Решение по дело №1861/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1260
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 11 октомври 2021 г.)
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050701861
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

_________

 

 

гр. Варна _____________ 2021г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

           

 

Варненският административен съд, VІІІ – ми състав, в публичното заседание на двадесет и осми септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                              

Административен съдия: ИСКРЕНА  ДИМИТРОВА

 

при секретаря Калинка Ковачева, като разгледа докладваното от
съдията Искрена Димитрова адм. дело № 1861 на Административен съд - Варна по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид

 

           

Производството е по реда на чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗОДИ/, вр.чл.1** и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалбата на Г.В.Т., ЕГН: **********,***, против Решение с
рег.№ ДОИ21000147АС_007ВН/02.08.2021г. на секретаря на Община-Варна, с което на основание чл.28, ал.1 от ЗДОИ му е отказан достъп до обществена информация в частта по точка 1 и точка 2 от заявление с рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г.

            Жалбоподателят твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно и необосновано. Сочи, че по силата на н.а. № **, том **, рег.№ **, дело № **/2018г. се легитимира като собственик на ПИ с пл.№ ***, находящ се в с.К., кв.40, целият с площ 267кв.м., а по силата на н.а. № **, ****. – като собственик на имот с пл.№ 329 в кв.40. Твърди, че между двата имота се намира път с пл.№ 332, в който има застроени сгради и огради, вкл. върху част от имотите му – обстоятелство, за установяване на което възложил геодезическо заснемане на лицензирана фирма „Аквагон“. Искал също така да установи и че главният архитект на Община-Варна е издал удостоверение за търпимост, след като вече е имало издадена заповед за премахване на незаконните огради и постройки в имота. В тази връзка твърди, че документите по заявлението за достъп до обществена информация касаят именно действията на общинската администрация относно извършените строежи. Те във всички случаи засягат правата му на собственик, а не може да се снабди с тях, заплащайки такса за административната услуга, т.к. административното производство се е развило и е приключило без негово участие. По изложените съображения твърди, че в случая разпоредбата на чл.8, т.1 от ЗДОИ е неприложима, а правният му интерес - очевиден, т.к. се засяга правото му на собственост - както от действията на съседа му, така и от действията на администрацията.

            В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адв.А. Ж., който поддържа жалбата. В пледоарията по същество в допълнение сочи, че изисканите по реда на ЗДОИ документи са необходими на доверителя му за завеждане на иск по чл.109 от ЗС и са от значение да се установи какви конкретно са основанията за нарушаване на неговата граница от провелия незаконното строителство. Моли жалбата да бъде уважена като основателна, претендира и присъждане на сторените разноски съгласно представен списък по чл.80 от ГПК.

            Ответната страна - главния секретар на Община-Варна, оспорва жалбата като неоснователна, по съображения в писмено становище вх.№ 12352/20.08.2021г. и писмени бележки С.д. № 14028/27.09.2021г. Счита, че въпросите, поставени в заявление с
рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г., не предполагат предоставянето на сведения и данни, в който смисъл е чл.2, ал.1 ЗДОИ, а представлява искане за извършване на административна услуга. По арг. от чл.8, т.1 ЗДОИ счита, че в случая разпоредбите на ЗДОИ са неприложими. Исканата информация не е относима към обществения живот в страната и не би могла да даде възможност на заявителя да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект. Моли жалбата да се отхвърли като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави и възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

            След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна, следното:

Съгласно н.а № **, ***., жалбоподателят, в режим на СИО, се легитимира като собственик в дворно място, находящо се в с.К., с площ 291,37кв.м. - по скица, а по н.а. - 314,00кв.м., представляващо парцел пл.№ 329, кв.40 по плана на селото.

Съгласно н.а. № **, ***2018г., жалбоподателят се легитимира като собственик в ПИ с пл.№ 331, находящ се в с.К., кв.40, с площ 267кв.м. Границите на същия, по искане на жалбоподателя, са заснети на комбинирана скица - л.10.

С рег.№ ДОИ21000147АС/13.07.2021г. жалбоподателят подал до кмета на район „Аспарухово“, заявление за предоставяне на достъп до обществена информация, с което поискал да му бъдат предоставени копия от следните документи: 1/ Разрешително за строеж на огради КНС от 21.01.2019г.; 2/ Удостоверение за търпимост
№ АУ096556ВН/08.10.2020г.; 3/ Заповед КС 225А-5/02.07.2020г. за събаряне на незаконно построени части [по] КП № 8/19.07.2019г. – издадени на Е Н Г .

Заявлението в частта по точки 1 и 2 е препратено по компетентност на секретаря на Община-Варна с рег. № ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г., който с писмо рег.№ ДОИ21000147АС_002ВН/19.07.2021г. изискал относимата информация от директора на Дирекция „Архитектура, градоустройство и устройствено планиране“.

В тази връзка е постъпил отговор Рег. № ДОИ21000147АС_003ВН/22.07.2021г., според който след справка в регистъра на издадените удостоверения по §6 от ПЗР на Наредба № 2/2003г. (заварени строежи), вр.§21 от ЗР на ЗУТ, е установено, че съгласно приложени документи от Е. Н. Г. към заявление
№ АУ0966556ВН/05.10.2020г., от главния архитект на Община-Варна е издадено Удостоверение за прилагане на §6 от ПЗР на Наредба № 2/2003г. за въвеждане в експлоатация на строежите в РБ и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, вр.§21 от ЗР на ЗУТ за строеж: „Жилищна сграда с ид. **.***.359.1“, намираща се в ПИ с ид.****.***.359, ул.***, с.К..

Според писмо рег.№ ДОИ21000147АС_004ВН/23.07.2021г. на директора на Дирекция АГУП до секретаря на Община-Варна, разрешението за строеж по т.1 от заявлението за ДОИ, не е изготвено от Дирекция „АГУП“. Относно искането по т.2 от заявлението е посочено, че след проверка в ИС на Община-Варна е установено, че се касае за преписка, която се изпълнява от Дирекция „ИИБ“ при Община-Варна.

Съгласно Заповед № 4628/15.12.2016г. и на основание чл.28, ал.2 от ЗДОИ, кметът на Община-Варна е определил Секретаря на Община-Варна за длъжностно лице, което да разглежда постъпилите заявления за достъп до обществена информация по ЗДОИ и да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до обществена информация.

Видно от Заповед № ДС-01136/23.07.2021г. на кмета на Община-Варна, на основание чл.84, ал.1 и ал.2 от Закона за държавния служител и поради отсъствието на Н. М. – Секретар на Община-Варна, в периода 26.07.2021г. – 06.08.2021г., изпълнението на задълженията ѝ е възложено на К Д К – директор на Дирекция „Управление на човешки ресурси и административни услуги.  

С Решение рег.№ ДОИ21000147АС_007ВН/02.08.2021г., издадено „за секретаря на Община-Варна“ на основание Заповед № ДС-01136/23.07.2021г., е отказан достъп до обществена информация в частта по точки 1 и 2 от заявление с
рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г., по съображения, че същата попада в обхвата на чл.8, т.1 от ЗДОИ. Прието е, че исканата информация представлява административна услуга - издаване на копие от документи, при наличие на доказан правен интерес. Заявителят е поискал достъп до информация, която не е относима към обществения живот в страната и не би могла да му даде възможност да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект.

            При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

            Жалбата е подадена от надлежна страна – лицето, подало заявление за ДОИ, по което е постановен обжалвания отказ, в срока по чл.149, ал.1 АПК, вр.чл.40, ал.1 от ЗДОИ, поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

При извършване на задължителната проверка по реда на чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че в проведеното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, спазен е срока по чл.28, ал.1 ЗДОИ, както и изискванията на чл.32 ЗДОИ.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган – секретаря на Община-Варна, по силата на делегация от чл.28, ал.2 ЗДОИ, в предвидената по чл.59, ал.1 от АПК писмена форма, съдържа реквизитите по ал.2 на с.р. и отговаря на задължителното съдържание по чл.38 от ЗДОИ.

Решението обаче е постановено при неправилно приложение на материалния закон.

Между страните не се спори, че кметът на Община-Варна е задължен субект по смисъла на чл.3 от ЗДОИ, като в случая на основание чл.28, ал.2 от ЗДОИ правомощията му за разглеждане и разрешаване на заявленията за достъп до обществена информация са надлежно делегирани на Секретаря на общината със Заповед № 4628/15.12.2016г.

Спорът между страните е формиран по въпросите дали информацията по т.1. и т.2 от процесното заявление, а именно – разрешение за строеж на огради КНС от 21.01.1019г. и удостоверение с рег.№ АУ096556ВН/08.10.2020г., представлява обществена информация, за разкриването на която е приложим реда по ЗДОИ или снабдяването със същата следва да стане по реда на извършване на административните услуги?

За разрешаване на така формирания спор между страните, съдът съобрази следното:

Съгласно чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти.

Съгласно чл.8, т.1 от ЗДОИ, приложното поле на закона е изключено и разпоредбите относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

В конкретния случай решаващият орган неправилно е приел, че е налице хипотезата на чл.8, т.1 от ЗДОИ и изисканите документи могат да бъдат предоставени на заявителя като административна услуга. Не е съобразено обстоятелството, че жалбоподателят не е страна в производствата, по издаване както на разрешението на строеж на оградата, така и на удостоверението по §6 от ПЗР на Наредба № 2/31.07.2003г. Жалбоподателят не е собственик на имотите и на строежите, за които цитираните административни актове се отнасят, а е собственик на съседни имоти, поради което същият не се легитимира като заинтересована страна в нито една от хипотезите по чл.149, ал.2 от ЗУТ и поради това, не може да обоснове правен интерес за снабдяване с документите по реда на административното обслужване на граждани и юридически лица по реда на §1, т.2, буква „в“ от ДР на Закона за администрацията – чрез искане за извършване на административна услуга.

С оглед изложеното правилата на ЗУТ и реда за извършване на административни услуги в случая са неприложими и не е налице друг ред за достъп до исканата информация, в случай че тя е обществена по смисъла на ЗДОИ.

За да е обществена информацията по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, следва да са изпълнени двете кумулативни изисквания - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

С процесното заявление са поискани документи – разрешение за строеж и удостоверение по §6 от ПЗР на Наредба№2/31.07.2003г., които са различни по своето съдържание, официални са по смисъла на чл.10 от ЗДОИ и се ползват с материална и формална доказателствена сила. Същите са издадени по повод развили се административни производства между главния архитект на Община-Варна и трето лице – Е. Н. Г.. Отделно, разрешението за строеж и удостоверението отговарят формално и на изискванията на чл.11 от ЗДОИ, т.к. имат характер на документи, съдържащи служебна обществена информация, т.е. такава, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.

Решаващият орган бланкетно е заключил, че заявителят е поискал достъп до информация, която не е относима към обществения живот и не би могла да му даде възможност да си състави собствено мнение, като не е изследвал осъществяването на фактическите състави на чл.10 и чл.11 от ЗДОИ и последиците от тях - въпроси, които са от съществено значение за разрешаване на спора по същество.

В случая естеството на акта не позволява разрешаване на спора от съда по същество, поради което е налице хипотезата на чл.173, ал.2 от АПК – за отмяна на постановеното решение за отказ по ЗДОИ и връщане на преписката на секретаря на Община-Варна за ново разглеждане и произнасяне по заявлението на жалбоподателя с рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН от 19.07.2021г., със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

При новото разглеждане е необходимо да се изследва прецизно осъществяването на фактическия състав на чл.10 и чл.11 от ЗДОИ и да се обосноват фактически и правни основания за постановения по заявлението акт. Необходимо е също така административният орган да извърши преценка по §1, т.6 от ДР на ЗДОИ относно наличието или липсата на „надделяващ обществен интерес“, във връзка с приложението на чл.31, ал.5 и чл.37, ал.1, т.2 от ЗДОИ и конкретно за преценката необходимо ли е съгласието за разкриване на исканата информация от третото лице – собственик на строежа, за който се отнася исканата информация – вж. по сходни казуси Решение на ВАС № 15568/13.12.2018г. по адм.д. № 8180/2017г.; Решение на ВАС № 13740/09.11.2018г. по адм.д. № 4060/2017г.; Решение на ВАС № 5103/29.04.2020г. по адм.д.№ 9682/2018г.

При този изход на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят сторените в производството разноски, които съгласно представения списък по чл.80 от ГПК се претендират общо в размер на 410лв., от които 10лв. за държавна такса и 400лв. адвокатско възнаграждение, което видно от представения договор за правна защита и съдействие серия Б № ***/07.09.2021г., е изплатено изцяло в брой към датата на сключване на договора.

Възнаграждението е под предвидения минимален размер по чл.8, ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което възражението за прекомерност е неоснователно.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, VIII-ми състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение с рег.№ ДОИ21000147АС_007ВН/02.08.2021г. на секретаря на Община-Варна, с което на основание чл.28, ал.1 от ЗДОИ, на Г.В.Т., ЕГН: **********,***, е отказан достъп до обществена информация в частта по точка 1 и точка 2 от заявление с рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г.

 

ВРЪЩА на Секретаря на Община-Варна преписка за достъп до обществена информация за ново разглеждане и произнасяне с акт по точка 1 и точка 2 от Заявление с рег.№ ДОИ21000147АС_001АС_001ВН/19.07.2021г. на Г.В.Т.,
ЕГН: **********, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Община-Варна да заплати на Г.В.Т.,
ЕГН: **********,*** разноски за производството в размер на 410 (четиристотин и десет) лева.

 

Решението съгласно чл.40, ал.3 от ЗДОИ не подлежи на касационно обжалване!

 

 

                                                                       Административен съдия: