за заплащане на вноски
за ремонт на общи части, иск по чл.50 ЗУЕС за заплащане на вноски за фонд Ремонт.
ІІІ. Безспорни факти.
Съдът намира, че безспорно по делото е твърдението на ищеца, че
ответниците са собственици на ап-104 – отделен обект в ЕС-
III. Разпределяне на доказателствената тежест за подлежащите на
доказване факти:
УКАЗВА на ищеца, че в негова доказателствена тежест е да докаже по делото
пълно и главно твърдението си, за валидно взети решения на ОС на ЕС за определяне
на: бюджет , размер на вноските, съответно – че решенията са взети в съответствие с
правилата, предвидени в ЗУЕС.
УКАЗВА на ищеца, че не сочи доказателства за основанието си да получи
вноски за ремонт на асансьора.
УКАЗВА на ответника, че в негова доказателствена тежест е да докаже по
3
делото, правоизключващи или погасяващи дълга факти, включително твърдението си,
че е направил възражение за прихващане до ЕС, за собствени задължения, за което не
сочи доказателства.
ПРИЕМА представените от страните писмени документи, като писмени
доказателства по делото.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 145, ал. 3 ГПК приканва страните към спогодба като им
указва, че съгласно чл. 78, ал. 9 ГПК при приключване на делото със спогодба
половината от внесената държавна такса се връща на ищеца, като направените
разноски си остават за страните, както са ги направили, ако не е уговорено друго и
спорът ще се разреши в по-кратки срокове.
Съдът уведомява страните, че за намиране на решение на спора си могат да
използват и процедура по медиация. Така те спестяват време, усилия и средства –
отпада нуждата от събиране на доказателства, а при постигане на спогодба, ищецът
може да поиска да му бъде възстановена половината от внесената държавна такса – чл.
78, ал. 9 ГПК.
Ако страните желаят да използват медиация, те могат да се обърнат към
Програма „Спогодби”, която предлага безплатно провеждане на процедура по
медиация, от която страните също могат да се възползват.
Повече информация за Програма „Спогодби” можете да получите всеки работен
ден от 9:00 до 17:00 часа от Лъчезар Насвади на тел. 8955423 и ел. адрес
******@***.**, а след 01.03.2010 г. и в Центъра за спогодби и медиация, който се
намира в гр. София, „Цар Борис ІІІ“, ет.2.
ПРЕПИС от отговора на ответника да се връчи на ищеца, на основание
чл.143,ал.2 ГПК който може да изрази становище и да ангажира доказателства във
връзка с него в първото по делото съдебно заседание.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 146, вр. чл. 140, ал. 3 ГПК, на страните да се връчи препис
от настоящото определение за насрочване, ведно с проекта за доклад по делото, като
те могат да вземат становище по него и дадените със същия указания, най-късно в
първото по делото съдебно заседание.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 10.10.2024 г.,
от 14,30 ч., за която дата и час да се призоват страните с посочените по – горе
преписи.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4