Решение по дело №255/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 366
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20227120700255
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 14.11.2022 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                              СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело255/2022 г. по описа на КАС, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.60, ал.6 и чл.64, ал.8 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, вр. с чл.166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Образувано е по жалба от Община Кирково, подадена чрез пълномощник, против Акт за установяване на публично държавно вземане №1/08.06.2022 г. /АУПДВ/, издаден от директора на Регионална  инспекция по околната среда и водите, гр.Хасково, с който, по отношение на жалбоподателя е установено публично държавно вземане, общо в размер на *** лв. от които: отчисления по чл.60 от ЗУО за 2021 г. в размер на *** лв. и отчисления по чл.64 от ЗУО за 2021 г. – *** лв.  Жалбоподателят намира оспорения акт за незаконосъобразен, като издаден в противоречие с материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и в несъответствие с целта на закона. Сочи, че с Решение №313/14.04.2022 г., Общински съвет-Кирково е определил месечните обезпечения и отчисленията за 2021 г. и 2022 г. по чл.60, ал.2, т.1 и т.2 и чл.64, ал.1 от ЗУО, да се разходват за дейности, свързани с управлението на отпадъците. Счита, че при наличието на нарочно решение на  общинския съвет и предвид разпоредбите на §60, ал.1 и ал.2 от ЗИД на ДОПК /в сила от 11.12.2020 г., доп.бр.17 от 2022 г., в сила от 01.01.2022 г./, месечните обезпечения и отчисленията за 2021 г. по чл.60, ал.2, т.1 и т.2 и чл.64, ал.1 от ЗУО, не са били дължими, респ., не са били налице предпоставките за издаване на процесния АУПДВ. Счита също, че при издаването на АУПДВ не са спазени и изискванията на Наредба №7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране но отпадъците. Иска отмяна на  оспорения АУПДВ, като претендира и направените по делото разноски. В о.с.з. и в представени писмени бележки, чрез процесуалния си представител, поддържа подадената жалба. 

Ответникът - Директор на Регионална  инспекция по околната среда и водите-Хасково, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. В с.з. и в представените писмени бележки се излагат съображения за законосъобразността на оспорения акт, като издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при спазване на установената процедура и материалноправните разпоредби. Ответникът счита, че в закона не е предвидена възможност, месечните обезпечения и отчисленията за 2021 г. да останат по сметка на съответната общината, защото това би обезсмислило и създаването на възможността по §60, ал.2, изр.2-ро от ЗИД на ДОПК, за възстановяване на тези средства от РИОСВ. Сочи също, че следва  решението на общинския съвет за разходването им, да е прието до 31.12.2021 г. Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на договореното  адвокатско възнаграждение.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С писмо изх.№ 32-00-12/28.01.2022 г. с приложена към писмото таблица,  кметът на община Кирково е уведомил РИОСВ –Хасково за количествата битови отпадъци, депонирани от Община Кирково през 2021 г., в Регионален център за управление на отпадъците /РЦУО/, гр.Кърджали, както и че дължимите отчисления за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г.,  са в размер на *** лв. за отчисленията по чл.60 от ЗУО, и *** лв. - отчисления по чл.64 от ЗУО.

С Уведомление-покана за доброволно изпълнение, с изх.№О-154/25.03.2022 г. на директора на РИОСВ-Хасково, на основание чл.182, ал.2 от ДОПК, Община Кирково е уведомена, че съгласно информацията, представена с горното писмо за депонираните количества битови отпадъци в РЦУО, гр.Кърджали, както и дължимите за тях отчисления, следва да заплати за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г.,  отчисления по чл.60 от ЗУО, в размер на *** лв. и отчисления по чл.64 от ЗУО – *** лв.

На 14.04.2022 г., с писмо изх.№О-154-/1/14.04.2022 г., на основание чл.26, ал.1 от АПК, РИОСВ-Хасково е уведомила кмета на община Кирково, за започване на административно производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане за дължимите отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за 2021 г. 

Видно от приложения по делото препис - извлечение от Протокол №26 от заседание, проведено на 14.04.2022 г., с т.1 от Решение №393/14.04.2022 г. на ОбС-Кирково, е предвидено средствата по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г., в размер на  *** лв. с ДДС, да се изразходват за дейности, свързани с управление на отпадъците, обезпечаващи функционирането на общинска система за управление на отпадъците, а именно: за закупуване на специализирана техника. С т.2 от горното решение, общинският съвет е предвидил и очакваните средства по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за 2022 г.,  да се изразходват за дейности, свързани с управление на отпадъците. Изпълнението на решението е възложено на кмета на общината, при спазване разпоредбите на Закона за обществените поръчки.

С писмо изх.№32-00-58/21.04.2022 г., кметът на община Кирково е уведомил директора на РИОСВ-Хасково за приетото от ОбС-Кирково Решение №393/14.04.2022 г., като в писмото са изложени и доводи за липса на предвиден в закона преклузивен срок за приемане на решение, касаещо отчисленията за 2021 г.

 С оспорения в настоящото производство АУПДВ №1/08.06.2022 г., издаден от директора на Регионална  инспекция по околната среда и водите-Хасково, на основание чл.60, ал.6 и чл.64, ал.8 от ЗУО, вр. с чл.166 от ДОПК, вр. с чл.27, ал.1 и ал.2 от Наредба №7/19.12.2013 г., по отношение на Община Кирково е установено публично държавно вземане, общо в размер на *** лв., от които: отчисления по чл.60 от ЗУО за 2021 г., в размер на *** лв. и отчисления по чл.64 от ЗУО за 2021 г. – *** лв. В мотивите към акта е посочено, че Община Кирково е ползвател на площадката за временно съхранение към Регионален център за управление на отпадъците, гр.Кърджали, стопанисван от Община Кърджали и въведен в експлоатация с Разрешение за ползване от 10.08.2016 г. С писмо изх.№32-00-138/04.08.2016 г., Община Кърджали е уведомила РИОСВ - Хасково, че като собственик на регионалното депо, определя размера на обезпечението по чл.60, ал.1 от ЗУО, на 2,71 лв./тон отпадък. Посочено е също, че съгласно чл.20, ал.1, т.1, б.“г“ от Наредба №7/2013 г., размерът на отчисленията по чл.64, ал.1 ЗУО,  за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци за 2021 г., е 82 лв./тон. Съобразно информацията, представена с писмо изх.№ 32-00-12/28.01.2022 г., за депонираните от Община Кирково количества битови отпадъци през 2021 г. в Регионален център за управление на отпадъците, гр.Кърджали, е прието, че дължимите отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО, които  Община Кирково следва да преведе по банковата сметка за чужди средства на РИОСВ-Хасково, за количествата депонирани отпадъци за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г.,  са в размер на *** лв. за отчисленията по чл.60 от ЗУО, и *** лв. - отчисления по чл.64 от ЗУО. Констатирано е, че към датата на издаване на акта, по горната банкова сметка, както и по бюджетната банкова сметка на Община Кърджали, не са постъпвали средства за дължимите суми за отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за отпадъците, депонирани от Община Кирково на площадката за временно съхранение към РЦУО-Кърджали. Въз основа на горното е издаден и процесния акт, с който е установено публично държавно вземане, общо в размер на *** лв. Оспореният АУПДВ е получен на 10.06.2022 г., видно от направеното отбелязване в акта, а жалбата срещу него е подадена на 23.06.2022 г.

При така установеното от фактическа страна съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес и насочена срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

При проверката за законосъобразност по чл.168 АПК,  съдът констатира следното:

Оспорения АУПДВ е издаден от компетентен орган. По силата на чл.60, ал.6 и чл. 64, ал.8 от ЗУО, актовете за установяване на публично държавно вземане, за дължимите суми за невнесени отчисления по чл.60, ал.2, т.1 и т.2 и по чл.64, ал. 3, се издават от директора на РИОСВ, на чиято територия се намира депото. В случая регионалното депо за неопасни отпадъци се намира на територията на Община Кърджали, включена в териториалния обхват на РИОСВ – Хасково, съгласно приложение към чл. 1, ал.2 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите.

Не се установиха и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, по смисъла на чл.146, т.4 от АПК, които да обосноват отмяната на издадения АУПДВ. Актът съдържа необходимите реквизити, в т.ч. и надлежни фактически и правни основания. Преди издаването му, на основание чл.182, ал.2, т.1 ДОПК и чл.26, ал.2, т.7 от Наредба №7/2013 г., на жалбоподателя е изпратена покана за доброволно изпълнение, като последния е уведомен и за започване на административното производство. Установено е също така, съобразно изискванията на чл.26, ал.2 от ЗУО, че собственик на регионалното депо, ползвано от жалбоподателя, е Община Кърджали, както и че последното депо е въведено в експлоатация с Разрешение за ползване  от 10.08.2016 г., като собственикът е определил размера на обезпечението по чл.60, ал.1 от ЗУО, на 2,71 лв./тон отпадък.

При проверката за законосъобразност на оспорения АУПДВ, съдът констатира неправилно приложение на материалния закон.

Безспорно е по делото, че Община Кирково е ползвател на площадката за временно съхранение към РЦУО, гр.Кърджали, стопанисван от Община Кърджали. По делото не се спори също, че в периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г., жалбоподателят е депонирал в горното регионално депо, количества неопасни отпадъци, за които се следват отчисления по чл.60 ЗУО, в размер на *** лв. и по чл.64 от ЗУО - *** лв. Последното се установява и от приложената към писмо изх.№ 32-00-12/28.01.2022 г. на кмета на община Кирково, таблица за депонираните от Община Кирково количества битови отпадъци в РЦУО - Кърджали, както и дължимите за тях отчисления. Няма данни, към датата на издаване на акта, Община Кирково да е превела сумите за отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за 2021 г., по банковата сметка за чужди средства на РИОСВ или по бюджетната банкова сметка ***.

Страните не спорят по отношение на горните факти, визирани и в процесния акт. Спорът по делото е свързан с тълкуването и прилагането на материалния закон.

По силата на чл.60, ал.4, вр. с ал.2 и ал.1 и чл.64, ал.3, вр.с ал.1 от ЗУО,  ползвателите на депо са задължени да осигуряват обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото, както и отчисления за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци, като ежемесечно превеждат на собственика на депото дължимите средства на база на количествата депонирани отпадъци. Предвидено е обезпеченията по чл.60 и отчисленията по чл.64 да се определят в левове за един тон депонирани отпадъци и да се превеждат под формата на месечни отчисления в банковата сметка за чужди средства на РИОСВ или в банкова сметка със специално предназначение.

Съгласно чл.60, ал.6 и чл.64, ал.8 ЗУО (Доп. – ДВ, бр. 19 от 2021 г., в сила от 5.03.2021 г.), дължимите суми за невнесени отчисления по чл.60, ал. 2, т.1 или 2 и чл.64, ал.3 се определят с акт за установяване на публично държавно вземане, издаден по реда на чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от директора на РИОСВ, на чиято територия се намира депото. Актът се съставя на ползвателя на депото, който не е превел на неговия собственик дължимите средства за осигуряване на обезпечението.

С § 60, ал. 1 от ПЗР ЗИД ДОПК (обн., ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от датата на обнародване на закона в Държавен вестник – 11.12.2020 г./, е предвидено отклонение от горните правила, според което, месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 ЗУО може да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. В §60, ал.2 и ал.3 от с.з. е предвидено дължимите месечни отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО да се внасят в срок до 31 декември 2021 г., като за периода от 1 януари до 31 декември 2021 г., не се начисляват лихви върху дължимите суми за горните месечни отчисления по ЗУО.

С § 8 от ПЗР на ЗИД на ЗКПО (обн. ДВ, бр. 17 от 01.03.2022 г., в сила от 01.01.2022 г.), разпоредбата  на § 60 от ПЗР на ЗИД на ДОПК (ДВ, бр. 105/2020 г.), е изменена и допълнена по следния начин:

§ 60, ал.1.  Месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. и за 2022 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците може да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци.

 (2) Дължимите месечни отчисления за 2021 г. и за 2022 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците се внасят в срок до 31 декември на съответната година, когато не е прието решение на общинския съвет по ал. 1 за съответната година. Регионалната инспекция по околната среда и водите, на чиято територия се намира съответното депо, възстановява от банковата сметка за чужди средства преведените и неусвоени от общините месечни обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, за които има решение на общинския съвет по ал. 1, в срок до 30 април 2022 г.

(3) Не се начисляват лихви върху дължимите суми за месечни отчисления за 2021 г. и 2022 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците.

При тълкуването на горните редакции на разпоредбата на § 60 от ЗИД на ДОПК (обн. ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г., доп. ДВ, бр. 17 от 2022 г., в сила от 1.01.2022 г.), съдът съобрази следното:

С разпоредбата на §60, ал.1 от ПЗР ЗИД ДОПК (обн., ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г./, на общините е предоставена възможност за разходване на месечните обезпечения и отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, за 2021 г., при условие, че е налице решение на общинския съвет за разходването им чрез вътрешни компенсирани промени. По силата на §60, ал.2 месечните отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за които не е прието решение на общинския съвет, са дължими и следва да се внесат до 31.12.2021 г. по банковата сметка за чужди средства на РИОСВ. Тълкувани във връзка една с друга, ал.1 и ал.2 предвиждат възможност, средствата за обезпечения и отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО, за 2021 г., да останат по сметка на общината, която ги е събрала, ако е прието нарочно решение от общинския съвет до края на 2021 г. Тази законова разпоредба е в сила до 01.01.2022 г.

Видно от съдържанието на новата редакция на §60, ал.1 (обн. ДВ, бр. 17 от 01.03.2022 г., в сила от 01.01.2022 г.), предоставената на общините възможност за разходване на месечните обезпечения и отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, за 2021 г., не е премахната и от 01.01.2022 г., а продължава да съществува в същия вид и при същото условие – да е налице решение на общинския съвет за разходването им по определения в закона начин. Респ., продължава да съществува и възможността за приемането на решение от страна на общинския съвет, касаещо разходването на тези средства за 2021 г., като по аргумент от §60, ал.2, последните са дължими само, ако за 2021 г. общинския съвет не е приел решение за разходването им. В тази връзка е и допълнението на разпоредбата на §60, ал.2 (в сила от 01.01.2022 г.),  с изр.2-ро, според което, в срок до 30 април 2022 г., съответното РИОСВ възстановява на общините преведените и неусвоени от тях месечни обезпечения и отчисления за 2021 г., за които има решение на общинския съвет за разходването им. По изложените съображения, неоснователни са доводите на ответника, по отношение на месечните обезпечения и отчисленията за 2021 г., че следва  решението на общинския съвет за разходването им да е прието до 31.12.2021 г. Действително, съгласно новата редакция на §60, ал.2, изр.1 /в сила от 01.01.2022 г./, дължимите месечни отчисления за 2021 г. и за 2022 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО се внасят в срок до 31 декември на съответната година, но това изискване е относимо само по отношение на случаите, в които не е прието решение на общинския съвет по ал. 1 за съответната година.

Установено е в случая, че през 2021 г., ОбС - Кирково не е приемал решение за разходването на обезпеченията и отчисленията по ЗУО, за 2021 г., чрез вътрешни компенсирани промени. Такова Решение №393/14.04.2022 г. на ОбС-Кирково, за разходването на горните средства, в т.ч. и за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г., е прието на 14.04.2022 г., или, при действието на редакцията на § 60 от ЗИД на ДОПК /обн.в ДВ, бр. 17 от 01.03.2022 г., в сила от 01.01.2022 г./. Тъй като с коментираната по-горе и сега действаща редакция на §60, ал.1, в сила от 01.01.2022 г., се продължава действието на предходната редакция на текста, предоставяща на общините възможност за разходване на месечните обезпечения и отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, за 2021 г., а в настоящата хипотеза е налице надлежно решение на общинския съвет за съответната – 2021 г., то по аргумент от § 60, ал.2, изр.1, липсва основание за внасянето на сумите за горните обезпечения и отчисления за 2021 г. по сметката за чужди средства на РИОСВ. Респ., горните средства не са дължими, поради което, към датата на издаване на АУПДВ – 08.06.2022 г., не са били налице предпоставките на чл.60, ал.6 и чл.64, ал.8 ЗУО за определянето им с акт за установяване на публично държавно вземане, издаден по реда на чл.166 от ДОПК.

Горното тълкуване е съобразено и с мотивите на вносителя на проекта на ЗИД на ЗКПО, според които:

"Предлага се създаване на специална разпоредба, осигуряваща възможност месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците за периода от 1 януари 2021 г. до 31 декември 2021 г. да остават по сметка на общината, която ги е събрала, и да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци.

Предложението е свързано с продължаващата извънредна епидемична обстановка, която с Решение от 24.11.2021 г. на Министерския съвет беше удължена до 31.03.2022 г. В тази връзка и с цел подкрепа на усилията на общините за овладяване и преодоляване на последиците от Ковид - кризата, се предлага и през настоящата 2022 г. тези собствени средства на общините да не се блокират по сметки на Регионалната инспекция по околната среда и водите, а да могат да се ползват по решение на общинските съвети за дейности свързани с управление на отпадъците.

По този начин ще се осигури и необходимата по-голяма гъвкавост и оперативност при ползването от общините на отчисленията и обезпеченията по Закона за управление на отпадъците…“

По изложените съображения, оспореният АУПДВ се явява незаконосъобразен, като издаден при неправилно тълкуване и прилагане на материалния закон, поради което следва да бъде отменен.

           С оглед изхода на спора и своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 1 АПК, на жалбоподателя се следват деловодни разноски.  Съдът намира за основателно възражението за прекомерност на договореното и изплатено адвокатско възнаграждение в размер на 7 200 лв., съобразно приложения ДПЗС №780 от 22.06.2022 г. Предвид фактическата и правна сложност на спора,  следва ответникът да бъде осъден да заплати на жалбоподателя, деловодни разноски в общо в размер на 5 965 лв., от които: 50 лв. за внесената д.т. и адвокатско възнаграждение в размер на 5 915 лв., съгласно чл.8, ал.1, т.5 от Наредба1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

           Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от  АПК, съдът

  

Р Е Ш И:

                                                                 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане №1/08.06.2022 г., издаден от директора на Регионална  инспекция по околната среда и водите-Хасково, с който, по отношение на Община Кирково е установено публично държавно вземане, общо в размер на 338 524,82 лв. от които: отчисления по чл.60 от ЗУО за 2021 г. в размер на 10 829,89 лв. и отчисления по чл.64 от ЗУО за 2021 г. – 327 694,96 лв., като незаконосъобразен. 

ОСЪЖДА Регионална  инспекция по околната среда и водите-Хасково, с адрес: ***, да заплати на Община Кирково, с адрес: ***, разноски по делото в размер на 5 965 лева.   

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд на РБ, в 14 - дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                                                           СЪДИЯ: