Определение по дело №323/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 748
Дата: 21 ноември 2023 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20237270700323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………

град Шумен, 21.11.2023г.

 

Шуменският административен съд в закрито заседание на двадесет и първи ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: Снежина Чолакова

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 323 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.166, ал.4, във вр. с ал.2 от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.65, ал.4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС).

Съдебното производство по делото е образувано въз основа на жалба от Сдружение Футболен клуб „Велики Преслав“, с ЕИК ******, със седалище и адрес на управление гр.Велики Преслав, ул.Стадиона № 1, представлявано от председателя Т.Й.Б., депозирана срещу Заповед № РД-00-636/15.11.2023г. на Кмета на Община Велики Преслав. С атакуваната заповед, издадена на основание чл. 44, ал.2 от ЗМСМА, чл.65, ал.1 от ЗОбС и чл.113 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество е наредено да се изземе общински имот – две стаи, използвани като перално помещение и съдийска стая, разположени в масивна сграда на 1 етаж, находяща се в комплекс „Стадиона“, от ФК „Велики Преслав“, който го държи без правно основание, в срок до 7 дни от получаването на заповедта.

            С жалбата, поставила началото на съдебното производство, се претендира отмяна на атакуваната заповед, поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски. Отправено е и особено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на заповедта, явяващо се предмет на настоящето производство.

От приложените по делото доказателства се установява следното от фактическа страна:

С Решение № 558 по Протокол № 44/20.12.2022г. на Общински съвет – гр.Велики Преслав е учредено в полза на Сдружение ФК“Велики Преслав“ за срок от 1 година безвъзмездно право на ползване върху части от застроен спортен имот Комплекс „Стадиона“, гр.Велики Преслав, представляващи футболно игрище – затревен терен 110/80 м. и допълнителни масивни сгради на 1 етаж с обща площ 112 кв.м. – две стаи на земя, съблекални и коридор, съгласно предварително изготвен и утвърден от Кмета на общината месечен часови график за тренировъчен и състезателен процес, при граници на целия имот: на запад – асфалтирана паркова алея и от три страни „Градски парк“.

В изпълнение на цитираното решение на ОбС – гр.Велики Преслав, Кметът на общината издал Заповед № РД-00-15 от 06.01.2023г., с която наредил да се сключи договор за предоставяне на безвъзмездно право на ползване върху части от застроен спортен имот Комплекс „Стадиона“, гр.Велики Преслав, представляващи футболно игрище – затревен терен 110/80 м. и допълнителни масивни сгради на 1 етаж с обща площ 112 кв.м. – две стаи на земя, съблекални и коридор, в полза на оспорващото сдружение.

На 10.01.2023г. бил сключен и договор за безвъзмездно ползване на спортния обект публична общинска собственост, между Община Велики Преслав и Сдружението, със срок на договора – 1 година, считано от датата на подписването му.

С процесната заповед  РД-00-636/15.11.2023г. на Кмета на Община Велики Преслав е наредено да се изземе общински имот – две стаи, използвани като перално помещение и съдийска стая, разположени в масивна сграда на 1 етаж, находяща се в комплекс „Стадиона“ от ФК „Велики Преслав“, който го държи без правно основание, в срок до 7 дни от получаването на заповедта. Разпоредено е в указания срок заетите от ФК „Велики Преслав“ помещения да бъдат освободени от намиращите се в тях вещи, материали и други, собственост на клуба.

Несъгласно със заповедта, Сдружението я оспорило с жалба, подадена в деловодството на Община В.Преслав и на ШАдмС на 20.11.2023г. С жалбата и допълнителна молба е отправено и особено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на заповедта.

Съдът, след като прецени изложеното в жалбата и приложените по делото доказателства, намира, че искането за спиране на предварителното изпълнение на заповед № РД-00-636/15.11.2023г. на Кмета на Община Велики Преслав е направено от надлежна страна и срещу административен акт, подлежащ на предварително изпълнение по силата на закона – чл.65, ал.4 от ЗОбС. Същото е направено в рамките на инициирано съдебно производство по оспорване на заповедта, спирането на чието изпълнение се иска. Поради това искането за спиране на предварителното изпълнение на горепосочения индивидуален административен акт е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, същото е основателно, поради следните съображения:

Съгласно разпоредбата на разпоредбата на чл.65, ал.4 от ЗОС, заповедта за изземване на общински имот по чл.65, ал.1 от с.з. подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като обжалването не спира изпълнението ѝ, освен ако съдът разпореди друго. От цитирания законов текст следва извода, че съдът има правомощия да спре изпълнението на административния акт при наличието на законово определени предпоставки. Тъй като в ЗОбС законодателят не е посочил тези предпоставки, доколкото заповедта подлежи на обжалване по реда на АПК, то следва да намери приложение общата норма на  чл. 166, ал. 4, във вр. ал. 2 от АПК, сочеща основанията, при които може да се спре предварителното изпълнение на административни актове, допуснато по силата на закона. Съгласно цитираната разпоредба, допуснатото предварително изпълнение на заповедта подлежи на спиране, когато от него би могло да бъде причинена значителна или трудно поправима вреда за оспорващия. Затова евентуалната вреда трябва да се свързва с накърняване или застрашаване на субективни права на последния.

В конкретния случай, съдът, за да спре изпълнението на процесния акт, следва да прецени налице ли са доказателства, че за молителя може да настъпят значителни или труднопоправими вреди, както и че на заложения в закона предварителен интерес от изпълнението на посочения административен акт се противопоставя засягането на друг интерес, който по степен на важност е еднакъв или по-висок от законово определения.

От данните, публикувани в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се установява, че Сдружението е с основен предмет на дейност – дейност на спортни клубове. Оспорващият твърди, че имотът се стопанисва в обществена полза – да работи целенасочено за развитието на футбола сред различни слоеве на населението, като ползването му и изготвените графици са свързани и съобразени със състезателна и тренировъчна дейност на подрастващи деца за периода най-малко до края на сключения договор за безвъзмездно ползване, и преждевременното освобождаване на помещенията ще породи редица трудности на подрастващи деца, спортни съдии и други лица, упражняващи тренировъчна и спортна дейност. Поради това иска предварителното изпълнение на заповедта да бъде спряно до приключване на съдебното производство по нейното оспорване.

Преценявайки баланса между засегнатите интереси на жалбоподателя и тези, които следва да бъдат охранени от предварителното изпълнение на заповедта, настоящият състав на съда намира, че от предварителното изпълнение на оспорената заповед биха настъпили значителни и трудно поправими имуществени и неимуществени вреди за жалбоподателя, с оглед засягане непрекъсваемостта  на осъществяваната нестопанска дейност от ФК“Велики Преслав“, за която дейност се ползва общинският имот, видно от приложения договор за безвъзмездно ползване на недвижим имот, публична общинска собственост.

Съответно, допуснатото предварително изпълнение на оспорения акт по силата на закона е в нарушение на принципа за съразмерност, дефиниран в разпоредбата на чл.6, ал.2 от АПК, съгласно която норма, административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.

От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че в случая са налице предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК за спиране на предварителното изпълнение на обжалвания административен акт. Направеното искане, мотивирано с посочените по-горе обстоятелства, се явява основателно и следва да бъде уважено.

Така мотивиран и на основание чл.166, ал.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

            СПИРА допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Заповед № РД-00-636/15.11.2023г. на Кмета на Община Велики Преслав, с която е наредено да се изземе общински имот – две стаи, използвани като перално помещение и съдийска стая, разположени в масивна сграда на 1 етаж, находяща се в комплекс „Стадиона“ от ФК „Велики Преслав“.

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба, в 7-дневен срок от  съобщаването му, пред Върховния административен съд на РБългария.

          Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

                                              

                                      Административен съдия: