Определение по дело №450/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 607
Дата: 25 октомври 2023 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20237160700450
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Н И Е

№ 503

 

Гр. Перник, 25.10.2023 година.

 

Административен съд – Перник в закрито заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Съдия: Ивайло Иванов

 

като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов  административно дело № 450 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на Л.Ц.,*** против Заповед № РД-116 от 19.10.2023 година на Областен управител на област Перник.

С жалбата се иска прогласяване на нищожност на атакуваната заповед, алтернативно се претендира отмяната й като незаконосъобразна.

Административната преписка е депозирана от Областен управител на област Перник.

Към настоящето производство са присъединени материалите по административно дело № 451/2023 година по описа на Административен съд – Перник, образувано по жалба на Л.Ц.,*** против Заповед № РД-116 от 19.10.2023 година на Областен управител на област Перник депозирана в деловодството на Областна администрация Перник.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав след като се запозна с жалбата и с документите съдържащи се в административната преписка намира, че жалбата е недопустима и същата ще се остави без разглеждане, а образуваното производство да се прекрати, по следните съображения:

От данните по делото се установява, че е постъпил сигнал – отворено писмо от кандидати за кмет от ПП „ГЕРБ“ и от „Левицата“ свързан със завишен брои на новорегистрираните гласоподаватели в община Ковачевци за местните изборите на 29.10.2023 година. 

Главен директор в ГД“ГРАО“ е изготвил анализ на регистрациите за гласуване по настоящ адрес за изборите за общински съветници и кметове за местните изборите на 29.10.2023 година. Изготвен е списък на населени места, който се съдържа информация за необичаен ръст на регистрациите по настоящ адрес и съответно на заявленията за гласуване по настоящ адрес. Между тях са и населените места в община Ковачевци.

Въз основа на изготвения анализ министъра на МРРБ, сезира Министър председателя за необичайно голям брой регистрации по настоящ адрес в малки населени места.

С Писмо изх. № 03.11-10 от 17.10.2023 година са сезирани всички областни управители за извършване на незабавна проверка по реда на                чл. 99б, ал. 1 –ал. 3, във връзка с чл. 99а от ЗГР.

Към 19.10.2023 година няма данни кмета на община Ковачевци да е издал заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес въз основа на постъпилия сигнал.

Със Заповед № РД-116 от 19.10.2023 година Областен управител на област Перник е разпоредил извършване на проверка по реда на чл. 99б от ЗГР на всички адресни регистрации по настоящ адрес направени в периода от 01.05.2022 година до 30.04.2023 година за населените места:              с. Сирищник, с. Светля, с. Ковачевци, с. Косача, с. Егълница, с. Калище, всичките от общ. Ковачевци, като е назначил състав на комисията, включваща служител от съответната общинска администрация, представител на областна администрация, на териториалната структура на МВР и на „Гражданска регистрация и административно обслужване“. Определил е срок за извършване на проверката.

Предмет на съдебен контрол е Заповед № РД-116 от 19.10.2023 година Областен управител на област Перник, а жалбата е подадена от временно изпълняващ длъжността кмет на община Ковачевци, по силата на заповед № РД-352 от 26.09.2023 година.

Една от абсолютните процесуални предпоставки за допустимост на съдебно – административното производство е наличието на подлежащ на оспорване акт. Административният акт представлява властническо волеизявление на административен или на друг овластен за това орган или организация, което едностранно предизвиква пораждане, изменяне или прекратяване на права и задължения.

Съдът изхождайки от съдържанието на оспорения акт, приема, че същият не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, а е акт, който е част от производството по издаване на индивидуален административен акт. Същият е издаден в хода на  производство по проверка по постъпил сигнал за необичаен ръст на регистрациите по настоящ адрес. Касае се за административен акт, представляващ част от процедурата по евентуално издаване на индивидуален административен акт по чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, в случай, че от проверката бъде установено, че регистрациите са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а. Т.е., целта на проверката е да се проверят изнесените в сигнала, респ. в доклада на МРРБ данни за наличие на нарушения, касаещи адресните регистрации на лица в посочените населени места, след което да се предприемат съответните действия за евентуално заличаване на адресни регистрации, които са извършени в нарушение на закона. С оспорения акт не е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на нито едно лице. Евентуално издадения след проверката административен акт ще има характер на индивидуален административен такъв, тъй като именно той ще засегне законни права и интереси и ще създаде задължения за конкретни лица и то различни от оспорващия по настоящето дело. Именно този последващ акт ще подлежи на обжалване по реда на чл. 145 и следващите от АПК. Заповедта по същината си представлява акт, издаден в хода на започнало и неприключило производство и има белезите на акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, който не подлежи на обжалване по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията на РБ, е уредено детайлно в чл. 15 и чл. 147, ал. 1 от АПК, правото на съдебно оспорване принадлежи на гражданите и организациите, чиито права, свободи и законни интереси са нарушени или застрашени от административния акт или за които той поражда задължения. За да възникне правото на съдебно оспорване, съответният правен субект следва да е снабден с правен интерес, т. е. негово субективно право, свобода или законен интерес да са нарушени или застрашени от акта. В случая обаче такъв правен интерес не е налице. Правният интерес е процесуалноправно понятие и се свързва с призната от закона възможност да се търси съдебна защита. Поражда се от засягане или застрашаване на законни интереси, субективни права и свободи по аргумент от чл. 15, ал. 1 от АПК. При това положение следва, че за жалбоподателя, в качеството му на Кмет на община Ковачевци не е налице и пряк и непосредствен правен интерес от оспорване. Правен интерес не произлиза от самото му качество на изпълняващ длъжността – Кмет на с. Ковачевци, нито от дадените му от закона правомощия – чл. 38, ал. 1, чл. 46, ал. 1, от ЗМСМА.

Въз основа на изложеното настоящия съдебен състав приема, че са налице предпоставките на чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и за прекратяване на образуваното въз основа на нея съдебно производство.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Л.Ц.,*** против Заповед № РД-116 от 19.10.2023 година на Областен управител на област Перник.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 450/2023 г. по описа на Административен съд – Перник.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България обжалва в 7-мо дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия: /п/