Присъда по дело №258/2019 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 16
Дата: 10 септември 2019 г. (в сила от 26 септември 2019 г.)
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20194340200258
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

 

 

                                        П  Р  И  С  Ъ  Д  А

                                                       

                                                          № 16

 

                                    гр. Троян, 10.09.2019 година

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ТРОЯНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ПЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на десети септември, две хиляди и деветнадесета година, в открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДАНИЕЛА РАДЕВА,

 

                 

Съдебен секретар Кремена Раева

Прокурор Таня Пиронкова,

разгледа докладваното от съдията РАДЕВА

наказателно общ характер дело № 258 от 2019 година по описа на Троянски районен съд.

Въз основа на доказателствата по делото и Закона

 

П  Р  И  С  Ъ  Д  И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Е.К.Е. - роден на *** ***, български гражданин, със средно-специално образование, работи в ***като шприцьор, женен, неосъждан, ЕГН: **********, за ВИНОВЕН в това, че на 11.07.2018 г. около 16:40 часа на ЖП-прелез, километър 127+166, ул. „Акад. Ангел БаЛ. 18 в гр. Троян, област Ловешка, при управлението на моторно превозно средство - товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД с peг. ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 53, aл. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), обн. в ДВ бр. 20 от 05.03.1999 г...., посл. изм. в ДВ бр. 55 от 03.07.2018 г. - „Преди да премине през железопътен прелез, всеки участник в движението е длъжен, независимо от състоянието на бариерите, на светлинната и звукова сигнализация, да се убеди, че към прелеза не се приближава релсово превозно средство и че преминаването през прелеза е безопасно - навлязъл в зоната на ЖП-прелеза и по непредпазливост причинил пътно-транспортно произшествие с движещия се по релсовия път, по маршрут гара Троян - гара Л. и по разписание влак № 24224, теглен от дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/, управляван от локомотивен машинист Г.Ц.Г.от с. Д.и началник влак Д.Б.Б.от гр. Л., област П., като влакът се ударил с предна част на локомотива в предна лява част на полуремаркето на управлявания от Е. товарен автомобил, като в следствие на произшествието били причинени имуществени щети по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СДс peг. ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца на стойност 50 000,00 лв.; щети по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лв.; щети по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура на стойност 13 281,40 лв.; щети по дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лв., всичко на обща стойност 68 730,60 лв., поради което и на основание чл. 343, ал. 1, б. „а във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП и чл. 58а, ал. 1 от НК му налага наказание 9 /ДЕВЕТ/ МЕСЕЦА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА, което редуцира с 1/3 и го ОСЪЖДА на 6 /ШЕСТ/ МЕСЕЦА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

На основание чл. 343г във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК, ЛИШАВА подсъдимия Е.К.Е., с така установената самоличност, от право да управлява моторно превозно средство за срок от 12 (ДВАНАДЕСЕТ) МЕСЕЦА, считано от датата  на отнемане на свидетелството за управление на МПС.

На основание чл. 66, ал. 1 от НК, ОТЛАГА ИЗПЪЛНЕНИЕТО на наложеното наказание „Лишаване от свобода” на подсъдимия   Е.К.Е., с така установената самоличност, за ИЗПИТАТЕЛЕН СРОК от 3 (ТРИ) ГОДИНИ.  

ОСЪЖДА подсъдимия Е.К.Е. ***, ЕГН: **********, ДА ЗАПЛАТИ на гражданския ищец Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“, ЕИК *********, със седалище и адрес ***, представлявана от Генералния директор инж. К.Х.П., сумата 13 281,40 лв. (тринадесет хиляди двеста осемдесет и един лева и четиридесет стотинки), представляваща обезщетение за причинени ИМУЩЕСТВЕНИ ВРЕДИ в резултат на престъплението, ведно със законната лихва, считано от 11.07.2018 г. до окончателното й изплащане.   

ОСЪЖДА подсъдимия Е.К.Е. ***, ЕГН: **********, ДА ЗАПЛАТИ в полза на Държавата по сметка на ОД на МВР гр. Ловеч сумата 868,02 лв. (осемстотин шестдесет и осем лева и две стотинки) – разноски по делото.

ОСЪЖДА подсъдимия Е.К.Е. ***, ЕГН: **********, ДА ЗАПЛАТИ в полза на Държавата по бюджета на Съдебната власт по сметка на Районен съд гр. Троян сумата 531,26 лв. (петстотин тридесет и един лева и двадесет и шест стотинки), представляваща 4% държавна такса върху размера на уважения граждански иск.  

          ПРИСЪДАТА подлежи на въззивно обжалване и/или протестиране по реда на глава ХХІ от НПК пред Ловешки окръжен съд в 15-дневен срок от днес.

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

   МОТИВИ към Присъда № 16

по НОХ дело № 258/2019г.

 

Подсъдимият Е.К.Е. *** е предаден на съд по обвинение за извършено престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, а именно за това, че на 11.07.2018г., около 16:40 часа, на ЖП-прелез, километър 127+166, ул. „Акад. Ангел БаЛ.” № 18 в гр. Троян, област Ловешка, при управлението на моторно превозно средство - товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А” с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД” с peг. ***, собственост на „Ташев Транс” ООД гр. Враца, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 53, aл. 1 от ЗДвП като навлязъл в зоната на ЖП-прелеза и по непредпазливост причинил пътно-транспортно произшествие с движещия се по релсовия път, по маршрут гара Троян - гара Л. и по разписание влак № 24224, теглен от дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/, управляван от локомотивен машинист Г.Ц.Г.от с. Д.и началник влак Д.Б.Б.от гр. Л., област П., като влакът се ударил с предна част на локомотива в предна лява част на полуремаркето на управлявания от Е. товарен автомобил, като в следствие на произшествието били причинени имуществени щети по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А” с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД” с peг. ***, собственост на „Ташев Транс” ООД гр. Враца на стойност 50 000 лева; щети по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника” АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; щети по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура” на стойност 13 281,40 лева; щети по дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева, всичко на обща стойност 68 730,60 лева. По повод престъплението е проведено досъдебно производство, по което са разпитани свидетели, назначена е експертиза, събрани са сведения за съдебното минало, семейното положение и други характеристични данни за подсъдимия.

С Разпореждане № 206 от 12.07.2019г. съдията-докладчик по делото е внесъл делото за разглеждане в открито разпоредително заседание.

В проведеното разпоредително заседание на 10.09.2019г. подсъдимият Е.К.Е. се явява лично и с упълномощеният от него защитник - адвокат М.Д. ***.

С Определение от 10.09.2019г. съдът е приел за съвместно разглеждане по делото граждански иск, предявен от Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София, представлявана от Генералния директор инж. К.Х.П., в качеството му на ощетено юридическо лице, срещу подсъдимия Е.К.Е. за сумата 13 281,40 лева, претендирано обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат на престъплението, ведно със законната лихва считано от датата на извършване на престъплението до окончателното й изплащане. Съдът е конституирал в качеството на граждански ищец по делото Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София с повереник старши юрисконсулт Д.Г.. В разпоредителното заседание страните по делото са изразили становище по въпросите, посочени в чл. 248, ал. 1 от НПК, както и досежно липсата на очевидна фактическа грешка в обвинителния акт. Съдът се е произнесъл с определение по въпросите по чл. 248, ал. 1 от НПК и по повод направено искане от подсъдимия и неговият защитник е насрочил делото за разглеждане по реда на глава ХХVII от НПК.

В проведеното съдебно заседание по реда на глава ХХVII от НПК представителят на Районна прокуратура гр. Троян – прокурор Таня Пиронкова поддържа обвинението срещу подсъдимия така, както е повдигнато с обвинителния акт. Счита, че с оглед самопризнанието на подсъдимия Е.К.Е. и събраните по делото доказателства, следва да бъде признат същият за виновен да е извършил престъплението, за което е предаден на съд и да му бъде наложено наказание пробация с пробационни мерки по чл. 42а, ал. 2, т. 1, 2 и 5 от НК за срок от 10 месеца, както и да бъде лишен подсъдимият от право да управлява МПС за срок то 12 месеца. Относно предявеният и приет за съвместно разглеждане в процеса граждански иск, прокурор Пиронкова счита, че същият следва да бъде уважен като основателен и доказан. Аргументи за горното е изложила в хода на съдебните прения.

Старши юрисконсулт Д.Г., в качеството си на повереник на гражданския ищец, в хода на съдебните прения моли съда да уважи предявеният граждански иск в пълен размер, ведно със законната лихва.

Подсъдимият Е.К.Е. заявява, че изцяло потвърждава фактите и обстоятелствата, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, както и заявява, че съжалява за извършеното. Защитникът на подсъдимия – адвокат М.Д. счита, че обвинението е доказано както със събраните по делото доказателства, така и с направеното от подсъдимия самопризнание. Моли съда да наложи на подсъдимия наказание лишаване от свобода, чието изпълнение отложи за изпитателен срок на основание чл. 66 от НК, както и да бъде уважен приетият за разглеждане граждански иск.

От направеното от подсъдимия Е.К.Е. самопризнание и от приложените по делото писмени доказателства съдът приема за установена и доказана следната фактическа обстановка:

Подсъдимият Е.К.Е. *** и притежава свидетелство за управление на моторно превозно средство категории СЕ, А, С, М, АМ, В и ТКТ.

По силата на Трудов договор от 18.05.2018г. подсъдимият Е. работел в „Ташев ТрансООД гр. Враца, представлявано от инж. В.Т.Т., на длъжност шофьор на тежкотоварен автомобил.

На 11.07.2018г. подсъдимият с управляваният от него товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, собственост на „Ташев Транс" ООД, гр. Враца, извършвал курс от гр. София за гр. Горна Оряховица. В гр. Горна Оряховица в ремаркето били натоварени камини на твърдо гориво, които следвало да бъдат транспортирани до базата на „Ташев Транс" ООД в гр. Враца. Докато пътувал за гр. Враца, Е. получил указания да отиде до фабриката на „Рико стил" ЕООД гр. Троян, където автомобила да бъде донатоварен.

Около 16,30 часа на 11.07.2018г. подсъдимият Е., с управлявания от него товарен автомобил, се установил на ул. „Академик Ангел БаЛ." № 18 в гр. Троян, в близост до железопътен прелез /ЖП-прелез/, намиращ се на километър 127+166 по километража на железопътната линия гр. Л. - гр. Троян. В 16,35 часа на 11.07.2018г. влак № 24224 потеглил по разписание от гара Троян към гара Л.. Влакът бил теглен от дизелов локомотив със серийно означение 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и бил съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/. Локомотивът се движел с отоплителния котел напред, с втори пулт за управление. Влакът бил управляван от локомотивен машинист Г.Г., началник влак бил свидетелят Д.Б.. Предвид това, че подсъдимият Е. не знаел къде точно се намират сградите на „Рико Стил" ЕООД, се обадил по телефона до дружеството, от където му указали, че трябва да премине през ЖП-прелеза. Малко преди 16,40 часа на 11.07.2018г. Е. предприел преминаване през железопътния прелез, завивайки на ляво. Прелезът бил оборудван с автоматична прелезна сигнализация, която се състояла от два трифарови шосейни светофара с две червени и една лунно-бяла светлина, звукова сигнализация и пътни знаци А34.1 „Железопътен прелез с един коловоз" и Б2 „Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!", разположени от двете страни на прелеза. От страната на железния път бил монтиран предпрелезен светофар, чиято функция била, чрез една мигаща лунно-бяла светлина, да укаже на локомотивния машинист, че автоматичната прелезна сигнализация се е задействала. При приближаването на влак № 24224 към железопътния прелез автоматичната прелезна сигнализация се задействала. Независимо от задействалата се автоматична прелезна сигнализация и наличието на пътните знаци, с които бил обозначен железопътния прелез, подсъдимият Е.К.Е. с управлявания от него товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, навлязъл в зоната на железопътния прелез, като влекачът се намирал върху релсите. В момента, в който влекачът навлязъл в зоната на железопътния прелез, влак № 24224 се намирал на 57 метра от железопътния прелез, като се движел със скорост около 50 км/час. Машинистът Г.Г. подал сигнал „Внимание" с локомотивната свирка и предприел т.нар. екстрено /внезапно/ спиране със спирачната система на влака. Независимо от предприетото екстрено спиране, около 16,40 часа влак № 24224 ударил с предната част на локомотива предната лява част на полуремаркето на товарния автомобил марка „Скания" с per. № ***.

В хода на досъдебното производство по делото е била назначена комплексна техническа авто- и железопътно-транспортна експертиза с вещи лица инж. Д.Д.и доц. д-р маг. Инж. К.В., които са изготвили заключение по поставените задачи. От същото се установява, че произшествието е било непредотвратимо отстрана на машиниста на влака с оглед обстоятелството, че товарният автомобил е попадал в опасната зона на влака. Вещите лица са констатирали, че водачът на товарният автомобил е бил в състояние да избегне сблъсъка, при спазване на изискванията за преминаване през железопътен прелез и съобразявайки се с поставения пътен знак Б2 и звуковата и светлинна сигнализация. Видно от заключението, както подвижният железопътен състав, така и товарният автомобил, са били технически изправни и повредите и деформациите, които са установени по тях са вследствие на настъпилото ПТП. В резултат на пътно-транспортното произшествие са причинени имуществени вреди по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, собственост на „Ташев Транс" ООД, гр. Враца на стойност 50 000,00 лева; вреди по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника" АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; вреди по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура" на стойност 13 281,40 лева и вреди по дизелов локомотив сериен № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози" ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева. Установеният общ размер на причинените от произшествието  имуществените вреди възлиза на 68 730,60 лева.

От така установената и изложена по-горе фактическа обстановка, от направеното от подсъдимия самопризнание и от приложените по делото писмени доказателства настоящата инстанция приема за установено по несъмнен начин, че Е.К.Е. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, за което е предаден на съд и за което съдът го е признал за виновен и наказал.

От обективна страна подсъдимият Е.К.Е. на 11.07.2018г., около 16:40 часа, на ЖП-прелез, километър 127+166, ул. „Акад. Ангел БаЛ. 18 в гр. Троян, област Ловешка, при управлението на моторно превозно средство - товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД с peг. № ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 53, aл. 1 от ЗДвП като навлязъл в зоната на ЖП-прелеза и причинил пътно-транспортно произшествие с движещия се по релсовия път, по маршрут гара Троян - гара Л. и по разписание влак № 24224, теглен от дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/, управляван от локомотивен машинист Г.Ц.Г.от с. Д.и началник влак Д.Б.Б.от гр. Л., област П., като влакът се ударил с предна част на локомотива в предна лява част на полуремаркето на управлявания от Е. товарен автомобил, като в следствие на произшествието били причинени имуществени щети по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СДс peг. № ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца на стойност 50 000 лева; щети по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; щети по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура на стойност 13 281,40 лева; щети по дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева, всичко на обща стойност 68 730,60 лева. Горното се потвърждава както от направеното от подсъдимия самопризнание, така и от приложените по делото доказателства, които напълно кореспондират помежду си, поради което съдът приема за доказани фактите и обстоятелствата, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт. Налице са всички елементи от фактическия състав на престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП и съдът счита, че деянието, извършено от Е.К.Е. правилно е квалифицирано като престъпление по посочения по-горе законов текст. Безспорно е установено авторството на подсъдимият в извършване на престъплението и обстоятелството, че именно поради неспазване от страна на подсъдимия на правилата за движение и преминаване през железопътен прелез е настъпило пътно-транспортното произшествие. В резултат на настъпилото ПТП са причинени значителни имуществени вреди, което е елемент от фактическия състав на престъплението и с което е настъпил вредоносния резултат, изискуем от закона. Предвид това съдът счита, че обвинението е доказано по несъмнен начин от обективна страна.

Съдът счита, че престъплението е извършено от подсъдимия Е.К.Е. освен от обективна и от субективна страна, тъй като деянието е извършено по непредпазливост, под форма на небрежност, тъй като подсъдимият не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Характерно за небрежността е отрицателното отношение на дееца към общественоопасните последици, т.е. у същият липсва конкретна представа относно тяхното възможно настъпване, което обаче не означава, че липсва въобще ориентация относно положението, при което той действа. Напротив у дееца съществува представа, че са възможни вредни последици от деянието му. Подсъдимият обаче е бил длъжен да предвиди общественоопасните последици и е могъл да ги предотврати, в случай, че се бе съобразил с правилата за движение и преминаване през железопътен прелез, регламентирани по-конкретно в разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗДвП.

С оглед изложеното съдът е постановил присъда, с която е признал подсъдимия Е.К.Е. за виновен да е извършил престъплението, за което е предаден на съд.

При определяне вида и размера на наказанието съдът съобрази разпоредбата на чл. 373, ал. 2 от НПК, обществената опасност на деянието и личността на подсъдимия. Последният е съдействал както на съда, така и на органите на досъдебното производство по делото за установяване на обективната истина. Е.К.Е. не е осъждан, млад човек е, работи и изразява критично отношение към извършеното престъпление. За престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП законодателят е предвидил наказание лишаване от свобода до една година или пробация. Съобразявайки изложеното по-горе и обстоятелството, че делото е разгледано по реда на глава ХХVII от НПК, съдът е определил наказание на подсъдимия 9 месеца лишаване от свобода. На основание чл. 373, ал. 2 от НПК и чл. 58а, ал. 1 от НК съдът е редуцирал с 1/3 посоченото наказание и е осъдил подсъдимия на 6 месеца лишаване от свобода. Предвид личността на подсъдимия Е. и с оглед чистото му съдебно минало, съдът е приел, че са налице предпоставките на чл. 66, ал. 1 от НК, съдът е постановил изпълнението на наложеното наказание лишаване от свобода да бъде отложено за изпитателен срок от три години. Предвид императивната разпоредба на чл. 343г във вр. чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК съдът е лишил подсъдимия Е.К.Е. от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, считано от датата на отнемане на свидетелството му за управление на МПС. Съдът счита, че с така наложените на подсъдимия наказания биха се изпълнили задачите и целите, които поставя чл. 36 от НК, а именно да се поправи и превъзпита същият към спазване на законите и добрите нрави и да се въздейства предупредително и възпитателно както спрямо осъдения, така и към другите членове на обществото.

Относно предявеният и приет от съда за съвместно разглеждане в процеса граждански иск срещу подсъдимия: Съдът по-горе в мотивите си прие, че подсъдимият Е.К.Е. е извършил престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, за което е предаден на съд. Със събраните по делото доказателства е доказано по безспорен и категоричен начин, че гражданският ищец Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София е претърпял имуществени вреди в резултат на причиненото по вина на  подсъдимия пътно-транспортно произшествие, които са оценени от вещите лица по реализираната в хода на досъдебното производство по делото комплексна техническа авто- и железопътно-транспортна експертиза в размер на 13 281,40 лева. Предвид това съдът приема, че подсъдимият е осъществил фактическия състав на непозволеното увреждане по чл. 45 от ЗЗД, като с виновното си и противоправно поведение е причинил имуществени вреди на гражданския ищец. Несъмнено между противоправното поведение на подсъдимия и причинените имуществени вреди на гражданския ищец има пряка връзка. Предвид горното съдът с постановената присъда е осъдил подсъдимия Е.К.Е. да заплати на гражданския ищец сумата 13 281,40 лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат на престъплението, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на извършване на престъплението 11.07.2018г. до окончателното й изплащане.

С оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 3 от НПК с постановената присъда съдът е осъдил подсъдимия Е.К.Е. да заплати в полза на Държавата, по сметка на ОД на МВР гр. Ловеч сумата 868.02 лева, направени разноски по досъдебното производство, а по бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд гр. Троян сумата 531.26 лева, представляваща 4%  държавна такса върху размера на уважения граждански иск.

Водим от горното и на основание чл. 301 във вр. чл. 373, ал. 2 и ал. 3 от НПК съдът постанови присъда, обявена на страните в откритото съдебно заседание, проведено на 10.09.2019 година.

 

                                                                       

                                                                        Районен съдия:

 

 

 

                                                                                                           

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ към Присъда № 16

по НОХ дело № 258/2019г.

 

Подсъдимият Е.К.Е. *** е предаден на съд по обвинение за извършено престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, а именно за това, че на 11.07.2018г., около 16:40 часа, на ЖП-прелез, километър 127+166, ул. „Акад. Ангел БаЛ.” № 18 в гр. Троян, област Ловешка, при управлението на моторно превозно средство - товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А” с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД” с peг. ***, собственост на „Ташев Транс” ООД гр. Враца, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 53, aл. 1 от ЗДвП като навлязъл в зоната на ЖП-прелеза и по непредпазливост причинил пътно-транспортно произшествие с движещия се по релсовия път, по маршрут гара Троян - гара Л. и по разписание влак № 24224, теглен от дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/, управляван от локомотивен машинист Г.Ц.Г.от с. Д.и началник влак Д.Б.Б.от гр. Л., област П., като влакът се ударил с предна част на локомотива в предна лява част на полуремаркето на управлявания от Е. товарен автомобил, като в следствие на произшествието били причинени имуществени щети по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А” с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД” с peг. ***, собственост на „Ташев Транс” ООД гр. Враца на стойност 50 000 лева; щети по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника” АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; щети по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура” на стойност 13 281,40 лева; щети по дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева, всичко на обща стойност 68 730,60 лева. По повод престъплението е проведено досъдебно производство, по което са разпитани свидетели, назначена е експертиза, събрани са сведения за съдебното минало, семейното положение и други характеристични данни за подсъдимия.

С Разпореждане № 206 от 12.07.2019г. съдията-докладчик по делото е внесъл делото за разглеждане в открито разпоредително заседание.

В проведеното разпоредително заседание на 10.09.2019г. подсъдимият Е.К.Е. се явява лично и с упълномощеният от него защитник - адвокат М.Д. ***.

С Определение от 10.09.2019г. съдът е приел за съвместно разглеждане по делото граждански иск, предявен от Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София, представлявана от Генералния директор инж. К.Х.П., в качеството му на ощетено юридическо лице, срещу подсъдимия Е.К.Е. за сумата 13 281,40 лева, претендирано обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат на престъплението, ведно със законната лихва считано от датата на извършване на престъплението до окончателното й изплащане. Съдът е конституирал в качеството на граждански ищец по делото Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София с повереник старши юрисконсулт Д.Г.. В разпоредителното заседание страните по делото са изразили становище по въпросите, посочени в чл. 248, ал. 1 от НПК, както и досежно липсата на очевидна фактическа грешка в обвинителния акт. Съдът се е произнесъл с определение по въпросите по чл. 248, ал. 1 от НПК и по повод направено искане от подсъдимия и неговият защитник е насрочил делото за разглеждане по реда на глава ХХVII от НПК.

В проведеното съдебно заседание по реда на глава ХХVII от НПК представителят на Районна прокуратура гр. Троян – прокурор Таня Пиронкова поддържа обвинението срещу подсъдимия така, както е повдигнато с обвинителния акт. Счита, че с оглед самопризнанието на подсъдимия Е.К.Е. и събраните по делото доказателства, следва да бъде признат същият за виновен да е извършил престъплението, за което е предаден на съд и да му бъде наложено наказание пробация с пробационни мерки по чл. 42а, ал. 2, т. 1, 2 и 5 от НК за срок от 10 месеца, както и да бъде лишен подсъдимият от право да управлява МПС за срок то 12 месеца. Относно предявеният и приет за съвместно разглеждане в процеса граждански иск, прокурор Пиронкова счита, че същият следва да бъде уважен като основателен и доказан. Аргументи за горното е изложила в хода на съдебните прения.

Старши юрисконсулт Д.Г., в качеството си на повереник на гражданския ищец, в хода на съдебните прения моли съда да уважи предявеният граждански иск в пълен размер, ведно със законната лихва.

Подсъдимият Е.К.Е. заявява, че изцяло потвърждава фактите и обстоятелствата, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, както и заявява, че съжалява за извършеното. Защитникът на подсъдимия – адвокат М.Д. счита, че обвинението е доказано както със събраните по делото доказателства, така и с направеното от подсъдимия самопризнание. Моли съда да наложи на подсъдимия наказание лишаване от свобода, чието изпълнение отложи за изпитателен срок на основание чл. 66 от НК, както и да бъде уважен приетият за разглеждане граждански иск.

От направеното от подсъдимия Е.К.Е. самопризнание и от приложените по делото писмени доказателства съдът приема за установена и доказана следната фактическа обстановка:

Подсъдимият Е.К.Е. *** и притежава свидетелство за управление на моторно превозно средство категории СЕ, А, С, М, АМ, В и ТКТ.

По силата на Трудов договор от 18.05.2018г. подсъдимият Е. работел в „Ташев ТрансООД гр. Враца, представлявано от инж. Валери Ташев Ташев, на длъжност шофьор на тежкотоварен автомобил.

На 11.07.2018г. подсъдимият с управляваният от него товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, собственост на „Ташев Транс" ООД, гр. Враца, извършвал курс от гр. София за гр. Горна Оряховица. В гр. Горна Оряховица в ремаркето били натоварени камини на твърдо гориво, които следвало да бъдат транспортирани до базата на „Ташев Транс" ООД в гр. Враца. Докато пътувал за гр. Враца, Е. получил указания да отиде до фабриката на „Рико стил" ЕООД гр. Троян, където автомобила да бъде донатоварен.

Около 16,30 часа на 11.07.2018г. подсъдимият Е., с управлявания от него товарен автомобил, се установил на ул. „Академик Ангел БаЛ." № 18 в гр. Троян, в близост до железопътен прелез /ЖП-прелез/, намиращ се на километър 127+166 по километража на железопътната линия гр. Л. - гр. Троян. В 16,35 часа на 11.07.2018г. влак № 24224 потеглил по разписание от гара Троян към гара Л.. Влакът бил теглен от дизелов локомотив със серийно означение 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и бил съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/. Локомотивът се движел с отоплителния котел напред, с втори пулт за управление. Влакът бил управляван от локомотивен машинист Г.Г., началник влак бил свидетелят Д.Б.. Предвид това, че подсъдимият Е. не знаел къде точно се намират сградите на „Рико Стил" ЕООД, се обадил по телефона до дружеството, от където му указали, че трябва да премине през ЖП-прелеза. Малко преди 16,40 часа на 11.07.2018г. Е. предприел преминаване през железопътния прелез, завивайки на ляво. Прелезът бил оборудван с автоматична прелезна сигнализация, която се състояла от два трифарови шосейни светофара с две червени и една лунно-бяла светлина, звукова сигнализация и пътни знаци А34.1 „Железопътен прелез с един коловоз" и Б2 „Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!", разположени от двете страни на прелеза. От страната на железния път бил монтиран предпрелезен светофар, чиято функция била, чрез една мигаща лунно-бяла светлина, да укаже на локомотивния машинист, че автоматичната прелезна сигнализация се е задействала. При приближаването на влак № 24224 към железопътния прелез автоматичната прелезна сигнализация се задействала. Независимо от задействалата се автоматична прелезна сигнализация и наличието на пътните знаци, с които бил обозначен железопътния прелез, подсъдимият Е.К.Е. с управлявания от него товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, навлязъл в зоната на железопътния прелез, като влекачът се намирал върху релсите. В момента, в който влекачът навлязъл в зоната на железопътния прелез, влак № 24224 се намирал на 57 метра от железопътния прелез, като се движел със скорост около 50 км/час. Машинистът Г.Г. подал сигнал „Внимание" с локомотивната свирка и предприел т.нар. екстрено /внезапно/ спиране със спирачната система на влака. Независимо от предприетото екстрено спиране, около 16,40 часа влак № 24224 ударил с предната част на локомотива предната лява част на полуремаркето на товарния автомобил марка „Скания" с per. № ***.

В хода на досъдебното производство по делото е била назначена комплексна техническа авто- и железопътно-транспортна експертиза с вещи лица инж. Д.Д.и доц. д-р маг. Инж. К.В., които са изготвили заключение по поставените задачи. От същото се установява, че произшествието е било непредотвратимо отстрана на машиниста на влака с оглед обстоятелството, че товарният автомобил е попадал в опасната зона на влака. Вещите лица са констатирали, че водачът на товарният автомобил е бил в състояние да избегне сблъсъка, при спазване на изискванията за преминаване през железопътен прелез и съобразявайки се с поставения пътен знак Б2 и звуковата и светлинна сигнализация. Видно от заключението, както подвижният железопътен състав, така и товарният автомобил, са били технически изправни и повредите и деформациите, които са установени по тях са вследствие на настъпилото ПТП. В резултат на пътно-транспортното произшествие са причинени имуществени вреди по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А" с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД" с per. № ***, собственост на „Ташев Транс" ООД, гр. Враца на стойност 50 000,00 лева; вреди по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника" АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; вреди по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура" на стойност 13 281,40 лева и вреди по дизелов локомотив сериен № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози" ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева. Установеният общ размер на причинените от произшествието  имуществените вреди възлиза на 68 730,60 лева.

От така установената и изложена по-горе фактическа обстановка, от направеното от подсъдимия самопризнание и от приложените по делото писмени доказателства настоящата инстанция приема за установено по несъмнен начин, че Е.К.Е. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, за което е предаден на съд и за което съдът го е признал за виновен и наказал.

От обективна страна подсъдимият Е.К.Е. на 11.07.2018г., около 16:40 часа, на ЖП-прелез, километър 127+166, ул. „Акад. Ангел БаЛ. 18 в гр. Троян, област Ловешка, при управлението на моторно превозно средство - товарен автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СД с peг. № ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 53, aл. 1 от ЗДвП като навлязъл в зоната на ЖП-прелеза и причинил пътно-транспортно произшествие с движещия се по релсовия път, по маршрут гара Троян - гара Л. и по разписание влак № 24224, теглен от дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/ и съставен от един пътнически вагон с № 51 52 20-47 961-9 BG-BDZPP /БДЖ ПП/, управляван от локомотивен машинист Г.Ц.Г.от с. Д.и началник влак Д.Б.Б.от гр. Л., област П., като влакът се ударил с предна част на локомотива в предна лява част на полуремаркето на управлявания от Е. товарен автомобил, като в следствие на произшествието били причинени имуществени щети по товарния автомобил - влекач „Скания Р4401А с ДК № ***, с прикачено ремарке марка „Корне СДс peг. № ***, собственост на „Ташев Транс ООД гр. Враца на стойност 50 000 лева; щети по камини на твърдо гориво, превозвани в полуремаркето на товарния автомобил, собственост на „Складова Техника АД гр. Горна Оряховица на стойност 2 013,31 лева; щети по железния път, стопанисван от Национална компания „Железопътна инфраструктура на стойност 13 281,40 лева; щети по дизелов локомотив сер. № 98 52 0055 195-2 BG-BDZPP /55 195.2/, собственост на „БДЖ-Пътнически превози ЕООД гр. София, на стойност 3 428,20 лева, всичко на обща стойност 68 730,60 лева. Горното се потвърждава както от направеното от подсъдимия самопризнание, така и от приложените по делото доказателства, които напълно кореспондират помежду си, поради което съдът приема за доказани фактите и обстоятелствата, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт. Налице са всички елементи от фактическия състав на престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП и съдът счита, че деянието, извършено от Е.К.Е. правилно е квалифицирано като престъпление по посочения по-горе законов текст. Безспорно е установено авторството на подсъдимият в извършване на престъплението и обстоятелството, че именно поради неспазване от страна на подсъдимия на правилата за движение и преминаване през железопътен прелез е настъпило пътно-транспортното произшествие. В резултат на настъпилото ПТП са причинени значителни имуществени вреди, което е елемент от фактическия състав на престъплението и с което е настъпил вредоносния резултат, изискуем от закона. Предвид това съдът счита, че обвинението е доказано по несъмнен начин от обективна страна.

Съдът счита, че престъплението е извършено от подсъдимия Е.К.Е. освен от обективна и от субективна страна, тъй като деянието е извършено по непредпазливост, под форма на небрежност, тъй като подсъдимият не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Характерно за небрежността е отрицателното отношение на дееца към общественоопасните последици, т.е. у същият липсва конкретна представа относно тяхното възможно настъпване, което обаче не означава, че липсва въобще ориентация относно положението, при което той действа. Напротив у дееца съществува представа, че са възможни вредни последици от деянието му. Подсъдимият обаче е бил длъжен да предвиди общественоопасните последици и е могъл да ги предотврати, в случай, че се бе съобразил с правилата за движение и преминаване през железопътен прелез, регламентирани по-конкретно в разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗДвП.

С оглед изложеното съдът е постановил присъда, с която е признал подсъдимия Е.К.Е. за виновен да е извършил престъплението, за което е предаден на съд.

При определяне вида и размера на наказанието съдът съобрази разпоредбата на чл. 373, ал. 2 от НПК, обществената опасност на деянието и личността на подсъдимия. Последният е съдействал както на съда, така и на органите на досъдебното производство по делото за установяване на обективната истина. Е.К.Е. не е осъждан, млад човек е, работи и изразява критично отношение към извършеното престъпление. За престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП законодателят е предвидил наказание лишаване от свобода до една година или пробация. Съобразявайки изложеното по-горе и обстоятелството, че делото е разгледано по реда на глава ХХVII от НПК, съдът е определил наказание на подсъдимия 9 месеца лишаване от свобода. На основание чл. 373, ал. 2 от НПК и чл. 58а, ал. 1 от НК съдът е редуцирал с 1/3 посоченото наказание и е осъдил подсъдимия на 6 месеца лишаване от свобода. Предвид личността на подсъдимия Е. и с оглед чистото му съдебно минало, съдът е приел, че са налице предпоставките на чл. 66, ал. 1 от НК, съдът е постановил изпълнението на наложеното наказание лишаване от свобода да бъде отложено за изпитателен срок от три години. Предвид императивната разпоредба на чл. 343г във вр. чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК съдът е лишил подсъдимия Е.К.Е. от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, считано от датата на отнемане на свидетелството му за управление на МПС. Съдът счита, че с така наложените на подсъдимия наказания биха се изпълнили задачите и целите, които поставя чл. 36 от НК, а именно да се поправи и превъзпита същият към спазване на законите и добрите нрави и да се въздейства предупредително и възпитателно както спрямо осъдения, така и към другите членове на обществото.

Относно предявеният и приет от съда за съвместно разглеждане в процеса граждански иск срещу подсъдимия: Съдът по-горе в мотивите си прие, че подсъдимият Е.К.Е. е извършил престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а” във вр. с чл. 342, ал. 1, предл. 3 от НК във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗДвП, за което е предаден на съд. Със събраните по делото доказателства е доказано по безспорен и категоричен начин, че гражданският ищец Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ гр. София е претърпял имуществени вреди в резултат на причиненото по вина на  подсъдимия пътно-транспортно произшествие, които са оценени от вещите лица по реализираната в хода на досъдебното производство по делото комплексна техническа авто- и железопътно-транспортна експертиза в размер на 13 281,40 лева. Предвид това съдът приема, че подсъдимият е осъществил фактическия състав на непозволеното увреждане по чл. 45 от ЗЗД, като с виновното си и противоправно поведение е причинил имуществени вреди на гражданския ищец. Несъмнено между противоправното поведение на подсъдимия и причинените имуществени вреди на гражданския ищец има пряка връзка. Предвид горното съдът с постановената присъда е осъдил подсъдимия Е.К.Е. да заплати на гражданския ищец сумата 13 281,40 лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат на престъплението, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на извършване на престъплението 11.07.2018г. до окончателното й изплащане.

С оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 3 от НПК с постановената присъда съдът е осъдил подсъдимия Е.К.Е. да заплати в полза на Държавата, по сметка на ОД на МВР гр. Ловеч сумата 868.02 лева, направени разноски по досъдебното производство, а по бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд гр. Троян сумата 531.26 лева, представляваща 4%  държавна такса върху размера на уважения граждански иск.

Водим от горното и на основание чл. 301 във вр. чл. 373, ал. 2 и ал. 3 от НПК съдът постанови присъда, обявена на страните в откритото съдебно заседание, проведено на 10.09.2019 година.           

 

                                                                     

                                                                      Районен съдия: