Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 28.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в открито заседание
на единадесети
април през две хиляди двадесет и трета година в състав:
СЪДИЯ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Мариана Кадиева като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.
дело
№ 84/2023 г. по описа на КАС и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 107,
ал. 2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП). Образувано е по жалба от Н.П.К.
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
РД-14-281/24.01.2023 г., издадена от началник на Областен отдел „Автомобилна
администрация“, гр.Кърджали към ИА „АА“.
Жалбоподателят
твърди незаконосъобразност на
оспорения акт, като издаден
при съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, в противоречие с материалния закон, както и с неговата цел. Прави искане за отмяна на обжалваната заповед. Претендира направените по делото разноски. В съдебно заседание, чрез процесуания си представител поддържа подадената жалба.
Ответникът – Началник на Областен отдел
„Автомобилна администрация“, гр.Кърджали към Изпълнителна агенция
„Автомобилна администрация“,
в писмено становище,
намира жалбата за неоснователна.
Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:
Ha 24.01.2023 г. срещу жалбоподателя К. е съставен Акт за
установяване на административно нарушение №77/24.01.2023 г., за извършено
нарушение на чл.38, пр.1 от Наредба №34/06.12.1999 г. на МТ, за това, че на 24.01.2023 г. в *** ч., в гр.Кърджали на ***, до ***, управлява МПС с рег.№ ***, с монтиран ЕТАФП ***, като извършва
таксиметров превоз на лицето В.К.С., без включен таксиметровия апарат, видно и от дадените от
лицето сведения. Съставеният АУАН е предявен на К. и подписан от него без възражения.
По делото е приложено и писмено сведение от В.К.С., според което, сутринта
на 24.01.2023 г. е наела такси от стоянката за
таксита, намираща се до ***, гр.Кърджали. В сведението е отразено, че шофьорът
не е включвал таксиметровия апарат, както и че тя не го е питала за дължимата за превоза сума,
тъй като знае, че тарифата от точка от точка, е от 3,50 лв. до 4.00 лв.
Посочено е също, че не е заплатила за превоза защото автомобилът бил спрян за
проверка от служители на ДАИ, преди да стигне до заявената от нея крайна точка.
В съдебно заседание свидетелката С. пояснява, че таксиметровата кола, е била
жълта на цвят, с табела и необходимите знаци, както и
че след
извършване на проверката, таксиметровият шофьор я откарал до заявената от нея крайна и тя заплатила
за превоза сумата в размер на 3,50 лева.
Въз основа на
констатациите в съставения АУАН №77/24.01.2023 г., началникът на Областен
отдел „АА“, гр.Кърджали е издал Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-281/24.01.2023 г., предмет на настоящия спор,
с която, на основание чл.107, ал.1, вр. с чл.106а,
ал.1, т.7,б.а от Закона за автомобилните превози, на Н.П.К. е наложена
принудителна административна мярка – отнемане на удостоверението на водач на
лек таксиметров автомобил, серия *** №***, за срок от една година. Видно от приложената
разписка, заповедта е получена от адресата на 24.01.2023 г.
Според
показанията на разпитаните по делото свидетели М.К.И. – актосъставител
и М.П.М. - свидетел при установяване на нарушението, които
съдът кредитира, като еднопосочни и съответни на приетите писмени
доказателства, сутринта на 24.01.2023 год., в град
Кърджали, в района на ***, със стоп-палка спрели за проверка таксиметров
автомобил, управляван от Н.П.К. Установили, че в таксиметровия автомобил има
една пътничка, от която били снети обяснения от служители на ОДМВР-Кърджали.
Свидетелят И. сочи също, че провереният автомобил е бил жълт на цвят, обозначен
със стикери, с поставена табела „Такси” и снабден с касов апарат, като касовият
апарат не светел и не бил в режим на готовност.
По делото са приети като доказателства и
Разрешение №**/*** г. за извършване на таксиметров превоз на пътници, издадено
от Община Кърджали, на превозвача ЕТ „***“, за МПС с рег.№***, валидно до
31.12.2023 г., както и удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил серия
*** №***, издадено на Н.П.К. на 25.09.2020 г. и валидно до 24.09.2025 г.
С
оглед установеното от фактическа страна, след преценка
на допустимостта на жалбата,
и след като
извърши проверка на обжалвания акт по чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена
в рамките на установения от закона 14-дневен срок от съобщаването,
и от лице с
правен интерес от оспорването.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Заповедта е издадена от компетентен
орган – началник
на Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр.Кърджали, надлежно упълномощен със Заповед №РД-01-42/23.01.2020
г. на Изпълнителния директор на
ИА „АА“.
Не се
установиха и съществени нарушения на административнопроизводствените
правила при издаването на оспорения акт. Заповедта съдържа необходимите реквизити
по чл.59, ал.2 АПК, в т.ч. и надлежни правни
и фактически основания за прилагането на ПАМ.
При
преценката за материална законосъобразност съдът намира, че оспорената заповед
е съответна и на приложимия материален закон, както и на неговата цел, по
следните съображения:
В
случая, оспорената ПАМ е била наложена за описаното в АУАН и в процесната заповед нарушение – извършване на таксиметров
превоз на пътник, без включен таксиметров апарат.
Съгласно разпоредбата на чл. 106а, ал.1, т.7, б.а от
Закона за автомобилните превози, въз основа на която е приложена процесната мярка, за
преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна
административна мярка - временно отнемане на удостоверението на водач на лек
таксиметров автомобил за срок една година, на водач на лек таксиметров
автомобил, който извършва таксиметров превоз на пътници, без включен
таксиметров апарат в режим на регистриране на превоза. В чл.106а, ал.2, т.6 от
ЗАвтП е предвидено, налагането на принудителните административни мерки по ал. 1
да се осъществява от органите по контрол, чрез отнемане на удостоверението на
водач на лек таксиметров автомобил.
От анализа на горните
разпоредби се установява, че за прилагане на мярката е необходимо извършване на
таксиметров превоз, както и този превоз да е осъществен без включен таксиметров
апарат.
Съгласно легалната
дефиниция в § 1, т. 26 т ДР на ЗАвтП, "Таксиметрови превози" са
превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от регистрирани превозвачи или
от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя
сметка, с леки автомобили до седем места, включително мястото на водача, които
водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента
цел.
Безспорно
се установи по делото, видно и от Разрешение №**/*** г. за извършване на таксиметров превоз на
пътници; удостоверение за водач на лек
таксиметров автомобил серия *** №***, и от показанията на св. свидетелката С., според които таксиметровата
кола е била в работен режим, обозначена с необходимите знаци, както и че
е заплатила за превоза, че на посочените в процесната
заповед дата и час, жалбоподателят е извършвал таксиметров превоз, по смисъла
на § 1, т. 26
от ДР на ЗАвтП.
Установено е също
така от приложения АУАН; писменото сведение от пътника В.С. и показанията на
свидетелите: К. и М., че извършваният от жалбоподателя таксиметров превоз на
пътници, е осъществен без да е включен таксиметровия апарат, наличен в автомобила.
Жалбоподателят твърди
незаконосъобразност на оспорения акт, но не подкрепя това твърдение с никакви доказателства.
Тъкмо обратното се установява от представената административна преписка по издаване
на процесния административен акт и от доказателствата,
събрани в хода на съдебното производство.
При така
установеното, съдът счита, че в случая са
били налице предпоставките за прилагане на принудителната административна мярка по чл.106а,
ал.1, т.7, б.а от ЗАвтП,
тъй като жалбоподателят е извършвал таксиметров превоз на пътници, без включен
таксиметров апарат. В тази
връзка, процесната заповед се явява обоснована и съответна на материалния закон.
С оглед
характера и значимостта на засегнатите обществени отношения, и тъй като наложената
принудителна административна мярка е съобразена със срока, предвиден в ЗАвтП, съдът
намира, че последната е съответства и на целта на приложимия закон – преустановяване на
административните нарушения, и
предотвратяване на неблагоприятните последици, както и с принципа за съразмерност
по чл. 6 от АПК.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваната
заповед е законосъобразна, а
подадената срещу нея жалба следва
да се отхвърли
като неоснователна.
Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, от АПК, Административен съд – Кърджали
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.П.К. против Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № РД-14-281/24.01.2023 г., издадена от
началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр.Кърджали към ИА
„АА“, като неоснователна.
Решението може да се
обжалва пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: