Решение по дело №505/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 430
Дата: 31 октомври 2019 г. (в сила от 31 октомври 2019 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20197100700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ………/31.10.2019г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА

 

При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 505/2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145, ал.1 от АПК, вр. чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на М.М.И., с ЕГН **********,***, срещу ЗППАМ № 19-3394-000040/01.07.2019г. на началника на РУ - Албена при ОД на МВР – Добрич, с която на основание чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. В жалбата се сочи, че оспорената заповед е неправилна, незаконосъобразна, издадена в противоречие с действителното фактическо положение, поради което се иска тя да бъде отменена. Излагат се обстоятелства, че жалбоподателят не е извършил нарушение на ЗДвП и не е бил спиран за проверка от полицейски служител. Влязъл е в полицейското управление като пешеходец при паркиран преди това автомобил и не е шофирал в пияно състояние. Навеждат се възражения, че посочените в заповедта 1, 75 промила алкохол не са установени с кръвна проба, а след извършена проверка с техническо средство. Твърди се, че впоследствие на жалбоподателя е взета кръв за кръвна проба, резултатите от която ще покажат по-ниски стойности, тъй като изследването с дрегера е направено непосредствено след употребата на алкохол в състояние на афект.         

В съдебно заседание жалбоподателят сочи, че действително е пил алкохол, но след като е паркирал автомобила си пред полицейското управление, а не и преди това.                                                   

Ответникът по жалбата – началникът на РУ – Албена при ОД на МВР-Добрич, не изразява становище по нея.  

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, адресат на оспорената заповед, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения :

Предмет на оспорване в настоящото производство е заповед № 19-3394-000040/01.07.2019г. на началника на РУ – Албена към ОД на МВР – Добрич, с която на основание чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП на жалбоподателя М.М.И. е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на СУПМС до решаване на въпроса за отговорността на водача, но не повече от 18 месеца. Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че срещу жалбоподателя е съставен АУАН № Д394221/ 01.07.2019г. за това, че на 01.07.2019г., около 15:49 часа, в к.к. „Албена“, на път от административната сграда в посока РУ – Албена, в близост до РУ – Албена, управлява лек автомобил Мерцедес с рег. № ********, с концентрация на алкохол в кръвта 1, 75 на хиляда, установена след извършена проверка чрез издишания от водача въздух в техническо средство – Алкотест Дрегер 7510 с инв. № ARBA0056. Издаден е талон за медицинско изследване № 0016837. В АУАН деянието е квалифицирано като нарушение на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП – управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда. Актът е предявен и връчен лично на жалбоподателя, като едновременно със съставянето му са иззети СУМПС и контролния талон на водача. В графата за възражения М. е записал, че не признава показанията на дрегера. Въз основа на така съставения акт е издадена и процесната заповед, в която е дадена същата правна квалификация на нарушението по чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП.

От данните по административната преписка се установява, че след връчването на талона за медицинско изследване водачът се е явил в определения за това срок в МБАЛ – Добрич и е дал кръвна проба – така протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози от 01.07.2019г. на л.8 от делото. По делото не е представен протокол с резултатите от лабораторното изследване на пробата, но от обясненията на жалбоподателя, кредитирани от съда като признание на неизгодни за страната факти, е видно, че химическата експертиза е установила наличието на 1, 52 промила алкохол в кръвта му.        

От приложената по делото заповед № 357з-815/19.04.2017г. на директора на ОД на МВР – Добрич се установява, че началниците на РУ при ОД на МВР – Добрич, с правомощия за територията, обслужвана от съответното РУ при ОД на МВР – Добрич, са упълномощени да прилагат принудителни административни мерки по чл.171, т.1 от ЗДвП.                                                  

При тези фактически обстоятелства се налагат следните правни изводи:       

Обжалваната заповед е издадена от материално и териториално компетентно длъжностно лице, в кръга на предоставените му правомощия съгласно горепосочената заповед на директора на ОД на МВР – Добрич, в установената от закона форма и съдържание. В заповедта е цитирана приложимата законова разпоредба, регламентираща условията за налагане на ПАМ - чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП. Действително в разпоредителната част на акта не е посочено от кой закон е тази разпоредба, но това не е съществен пропуск, защото от заглавието и обстоятелствената част на заповедта е видно, че тя е издадена на основание чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП. В заповедта са изложени и фактическите основания, които са мотивирали административния орган да я издаде, включително чрез препращане към съдържанието на съставения срещу жалбоподателя АУАН, който е неразделна част от административната преписка.              

В производството по издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила или нарушение на материалноправните разпоредби и целта на закона.

Текстът на чл.171 от ЗДвП в приложимата му редакция предвижда за осигуряване на безопасността на движението и за преустановяване на административните нарушения да се прилагат принудителни административни мерки, една от които е временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца – чл.171, т.1, б.“б. от ЗДвП (редакция ДВ, бр.77/2017г., в сила от 29.06.2017г.).

Следователно необходимите материалноправни предпоставки за прилагане на мярката по този текст е лицето да е управлявало моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена по един от посочените в закона начини, което в случая безспорно е налице. От съдържанието на АУАН е видно, че на инкриминираните дата, час и място М. е управлявал лек автомобил с концентрация на алкохол в кръвта 1,75 на хиляда, отчетена с техническо средство. АУАН е редовно съставен по предвидения за това ред и има задължителна за административния орган презумптивна доказателствена сила на основание чл.189, ал.2 от ЗДвП. Констатираното с акта нарушение е основание за прилагане на мярката при условията на обвързана компетентност, поради което началникът на РУ - Албена не е имал право на преценка дали да издаде обжалваната заповед или не. Вярно е, че изследването на кръвната проба е показало малко по-ниски стойности от установените с техническото средство, но това не променя крайните правни изводи на административния орган. За приложението на принудителната административна мярка по чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП е достатъчно концентрацията на алкохол в кръвта на водача да е над 0,5 хиляда без оглед на нейното превишение. От друга страна, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му по аргумент от чл.142, ал.1 от АПК. Към този момент отчетеният с техническото средство резултат е показвал съдържание на алкохол в кръвта на водача над 0, 5 на хиляда и правилно в съответствие с този резултат административният орган е приел, че са налице предпоставките за приложение на чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП.

Не се оправдават от данните по делото твърденията на жалбоподателя, че той не е шофирал пиян, че е бил спрян за проверка като пешеходец, а не като водач на МПС, че е употребил алкохол едва след като е паркирал автомобила си пред полицейското управление, където му била извършена и проверката с дрегера. В съставения му акт жалбоподателят е възразил само срещу показанията на дрегера, но не и срещу констатациите, че е управлявал МПС по посочения в акта маршрут. Дори и да се приеме, че той е бил проверен, след като е паркирал пред полицейското управление, то това не изключва качеството му на водач на МПС по смисъла на §6, т.25 от ДР на ЗДвП, защото паркирането на автомобила е част от неговото управление. Колкото до твърденията му, че е употребил алкохол (ром), след като е спрял автомобила си, то те се опровергават от собствените му обяснения, документирани в протокола за медицинско изследване, в които сам е посочил, че е пил 100 грама ром на 01.07.2019г. в 12, 00 часа, докато полицейската проверка е извършена в 15, 49 часа, т.е. няколко часа по-късно. В хода на производството пред съда жалбоподателят не е ангажирал каквито и да е доказателства в подкрепа на възраженията си в жалбата. С оглед на това следва да се приеме, че презумпцията за истинност на АУАН не е оборена с годни доказателствени средства, поради което правилно и законосъобразно административният орган е приел, че удостоверените с него факти и обстоятелства отговарят на обективната истина.        

При безспорността на основния правнорелевантен факт –  управление на МПС след употреба на алкохол с концентрация над 0,5 на хиляда – правилно и законосъобразно административният орган е упражнил публичното си субективно право да наложи принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП. Административната принуда е държавновластническа принуда, която се реализира като крайно средство за обезпечаване изпълнението на правните норми, които техният адресат не желае да изпълни доброволно. Приложената ПАМ има превантивен и преустановителен характер – да прекрати извършването на нарушението и да предотврати настъпването на вредни последици от него, както и извършването на други правонарушения от страна на водача. С временното отнемане на СУМПС на водача е изпълнена непосредствената цел на закона да се преустанови шофирането в нетрезво състояние и да се гарантира живота и здравето на участниците в движението, поради което процесната заповед не е в противоречие с целта на закона. Не е налице и нарушение на принципа за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК. Предвидената в чл.171, т.1, б. “б” от ЗДвП ПАМ се прилага под прекратително условие – до решаване на въпроса за отговорността на водача, но за не повече от 18 месеца. Действително в заповедта не е посочен конкретен срок на действие на ПАМ, но това не е съществено закононарушение. При произнасянето на компетентния орган относно административнонаказателната отговорност на водача или след изтичане на нормативноопределения срок ПАМ следва да се счита за отпаднала с оглед настъпването на прекратителното условие, с което е обвързано действието й. В този смисъл нормата на чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП е императивна и следва да се приложи по отношение на срока на действие на мярката.                      

С оглед на изложеното настоящият състав на съда приема, че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна, постановена при изяснена фактическа обстановка и в съответствие с материалния закон и неговата цел, поради което не са налице основания за отмяната й по смисъла на чл.146 от АПК и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Страните не са претендирали разноски по делото, поради което и съдът не се произнася по дължимостта им.                                    

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, във вр. чл.172, ал.5, изр. второ от ЗДвП Административният съд                                      

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.М.И., с ЕГН **********,***, срещу ЗППАМ № 19-3394-000040/01.07.2019г. на началника на РУ - Албена при ОД на МВР – Добрич.  

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.   

 

 

                                  Административен съдия: