Р Е Ш Е Н И Е № 149
гр. Сливен, 31.07.2020
год.
В И
М Е Т О НА Н А Р О Д А.
СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на тринадесети юли
през две хиляди и двадесета година в
състав:
Административен
съдия: СЛАВ БАКАЛОВ
при
секретаря Ваня Костова и с участието на прокурора като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 129 по описа за 2020 година, за да се произнесе
съобрази:
Производството е
административно и намира правното си основание в чл.124 от ЗДСл във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалбата Д.К.П.
против Заповед № 33/09.03.2020 г., издадена от Кмета на Кметство с. Т., община
Сливен, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 и чл. 108, ал. 1 от Закона за
държавния служител, във връзка с утвърдено длъжностно разписание на Общинска
администрация - Сливен със Заповед № РД15-1425/11.07.2017 г. на Кмета на Община
Сливен, е прекратено служебното правоотношение на Д.К.П. на длъжността „Мл. е.
с р. V мл., е. н. 7“ в кметство с. Т., считано от 10.03.2020 г.
В жалбата се твърди, че
оспорената заповед е незаконосъобразна. Счита, че е издадена в противоречие с
материалния закон и при явна тенденциозност. Твърди, че е незаконосъобразна на
основание чл. 146, т. 4 и 5 от АПК и чл. 6 и чл. 9 от АПК и не съответства с
целта на закона. Посочената причина за прекратяване на служебно правоотношение
счита, че е незаконосъобразно и неоснователно. Заявява, че със заповед от 2017
г. било прекратено служебното правоотношение. Тази заповед била отменена с
решение на ВАС. Впоследствие, била издадена нова заповед, която била отменена
също от Административен съд - Сливен. Твърди, че в нито едно кметство на Община
Сливен нямало съкращаване на длъжността „с. на км.”. Твърди, че тази длъжност е
премахната при нарушаване на законовите норми. Заявява, че в нито едно от
останалите кметства в Община Сливен нямало такава длъжност „ю.“. В Общинска
администрация - Сливен съществувала „Правна дирекция” с два отдела, която имала
за задължение да указва методическа помощ на общинската администрация, в това
число и на Кметство с. Т.. Заявява, че в новосъздадената длъжност били
предвидени преки задължения, които никога не са изпълнявани и не е възниквала
необходимост от извършването им в кметството. Твърди, че изцяло тенденциозно е
съкращаването на оспорващата. Моли съда да отмени оспорената заповед.
В с.з. оспорващата се
явява лично и с упълномощен представител - адв. С.С. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи.
Твърди, че заповедта „почива” единствено на лични отношения. Счита, че кметство
с. Т. няма нужда от длъжност „ю.“. Моли съда за отмяна на заповедта, претендира
разноските по делото.
Административният орган лично
и чрез представител по пълномощие адв. П.Д. от САК,
оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Излага съображения за
неоснователност на жалбата и законосъобразност на оспорения административен
акт. Твърди, че е утвърдена нова структура на общинска администрация Сливен била
закрита длъжността заемана от жалбоподателката, а на новосъздадената длъжност ю.
били възложени коренно различни функции от тези които осъществявала оспорващата
съгласно длъжностната и характеристика. Счита, че е налице съкращаване на длъжността
на оспорващата, чрез премахването и като функции, задачи и задължения.
Претендира разноски.
От събраните доказателства
съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Със Заповед №
81/01.04.2007 г. на Кмета на Кметство с. Т. Д.П. била назначена на длъжност „мл.
е.” в кметство Т.. Служебното правоотношение с П. било прекратено,
считано от 18.09.2007 г. със Заповед № 172/18.09.2007 г. на основание чл. 12
ал. 1 от ЗДСл. На 13.11.2007 г. при Кмета на Кметство Т. постъпила молба от П.
да бъде възстановена на работа, тъй като била уволнена от бившия кмет
неоснователно и в момента на връчване на заповедта била в болнични. Със Заповед
№14/15.11.2007 г. Кметът на Кметство Т. отменил Заповед № 172/18.09.2007 г. и
възстановил П. на същата длъжност. От 15.08.2015 г. до 15.05.2016 г. същата
ползвала платен отпуск за бременност и раждане, впоследствие ползвала платен
отпуск за отглеждане на дете до 2 - годишна възраст.
На 04.07.2017 г. с вх. № 1000-743
при Кмета на Община Сливен постъпила Докладна записка от Кмета на Кметство Т..
В същата било заявено, че е целесъобразно заетата длъжност „м. е.” по служебно
правоотношение да се трансформира в „ю.” по служебно правоотношение. Със
Заповед № РД 15-1425/11.07.2017 г. Кметът на Община Сливен утвърдил ново
длъжностно щатно разписание, като променил от определената длъжност „м. е.” в
кметство село Т. по служебно правоотношение да се трансформира в „ю.” по
служебно правоотношение, без промяна в общата численост в администрацията на
кметството.
На 12.07.2017 г. кметът на
кметство Т. при Община Сливен издал Заповед № 30, с която на основание чл. 106
ал. 1 т. 2 от Закона за държавния служител, във връзка с утвърденото щатно
разписание прекратил служебното правоотношение с Д.П. на длъжност „м. е.” с р.
п. м. н. 7 в кметство Т., считано от 12.07.2017 г. поради съкращаване на
длъжността и разпоредил изплащане на обезщетения по чл. 61, чл. 106 ал. 2 и ал.
4 от ЗДСл. Срещу тази заповед била подадена жалба от П.. По реда на съдебното
обжалване било образувано адм. д. № 238/2017 г. по
описа на Административен съд Сливен, приключило с Решение № 195/22.11.2017 г.,
с което съдът отхвърлил жалбата на П. срещу административния акт. Цитираното
решение било обжалвано от П. пред касационната инстанция Върховен
административен съд, като по жалбата било образувано адм.
д. № 728/2017 г. и производството по което приключило с Решение №
417/10.01.2019 г., с което решението на първоинстанционния
съд било отменено и по същество отменена Заповед № 30/12.07.2017 г. на Кмета на
Кметство с Т.. В двуседмичния срок по чл. 122 ал. 1 от Закона за държавния
служител П. подала молба вх.№ 20/18.01.2019 г. и се явила на работа на
21.01.2019 г., на която дата била възстановена на длъжност „м. е.“ п. р., е. н.
7 със заповед №01/18.01.2019 г. на Кмета на кметство с.Т., считано от
21.01.2019г.
На 24.01.2019 г. й била връчена Заповед №
9/24.01.2019 г., с която на основание чл. 106 ал. 1 т. 2 от ЗДСл отново било
прекратено служебното правоотношение на държавния служител Д.П. на длъжност „м.
е.“, считано от 25.01.2019 г. Срещу тази заповед на 05.02.2019 г. е постъпила
жалбата от П., по която e образувано адм. д. № 33/2019 г. по описа на Административен съд
Сливен, приключило с Решение № 121/10.06.2019 г., с което съдът отменил
оспорената заповед. Това решение било обжалвано от административния орган пред
Върховен административен съд, като с Решение № 2909/25.02.2020 г. по адм. д. № 8998/2019 г. на ВАС решението на първоинстанционния съд било оставено в сила. В двуседмичния
срок по чл. 122 ал. 1 от Закона за държавния служител П. подала молба вх.№ 102/06.03.2020
г. и се явила на работа на 09.03.2020 г., на която дата била възстановена на
длъжност „м. е.“ п. р., е. н. 7 със заповед № 1/06.03.2020 г. на Кмета на
кметство с.Т..
Със Заповед № 33/09.03.2020
г., издадена от Кмета на Кметство с. Т., община Сливен, на основание чл. 106,
ал. 1, т. 2 и чл. 108, ал. 1 от Закона за държавния служител, във връзка с
утвърдено длъжностно разписание на Общинска администрация - Сливен със Заповед
№ РД15-1425/11.07.2017 г. на Кмета на Община Сливен, е прекратено служебното
правоотношение на Д.К.П. на длъжността „Мл. е. с р. V м., е. н. 7“ в кметство
с. Т., считано от 10.03.2020 г.
По делото е изготвена и
приета като неоспорена от страните съдебна финансово – икономическа експертиза,
изготвена от вещото лице П.С. със специалност „и. на т.“. Съгласно заключението
на е., в длъжностната характеристика на „м. е.“ по служебно правоотношение в
кметство с.Т. основна цел на длъжността е била: Да организира работата на администрацията. Да
извършва административно и финансово счетоводно обслужване в кметството със
следните преки задължения: Поддържа
актуални списъци на членовете на общото събрание. Организира общите събрания на
селото и води протоколите за тях. Протоколира заседанията на кметския съвет. Контролира
и замества гл.специалист при административното обслужване на населението. Води
материалната отчетност на кметството. Изготвя ведомостите и изплаща заплатите
на служителите в кметството. Води касова книга, събира приходите от наемите,
такси и др. в кметството. Упражнява контрол и проверка на измервателните и
отоплителни уреди. Съставя актове съгласно заповедите на кмета на общината за
нарушения. Води регистър за съставяне на актове и издадени наказателни
постановления. Съхранява архивите на кметството с. Т., изготвя образци и
документи, произхождащи от тях. Води заповедна книга. Води пълна отчетност по
програмата за временна заетост и издава образци и документи свързани с тях. Да
подпомага и замества гл. специалист КАО и ВО. Да следи и ръководи почистването
на селото. Да контролира работата на кметството с Бюрото по труда, Дирекция
социално подпомагане и Дружеството по заетост. Контакти и представителни
функции: С кмета, със служителите на кметството, със специализираните отдели на
община Сливен и банковите институции, обслужващи кметство с.Т., ТД на НАП
Сливен, НОИ Сливен и др.организации.
Съгласно длъжностно
разписани в сила от 23.06.2017 г., в структурата на „общинска администрация -
кметства" на Община Сливен в Кметство с.Т. има следните длъжности: Кмет - 1
бр. по трудово правоотношение; Мл.е. - 1 бр. по трудово правоотношение; Мл. е. - 1
бр. по служебно правоотношение и Чистач (хигиенист) 0.5 бр. по тр.правоотношение На позицията „мл.е." по служебно
правоотношение е била назначена Д.П..
Със заповед № РД 15 -
1425/11.07.2017г. от Кмета на община Сливен е утвърдено ново длъжностно разписание,
считано от 12.07.2017 г. като длъжност „Мл.е." по сл.правоотношение в
кметство с.Т. - община Сливен се трансформира в „ю." по сл .правоотношение, без да се променя общата численост в
администрацията на кметство село Т.. В сила от 12.07.2017г. общата численост на
служителите се запазва: Кмет 1 бр.тр.правоотношение; Мл.е. 1 бр. тр.правоотношение;
ю. 1 бр. сл.правоотношение и Чистач
0.5 бр. тр. правооношение
Според длъжностната
характеристика за длъжността „ю." разработена и утвърдена от кмета на
Кметство с.Т., съгласувана с н-к отдел „ЧР" на общината, основна цел на
длъжността е да осъществява процесуално представителство пред органите на
съдебната власт по дела срещу актове на Кмета на кметство с.Т.. Изготвя
становища по проекти на вътрешни нормативни актове, договори на кмета. Преки
задължения: Процесуално представителство на кмета на кметство с. Т. по
административни дела. Оказва правна помощ на кмета на Кметство - село Т. за
законосъобразно изпълнение на неговите функции като орган на местната
изпълнителна власт. Участва при съставянето на проекти на договори на кмета на
кметство - село Т., като задължително дава мнение, изразяващо се в становище по
законосъобразността им. Изготвя становища по жалби, постъпили от граждани,
комплектуване на преписките и изпращането им в съда. Дава правни консултации в
устна и писмена форма на кмета на кметството, служителите в кметството и
граждани по преписки. Изготвя искови молби, жалби- въззивни,
апелативни и касационни от името на кмета на кметството - село Т.. Изготвя
и/или съгласува заповеди и други вътрешни нормативни актове, свързани с
дейността на кметството. Дава мнение по законосъобразността на заповедите като
ги парафира и при несъгласие изказва мотивирано мнение, както и др. задачи,
възложени от прекия ръководител и ръководството на общината. Дл.характеристика
е връчена на 01.11.2017год.
Вещото лице е анализирало
преките задължения в длъжностните характеристики на м. е. по служебно
правоотношение и на длъжността „ю.", с оглед определените им функции и
задължения и е стигнало до извода че
двете длъжности са различни. С новото длъжностно разписание в сила от
12.07.2017г. се извършили две промени, при първата се съкращавала една от двете
щатни бройки на длъжност „мл.е.“. При втората се откривала нова бройка на
длъжност „ю.". Следователно към датата на възстановяване на
жалбоподателката на работа 10.03.2020г. в действащото длъжностното разписание била
предвидена една щатна бройка „мл.е.“. Към този момент нямало незаета щатна
бройка за тази длъжност. Поради което вещото лице прави извод, че длъжността
„мл.е." по сл.правоотношение била премахната като нормативно определена
позиция.
При сравняване на
длъжностните характеристики на двамата „м. е." в кметство с.Т., вещото
лице е установило, че в длъжностната
характеристика на длъжността „мл.е." по трудово правоотношение основната
цел на длъжността е: Извършване на административно обслужване на населението в
кметството с.Т. с преките задължения: води входяща и изходяща кореспонденция на
кметството. Издава всякакъв вид документи: Удостоверения за наследниците, за
родствени връзки, за семейно положение, за постоянен адрес, за настоящия адрес
и др. Преписи от актове по гражданско състояние, раждане, граждански брак и
смърт. Приема и завежда искания за постоянен адрес, настоящ адрес, за издаване
на удостоверения за раждане, граждански брак и преписи от смъртни актове. Приема
и завежда декларации за наследници, родствени връзки, семейно положение и др.
Води регистрите по Гражданско състояние - раждане, граждански брак и смърт. Приема
заявления за корекции в регистрите по Гражданско състояние и ги отразява в тях.
Приема и завежда адресни карти по настоящ адрес. Съхранява картотечния регистър
на починали и изселени. Обработва получената актуализация на картотечния
регистър община Сливен. Отговаря и се задължава да сверява картотечния регистър
на населението по локална база данни в община Сливен. Подава ежемесечно
сведение за броя на регистрираните жители в кметство с.Т.. Ежемесечно се подава
справка в НОИ за починалите в кметството, както и за личните карти на
починалите в отдел „Паспортна служба" гр.Сливен. Изпълнява и други
дейности, разпоредени от кмета на кметство с.Т.,
чиято численост с постоянен адрес е 3421 жители.
При извършената съпоставка
на длъжностните задължения на двете длъжности „мл.е." вещото лице е
приело, че не е налице препокриване и застъпване на техните основни функции и
задължения.
Разликата в основната цел
на длъжностите: „мл.е." по сл.правоотношение да организира работата на
администрацията и извършва административно и финансово-счетоводно обслужване. При
длъжността „мл.е." по трудово правоотношение основната цел на длъжността била
да извършва само
административно
обслужване на населението в кметство с.Т..
При съпоставка на двете
длъжностни характеристики „мл. е." се установило, че право и оторизация за работата с националната база „Данни" по
гражданското състояние е вменено на „мл.е." по трудово правоотношение,
като същото лице извършва административно обслужване на населението на с.Т.. Това
лице имало електронен подпис и единствен достъп до националната база
„Данни". При отсъствие от работното място поради някаква причина, спешните
случаи се обслужват от кмета на кметство с.Т.. В останалото време на отсъствие
от работа на лицето по някаква причина, то не се замества от никого.
Комплексният анализ на
длъжностните характеристики на двете бройки „мл.е." с тази на „ю."
показва наличие на нова по същност и обем длъжност, несъвпадаща със съкратената
длъжност „м. е.".
При проведена среща с
ръководител „ЧР" в Община Сливен се установило, че от 2016 г. в системата
на управление и контрол на бюджетните разходи на кметствата в община Сливен е
изградена Единна бюджетна система (ЕБС). Във връзка с нормалното съществуване
на системата в длъжностното разписание на Община Сливен в отдел „Методология и
контрол" са определени 11 щ.бройки на длъжност „ст.с." и 3 щ.бр.с. с
работни места в съответните села на общината. С работно място кметство с.Т. е
назначена С. Н. Т. - на длъжност „с. с. Т." по трудово правоотношение,
която е по щата на „Общинска администрация" Сливен, дирекция „Счетоводство
и контрол" отдел „Методология и контрол" към дирекция
„Счетоводство". Тя е лицето, което оперира със сметките на кметството -
тегления и внасяния по същата. Тя е лицето, което изготвя ведомостите за
заплати на служителите, води касовата книга дейности, които са били задължения
на „мл.е." по сл.правоотношение в кметство с.Т..
Основна цел на длъжността е да координира работата по изпълнение
бюджета на кметствата с.Т. и с.Калояново, а от 01.01.2020
г. и на с.Глуфишево. Организира финансово-счетоводната дейност в ЕБС-
кметствата. Организира счетоводните програми за работната заплата. Организира
своевременно постъпване на всички счетоводни документи и ги осчетоводява след
извършване на предварителен контрол от финансовия контрольор. Осъществява
вътрешен предварителен, текущ и последващ контрол на
МОЛ. Подписва втори подпис всички касови и банкови платежни документи за
приходи и разходи по одобрените бюджети на кметствата. Поддържа непрекъсната
връзка със кметовете и кметските наместници на населените места за всеки вид
разход, който се извършва. Контролира работата по издаване на документи за
пенсиониране, като носи отговорност с подписа си.
Работата на с. с. се
възлага от съответния кмет, кметски наместник на населеното място и от началник
отдел „Методология и контрол" в Община Сливен. Старшият с. с. Т.
осъществява външни контакти с НОИ, банки, НАП, Сметна палата. Длъжностната
характеристика е разработена от н-к отдел „Методология и контрол".
Съгласувана е с Директор дирекция „Счетоводство и контрол" и Началник
отдел „ЧР". Утвърдена е от Секретаря на общината. Връчена на 17.02.2015г.
Със заповед № РД-19-1050/08.04.2020г.
на кмета на Община Сливен е възложено на С. Т. - „ст.с. Т." да събира
дължимите данъци и такси на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА на данъчно
задължените лица, чрез приложен софтуер - модул „Местни данъци и такси" на
„Информационно обслужване". Такава заповед има и за 2016 и 2019 г.
При сравнителния анализ
между длъжностните характеристики на съкратената длъжност и тази на „с. с."
вещото лице е установило, че
формулираното задължение да извършва финансово счетоводно обслужване в
кметството е преминало към длъжността „ст.с." във връзка с изградената ЕБС
в Община Сливен.
Със заповед на кмета на
община Сливен № РД 15-146/ 23.01.2018г и РД15-146/23.01.2018г. е наредено на
кмета на кметство с.Т. да съставя актове при установено административно
нарушение по реда на чл.347 от ЗПУО и чл.44 ал.2 от ЗМСМА. Наказателни
постановления се издават от кмета на община Сливен. Функцията да води регистър
за съставяне на актове и издадените наказателни постановления е било задължения
по дл.характеристика на П., но към настоящия момент
не е в компетенциите на длъжността мл.е.. Не е определено длъжностно лице което
има задължението да събира приходите от извършени административни нарушения.
Със заповед №
РД-15-3002/27.11.2019г. на кмета на Община Сливен е възложено: Изпълнението на
функциите на длъжностното лице по гражданско състояние на кметовете за
събитията „Раждане", „Граждански брак" и „Смърт" за събитията,
станали на територията на съответното място, като времето, през което те
отсъстват в случаите от закона, тези функции да се изпълняват от посочени
служители в кметствата. Такава заповед е получил и кмета на кметство с.Т..
При проведена среща с кмета на Кметство с.Т. и представените към
делото документи вещото лице е установило, че от момента на назначаване до сега
ю. изпълнява длъжностните си задължения по дл.характеристика.
Към делото са представени документи, удостоверяващи извършени действия от ю. по
изготвяне на договори между кметството и външни фирми за различни дейности. Всички
договори са съгласувани с ю. както следва: - Договор от 15.12.2017 г. с фирма
„Компютър Докторс" ЕООД за доставка на система
за видеонаблюдение, Договор от 20.12.2017 г. и от
21.12.2017 г. със строителна фирма „М." ЕООД-Сливен за строително-монтажни
работи - изработка на доставка и монтаж на алуминиеви врати, Договор от
16.07.2018 г.за извършване на услуга - ремонтни дейности на улици, тротоари на
територията на кметството от „ХЪНЪР 69" ЕООД, Договор от 01.08.2018г. с
„Напоителни системи" ЕАД за извършване на СМР- Изграждане на спортна
площадка и фитнес уреди на открито в с.Т.., Договор от 17.12.2018г. с Община
Сливен за монтаж на 16 улични осветителни тела. Договор от 28.08.2019 г. и от
19.09.2019 г.с НАПОИТЕЛНИ СИСТЕМИ - ЕАД клон „Средна Тунджа" за ремонтна
дейност на улици в с.Т., допълнително договорени ремонтни дейности и почистване
на улиците от отпадъци. Назначеният ю. не се е явявал на съдебни дела. След
като е назначен на длъжността за първи път се налагало ползване на юридически
услуги по адм.дело № 238/2017 г. на Административен
съд Сливен, като правната услуга е извършена от отдел „Правно-нормативно
обслужване" към „Правна дирекция" при Община Сливен. По адм.дело № 33/2019г. кметството ползва правна услуга от АК
- Сливен. По адм.дело № 129/20 кметството ползва
правна услуга от адвокатско дружество „М. и Д."
Ю., освен преките си
задължения извършва дейности по консултиране жителите с. Т. по юридически
въпроси и издаване на документи, които се извършват със съдействието и
необходимостта от юридическа помощ.
В хода на извършената
проверка в кметство с. Т. не са намерени съхранени в архива, протоколи от
проведени общи събрания на селото, Протоколи от заседания на кметски съвет. Не
са намерени и списъци за техния състав. Не се открити доказателства във връзка
с активността на изпълняваните задължения. Установено е, че длъжностната
характеристика на оспорващата, издадена през 2008 г., не е била актуализирана
във времето. След извършен анализ на преките задължения по длъжностна
характеристика на длъжността „мл.е." в редакция от 2008 г. вещото лице е стигнало
до извода, че някои от преките задължения на длъжността м. е. са отпаднали с
времето. Преките задължения по длъжностна характеристика на м. е. като поддържане
актуални списъци на членовете на общото събрание, организиране на общи събрания
на селото и води протоколи, протоколира заседания на кметския съвет са изцяло отпаднали като такива, тъй като общи събрания
не се провеждат. В кметството не функционира Кметски съвет. По отношение функциите
свързани с административното обслужване
на населението главен специалист не съществува като длъжност. Функциите на същия от 2016г
се изпълняват от назначения м. е. по трудово правоотношение, съгласно
допълнително споразумение към трудов договор № 405/29.08.2016 г. и нейната
длъжностна характеристика. Делегирани са му права за достъп до националната
база данни. Замества се само по спешни случаи от кмета но кметството, който
притежава електронен подпис. Във връзка с
функцията съхраняване архивите на кметството, изготвяне образци, произтичащи от
тях. Такива
архиви са били ведомостите за заплати на бившите ПСЗС-та, които са предадени в
Осигурителен архив на НОИ. Функцията
води заповедна книга се изпълнява от кмета на селото, който издава заповедите. По отношение програмата за временна заетост, такава програма в
кметството не се води. Във връзка с функцията подпомага гл.специалист КАО и ВО. Военен отчет в кметството не се води, както и
картотека на административното обслужване. Наличен е електронен регистър на
населението за достъп до който се изисква електроен
подпис, с който разполага кмета и мл.е. по тр.правоотношение
Ц. И..
Видно от приложените към
делото документи част от преките задължения от дл.характеристика
на м. е. са възложени през годините към ст.с. от Община Сливен С. Т. с
длъжностната характеристика и към к. П. И..
Със заповеди от 2016г,
2019г. и 2020г. (л.95-97) на С. Т. са
възложени функции за събиране на такси и данъци на населението с.Т.. Същата организира
счетоводните програми за работната заплата на служителите по банков път, поради
което са отпаднали функциите на съкратената длъжност по изготвяне на ведомостта за РЗ на служителите. Същото важи по отношение функциите по водене на касова книга и други
счетоводни задължения, които от 2016г. са възложени от общината на ст.с. С. Т.. Материалната
отчетност се води от кмета. Всеки разход предварително се одобрява от общинска
администрация Сливен. Разплащанията се извършват по банков път. По отношение задълженията за съставяне на актове: Със заповеди №
РД15-146/23.01. 2018г. и заповед № РД15-31-15/17.12.2019 г. на кмета Община
Сливен са възложени функции на актосъставител на кмета на кметство с.Т.,
съгласно чл.44, ал.2 от ЗМСМА и чл. 347, ал. 5 от ЗПУО. Издаване на Наказателни
постановления са в компетенциите на кмета на Общината.
Със Заповеди № № РД- 15 -
165/04.02.2016г„ РД-15-141/01.02.2017г. РД- 15- 259/ 12.02.2018г,
РД-15-240/06.02.2019 и РД-15-277/06.02.2020г. на кмета на Община-Сливен е
възложена отговорността и задълженията, свързани с програма „Обществено полезни
дейности за любимия град." на кмета на кметство с.Т., свързани с почистване на селото.
При извършения анализ на
длъжностните характеристики на жалбоподателката П. и
длъжностната характеристика на длъжността ю. не се доказа идентичност между
двете длъжности. Създадена е нова длъжност, различна от „м. е.". Съвкупността
от задължения и функции за тези длъжности не се препокриват. Част от функциите
и задълженията на съкратената длъжност са преминали към длъжността "ст.с."
и кмета на Кметството, но съвкупността от тези функции и дейности не изпълва
цялостно съдържанието на другите длъжности в кметството.
Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи.
Жалбата е подадена от Д.П.
срещу Заповед на Кмета на Кметство село Т. към община Сливен, с която е
прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката. Оспорването е
направено от легитимирано лице, при наличие на правен интерес, в рамките на
законовия 14 – дневен срок и срещу административен акт, който подлежи на
съдебен контрол, поради което е допустимо.
Разгледано по същество,
оспорването се явява основателно и като такова, следва да бъде уважено.
Съображенията на съда в
тази насока са следните:
След като е сезиран с
оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на
обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът
провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на
служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният
административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на
неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите
реквизити, което го прави процесуално законосъобразен. Обжалваната заповед е
издадена от Кмета на Кметство Т., действащ при спазване на териториалните
предели на правомощията си и в рамките на предоставената му от закона (чл. 46
ал. 1 т. 4 от ЗМСМА) материална компетентност. Съгласно чл. 46 ал. 1 т. 4 от ЗМСМА, кметът на район или кметство назначава и освобождава служителите от
общинската администрация в района или кметството, които подпомагат неговата
дейност, в съответствие с утвърдената численост и структура.
В жалбата на оспорващата
са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт, поради
противоречие с материалния закон. Настоящият съдебен състав преценява тези
съображения за основателни. Предпоставка за материалната законосъобразност на
един административен акт е да са били налице фактически и правни основания за
издаването му.
Като правно основание за
издаване на заповедта е посочена нормата на чл. 106 ал. 1 т. 2 от Закона за
държавния служител. Съгласно цитираната разпоредба, органът по назначаването
може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие при
съкращаване на длъжността. По смисъла на чл. 2 от ЗДСл държавен служител е
лице, което по силата на административен акт заема платена щатна длъжност в
държавната администрация. Дефиниция на понятието “длъжност в администрацията” е
дадена в разпоредбата на чл. 2 ал. 1 от Наредбата за прилагане на класификатора
на длъжностите в администрацията, според която длъжност в администрацията е
нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово
правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с
конкретен вид дейност на лицето, което я заема и се изразява в система от
функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.
Следователно белезите на понятието “длъжност в администрацията” са два:
нормативно определена позиция, свързана с конкретния вид дейност на лицето и
изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с
длъжностната характеристика. Предвид това, за да е законосъобразен актът за
прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността,
следва да са налице и двете кумулативни изисквания – длъжността да не
съществува като нормативно определена позиция, свързана с конкретния вид
дейност на лицето и действително да е преустановена изпълняваната по тази
длъжност дейност, изразяваща се в система от функции, задачи и задължения.
По делото са приложени
длъжностните характеристики за длъжността, заемана от П., както и за
новосъздадената длъжност „ю.“, за които няма спор, че имат различни цели на
длъжността, области на дейност и преки задължения.
Спорът по делото е дали
длъжността, заемана от П. действително е била премахната при спазване на
законовите норми и дали при премахването ѝ като нормативно определена
позиция са запазени като система нейните основни функции и задължения по
утвърдената длъжностна характеристика.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 2
от Закона за местното самоуправление и местната администрация одобряването на
общата численост и структурата на общинската администрация в общината, района и
кметството е правомощие на общинския съвет, което се осъществява от последния
по предложение на кмета на общината. Такава структура е била одобрена, като
предходното длъжностно разписание е в сила от 23.06.2017 г. само 19 дни преди
да възникне нуждата от промяна, обоснована от Кмета на Кметство Т.. От тези
длъжностни разписания се установява, че в структурата на Община Сливен има общо
44 кметства, като в по-голямата част от тях освен за длъжността кмет са
предвидени по щатни бройки за служител –специалист или е. и за
чистач/хигиенист, като в някои има освен кмета е предвидена длъжност единствено
за чистач. В 11 кметства са предвидени освен длъжностите кмет и
чистач/хигиенист са предвидени по 2 бройки за служители – специалисти или е.и.
В категорията на последните е и Кметство Т. с предвидени две щатни бройки за
служители. При извършената промяна в длъжностното разписание в сила от
12.07.2017 г. на Община Сливен / посочено като основание за издаване на
оспорената заповед/, в нито едно от кметствата, освен за това в с. Т. не е
предвидена длъжност за ю.. Посоченото в докладната записка на Кмета на
кметството с вх. № 1000-743/04.07.2017 г., че „след анализиране потребностите
от човешки ресурси и обезпечаване на е. в администрацията на селото с е., който
да подпомага дейността при извършване на административнонаказателната дейност и
осъществяване на процесуалното представителство на органа“ всъщност не е било
подкрепено с никакви обективни факти, като брой издадени наказателни
постановления, брой съдебни дела, по които е било необходимо явяване на
процесуален представител на кмета или кметството. От заключението на вещото
лице се установява, че в кметство с.Т. се е налагало ползване на услугите на
юрист за процесуално представителство, но за целта не е ползван назначения ю., поради
което настоящият състав намира, че такава необходимост обективно не е била
налице, а и не би могла реално да възникне от утвърждаване на предходното щатно
разписание до утвърждаване на новото, в която е предвидена такава длъжност.
Видно от фактите по делото е, че в нито едно от останалите кметства такава
длъжност не е предвидена и същевременно в Обща администрация на Община Сливен
съществува Правна дирекция, в която има два отдела: Правно – нормативно
обслужване и „Обществени поръчки“. Видно от приложения по дело № 238/2017 г. по
описа на Административен съд Сливен Устройствен правилник на Община Сливен се
установява, че като първа функция на отдел „Правно-нормативно обслужване“ е
посочено осъществяване на процесуално представителство на общината и на кмета
пред всички органи на съдебната власт и други юрисдикции. Освен това задължение
на този отдел е оказване методическа помощ на общинската администрация, част от
която е и кметство с.Т. по прилагане на нормативните актове, свързани с
контролната дейност. При тези данни настоящият състав намира, че в случая
утвърденото длъжностно разписание и издадената въз основа на него заповед не са
били обусловени от действително възникнала необходимост от оптимизация на
дейността на администрацията и съответно са постановени в нарушение на закона и
неговата цел.
От заключението на вещото
лице С. се установява, че макар длъжността, заемана от П. да не е предвидена в
длъжностното разписание в сила от 12.07.2017 г. са запазени нейните функции и
задължения, определени в длъжностната ѝ характеристика, като изпълнението
на част от тях са самовъзложени на самия кмет, а
друга част на служител от Община Сливен – „с. с.“, служител, заемащ длъжност по
трудово правоотношение в Дирекция „Счетоводство и контрол“, отдел „Методология
и контрол“ в Община Сливен.
Горното сочи, че макар
длъжността да е премахната като нормативно определена позиция, продължава да
съществува като система от функции, задължения и изисквания. В тази насока
следва да бъдат съобразени и предвидените в разпоредбата на чл. 46, ал.1 ЗМСМА
основни дейности на Кмета на кметство - изпълнение на бюджета на кметството,
организиране на благоустройствени, комунални и други мероприятия, стопанисване
на определени от общинския съвет обекти на общинската собственост, а също
водене на регистрите на населението и за гражданското състояние и изпращане на актуализационни съобщения до ЕСГРАОН, осигуряване на
административни услуги на физически и юридически лица и други. Съпоставени с
областите на дейност по длъжностната характеристика, връчена на П. на
07.01.2008 г. – административно обслужване на населението и счетоводна дейност
с основна цел на длъжността да организира работата на администрацията, да
извършва административно и финансово – счетоводно обслужване се установява, че
същите са в съответствие с цитираната законова разпоредба.
От приложената по делото
длъжностна характеристика за новосъздадената длъжност „ю.“ на първо място се
установява, че са предвидени преки задължения, които според вещото лице никога
не са изпълнявани и дори когато е възниквала необходимост от извършването им в кметството,
са се изпълнявали се от служителите в дирекция „Правна“ на Община Сливен или от
адвокати. Наред с това оказването на правна помощ на жители на населеното място
е извън посочените в закона възложени дейности на кмета на кметство.
Действително по делото е установено съгласуване на сключени от административния
орган договори с частни контрагенти, но явно се касае за инциденти и единични
сделки, което допълнително обоснова извода, направен по-горе за наличие на
превратно упражняване на власт и постановяване на заповедта в нарушение на
целта на закона. Този извод се подкрепя и от посочените в нея преки задължения
на ю. предвид констатациите на назначената по делото експертиза, а също и от
факта, че и по настоящето дело ответникът се представлява от адвокат. В
настоящият случай е явно, че действителните преследвани цели са различни от
заявените и като цяло не отговарят на целта на закона - оптимизиране на
структурата на администрацията, а не персонална подмяна на едни служители с
други, какъвто резултат е постигнат в случая.
Длъжностните разписания
могат да бъдат променяни или в случаите на промяна на структурата на
администрацията, за което в конкретния случай е необходимо решение на Общинския
съвет или с цел оптимизиране работата на администрацията. В случая не е налице
нито една от тези предпоставки, при което настоящият състав намира, че
оспорената заповед е постановена в нарушение на материалния закон и неговата
цел, при явно нарушаване на основните принципи на чл. 18 от
ЗДСл., поради което подадената срещу нея жалба следва да се уважи.
Предвид уважаване на
оспорването, се явява основателно искането на оспорващата за присъждане на
разноски, което следва да се уважи в размер на 1150 лева, от които 150 лева депозит
за експертиза и 1000 лева за адвокатски хонорар. Разноските следва да се
възложат в тежест на Община Сливен съгласно чл.143 ал.1 от АПК.
Във връзка с гореизложеното на основание чл.172, ал.2
от АПК, Административен съд – Сливен
ОТМЕНЯ Заповед № 33/09.03.2020 г. на Кмета на Кметство с. Т.,
издадена на основание чл. 106 ал. 1 т. 2 и чл.108 ал.1 от Закона за държавния
служител, с която е прекратено служебното правоотношение на държавния служител Д.К.П.
на длъжност мл. е. в Кметство с. Т.,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Д.К.П., ЕГН **********,***
направени по делото разноски в размер на 1150,00 (хиляда сто и петдесет) лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване
на препис от същото, пред Върховния Административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: