Решение по дело №3229/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 16
Дата: 11 януари 2024 г. (в сила от 2 февруари 2024 г.)
Съдия: Христо Ангелов
Дело: 20235530203229
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 16
гр. Стара Загора, 11.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, V-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Христо Ангелов
при участието на секретаря Светла Хр. Иванова
като разгледа докладваното от Христо Ангелов Административно
наказателно дело № 20235530203229 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 23-1228-002843 от
16.06.2023г. на Г.Й.А. –Началник група в ОД на МВР – Стара Загора, сектор
Пътна полиция Стара Загора, упълномощен със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи, с което на Й. М. К. с
ЕГН **********, на основание чл.175, ал.3, пр.2 от Закона за движение по
пътищата /ЗДвП/, е наложено административно наказание „глоба” в размер на
200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/
месеца, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

В жалбата си жалбоподателят излага съображения за
незаконосъобразност и неправилност на НП и моли същото да бъде отменено.
В с.з. не се явява и не изразява становище.

Въззиваемата страна – не се явява в с.з. и не изразява становище.

Районна прокуратура - Стара Загора, редовно уведомена, не е изпратила
представител и не е взела становище по жалбата.

По делото бяха събрани писмени доказателства:Наказателно
постановление № 23-1228-002843/16.06.2023 г., експертно решение № 1006 от
1
058/15.05.2002 г., разпореждане, писмо № 4946/06.06.2023 г., постановление
за прекратяване на наказателно производство от 23.05.2023г., разписка, писмо
№ 122800-30821/24.08.2023 г., писмо УРИ 1228р-14222 от 29.08.2023 г.,
заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на МВР, справка за нарушител/водач
от 18.10.2023г.
В качеството им на свидетели бяха разпитани лицата: Р. К. К. и Я. П. К..

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа и
правна страна следното:

От фактическа страна:

На 12.05.2023 г. св.Р. К. и св.Я. К. – полицаи в група „ООР“ при Първо
РУ Стара Загора, при изпълнение на служебните си задължения патрулирали
в гр. Стара Загора. Около 12,15 часа, същия ден, служителите на полицията
забелязали, че в близост до кръстовището на бул.„Ген Столетов“ и ул.„Цар
Иван Шишман“ се движи лек автомобил марка „Фолксваген“ модел „Таурег“
с поставени регистрационни табели .... и решили да го спрат за проверка. При
извършената проверка полицейските служители установили самоличността на
водача – Й. М. К. и констатирали, че регистрационните табели, които са
поставени на автомобила не са издадени от компетентен орган. Предвид
констатираното, служителите на полицията докладвали за случилото се в
оперативната дежурна част на ОД на МВР Стара Загора, след което поискали
оказване на съдействие от служители на сектор „Пътна полиция“ и дежурната
оперативна група за извършване на следствени действия по правилата на
НПК. След пристигане на дежурната оперативна следствена група на място,
бил извършен оглед на местопроизшествие, при което двете регистрационни
табели със символите .... били иззети. Образувано било Бързо производство
№ 1228зм151/2023г. по описа на ОД на МВР – Стара Загора за извършено
престъпление по чл.345, ал.1 от НК.

В хода на разследването на образуваното по случай Бързо производство
било установено, че Й. М. К. е с определена степен на инвалидност 95% и по
тази причина процесния лек автомобил марка „Фолксваген“, модел“Туарет“ с
рег. № .... му бил необходим, за да се предвижва. През 2022 г. оригиналните
табели с № ...., с които автомобилът бил регистриран били иззети от
испанските власти, във връзка с допуснато от св. К. нарушение на правилата
за движение по пътищата в Испания. Тъй като въпросния автомобил бил
важен за Й. К., той решил да се прибере с него в Р.България и да го
пререгистрира в сектор „пътна полиция – Стара Загора. За целта, Й.К.
поръчал на неустановено по делото лице в Испания да му „изработи“
регистрационни табели с рег. № ...., на които да предаде вид, че са издадени
2
от компетентен орган. След като закупил въпросните табели, Й.К. ги
поставил на лекия автомобил марка „Фолксваген“, модел „Туарег“ и се
прибрал в Република България. В хода на ДП е назначена и изготвена
техническа експертиза, от заключението на която е видно, че представените
за изследване регистрационни табели със символите .... не отговарят на
оригиналните табели издавани по Български държавен стандарт /БДС/
15980:2010.
С Постановление от 23.05.2023 год. на РП – Стара Загора за прекратяване
на наказателното производство е посочено, че настъпилите
общественоопасни последици от деянието са явно незначителни по смисъла
на чл.9, ал.2 от НК и деянието следва да се квалифицира като
административно нарушение, като е прието, че спрямо водача Й. К. следва да
бъде реализирана административно наказателна отговорност за допуснатите
от него нарушения по ЗДвП.
Въз основа на горното било издадено и обжалваното Наказателно
постановление № 23-1228-002843 от 16.06.2023г. на Г.Й.А. –Началник група в
ОД на МВР – Стара Загора, сектор Пътна полиция Стара Загора,
упълномощен със Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на
вътрешните работи, с което на Й. М. К. с ЕГН **********, на основание
чл.175, ал.3, пр.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/ месеца, за извършено
нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

От правна страна:

Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено
атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване
на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена
в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира,
че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по
същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен
интерес.

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

На жалбоподателя Й.К. е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба
предвижда, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с
3
табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За
нарушение на този текст административно наказателната отговорност на Й.К.
е ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП. Разпоредбата на чл.175,
ал.3 от ЗДвП гласи, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
По делото безспорно се установи, че на 12.05.2023 г. в гр.Стара Загора
жалбоподателят Й. М. К. е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген“
модел „Таурег“ с поставени регистрационни табели със символите ...., които
регистрационни табели не отговаряли на БДС. Както вече се посочи, чл.140,
ал.1 от ЗДвП изисква по пътищата, отворени за обществено ползване, да се
допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с
табели с регистрационен номер, поставени на определените места. Ал.2 на
чл.140 от ЗДвП съответно предвижда, че условията и редът за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства, се определя с наредба на министъра
на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната. Това
е Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства. В чл.10, ал.2 от Наредбата е посочено, че формата,
размерите, шрифтът, както и изискванията към светлоотразяващите табели
трябва да отговарят на българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591.
Изискванията за отличителния знак на държавата членка и европейското
знаме са определени в Регламент (ЕО) № 2411/98 на Съвета от 3 ноември
1998 г. относно признаването във вътрешния трафик на Общността на
отличителния знак на държавата членка, в която са регистрирани моторни
превозни средства и техните ремаркета (OB, L бр. 299 от 10 ноември 1998 г.),
наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 2411/98“. От това следва, че МПС
могат да се движат само с регистрационни табели, отговарящи на БДС и
Регламент (ЕО) № 2411/98, а използването на други табели, неотговарящи
на тези изисквания, е недопустимо и равнозначно на липсата на табели.
След като в случая жалбоподателят е управлявал автомобил, на който двете
регистрационни табели не е отговаряла на БДС, т.е. бил е без табели
/безспорно същите са иззети от властите в Испания, видно от превода на
документите в ДП-л.д.34-36/, то той е осъществил състава на нарушението по
чл.140, ал.1 от ЗДвП. Настоящата инстанция констатира, че в хода на
административно наказателното производство не допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила, което да съставлява основание за
4
отмяна на атакувания акт. Правилно в случая е посочена нарушената
материална разпоредба от ЗДвП, правилно административно наказващият
орган е приложил санкционната норма на чл.175, ал.3,пр.2 от ЗДвП, в която
разпоредба, Законодателят е предвидил административно наказателната
отговорност за водач, който управлява моторно превозно средство, което е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Именно нормата на
чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП е приложима за деянието на жалбоподателя, който
е управлявал регистриран автомобил, но без табели с регистрационен номер.

Предвид гореизложеното настоящия състав на съда намира, че в
разглеждания случай действително виновно е допуснато нарушение по
чл.140, ал.1 от ЗДвП. В тези случаи по реда на чл.175, ал.3 от ЗДвП е
предвидено наказание – лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лв. Съобразявайки се
с нарушението, това, че същото е извършено за първи път, неговата тежест,
подбудите за неговото извършване, както и здравословното състояние на
нарушителя, административно наказващия орган, съвсем законосъобразно
правилно е наложил наказания в предвидения в закона минимален размер.
Съдът намира, че имено този минимален размер би могъл да въздейства
превъзпитаващо и възпиращо спрямо нарушителя, щото същият да не
извърша занапред нарушения по Закона за движението по пътищата.

С оглед на това съдът намира, че обжалваното НП, като правилно и
законосъобразно следва да бъде потвърдено.

Воден от гореизложеното, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-1228-002843 от
16.06.2023г. на Г.Й.А. –Началник група в ОД на МВР – Стара Загора, сектор
Пътна полиция Стара Загора, упълномощен със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи, с което на Й. М. К. с
ЕГН **********, на основание чл.175, ал.3, пр.2 от Закона за движение по
пътищата /ЗДвП/, е наложено административно наказание „глоба” в размер на
200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/
месеца, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/
дневен срок от съобщението му пред Aдминистративен Съд – Стара Загора.

5
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
6